Jimmy in het stuur tijdens remmen
-
Topic author - Lid - eerste logo binnen
- Posts in topic: 2
- Berichten: 15
- Lid geworden op: 15 jul 2006
- Laatste bezoek: 06 feb 2011 16:50
Jimmy in het stuur tijdens remmen
Hoi, wie weet welk probleem ik heb met mijn wagen. Ik ben in het bezit van een Scenic bouwjaar 2008 met 15000 km op de teller. Tijdens het remmen krijg ik de jimmy in het stuur. Aan wat zou dit te wijten zijn?
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- lid
- Posts in topic: 1
- Berichten: 1051
- Lid geworden op: 22 feb 2008
- Laatste bezoek: 05 mar 2018 21:32
- Actief als: particulier
- Locatie: Kalslagen
ik zat ook al even te kijken op google, ik kom niet verder dan een overleden Hongaarse zanger?? 

Renault Captur 1.2 TCe 120 EDC (2014), two-tone, zilver, zwart dak.
Ex: Renault Grand Scénic 2.0 Dynamique Luxe Aut. (2005), Renault Mégane Scénic 2.0 RT Aut. (1999).
Ex: Renault Grand Scénic 2.0 Dynamique Luxe Aut. (2005), Renault Mégane Scénic 2.0 RT Aut. (1999).
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Lid
- Posts in topic: 1
- Berichten: 427
- Lid geworden op: 20 nov 2006
- Laatste bezoek: 27 nov 2014 17:30
- Actief als: particulier
- Locatie: Gelderland
De OT bedoeld waarschijnlijk shimmien. een andere term voor onbalans. Hier slingert het stuur ipv dat het trilt. Dit wordt nogal eens veroorzaakt door een kromme velg (stel je een krom fietswiel voor) of door een kromme band. Die kromme band ontstaat door dat onderhuids koordlagen kapot gaan en het wiel een hele slechte rechtuit loop (langsslip) krijgt. Meestal gaan velgen en/of koordlagen kapot door een stoeprand of vluchtheuvel of net iets te grote steen onder de band. Ook eerder reparaties (koord of plug) kunnen ervoor zorgen dat er water tussen de diverse lagen rubber dringt en de koordlagen aantasten. Vooral staalgordels kunnen slecht tegen water.
De vakman zegt dan vaak dat de band *gesepareerd* is en kan in de prullenbak.
Regelmatig gezien dat zo'n band een bult op het loopvlak krijgt en plat eindigd met een hele boel gemeen naar buiten stekend staal van de staalgordel.
Gebeurt het alleen tijdens het remmen, dan is meestal de remschijf krom of een fusee - of stuurkogel heeft te veel speling.
In alle gevallen : Ga Bij Een Specialist Op Bezoek.
De vakman zegt dan vaak dat de band *gesepareerd* is en kan in de prullenbak.
Regelmatig gezien dat zo'n band een bult op het loopvlak krijgt en plat eindigd met een hele boel gemeen naar buiten stekend staal van de staalgordel.
Gebeurt het alleen tijdens het remmen, dan is meestal de remschijf krom of een fusee - of stuurkogel heeft te veel speling.
In alle gevallen : Ga Bij Een Specialist Op Bezoek.
Scénic III dCi 130 Privilege, Brun Moka
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- lid
- Posts in topic: 1
- Berichten: 485
- Lid geworden op: 25 mei 2009
- Laatste bezoek: 26 feb 2011 19:57
- Actief als: particulier
- Locatie: Veluwe
- Contacteer:
A, op die bakfiets.....
Dan heb ik hetzelfde verschijnsel met mijn bedrijfswagen, lees en huiver waarmee ik tot nu toe de afgelopen 2,5 jaar rondrijd:
2,5 jaar terug ben ik over het hoofd gezien op een dubbelbaans rotonde en ben er vakkundig afgebeukt door de
grootste VW bus die je maar kan bedenken, hij raakte de auto precies op de velg, resultaat: een klein deukje in het
voorscherm en de bumper en koplamp kapot, meer niet.
Alles keurig gerepareerd, maar de eerste dag dat ik hem terug had idd schudden in het stuur, terug naar de garage,
een set nieuwe assen, weer testen, niet weg, 2 nieuwe voorbanden, niet weg, set schijven, niet weg, dan moest het
aan de velgen liggen, dit waren privé lm-velgen, dus de originele stalen velgen er weer op, nog niet weg.
Toen maar weer klachen bij de zaak, 2x fusee vervangen, 2x homokineet, nog maar weer 2 assen.....toen hebben ze
het opgegegeven en moest ik maar accepteren dat het zo was, het was volgens hun niet gevaarlijk en daarmee vond
de leasemaatschappij het ook niet meer nodig om verder te zoeken, wwarschijnlijk zit het of in de versnellingsbak
of in de wielnaaf/wiellager die krom of scheef is, ik merk wel verschil als mijn rechterband een te lage bandenspanning
heeft, dat hij dan meer schud in het stuur en eerder het doet bij een lagere snelheid, dat ondanks hij links de klap
heeft gehad.
Dat wil niet zeggen dat dat bij jouw precies hetzelfde is, maar het kan met zeer veel dingen te maken hebben
Dan heb ik hetzelfde verschijnsel met mijn bedrijfswagen, lees en huiver waarmee ik tot nu toe de afgelopen 2,5 jaar rondrijd:
2,5 jaar terug ben ik over het hoofd gezien op een dubbelbaans rotonde en ben er vakkundig afgebeukt door de
grootste VW bus die je maar kan bedenken, hij raakte de auto precies op de velg, resultaat: een klein deukje in het
voorscherm en de bumper en koplamp kapot, meer niet.
Alles keurig gerepareerd, maar de eerste dag dat ik hem terug had idd schudden in het stuur, terug naar de garage,
een set nieuwe assen, weer testen, niet weg, 2 nieuwe voorbanden, niet weg, set schijven, niet weg, dan moest het
aan de velgen liggen, dit waren privé lm-velgen, dus de originele stalen velgen er weer op, nog niet weg.
Toen maar weer klachen bij de zaak, 2x fusee vervangen, 2x homokineet, nog maar weer 2 assen.....toen hebben ze
het opgegegeven en moest ik maar accepteren dat het zo was, het was volgens hun niet gevaarlijk en daarmee vond
de leasemaatschappij het ook niet meer nodig om verder te zoeken, wwarschijnlijk zit het of in de versnellingsbak
of in de wielnaaf/wiellager die krom of scheef is, ik merk wel verschil als mijn rechterband een te lage bandenspanning
heeft, dat hij dan meer schud in het stuur en eerder het doet bij een lagere snelheid, dat ondanks hij links de klap
heeft gehad.
Dat wil niet zeggen dat dat bij jouw precies hetzelfde is, maar het kan met zeer veel dingen te maken hebben

Ford Focus Wagon Futura 1.6i 16v 2005 Magnum Grey
Daewoo Kalos Class 1.4i 16v 2004 Blauw
Daewoo Kalos Class 1.4i 16v 2004 Blauw
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Gouden Bahco
- Posts in topic: 1
- Berichten: 16675
- Lid geworden op: 24 apr 2008
- Laatste bezoek: 04 mei 2025 19:37
- Actief als: particulier
- Locatie: Someren
Gezien de TS het over trillen tijdens het remmen heeft, lijkt mij meer aannemelijk dat het om een kromme remschijf gaat. Is dit het geval, is he gewoon nog garantie. Dus advies: ga terug naar de garage, je auto is een jaar oud!
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
Topic author - Lid - eerste logo binnen
- Posts in topic: 2
- Berichten: 15
- Lid geworden op: 15 jul 2006
- Laatste bezoek: 06 feb 2011 16:50
Bedankt voor de info! Ik zal eens langs mijn garage gaan, eerst misschien de bandenspanning eens nakijken. Heb met deze wagen nog geen ongeval of iets anders gehad.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie
Je moet lid zijn om een reactie te kunnen plaatsen
Maak een account aan
Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut
Log in
-
- Vergelijkbare Onderwerpen
- Reacties
- Weergaves
- Laatste bericht
-
- 1 Reacties
- 98 Weergaves
-
Laatste bericht door mechanic
-
- 0 Reacties
- 44 Weergaves
-
Laatste bericht door berntsen
-
- 3 Reacties
- 1039 Weergaves
-
Laatste bericht door IanMoone
-
- 5 Reacties
- 455 Weergaves
-
Laatste bericht door Robbert.
-
- 3 Reacties
- 523 Weergaves
-
Laatste bericht door de mon
-
- 11 Reacties
- 504 Weergaves
-
Laatste bericht door erikmaarten
-
- 10 Reacties
- 678 Weergaves
-
Laatste bericht door ffonz