Renault Clio IV Estate GT // Airco en overige

Radio, elektrische ruiten & stoelverstelling, centrale vergrendeling, verlichting, etc.
Plaats reactie

Topic author
RensP
Nieuw lid
Nieuw lid
Posts in topic: 1
Berichten: 8
Lid geworden op: 11 jan 2022 17:10
Actief als: particulier

Renault Clio IV Estate GT // Airco en overige

Bericht door RensP »

Hi allemaal,

Ik ben sinds twee weken in het bezit van een Renault Clio IV Estate GT en ben er in grote lijnen heel tevreden over. Er zijn een paar kleinigheidjes die me opvallen t.o.v. mijn vorige auto maar goed dat neem je natuurlijk voor lief want iedere auto heeft zijn voor en tegens.

Wat me wel langzamerhand begint op te vallen is dat de airco de condens in de auto echt niet weg krijgt. Nu vroeg ik me af of dit een soort van kwaaltje is bij deze auto of dat ik dan toch terug moet naar de garage?

Als voorbeeld: Gisteravond (1 graden buiten volgens de auto) een half uur naar huis gereden met climate control op MAX temperatuur en de volledige verwarming helemaal aan...op het einde van de rit waren de achterruiten nog steeds half beslagen.

Ik heb volgende week een afspraak bij de dealer om lampen te laten maken (die schakelen niet meteen aan maar blijven even achter en achterruitverwarming bleek defect te zijn) maar zou graag willen weten of dit een bekend kwaaltje is dat de airco het niet getrokken krijgt of dat er een defect in kan zitten.

Alvast vriendelijk bedankt voor de reacties en een hele fijne avond.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Pepone
Global Moderator
Global Moderator
Posts in topic: 1
Berichten: 1400
Lid geworden op: 20 mar 2020 16:20
Actief als: particulier
Locatie: Hollandscheveld Drenthe

Re: Renault Clio IV Estate GT // Airco en overige

Bericht door Pepone »

Welkom op het forum.

Over je airco vraag de volgende uitleg:
Inderdaad een functionele ‘tekortkoming’ van het huidige aircosysteem. Bij lage buitentemperaturen kun je de installatie niet gebruiken om droge lucht in het interieur te blazen. Dat heeft alles te maken met de beveiligingen in het aircosysteem.
Alles over aircoservice
in ons online magazine "Aircoservice voor het Autobedrijf"

In de kringloop van het koudemiddel zijn een hoge- en een lage drukschakelaar opgenomen. Het gaat in dit geval om de lagedrukschakelaar die door de lage druk in het systeem de compressor uitschakelt. Temperatuur en druk zijn aan elkaar gekoppeld. Bij een lage buitentemperatuur raakt de druk onder een ingestelde waarde en schakelt het systeem zichzelf uit.
Waarom veiligheid niet uitschakelen?

Nu kun je zeggen: “schakel deze veiligheid maar uit”, maar die lage druk kan ook nog een andere oorzaak hebben: te weinig koudemiddel in het systeem. Zou de installatie onder die omstandigheid niet automatisch uitschakelen, dan leidt dit op termijn tot kostbare compressorschade.

Het uitschakelen van de installatie bij lage temperaturen gebeurt automatisch. Het per ongeluk inschakelen bij lage buitentemperaturen kan dus geen kwaad, er gebeurt alleen niets. Zodra de installatiedruk weer boven de kritische (lage) waarde komt wordt de installatie weer operationeel, ook dit gebeurt automatisch.
Bron:https://www.amt.nl/

Onder de 4 graden werkt de airco dus niet.



Groet, Ron.
Global Moderator renaultforum.nl
________________________________
Renault Zoe R135 Zen, 01-04-2020
Pack City
Z.E. 50 batterijkoop
Kleur: Blanc Glacier 369

________________________________

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

maestro12
lid
lid
Posts in topic: 1
Berichten: 526
Lid geworden op: 31 mei 2018 08:54
Actief als: particulier

Re: Renault Clio IV Estate GT // Airco en overige

Bericht door maestro12 »

Dus gewoon ouderwets, ventilatie op voorruit, ventilator op orkaankracht, verwarming hoog en bij mijn Espace heb ik dan binnen 5 minuten een droge ruit
Espace 2.0 16v 'The Race' 2002

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in

  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht