R-Link 2 geüpdatet naar v3.3

De nieuwe R-Link 2 komt met wat andere specificaties, vandaar een eigen topic
Plaats reactie

Topic author
RV96
Nieuw lid
Nieuw lid
Posts in topic: 3
Berichten: 3
Lid geworden op: 14 nov 2021 21:02
Actief als: particulier

R-Link 2 geüpdatet naar v3.3

Bericht door RV96 »

Hoi allen,

Ik heb zojuist mijn Renault Megane IV geüpdatet naar een R-Link versie 3.3. Ik heb gelezen dat na deze update de mogelijkheid was tot Android Auto. Echter na het updaten werkt het inschakelen van de achteruitrijcamera bij het schakelen naar de achteruitversnelling niet meer. Daarnaast werkt de bediening van de climate control niet meer en geeft deze aan dat ik de motor moet starten. Ook kan ik nog steeds geen Android Auto gebruiken. Wie weet raad?

Alvast hartelijk dank!

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

exroosje
lid
lid
Posts in topic: 3
Berichten: 227
Lid geworden op: 02 dec 2019 09:52
Actief als: particulier

Re: R-Link 2 geüpdatet naar v3.3

Bericht door exroosje »

Voor zover ik weet moet je een V2 systeem niet naar V3 upgraden maar naar V7. En dat is een procedure die de dealer moet uitvoeren omdat er ook een nieuwe bootloader bij komt kijken. Je mag al blij zijn dat ie nog werkt... Kun je terug naar je oude versie?
Talisman Grandtour Initiale Paris DCI160 EDC Noir Amethyste Afbeelding
Alles plus trekhaak

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Topic author
RV96
Nieuw lid
Nieuw lid
Posts in topic: 3
Berichten: 3
Lid geworden op: 14 nov 2021 21:02
Actief als: particulier

Re: R-Link 2 geüpdatet naar v3.3

Bericht door RV96 »

Ik heb onderstaande handleiding gebruikt, dus het leek mij daadwerkelijk wel mogelijk.
R0yk3 schreef: 02 mei 2019 08:38 Er is veel informatie beschikbaar over het upgraden en en het werkend krijgen van Android auto. Ik probeer met deze post alles een beetje centraal te krijgen.

De basis van deze post komt uit Spanje. Ik ga deze een beetje 'lenen' 8) en hier plaatsen.

https://www.foroclub.es/megane4/viewtop ... 20&t=20311 de spoilers werken bij mij niet meer? dus ik zal zo volledig mogelijk zijn.

Als je aangeeft bij de reacties wat er werkt bij jouw model en wat niet krijgen we een mooi overzicht.
Geef het model auto, bouwjaar en merk en type telefoon

ALLE HANDELINGEN ZIJN OP EIGEN RISICO!!!

In veel posts lees ik gelijksoortige problemen dus die noem ik maar even Bekende issues
Bekende issues
Achteruitrijcamera is niet meer scherp, lijntjes kloppen niet met het type auto.

bij Talisman uit decembre 2016 geen probleem

Voice van auto zelf, bij sommige werkt dit net

Voice van AA, bij sommige werkt dit niet
Talisman uit december 2016 icm Nokia7plus, bij inschakelen voice loopt AA vast.
Developers Mode
!! Belangrijke info lees deze post ook door daarin wordt aangegeven welke instellingen je NIET moet gebruiken.
engineer-modus-activeren-r-link2-hacking-t27673.html

Neem een USb stick, mag een heel kleine zijn. Ik heb twee sticks geprobeerd, een moderne met 16 gig werkte niet, en een oude met 512 mb werkte wel. Dus werkt het niet? probeer een andere stick.
formateer het stickie in fat 32
Maak een folder aan noem deze:
DEBUG
Ja in Hoofdletters.
maak nu een tekstbestandje aan. hernoem deze naar DbgEnable.lge
Let op even in windows de juiste view aanzetten zodat je ook de extensie te zien krijgt en .txt verwijderen.
Het bestand mag dus niet DbgEnable.lge.txt heten!!!
Dan
Menu> Multimedia>Instellingen> Foto's
USB erin, even wachten tot het meldingsscherm bovenin beeld weg is.
dan klikken zie het filmpje


werkt het niet probeer een andere USB poort. Bij de talisman werkt het alleen met de poorten naast de versnellingspook. dat zijn ook data poorten de rest is alleen opladen.

Als je in het menu komt, dan heb je dat in ieder geval werkend bij 2.2 dan zou het bij 3.3 ook moeten werken.
Plug de USB weer in je laptop en verwijder alle bestanden die erbij gezet zijn, laat alleen de DEBUG map staan.
Lukt het een keer niet met het klikken op het scherm maak eerst de USB weer schoon voordat je het nog een keer probeert!!

Op het pijltje linksonder drukken om uit het men te gaan. probeer het een paar keer.
Sluit af en ga door naar de volgende stap
upgrade naar 3.3
Neem weer een USB stickk. deze keer groot genoeg. tenminste 8 Gb.
Formateer naar fat 32.
Download het bestand:
https://fisier.ro/download?f=7078d00aa84
of
http://www.dennisbrouwer.nl/R-LINK.zip Bedankt Dennis!!! :thumb:

Pak het bestand uit gebruik dit wachtwoord:
gill_ro
Je hebt nu een map R_LINK met daarin 3 bestanden.
Zet deze map op je USB stick.

Ga naar je auto start deze en steek de USB in de auto. Gebruik dezelfde poort als de poort waar bovenstaande mee is gelukt.
En nu wachten tot je in het scherm de melding krijgt dat er een update beschikbaar is. Als er gevraagd wordt of je de update wil doen kun je nog nee klikken, maar ik zou gewoon op ja drukken :lol:
dan wachten, scherm gaat een aantal eer aan en uit bij mij duurde het ongeveer 10 minuten. ik heb het zonder draaiende motor gedaan. Als de update bezig is OVERAL VANAF BLIJVEN!!!!!
Je ziet wel als deze klaar is.
Als het klaar is zie je het normale scherm weer met bovenin bolletjes in plaats van streepjes, en de klok is anders (in mijn geval)
Nu weer naar developers modus dat werkt hetzelfde als bij 2.2 dus dat zou moeten lukken.

Eenmaal in dev modus zie je extra mogelijkheden vink Android auto aan.
Tadaa het zou nu moeten werken, je auto is er in ieder geval klaar voor!!
Nu je telefoon.
Zet Android auto op je telefoon via APK mirror of VPN naar de US ga naar de playstore en download AA.

Sluit je telefoon aan op je auto, gebruik hiervoor weer de poort waar je alle bovenstaande stappen mee gedaan hebt.
gebruik ook een kabel waarmee data op en neer kan en niet alleen een oplaad kabel. Wekt het niet probeer een andere kabel. Kijk ook of je een data verbinding krijgt met de laptop laadt hij alleen op dan heb je er niets aan. er moet DATA op en neer!!!

Werkt het dan zie je onderin het scherm in je auto een knop met Android auto verschijnen. Druk daarop en AA start op.
Op mijn telefoon krijg ik dan de melding of ik ook bestandsoverdracht wil doen, als ik daarop klik lig ik eruit, dus ik adviseer om het niet te doen.

Het werkt blijkbaar zonder (bij mij)
Bugjes of geen Bugjes dat is de vraag..
Enkele maar dat kan ook aan mijn telefoon liggen dus geen garanties :doh:

Ik heb een Talisman van december 2016 in combinatie met een Nokia 7 plus (Android 9, beveiligings-patch van 1 april 2019)

Achteruitrijcamera streepjes. GEEN enkele probleem. streepje op de juiste plaats, geen vage strepen alles zoals het hoort.
Ik ben nog niet door het volledige menu gegaan maar op het eerste gezicht werkt alles zoals het hoort.

Standaard navigatie opstarten duurt wat langer.

Mijn telefoon heeft met bluetooth geen netwerk volgens de auto. Ik kan wel bellen via AA en rechtstreeks, maar niet meer via de R_LINK BBT opnieuw aanmelden en het werkt weer vlekkeloos dus hier moet ik nog wat uitzoeken.

Voice (in Android auto) werkt niet dan loopt de boel vast :discuss:
Voice voor de normale functies werkt wel, maar dan wordt AA afgesloten.

Verder nog niets gevonden. Als ik iets tegenkom dan meld ik me weer.
AA op groot scherm
Het is nog niet 100% beeldvullend maar aanzienlijk groter.
https://www.foroclub.es/megane4/viewtop ... 22#p284522
[verberg]Afbeelding[/verberg]
  • Open Android Auto op je mobiele apparaat en ontkoppeld van de auto.
  • Selecteer het menu in de linkerbovenhoek en selecteer de keuze 'OVER'
  • Nu moet je 10 keer de tekst "Over Android Auto" aantikken. Je krijgt de vraag om ontwikkelaarsinstelleingen toe te staan. tik op OK en de ontwikkelaarsmodus is ingeschakeld.
  • Tik nu rechtsboven op de drie puntjes rechts naast het tandwiel.
  • Selecteer ontwikkelaarsinstellingen
  • Ga naar Videoresolutie
  • Selecteer je gewenste resolutie (toestaan dat de auto en telefoon onderhandelen werkt het beste bij mij. Tik Ok en ga 1 scherm terug
  • Nog een keer op de drie puntjes tikken
  • selecteer ontwikkelaarsmodus beëindigen
  • Verbind de telefoon met je auto en geniet van het grotere beeld
Herstellen
Herstellen heb ik geen behoefte aan dus heb ik ook niet geprobeerd.
Handleiding volgt

TODO lijstje:
  • Fingerprint maken en kijken welke update er verschijnt.
  • Updaten als het nodig is en kan.
  • Kijken of ik Voice van AA werkend krijg
Succes!!! :clap: :clap:
Met dank aan iedereen die het eerder heeft uitgezocht. Ik heb het alleen maar even bij elkaar gezet.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

exroosje
lid
lid
Posts in topic: 3
Berichten: 227
Lid geworden op: 02 dec 2019 09:52
Actief als: particulier

Re: R-Link 2 geüpdatet naar v3.3

Bericht door exroosje »

Die handleidingen zijn van voor de tijd dat er een V7 update van de dealer was, het pad van V2 naar V3 is nooit officieel ondersteund geweest. Sterker nog, als je van V3 naar V7 en verder wilt zul je eerst weer terug naar V2 moeten. Dus als je nu al problemen hebt zou ik gewoon weer teruggaan naat V2 en dan je bij de dealer melden voor de V7 update. Daar is een Actis (?) instructie voor

Daarna kun je zelf de 9.0.35 er overheen laden en ben je helemaal actueel.
Talisman Grandtour Initiale Paris DCI160 EDC Noir Amethyste Afbeelding
Alles plus trekhaak

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Topic author
RV96
Nieuw lid
Nieuw lid
Posts in topic: 3
Berichten: 3
Lid geworden op: 14 nov 2021 21:02
Actief als: particulier

Re: R-Link 2 geüpdatet naar v3.3

Bericht door RV96 »

Onnodig citaat verwijderd.

Als u direct reageert op het vorige bericht dan liever niet de "citaat" knop gebruiken.
Moderator

Dank voor je reactie! Heb je enig idee hoe ik deze versie terug krijg? Heb dit al geprobeerd via de Toolbox maar zonder resultaat.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



R0yk3
Lid - eerste logo binnen
Lid - eerste logo binnen
Posts in topic: 3
Berichten: 11
Lid geworden op: 25 apr 2019 12:06
Actief als: particulier

Re: R-Link 2 geüpdatet naar v3.3

Bericht door R0yk3 »

https://www-foroclub-es.translate.goog/ ... r_pto=wapp

Originele post, inclusief je bug met oplossingen.

succces.
Renault Talisman Estate 1.6 dCi 118kw Initiale Paris :mrgreen: :mrgreen:

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Ikbengijs
Nieuw lid
Nieuw lid
Posts in topic: 1
Berichten: 7
Lid geworden op: 31 jan 2022 20:57
Actief als: particulier

Re: R-Link 2 geüpdatet naar v3.3

Bericht door Ikbengijs »

Ik heb een Renault Megane uit 2017. Kan ik deze ook door de dealer laten upgrade naar v7 kan dit met alle systemen? Heb een rlink 2

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



R0yk3
Lid - eerste logo binnen
Lid - eerste logo binnen
Posts in topic: 3
Berichten: 11
Lid geworden op: 25 apr 2019 12:06
Actief als: particulier

Re: R-Link 2 geüpdatet naar v3.3

Bericht door R0yk3 »

exroosje schreef: 15 nov 2021 09:11 Voor zover ik weet moet je een V2 systeem niet naar V3 upgraden maar naar V7. En dat is een procedure die de dealer moet uitvoeren omdat er ook een nieuwe bootloader bij komt kijken. Je mag al blij zijn dat ie nog werkt... Kun je terug naar je oude versie?
Ik had Versie 3.3.
Aan de garage gevraagd of ze wilden updaten. Dit hebben ze gedaan en de computer is gecrasched :cry2: Volledig. Er moest dus een nieuwe in.
Nu heb ik firmware v7 maar geen AA :twisted: Moet ik deze handmatig activeren?
Ik heb een talisman uit 2016. Ik zal ook eens kijken of ik kan upgraden naar v9...
Renault Talisman Estate 1.6 dCi 118kw Initiale Paris :mrgreen: :mrgreen:

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

exroosje
lid
lid
Posts in topic: 3
Berichten: 227
Lid geworden op: 02 dec 2019 09:52
Actief als: particulier

Re: R-Link 2 geüpdatet naar v3.3

Bericht door exroosje »

Ja dat moet je nog activeren in de developer mode.
Eenvoudige actie, elders op dit forum wel beschreven.
Talisman Grandtour Initiale Paris DCI160 EDC Noir Amethyste Afbeelding
Alles plus trekhaak

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



R0yk3
Lid - eerste logo binnen
Lid - eerste logo binnen
Posts in topic: 3
Berichten: 11
Lid geworden op: 25 apr 2019 12:06
Actief als: particulier

Re: R-Link 2 geüpdatet naar v3.3

Bericht door R0yk3 »

Gelukt, al een tijd terug alleen niet gemeld hier.
De update naar v9 is nog niet gelukt, via de standaard methode, lege usb in de auto dan in de de laptop, Renault software naar laten kijken, en dan komt er de melding geen update beschikbaar?
Renault Talisman Estate 1.6 dCi 118kw Initiale Paris :mrgreen: :mrgreen:

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



HenryJ
Nieuw lid
Nieuw lid
Posts in topic: 1
Berichten: 4
Lid geworden op: 16 sep 2022 21:15
Actief als: particulier

Re: R-Link 2 geüpdatet naar v3.3

Bericht door HenryJ »

Mijn R-Link 2 is 2 weken geleden geupdate van 2.2 naar 3.3. Geen problemen nadien, alles werkt. Android Auto laten activeren met DDT4ALL, werkt ook bijna vlekkeloos. Alleen doet de Voice Commands van AA het meestal niet, soms ineens wel en dan weer niet. Heel vreemd. Verder is navigeren via AA een verademing, gebruik TomTom Go hiervoor. Altijd actuele kaarten, geen drama meer met de altijd verouderde Renault kaarten.

Alleen Voice commands werken zoals gezegd meestal niet en dat is een irritatie. Heb geen indicatie waarom het soms ineens wel werkt.

Toegevoegd in 6 minuten 21 secondes:
RV96 schreef: 15 nov 2021 15:47 Ik heb onderstaande handleiding gebruikt, dus het leek mij daadwerkelijk wel mogelijk.
R0yk3 schreef: 02 mei 2019 08:38 Er is veel informatie beschikbaar over het upgraden en en het werkend krijgen van Android auto. Ik probeer met deze post alles een beetje centraal te krijgen.

De basis van deze post komt uit Spanje. Ik ga deze een beetje 'lenen' 8) en hier plaatsen.

https://www.foroclub.es/megane4/viewtop ... 20&t=20311 de spoilers werken bij mij niet meer? dus ik zal zo volledig mogelijk zijn.

Als je aangeeft bij de reacties wat er werkt bij jouw model en wat niet krijgen we een mooi overzicht.
Geef het model auto, bouwjaar en merk en type telefoon

ALLE HANDELINGEN ZIJN OP EIGEN RISICO!!!

In veel posts lees ik gelijksoortige problemen dus die noem ik maar even Bekende issues
Bekende issues
Achteruitrijcamera is niet meer scherp, lijntjes kloppen niet met het type auto.

bij Talisman uit decembre 2016 geen probleem

Voice van auto zelf, bij sommige werkt dit net

Voice van AA, bij sommige werkt dit niet
Talisman uit december 2016 icm Nokia7plus, bij inschakelen voice loopt AA vast.
Developers Mode
!! Belangrijke info lees deze post ook door daarin wordt aangegeven welke instellingen je NIET moet gebruiken.
engineer-modus-activeren-r-link2-hacking-t27673.html

Neem een USb stick, mag een heel kleine zijn. Ik heb twee sticks geprobeerd, een moderne met 16 gig werkte niet, en een oude met 512 mb werkte wel. Dus werkt het niet? probeer een andere stick.
formateer het stickie in fat 32
Maak een folder aan noem deze:
DEBUG
Ja in Hoofdletters.
maak nu een tekstbestandje aan. hernoem deze naar DbgEnable.lge
Let op even in windows de juiste view aanzetten zodat je ook de extensie te zien krijgt en .txt verwijderen.
Het bestand mag dus niet DbgEnable.lge.txt heten!!!
Dan
Menu> Multimedia>Instellingen> Foto's
USB erin, even wachten tot het meldingsscherm bovenin beeld weg is.
dan klikken zie het filmpje


werkt het niet probeer een andere USB poort. Bij de talisman werkt het alleen met de poorten naast de versnellingspook. dat zijn ook data poorten de rest is alleen opladen.

Als je in het menu komt, dan heb je dat in ieder geval werkend bij 2.2 dan zou het bij 3.3 ook moeten werken.
Plug de USB weer in je laptop en verwijder alle bestanden die erbij gezet zijn, laat alleen de DEBUG map staan.
Lukt het een keer niet met het klikken op het scherm maak eerst de USB weer schoon voordat je het nog een keer probeert!!

Op het pijltje linksonder drukken om uit het men te gaan. probeer het een paar keer.
Sluit af en ga door naar de volgende stap
upgrade naar 3.3
Neem weer een USB stickk. deze keer groot genoeg. tenminste 8 Gb.
Formateer naar fat 32.
Download het bestand:
https://fisier.ro/download?f=7078d00aa84
of
http://www.dennisbrouwer.nl/R-LINK.zip Bedankt Dennis!!! :thumb:

Pak het bestand uit gebruik dit wachtwoord:
gill_ro
Je hebt nu een map R_LINK met daarin 3 bestanden.
Zet deze map op je USB stick.

Ga naar je auto start deze en steek de USB in de auto. Gebruik dezelfde poort als de poort waar bovenstaande mee is gelukt.
En nu wachten tot je in het scherm de melding krijgt dat er een update beschikbaar is. Als er gevraagd wordt of je de update wil doen kun je nog nee klikken, maar ik zou gewoon op ja drukken :lol:
dan wachten, scherm gaat een aantal eer aan en uit bij mij duurde het ongeveer 10 minuten. ik heb het zonder draaiende motor gedaan. Als de update bezig is OVERAL VANAF BLIJVEN!!!!!
Je ziet wel als deze klaar is.
Als het klaar is zie je het normale scherm weer met bovenin bolletjes in plaats van streepjes, en de klok is anders (in mijn geval)
Nu weer naar developers modus dat werkt hetzelfde als bij 2.2 dus dat zou moeten lukken.

Eenmaal in dev modus zie je extra mogelijkheden vink Android auto aan.
Tadaa het zou nu moeten werken, je auto is er in ieder geval klaar voor!!
Nu je telefoon.
Zet Android auto op je telefoon via APK mirror of VPN naar de US ga naar de playstore en download AA.

Sluit je telefoon aan op je auto, gebruik hiervoor weer de poort waar je alle bovenstaande stappen mee gedaan hebt.
gebruik ook een kabel waarmee data op en neer kan en niet alleen een oplaad kabel. Wekt het niet probeer een andere kabel. Kijk ook of je een data verbinding krijgt met de laptop laadt hij alleen op dan heb je er niets aan. er moet DATA op en neer!!!

Werkt het dan zie je onderin het scherm in je auto een knop met Android auto verschijnen. Druk daarop en AA start op.
Op mijn telefoon krijg ik dan de melding of ik ook bestandsoverdracht wil doen, als ik daarop klik lig ik eruit, dus ik adviseer om het niet te doen.

Het werkt blijkbaar zonder (bij mij)
Bugjes of geen Bugjes dat is de vraag..
Enkele maar dat kan ook aan mijn telefoon liggen dus geen garanties :doh:

Ik heb een Talisman van december 2016 in combinatie met een Nokia 7 plus (Android 9, beveiligings-patch van 1 april 2019)

Achteruitrijcamera streepjes. GEEN enkele probleem. streepje op de juiste plaats, geen vage strepen alles zoals het hoort.
Ik ben nog niet door het volledige menu gegaan maar op het eerste gezicht werkt alles zoals het hoort.

Standaard navigatie opstarten duurt wat langer.

Mijn telefoon heeft met bluetooth geen netwerk volgens de auto. Ik kan wel bellen via AA en rechtstreeks, maar niet meer via de R_LINK BBT opnieuw aanmelden en het werkt weer vlekkeloos dus hier moet ik nog wat uitzoeken.

Voice (in Android auto) werkt niet dan loopt de boel vast :discuss:
Voice voor de normale functies werkt wel, maar dan wordt AA afgesloten.

Verder nog niets gevonden. Als ik iets tegenkom dan meld ik me weer.
AA op groot scherm
Het is nog niet 100% beeldvullend maar aanzienlijk groter.
https://www.foroclub.es/megane4/viewtop ... 22#p284522
[verberg]Afbeelding[/verberg]
  • Open Android Auto op je mobiele apparaat en ontkoppeld van de auto.
  • Selecteer het menu in de linkerbovenhoek en selecteer de keuze 'OVER'
  • Nu moet je 10 keer de tekst "Over Android Auto" aantikken. Je krijgt de vraag om ontwikkelaarsinstelleingen toe te staan. tik op OK en de ontwikkelaarsmodus is ingeschakeld.
  • Tik nu rechtsboven op de drie puntjes rechts naast het tandwiel.
  • Selecteer ontwikkelaarsinstellingen
  • Ga naar Videoresolutie
  • Selecteer je gewenste resolutie (toestaan dat de auto en telefoon onderhandelen werkt het beste bij mij. Tik Ok en ga 1 scherm terug
  • Nog een keer op de drie puntjes tikken
  • selecteer ontwikkelaarsmodus beëindigen
  • Verbind de telefoon met je auto en geniet van het grotere beeld
Herstellen
Herstellen heb ik geen behoefte aan dus heb ik ook niet geprobeerd.
Handleiding volgt
TODO lijstje:
  • Fingerprint maken en kijken welke update er verschijnt.
  • Updaten als het nodig is en kan.
  • Kijken of ik Voice van AA werkend krijg
Succes!!! :clap: :clap:
Met dank aan iedereen die het eerder heeft uitgezocht. Ik heb het alleen maar even bij elkaar gezet.
Is het activeren van AA voice commands nog gelukt? Alles werkt, behalve meestal de Voice commands, soms werkt het ook ineens wel en heb geen idee waardoor.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in

  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht