Chiptuning Captur 0.9

Zit het onder de motorkap, dan is dit je plekje
Plaats reactie
Gebruikersavatar

Topic author
de Viking
repeating visitor
repeating visitor
Posts in topic: 4
Berichten: 5
Lid geworden op: 17 feb 2021 11:59
Actief als: particulier
Locatie: Friesland

Chiptuning Captur 0.9

Bericht door de Viking »

Ben sinds kort in het bezit van een Helly Hansen Captur 0.9 uit 2015 met 35.000 km op de teller (nog geschorst) en gekregen uit de erfenis van mijn overleden zus.
Rijd nu een Audi A4 station diesel 1.9 met 140 pk (chiptuned) uit 2005 met 370.000 op de teller en nog perfect.
En als dieselrijder ben ik ook gewend aan een groot koppel en daarom wil ik het koppel van de Captur ook wat vergroten en automatisch wat meer pk's.
De Ecostand vind ik helemaal niks en zelfs een beetje gevaarlijk omdat de motor dan slecht reageert en zuinigheid zit toch in je rechtervoet :)

Als je chiptunen Captur 0.9 intikt komen er veel bedrijven naar voren, dus het wordt vast gedaan en het kan ook.

Maar wat ik hier niet vind (oude topics) is de ervaringen etc met chiptuning van de laatste jaren van een Captur 0.9
Wie kan en wil hier iets over zeggen, alles is welkom.

Sieds

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Axel57
Donateur
Donateur
Posts in topic: 1
Berichten: 1670
Lid geworden op: 08 aug 2014 12:40
Actief als: particulier
Locatie: Middelburg

Re: Chiptuning Captur 0.9

Bericht door Axel57 »

Gecondoleerd met het verlies van uw zus

De meeste Captur rijders hebben er denk ik geen behoefte aan om de Captur te laten chippen, er zijn er wel op dit Forum die het volgens mij gedaan hebben weet alleen niet of die nog actief zijn.

Ook de 0.9 in Eco stand went hoor, alleen moet je dan niet meer in je Audi stappen denk ik.

Heb er zelf ooit ook aan gedacht maar ivm garantie ed heb ik het maar niet gedaan, ben dus benieuwd naar reacties en ervaring.

Ik heb toen volgens mij bij ZIP Tuning geinformeerd. + 16pk en + 21NM
Captur Phase 2 Intens 0,9Tce, Pack Easy Life, Pack Premium, zwarte Fastgame velg, luxe kentekens, afneembare trekhaak en haaievin. Afgeleverd 23-10-2017 en ingeleverd 06-08-2021 met net geen 40dkm.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
de Viking
repeating visitor
repeating visitor
Posts in topic: 4
Berichten: 5
Lid geworden op: 17 feb 2021 11:59
Actief als: particulier
Locatie: Friesland

Re: Chiptuning Captur 0.9

Bericht door de Viking »

Dank je Axel.
Feno tuning in Joure die mijn VW transporter camper heeft getuned had nog niet eerder een Captur bij de hand gehad.
Maar met zijn ervaring kan hij dit zonder meer ook zegt hij.
Belangrijk is een de Dynostar testbank om de auto optimaal af te stellen.
Jongens die bij je thuis komen om een auto te chippen gaat vaak niet helemaal goed en komen dan alsnog bij Feno op de testbank.
https://www.chiptuning-feno.nl/

Maar het blijkt wel dat er waarschijnlijk weinig Capturs gechipt worden omdat het type auto een rustige rijder aantrekt?

Ik wacht nog wat reacties af, ben wel benieuwd wie het toch gedaan heeft met welke ervaringen


Toegevoegd in 1 uur 56 minuten 26 secondes:
Heb nog even een oud topic over chiptunen gelezen uitgevoerd door ZIP uit Houten.
Op dezelfde plek zit ook ATM, zelfde bedrijf.

Bij de beoordelingen over deze bedrijven op Internet en Autoweek etc. staan toch veel te veel negatieve ervaringen en ze doen zich zo goed voorkomen bij ZIP en ATM.
De ervaringen van Powerboot waren goed maar het was een tuning zonder testbank en dat is niet goed, lees de latere ervaringen in dat topic.

Nee hier zou ik echt geen tuning uit laten voeren, te riskant en misschien teveel gedoe en ergernis achteraf.

topic: advies-over-chiptuning-t18447.html

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



dirkje
repeating visitor
repeating visitor
Posts in topic: 2
Berichten: 5
Lid geworden op: 12 nov 2021 12:58
Actief als: particulier
Locatie: gent België

Re: Chiptuning Captur 0.9

Bericht door dirkje »

In Deinze bij Gent vragen ze 399 euro voor een chiptuning bij een capture bj 2018 van 90pk, ze maken er voor die prijs eentje van 110 pk van 20pk winst dus.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
de Viking
repeating visitor
repeating visitor
Posts in topic: 4
Berichten: 5
Lid geworden op: 17 feb 2021 11:59
Actief als: particulier
Locatie: Friesland

de Viking

Bericht door de Viking »

En Dirkje, wil je ons laten weten wanneer je de auto hebt laten tunen en hoe je dit vind qua rijgedrag?

Ik moet het nog laten doen, was nog steeds niet overtuigd dat ik een 3 cilinder wil blijven rijden na een Audi diesel.
Het motortje met turbo moet erg wennen en zuinig is hij ook niet, 1: 14
Maar alles went en de Captur zal wel blijven, mijn vrouw is er blij mee :)
Dus toch maar een afspraak maken voor tunen.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



ap1
lid
lid
Posts in topic: 1
Berichten: 151
Lid geworden op: 23 mei 2016 21:56
Actief als: particulier

Re: Chiptuning Captur 0.9

Bericht door ap1 »

90 pk in een driecilinder 900 cc is al top. Er 20 pk bijdoen is over de top en vragen om problemen.

Bij volgas spoelt de brandstof de olie van de zuigerwanden en is ie na een jaartje rijp voor de sloop

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
de Viking
repeating visitor
repeating visitor
Posts in topic: 4
Berichten: 5
Lid geworden op: 17 feb 2021 11:59
Actief als: particulier
Locatie: Friesland

Re: Chiptuning Captur 0.9

Bericht door de Viking »

Ze zult helemaal gelijk hebben ap1 maar het gaat mij niet om topsnelheid, mogen toch maar 100, maar ik wil wat meer koppel.
Inhalen met 80 in z'n 4/5e versnelling wil niet echt, het vermogen is dan slecht vind ik.
M'n Audi 1.9Tdi 140 pk is geen vergelijking maar was wel veiliger inhalen.

Ik hoop door te tunen dat het vermogen/koppel wat beter gaat worden en die pk's zijn minder belangrijk en topsnelheid is ook niet relevant.
Verder moet je de 900cc niet te veel belasten want het is natuurlijk allemaal wat fragieler.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Pepone
Global Moderator
Global Moderator
Posts in topic: 1
Berichten: 1415
Lid geworden op: 20 mar 2020 16:20
Actief als: particulier
Locatie: Hollandscheveld Drenthe

Re: Chiptuning Captur 0.9

Bericht door Pepone »

[mention]dirkje[/mention]

Ik dacht dat chiptuning in België verboden is?

Groet, Ron.
Global Moderator renaultforum.nl
________________________________
Renault Zoe R135 Zen, 01-04-2020
Pack City
Z.E. 50 batterijkoop
Kleur: Blanc Glacier 369

________________________________

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



dirkje
repeating visitor
repeating visitor
Posts in topic: 2
Berichten: 5
Lid geworden op: 12 nov 2021 12:58
Actief als: particulier
Locatie: gent België

Re: Chiptuning Captur 0.9

Bericht door dirkje »

Verboden niet, maar normaal moet je het aan je verzekering doorgeven, want als ze bij een ongeval kunnen bewijzen dat het aan je tuning ligt dan draai je zelf op voor de kosten, maar denk niet dat er al één geval in die situatie geweest is.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



CapturIvoire
Lid
Lid
Posts in topic: 1
Berichten: 35
Lid geworden op: 04 sep 2016 19:05
Actief als: particulier

Re: Chiptuning Captur 0.9

Bericht door CapturIvoire »

Deze motoren kan je gemakkelijk tunen naar 110pk zonder dat er op den duur schade ontstaat.
Uit de vernieuwde 1.0 TCE (een wat gemoderniseerde variant van de 0.9 TCE) haalt Renault zelf momenteel al 110 PK in de nieuwe Dacia Jogger. En in die auto moet die motor harder werken dan in een Captur omdat dit een veel grotere auto is.
Nissan past dezelfde 1.0 TCE ook toe in de Juke en levert deze vanaf fabriek met 117 PK.
De 0.9 TCE is vanaf fabriek wat terug getuned qua vermogen om een beter verbruik en vooral een lagere CO2 uitstoot te realiseren.
Naar zo'n 120 pk kan je ze zeker tunen maar ik zou het niet overdrijven. 150 pk kan ook maar dan krijg je geheid problemen met je versnellingsbak.
Verder is de 0.9 TCE een erg betrouwbaar en duurzaam blok dat hoge km.standen haalt zonder grote problemen. Dit in tegenstelling tot de 1.2 TCE. Heb er zelf meerdere voorbij zien komen uit de lease die zonder grote reparaties al ver over de 2 ton zaten.
Verder voordeel van een tune is dat je motor ook beter gaat lopen. De 0.9 TCE staat standaard nogal mager afgesteld.
Houdt wel rekening met een hoger verbruik na de tune. Maar daar krijg je wel veel meer rijplezier voor terug.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in

  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht