zomerbanden en crossclimates banden wisselen

Plaats reactie

Topic author
4f4hogehoed
Lid
Lid
Posts in topic: 2
Berichten: 68
Lid geworden op: 15 okt 2018 21:04
Actief als: particulier

zomerbanden en crossclimates banden wisselen

Bericht door 4f4hogehoed »

Ik krijg mijn "nieuwe Zoe" (2020) over een week of twee binnen en wil nu al andere banden :D

Hij is afgemonteerd met 195/55/16 Michelins CC, op zich niet verkeerd, maar ik ga er 25000 per jaar mee rijden en voornamelijk snelweg kilometers. Ik zou daarom in de zomer graag A-merk zomerbanden willen vanwege minder bandenruis en mogelijk iets betere range. De CC's zou ik dan bewaren voor de wintertjes die soms nog voorkomen in nederland. Mijn andere auto (een Citroen), heeft gelukkig een indirect bandenspanningssysteem (ABS) waardoor ik kan wisselen naar hartelust omdat er geen sensoren in de ventielen zitten. Bij de Zoe ligt dat anders begrijp ik. Ik lees in andere topics dat de sensoren iedere keer opnieuw ingelezen moeten worden......

Ik kan een set nieuwe Continental EcoContact 195/55/16 87H krijgen voor 25€ per stuk maar ik vrees dat het laadvermogen/loadindex net te krap is. Ik zie alleen maar Zoe's s met 88/89/of 91 loadindex........ wat me op zich al verbaasd met een gewicht van bijna 1500 (?) kilo

Mijn vraag is of je de sensoren ook opnieuw moet laten inlezen als je twee sets velgen met sensoren hebt en die omwisselt? Bij sommige merken/types leren de sensoren zich namelijk in tijdens de eerste kilometers rijden. En wat gaat dan ongeveer een bandenwissel of complete wielwissel kosten bij de garage als de sensoren iedere keer moeten ingelezen worden?

Ik ga voorlopig nog niet met een eigen OBD of dongle aan de slag, dus wil dat niet zelf gaan oppakken.

Alvast dank

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



ZoeKees
Lid
Lid
Posts in topic: 1
Berichten: 47
Lid geworden op: 26 sep 2019 19:57
Actief als: particulier

Re: zomerbanden en crossclimates banden wisselen

Bericht door ZoeKees »

Ik heb de originele Michelin EV banden (niet meer verkrijgbaar) vervangen door Michelin Cross Climates. Ik heb geen verschil in range kunnen merken. Dus daar hoef je het niet voor te doen.

Bandengeruis, zou kunnen dat andere banden iets stiller zijn, maar ook daar heb ik geen verschil met de voorganger gemerkt.

Met de sneeuw afgelopen winter vond ik ze top. Ruim voldoende grip in de sneeuw.

Ik zou ze lekker het hele jaar laten zitten, geen gedoe met wisselen. Maar dat mag je natuurlijk zelf weten.

Betreffende load rating: volgens mij is minimaal 91 voorgeschreven, maar weet het niet helemaal zeker.

Wisselen en tpms sensoren heb ik geen ervaring mee. Zijn wel wat topics over volgeschreven volgens mij.
Renault Zoe R240 Intens Bleu Foudre

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Topic author
4f4hogehoed
Lid
Lid
Posts in topic: 2
Berichten: 68
Lid geworden op: 15 okt 2018 21:04
Actief als: particulier

Re: zomerbanden en crossclimates banden wisselen

Bericht door 4f4hogehoed »

O.k. het overwegen waard. Maar ik heb in 3 Zoe's proefgereden. Twee met Michelin Primacy4 zomerbanden en één met de cc's (die heb ik gekocht). Ik meende wel verschil te horen met name op de snelweg. maar dat kan ook verbeelding zijn.

De bandenman bij mij om de hoek wisselt voor 40€ banden (per 4 banden dus!) inclusief montage op de velg en balanceren en gratis opslag..... Ongelooflijk goedkoop maar zij kunnen geen merk-specifieke sensoren inleren denk ik. Weet iemand als je de banden wisselt, maar dezelfde velgen en sensoren komen er weer direct op, of je dan ook de sensoren opnieuw moet inleren of onthoudt de Zoë dat ? Dan zou het namelijk een kwestie zijn van de bandenspanning resetten op het display en rijden maar.....

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Kata
lid
lid
Posts in topic: 1
Berichten: 520
Lid geworden op: 30 apr 2013 19:39
Actief als: particulier

Re: zomerbanden en crossclimates banden wisselen

Bericht door Kata »

Ik gok er op dat als je dezelfde velgen en sensoren behoudt je geen problemen gaat hebben met het tmps omdat je wagen dat onthoudt.

De reden waarom ik dat denk is dat ik al ns een lekke band heb moeten laten vervangen en die werd ook op dezelfde velg gemonteerd. Voor de wagen lijkt het dus alsof de druk veranderd is geweest en hoef je enkel de bandespanning te resetten.
A310 V6 2.7L.
Renault trafic 2.1L. D
Grand Scenic Type II 1.5 dCi
Grand Scenic Type II 1.5 dCi
Grand Scenic Type III 1.6 dCi
Grand Scenic Type IV dCi 150 EDC

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

maestro12
lid
lid
Posts in topic: 1
Berichten: 527
Lid geworden op: 31 mei 2018 08:54
Actief als: particulier

Re: zomerbanden en crossclimates banden wisselen

Bericht door maestro12 »

Het afrol geluid van Premacy 4 zou 68dB zijn tegen 69dB voor de CrossClimates, dat is nauwelijks verschil (knap als je het hoort, niet onmogelijk dus, gevoelige oren), maar ja, dan komt de grote vraag, was het asfalt precies hetzelfde waar je beide keren op gereden hebt?

Ik ben geen voorstander van banden wisselen, de koordlagen worden toch iedere keer uitgerekt.
Overigens, ik rij geen ZOE (maar Espace 3) en rij al jaren op CC's, voor mij niets anders meer, geen hoger verbruik, geen overmatige slijtage en bij ieder weertype de juiste band onder de auto.

O ja, de meeste energiezuinige (EV) banden van andere merken zitten op 72dB
Espace 2.0 16v 'The Race' 2002

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Ser
Lid
Lid
Posts in topic: 1
Berichten: 40
Lid geworden op: 20 jan 2015 11:38
Actief als: particulier

Re: zomerbanden en crossclimates banden wisselen

Bericht door Ser »

Ik heb diverse banden gehad de afgelopen 8 jaar onder de zoe en bij nat weer is het echt spekglad. Ik heb dus eerste model zoe en heb het idee dat het camber misschien rechter staat dan bij bv een vw golf? Hoe dan ook, aantal jaar geleden heb ik cross climates eronder en dat is echt super. In de sneeuw net geen winterband maar echt hele dikke prima. Optrekken op nat wegdek, bochten met nat wegdek. Allemaal top. Heb wel het idee dat verbruik stukje hoger is. En met acceleratie is er zeker meer geluid, maar dat vind ik wel grappig. Met open raam hoor je de lamellen van het profiel zich vastgrijpen aan het asfalt.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in

  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht