Ik zit met een dilemma. Ik heb een fijne en goede Twingo ph2 uit 2012 met zo'n 158.000km op de klok.
Sinds september 2020 rijd ik er al mijn wekelijkse kilometers mee, altijd in comfort en heerlijk ontspannen (Dynamique, dus cruise en acc onder anderen). Sinds de aanschaf al het een en ander aan onderhoud gedaan, zoals; olie, nieuwe filters, bougies, blokken en schijven voor, daarnaast een nieuwe voor veer en twee nieuwe voorbanden. Een maand of drie geleden zijn de kleppen gesteld en is de klepdekselpakking vervangen omdat deze ondicht was achterop de motor.
Dit was ook mooi op tijd want inmiddels begon de auto steeds minder soepel te lopen. Ik had ook in steeds hevigere maten te maken met een ”knikkende" versnellingspook.
Voor die pook ben ik al eens eerder bij een garage geweest, maar daar was niks mee aan de hand, ondanks dat hij laag in de toeren met constant lichte belasting aan het "knikken" was. Volgens de garage was dit normaal en viel het mee. Dit kwam doordat er schakelstangen gebruikt werden. Oke, ik wist dat het met lastwissel normaal was, maar tijdens het rijden met constante snelheid? Niet eerder van gehoord. Maar goed. Ik liet het maar voor wat het was.
Terug naar vlak na het kleppen stellen. De auto reed de eerste 3 dagen weer als de brandweer. Mooi soepel en lekker kracht onderin. Hing ook weer goed aan het gas.
Helaas was dit van korte duur. Sinds het moment dat ik de auto bij de garage had opgehaald ging de motor met iedere keer rijden steeds slechter lopen. Tot op het punt waarop de auto plopte in de uitlaat en stationair bijna afsloeg. Daar is de auto nog twee keer voor terug geweest onder garantie. Twee keer over hele auto nagelopen, met een identieke Twingo onderdelen uitgewisseld, het hielp allemaal niks. Mijn auto bleef slechter lopen dan het exemplaar er naast. Uiteindelijk hebben ze de kleppen iets ruimer afgesteld en was er al een stuk beter mee te rijden. Nu, zo'n 3 maanden en net 1000km verder (corona enz. praat me er niet over

Ik wist dat de motor al een tijdje relatief veel (in mijn opinie te veel) via de vuldop blies, maar daar hebben ze toen bij de garage niet naar gekeken, ondanks goede testuitslagen bij alle mogelijke dingen om het slechte lopen van de auto op te lossen.
Dus ik langs gegaan om een afspraak te maken en die twee dingen kort te vragen. Conclusie was dat de carter ventilatie werkte naar behoren, de blowby van de motor was echter veel te veel (zelfde hoeveelheid als uit de uitlaat).
Dat was het dan... monteur zei nog dat we een motor flush konden proberen met de geplande beurt en als dat niet hielp het waarschijnlijk versleten zuigerveren zijn. Duur grapje. Zijn advies, kijk maar vast naar een nieuwe auto. Hij loopt nog niet zo slecht dat je er wat aan zou laten doen, maar lang doorrijden beveelt hij ook niet aan.
Ik weet dat op dit moment de occasionmarkt echt slecht is, en ik heb ook geen trek om nog een hoop geld bij te leggen voor een andere Twingo, of liever een Clio 3. Aan de andere kant denk ik dat een complete motorrevisie of nieuwe (/gebruikte) motor ook niet goedkoper is.
Hebben jullie een idee wat de blowby zou kunnen zijn? En wat zou een motorrevisie van dit type kosten, complete revisie met dichtingen? Toch maar dit wagentje inruilen ondanks dat ie verder nog goed is en bevalt?
Een Clio 3 lijkt me ook wel prettig, eigenlijk is de Twingo net te klein en wat meer comfort zou ook geen kwaad kunnen, maar om daar alleen een auto voor weg te doen vind ik ook zowat.
Ik hoor graag jullie ideeën!