Twingo II DTC's en motor/elektraproblemen

Alles wat met de motor van de Twingo te maken heeft.
Plaats reactie

Topic author
RDruten
Lid
Lid
Posts in topic: 10
Berichten: 97
Lid geworden op: 22 dec 2020 22:46
Actief als: particulier

Twingo II DTC's en motor/elektraproblemen

Bericht door RDruten »

Beste Medeleden.

Recent Distributie, Multiriem, Kleppendekselpakking laten vervangen. ( Zwart werk zeg maar, terugrijden is niet even een optie.)
In de afgelopen weken na montage 120 km naar huis gereden, twee maal naar de supermarkt 5 km.

Bij de tweede rit kreeg ik bij het starten een hoop toeren, motor afgezet. Weer aan gedaan en de motor sloeg aan voor 1 seconde en verder niks.
In mijn afwezigheid kwam er van All Secur ==> Bergnet een takel met een medewerker waarvan ik het idee kreeg dat deze niet meer doet dan accu doorstarten of afslepen.
Geeft aan de auto niet uit te kunnen lezen omdat er geen storing is.
De auto startte bij hem hetzelfde met hoge toeren, uit gezet en daarna weer gestart en liep prima.
Moest een rondje gaan rijden en prima.
Ik gaf aan dat met mijn chinese dongle hij foutcodes aangeeft. zie screen hieronder.



Medewerker geeft aan dat ik hem maar naar een garage moet rijden. En dat hij gewoon prima doet.

Nu had ik eerlijk gezegd zoals bij de ANWEB een busje ofzo verwacht met een monteur die hem werkelijk uitleest en bij kleine gebreken even ernaar kijkt. Frappant IMO

Nog een kort ritje later sta ik voor de deur en ik start hem en hetzelfde verhaal met hoge toeren etc. Uitgezet en weer gestart. Motormanagement knippert en nog een lampje met een golf(multifunctioneel storingslampje) erin.

Uitlezen geeft aardig wat foutcodes waaronder misfires.
Zie screens hieronder:




Nu lijkt het mij dat het te maken heeft met iets bij de gasklep/zuurstofsensor of stekkertjes. Het is allemaal immers (gedeeltelijk) los geweest bij het vervangen van de kleppendekselpakking. IK sluit niet uit dat het los is van bovenstaande vervanging van onderdelen, echter heeft de auto motorisch nog nooit problemen gehad.

Nu ben ik zelf geen monteur, ik ben overigens niet vies van even het luchtfilterhuis verwijderen, wat stekkers controleren en eventueel bespuiten met contactcleaner ofzo.

Het gasklephuis is tevens ook met wat remmenreiniger en een doekje gereinigd voor zover ik zag.

Nu zijn het aardig wat foutcodes en vraag ik mij af of ik met jullie hulp het een en ander zelf kan bekijken of dat ik dat ding door bergnet maar meteen naar een garage moet laten slepen.
Ik zelf weet niet waar de zuurstofsensor/kabels of dergelijke zitten.
Gasklephuis en de stekker onderop weet ik wel te vinden, echter met het luchtfilterhuis erop is het voor mij latig om te zien hoe die stekker los gaat en weer vast. Op gevoel lijkt hij iig prima vast te zitten.

Ik hoor graag van jullie. :)

Mijn ervaringsniveau = tweetakt scooter volledig in en uit elkaar zonder enig probleem. Beperkt dus. :)

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



renault_rijder
Lid - eerste logo binnen
Lid - eerste logo binnen
Posts in topic: 1
Berichten: 19
Lid geworden op: 27 okt 2021 23:15
Actief als: particulier

Re: Twingo II DTC's en motor/elektraproblemen

Bericht door renault_rijder »

Hoi,

Bij vervanging van m'n gasklephuis had ik in eerste instantie het stekkertje er niet goed terug ingeklikt en had ik dezelfde problemen. Misschien is het het toch waard om even het luchtfilterhuis eraf te halen en de stekker van het gasklephuis los te halen. Vervolgens misschien inspuiten met contactspray aan beide kanten en dan er terug op klikken. Zorg echt dat je de KLIK hoort, dit had ik de eerste keer namelijk niet gedaan, wat leidde tot bovengenoemde problemen.

Met vriendelijke groet,
renault_rijder

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Topic author
RDruten
Lid
Lid
Posts in topic: 10
Berichten: 97
Lid geworden op: 22 dec 2020 22:46
Actief als: particulier

Re: Twingo II DTC's en motor/elektraproblemen

Bericht door RDruten »

Bedankt voor je reactie.!!

Het bizarre vind ik dat ik de volgende dag de auto start en er geen indicatielampjes branden.
Alle boven gedeelde storingen nog wel via de obd.

Inmiddels heb ik het gasklephuis gedemonteerd.
De stekker bespoten met contactcleaner en de stekker bovenop de inlaat ook.
Tevens twee andere stekkers waarvan ik geen idee heb waar ze voor dienen.
Daarna weer gemonteerd.
Ik heb de DTCS toch weten te clearen met mijn china obdlezer i.c.m. android app carscanner.
Momenteel branden het onderhoudslampje en het multifunctionele storingslampje.
Ik als Leek constateer niet dat de motor momenteel gek loopt zoals toen met de misfire storingen.

In de odb komt alleen DTC P0638 terug. i.C.M. de twee brandend lampjes.

Het gasklephuis is 15.000 km een keer met en doekje gereinigd na demontage en daarna nooit problemen gehad.
Recent is hij weer een keer gedemonteerd toen de kleppendekselpakking vervangen werd.
Hierbij heeft hij vermoedelijk ook uren niet verbonden naast de wagen gelegen.

En nu heb ik hem nog eens los gehaald.

- Moet het gasklephuis misschien ingeleerd worden? Zoja, kan ik dit zelf en hoe gaat dat?
- BIj het demonteren van het gasklephuis heb ik de accu niet ontkoppeld. Heeft het nog nut om de accu te ontkoppelen, het gasklephuis stekkertje los te halen en weer vast en vervolgens de accu weer koppelen?

De foutcode googlen geeft het volgende:

https://www.obd-codes.com/p0638

Bij het demonteren van het gasklephuis constateer ik dat de klep erin een stukje open staat.
Ik weet niet of dit normaal is?
Foto is bijgevoegd.

- Ook vind ik in de obd app bij optie: 'all sensors' een waarde die zegt: 'Oxygen Sensor 2 Bank 1 short fuel trim met waarde '-100%'.
Weet niet of dat gewoon niet helemaal goed gaat met de obddongle of dat die sensor niet eens bestaat in dit voertuig.

Alvast bedankt voor de reacties!






Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Topic author
RDruten
Lid
Lid
Posts in topic: 10
Berichten: 97
Lid geworden op: 22 dec 2020 22:46
Actief als: particulier

Re: Twingo II DTC's en motor/elektraproblemen

Bericht door RDruten »

Uiteindelijk weg gebracht naar een garage.
Heeft vanalles doorgemeten, gereinigd en bekeken.
En wees helaas toch op een defect gasklephuis. Dtc bleef terug komen.
Gasklephuis is nu vervangen, na x aantal keer starten en 60km bestaand uit korte ritjes nog geen problemen. (225 + 75 arbeid)

Kan toeval zijn dat hij precies nu stuk is of bij vervanging kleppendekselpakking ruw mee omgegaan.
Wie zal het zeggen.

Voor nu werkt hij iig weer.
Bedankt voor het meedenken!

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Topic author
RDruten
Lid
Lid
Posts in topic: 10
Berichten: 97
Lid geworden op: 22 dec 2020 22:46
Actief als: particulier

Re: Twingo II DTC's en motor/elektraproblemen

Bericht door RDruten »

Ik heb heel weinig gereden met deze auto na het vervangen van de distributieriem en kleppendekselpakking. 100 km naar huis en daarna een ritje van 5km voordat het gasklephuis problemen gaf.

Na het vervangen van het gasklephuis heb ik mezelf maar wijs gemaakt dat alles waarschijnlijk wel goed zat.
Ik dacht laten we dat ding maar even aan een goede test onderwerpen.
500 km naar parijs.
Op iets minder dan de helft mocht je 120 kmh en begon ik dat ook eens te rijden.
Hield hij een gulle 500 meter vol.
Lampjes dashboard knipperen. Hele auto trillen, en heel apart geluid. Beetje stinken erbij.

Bergingsbedrijf motor kapot verklaard.
Auto wordt gerepatrieerd of afgedankt voor 1000-1500.
Eventueel voor 1340 een donorblok met kmstand 35000 km laten monteren, incl plaatsen nieuwe koppeling, olie, bougies, distributie etc etc.
Rijdt hij wel voor 1340 eurotjes, maar ik ben er eigenlijk wel een beetje klaar mee.
Heeft nooit een motorisch probleem gehad tot het vervangen van deze distributie. Maar denk niet dat ik mentaal nog zin heb om met deze wagen na herstel weer ver te gaan rijden. ^_^
Volgende keer maar gewoon bij de dealer laten doen denk ik, want dit wordt zo allemaal wel een duur geintje.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Topic author
RDruten
Lid
Lid
Posts in topic: 10
Berichten: 97
Lid geworden op: 22 dec 2020 22:46
Actief als: particulier

Re: Twingo II DTC's en motor/elektraproblemen

Bericht door RDruten »

Allright. Donorblok gemonteerd. En wat nieuwe spulletjes. Distributie, waterpomp, bougies, koppeling, filters, olie. Etc etc.
1340 euro verder.
Rijdt weer prima.

Oorzaak originele blok was een gebroken veer bovenop de klep.
Klep krom, zuiger/cilinder kapot.
Reden hiervoor onbekend.
Waarschijnlijk dikke pech.




Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Valkenet
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 2
Berichten: 1628
Lid geworden op: 27 nov 2007 19:40

Re: Twingo II DTC's en motor/elektraproblemen

Bericht door Valkenet »

Idd wat een pech. Maar je kunt u weer met een net ingereden blok verder rijden.

Veel veilige km.

Groet Martin

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

RichTrip
Global Moderator
Global Moderator
Posts in topic: 1
Berichten: 3306
Lid geworden op: 11 dec 2009 10:35
Actief als: particulier
Locatie: Overijssel

Re: Twingo II DTC's en motor/elektraproblemen

Bericht door RichTrip »

Mooi dat de Twingo weer in orde is! Ik denk dat je met dei 1340 euro voor een vervangende motor met 35.000km de handen dicht mag knijpen. Dat is niet veel geld.
Ik kan natuurlijk nooit beoordelen op afstand of het een relatie heeft met de eerste werkzaamheden, o.a. de klepdeksel pakking, maar ik zou daar in ieder geval nooit meer heen gaan! Het toeval is wel erg groot. Ik vind de pakking (of wat er van over is) tussen het blok en het klepdeksel er ook niet al te best uitzien.....
Nu: Twingo II 1.6 16V Renault Sport Gordini CUP 2011 Bleu Malte (TERNT)
Ex: Twingo II 1.2 16V Dynamique 2011 Rouge Dyna (TENNJ)
Ex: Grand Scenic 2.0 16V Serié Limiteé Tech Line LPG-G3 2006 Gris Beige (TEC66)

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Topic author
RDruten
Lid
Lid
Posts in topic: 10
Berichten: 97
Lid geworden op: 22 dec 2020 22:46
Actief als: particulier

Re: Twingo II DTC's en motor/elektraproblemen

Bericht door RDruten »

Mee eens. Vrij toevallig allemaal, maargoed c'est la vie. ^_^
Vind het idd ook een prima prijsje.
Dank voor de reacties!

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

mechanic
Gouden Bahco
Posts in topic: 4
Berichten: 15972
Lid geworden op: 24 apr 2008 20:47
Actief als: particulier
Locatie: Someren

Re: Twingo II DTC's en motor/elektraproblemen

Bericht door mechanic »

De motor liep destijds toch zeer prima, en zag er netjes uit.

Heb je een foto dat de zuiger cq cilinderwand daadwerkelijk beschadigd is? Als een klep de zuiger raakt gaat de klep krom, bij deze motor zover ik me herinner 1x eerder meegemaakt dat er een gaatje in de zuiger zat. Vrijwel altijd is er enkel cilinderkop schade.

Een klepveer raak je niet met een klepdekselpakking wissel, er zit nog vanalles bovenop.
Vermoedelijk inderdaad een echt pech geval, vreemd wel, degelijk blokje eigenlijk.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Topic author
RDruten
Lid
Lid
Posts in topic: 10
Berichten: 97
Lid geworden op: 22 dec 2020 22:46
Actief als: particulier

Re: Twingo II DTC's en motor/elektraproblemen

Bericht door RDruten »







Betere foto's heb ik niet gemaakt, gezien ik er sowieso niks mee kan. :)

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Topic author
RDruten
Lid
Lid
Posts in topic: 10
Berichten: 97
Lid geworden op: 22 dec 2020 22:46
Actief als: particulier

Re: Twingo II DTC's en motor/elektraproblemen

Bericht door RDruten »

Inmiddels heb ik zon 3800 km gereden met het voertuig in de afgelopen 6 maanden.

Ik merk nu met vochtig weer/ regen dat wanneer ik de auto start er de eerste minuten of tot ik de straat uit rijd een bijgeluid is.
Lijkt piepend/zoemend en bij de multiriem/distributie vandaan te komen.
Bij mooi weer heb ik hier eigenlijk geen last van.

Ik heb een filmpje bijgevoegd.

Wat kunnen we hierover zeggen?
De snaren zijn bij het plaatsen van een donorblok beide vervangen incl. spanrol van de multiriem.


Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

mechanic
Gouden Bahco
Posts in topic: 4
Berichten: 15972
Lid geworden op: 24 apr 2008 20:47
Actief als: particulier
Locatie: Someren

Re: Twingo II DTC's en motor/elektraproblemen

Bericht door mechanic »

Dat klinkt als een versleten lagertje van het een of ander.
Eens (laten) luisteren met een stethoscoop wanneer het geluid zich voordoet.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Topic author
RDruten
Lid
Lid
Posts in topic: 10
Berichten: 97
Lid geworden op: 22 dec 2020 22:46
Actief als: particulier

Re: Twingo II DTC's en motor/elektraproblemen

Bericht door RDruten »

Allright.
Dat klinkt als op een natte dag de auto bij een garage moeten hebben staan omdat als ik er eerst heen rijdt het geluid zich (waarschijnlijk) niet voordoet.

Waarvan kan zon lagertje eig zijn?
En wordt zoiets dan vooralsnog werkelijk alleen kenbaar met vochtig weertype?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

mechanic
Gouden Bahco
Posts in topic: 4
Berichten: 15972
Lid geworden op: 24 apr 2008 20:47
Actief als: particulier
Locatie: Someren

Re: Twingo II DTC's en motor/elektraproblemen

Bericht door mechanic »

Wellicht kun je zelf even luisteren, met een schtoevendraaier lukt dat wellicht ook.
In aangedreven organen zit een lager wat defect kan zijn, een te sprak gespannen riem kan dit geluid,alsook vlugge slijtage, veroorzaken.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Topic author
RDruten
Lid
Lid
Posts in topic: 10
Berichten: 97
Lid geworden op: 22 dec 2020 22:46
Actief als: particulier

Re: Twingo II DTC's en motor/elektraproblemen

Bericht door RDruten »

Allright, wat kan ik gaan doen met de schroevendraaier?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

mechanic
Gouden Bahco
Posts in topic: 4
Berichten: 15972
Lid geworden op: 24 apr 2008 20:47
Actief als: particulier
Locatie: Someren

Re: Twingo II DTC's en motor/elektraproblemen

Bericht door mechanic »

Deze zet je tegen de verschillende aangedreven organen met de punt, en met de andere kant aan het oor proberen te luisteren of je afwijkingen hoort.

Eventueel de riem demonteren als het geluid er is. Is het dan weg is het gelijk duidelijk uit welke hoek het komt.

Spanrol, dynamo of airco pomp dan.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in

  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht