1.3 tce

Voor technische onderwerpen die niet in één van bovenstaande categorieën te vangen zijn.
Forumregels
-Vermeld het type/model(!!) Renault in de posting
-Vul svp de gevraagde gegevens aan
Plaats reactie
Gebruikersavatar

Topic author
Renault47
lid
lid
Posts in topic: 3
Berichten: 527
Lid geworden op: 28 aug 2011 10:09
Actief als: particulier

1.3 tce

Bericht door Renault47 »

Ik lees veel over de 1.2 tce motoren met directe inspuiting (in plaats van multipointinjectie) die last hebben van vervuilende kleppen. De wat nieuwere 1.3 motoren (1331cc) zouden een betere keuze zijn. Deze motoren zijn ook voorzien van directe inspuiting. Hebben deze motoren dan op termijn niet hetzelfde probleem als de 1.2 versies?
Renaults vroeger: Dauphine, R8 (2x), Caravelle, R16, R15, R25 2.2, Safrane 2.0, Vel Satis 2.0T, Vel Satis 3.5V6 initiale, nu Captur limited 0.9

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

mechanic
Gouden Bahco
Posts in topic: 3
Berichten: 16012
Lid geworden op: 24 apr 2008 20:47
Actief als: particulier
Locatie: Someren

Re: 1.3 tce

Bericht door mechanic »

Direct ingespoten heeft inderdaad last van interne vervuiling, dat komt doordat de brandstof biet langs de kleppen komt.
Ook de 1.3 heeft daar dan last van.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
Renault47
lid
lid
Posts in topic: 3
Berichten: 527
Lid geworden op: 28 aug 2011 10:09
Actief als: particulier

Re: 1.3 tce

Bericht door Renault47 »

Ik ben aan het overwegen mijn Vel Satis in te ruilen op een Kadjar 1.3, maar wil niet tegen het hier vaak beschreven probleem aanlopen...
Renaults vroeger: Dauphine, R8 (2x), Caravelle, R16, R15, R25 2.2, Safrane 2.0, Vel Satis 2.0T, Vel Satis 3.5V6 initiale, nu Captur limited 0.9

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

mechanic
Gouden Bahco
Posts in topic: 3
Berichten: 16012
Lid geworden op: 24 apr 2008 20:47
Actief als: particulier
Locatie: Someren

Re: 1.3 tce

Bericht door mechanic »

De vel satis is op sommige vlakken ook geen katje om zonder handschoenen aan te pakken. Denk wel dat je een meer degelijke auto eraan hebt dan aan een Kadjar met downsize turbo motor.

Klepvervuiling is een direct gevolg van de direct in de verbrandingsruimte ingespoten brandstof, dese reinigd de kleppen niet meer.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
Renault47
lid
lid
Posts in topic: 3
Berichten: 527
Lid geworden op: 28 aug 2011 10:09
Actief als: particulier

Re: 1.3 tce

Bericht door Renault47 »

dat is zeker waar, maar het rijdt en schakelt goed en ik heb er geen grote kosten aan gehad. Het hoogste bedrag was €540 all-in voor 4 nieuwe banden. De VS ruim 3 jaar geleden gekocht van eerste eigenaar (particulier) met 115000 op de teller, staat nu op 151000. Doe veel zelf. Af en toe een klein dingetje, laatst het raammechanisme links achter vervangen voor sloopexemplaar (€23).
Renaults vroeger: Dauphine, R8 (2x), Caravelle, R16, R15, R25 2.2, Safrane 2.0, Vel Satis 2.0T, Vel Satis 3.5V6 initiale, nu Captur limited 0.9

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

mechanic
Gouden Bahco
Posts in topic: 3
Berichten: 16012
Lid geworden op: 24 apr 2008 20:47
Actief als: particulier
Locatie: Someren

Re: 1.3 tce

Bericht door mechanic »

Fijn de vel satis houden zou ik zeggen!
Rijcomfort is heerlijk, daar kan een kadjar niet aan tippen.

De gekende problemen met koeling van de v6 zijn door het grotere motorruim in de vel satis ook minder aan de orde is mijn ervaring. Tuurlijk is alles op leeftijd en niet te vergelijken met een 'nieuwe' auto.
Zwak punt is de automaat, die heeft zeker periodiek onderhoud nodig

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Valkenet
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 1
Berichten: 1628
Lid geworden op: 27 nov 2007 19:40

Re: 1.3 tce

Bericht door Valkenet »

Als ik nu een nieuwe auto zou moeten kiezen, zou ik het eerlijk gezegd niet weten.
Alle merken hebben nu bijna allemaal van die lichte motoren met turbo.
Allemaal met soortgelijke problemen.
Bij Peugeot hebben ze tegenwoordig de multieruem in de olie draaien. Door de direct i gespoten benzine komt er dus ook benzine in de olie terecht wat de olie dunner maakt.
Maar de benzine die in de motorolie komt tast de Distributieriem aan.
Een tussenlaag lost langzaam op en komt i de oliepomp terecht. Met le gevolgen van dien.
Zo heeft elk merk wel iets.

Het enige wat nog te overwegen zou zijn om er dan eentje met LPG te kopen.
Dan rijdt de motor de meeste km op LPG.
Of een elektrische auto.

Daarom hou ik mijn Avantime er maar lekker bij.

Groet Martin

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in