Kaartupdates voor Renault Captur 2 op Mac: FAT32-formattering, Voortgangsindicatie en Updatesucces

Plaats reactie

Topic author
railroader66
Lid - eerste logo binnen
Lid - eerste logo binnen
Posts in topic: 5
Berichten: 11
Lid geworden op: 22 dec 2023 14:35
Actief als: particulier

Kaartupdates voor Renault Captur 2 op Mac: FAT32-formattering, Voortgangsindicatie en Updatesucces

Bericht door railroader66 »

Beste mensen,
Ik zit met het volgende probleem , ik heb een Captur 2 van 2022 , ik wil graag de kaarten updaten.
Maar ik werk met een Mac computer , men heeft me verteld dat je moet formatteren in FAT32 , maar dat staat niet op een Mac , ik kan enkel in APFS , werkt dat ?
Ik had nog een oude windows waar wel Fat 32 kan geformateerd worden , ik heb dan de kaartupdates op de usb gezet , eerst kreeg ik een foutmelding , de tweede keer begon hij met de update maar ik kan nergens de vooruitgang zien , ik wacht al 2 uur met draaiende motor maar weet niet of hij update , en of die nog bezig is of niet. Ik belde naar de garage , maar die kende enkel de mechaniek niet de electronica.
Kan iemand mij wat meer uitleg geven hoe ik moet updaten en hoe je weet of hij echt update of niet.
Hartelijk dank, en fijne feesten.
Gilbert

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Mathijs
Donateur
Donateur
Posts in topic: 2
Berichten: 3243
Lid geworden op: 27 aug 2004 00:16
Actief als: particulier
Locatie: 森の中で - нахуй Путина, блядь сын
Contacteer:

Re: Kaartupdates voor Renault Captur 2 op Mac: FAT32-formattering, Voortgangsindicatie en Updatesucces

Bericht door Mathijs »

Hier zijn een paar stappen die je kunt proberen:

1 Formatteren van USB-drive:
Hoewel macOS standaard APFS gebruikt, kun je nog steeds een USB-drive formatteren naar FAT32. Dit kan echter niet rechtstreeks vanuit de standaard Schijfhulpprogramma-app. Je kunt hiervoor Terminal gebruiken. Open Terminal en voer het volgende commando in:

diskutil eraseDisk FAT32 NAME MBRFormat /dev/diskX
Vervang "NAME" door de gewenste naam voor de schijf en "diskX" door het juiste schijfnummer.

2 Kaartupdates:
Zorg ervoor dat de kaartupdates correct op de USB-drive zijn geplaatst. De bestanden moeten mogelijk in een specifieke mapstructuur staan voor het navigatiesysteem om ze te herkennen. Controleer de handleiding of documentatie voor je Captur 2 voor de juiste mappenstructuur.

3 Updateproces controleren:
Het feit dat je geen voortgang ziet, kan zorgwekkend zijn. In sommige gevallen kan het systeem tijd nodig hebben om de update te verwerken. Controleer of er een display is op het infotainmentscherm van de auto dat de voortgang van de update laat zien. Raadpleeg ook de handleiding van de auto voor specifieke instructies over het bijwerken van kaarten.



Probeer deze stappen en kijk of ze je helpen bij het updaten van de kaarten op je Renault Captur 2. Ik hoop dat je snel succes hebt en fijne feestdagen!

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Topic author
railroader66
Lid - eerste logo binnen
Lid - eerste logo binnen
Posts in topic: 5
Berichten: 11
Lid geworden op: 22 dec 2023 14:35
Actief als: particulier

Re: kaartupdate

Bericht door railroader66 »

Alvast bedankt Mathijs voor de heel goede uitleg , Dusb stick is ondertussen geformatteerd naar Fat 32 op mijn iMac. De iMac is nu bezig met het downloaden van de kaarten op de Usb. Tot hiertoe gaat alles vlotjes. Klopt het dat je het scherm in de wagen in stanby moet zetten met radio uit ?
En hoe kan ik zien of deze update gelukt is ? kan ik ergens versie 2023,6 zien.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



amvih
lid
lid
Posts in topic: 2
Berichten: 153
Lid geworden op: 12 jan 2018 20:37
Actief als: particulier

Re: Kaartupdates voor Renault Captur 2 op Mac: FAT32-formattering, Voortgangsindicatie en Updatesucces

Bericht door amvih »

Nee, alles aan laten, dus ook de radio/navigatie (een route plannen heeft geen zin natuurlijk), kan het beste tijdens een rit, een complete Europa kaart duurt ongeveer 30 minuten en mag niet onderbroken worden.
Auto starten, USB in de USB poort 1 steken (andere USB poort leeg laten), dan zal die aangeven dat er geen mediabestanden aanwezig zijn, maar na een minuutje ongeveer geeft deze toch aan dat er een update beschikbaar is en bij akkoord gaat deze dan updaten.
Daarna zie je een voortgangsbalk op het scherm lopen, soms lijkt deze wel stil te staan, maar uiteindelijk komt het goed.
Succes.
Afbeelding
Clio V E-Tech Hybrid Alpine (vanaf 27-01-2024)
Easylink versie: 283C37565R (sinds 27-01-2024)
Kaartversie: 2024v1

Clio V E-Tech Hybrid Série Limitée (t/m 01-2024)
Clio V R.S. Line TCE 130 (12-2019 t/m 05-2021)

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Topic author
railroader66
Lid - eerste logo binnen
Lid - eerste logo binnen
Posts in topic: 5
Berichten: 11
Lid geworden op: 22 dec 2023 14:35
Actief als: particulier

Re: Kaartupdates voor Renault Captur 2 op Mac: FAT32-formattering, Voortgangsindicatie en Updatesucces

Bericht door railroader66 »

Helaas ik krijg steeds een foutmelding

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Mathijs
Donateur
Donateur
Posts in topic: 2
Berichten: 3243
Lid geworden op: 27 aug 2004 00:16
Actief als: particulier
Locatie: 森の中で - нахуй Путина, блядь сын
Contacteer:

Re: Kaartupdates voor Renault Captur 2 op Mac: FAT32-formattering, Voortgangsindicatie en Updatesucces

Bericht door Mathijs »

En wat is die foutmelding dan, en op welk moment krijg je die?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



amvih
lid
lid
Posts in topic: 2
Berichten: 153
Lid geworden op: 12 jan 2018 20:37
Actief als: particulier

Re: Kaartupdates voor Renault Captur 2 op Mac: FAT32-formattering, Voortgangsindicatie en Updatesucces

Bericht door amvih »

Waar krijg je de foutmelding?
Let op dat je wel een kwalitatief goede USB stick gebruikt, ik gebruik daarvoor een Sandisk van 32GB, de kaartupdate zelf is naar mijn mening rond de 20GB, en met het kopiëren en uitpakken op de stick moet deze dus echt wel een stuk groter zijn dan die 20GB. Heb overigens ook weleens gelezen op het Duitse forum dat je altijd de volledige kaartupdate van alle landen moet binnenhalen, dus niet een gedeelte.
Wat ook nog weleens helpt is om van te voren je Easylink systeem een soft-reset te geven mocht het in de auto fout gaan, dat doe je dan door de stand-by button net zo lang ingedrukt te houden totdat het scherm uitgaat, daarna kun je de button loslaten, waarna het systeem weer herstart, hierbij gaan geen instellingen/gegevens verloren. Hierna kun je dus opnieuw de usb-stick er in doen en kijken of er nu wel een update verschijnt.
Hier is de laatste versie van de Alliance toolbox te downloaden: https://www.renault.nl/renault-connect/ ... dates.html
Hoop dat je er wat aan hebt, succes verder.
Afbeelding
Clio V E-Tech Hybrid Alpine (vanaf 27-01-2024)
Easylink versie: 283C37565R (sinds 27-01-2024)
Kaartversie: 2024v1

Clio V E-Tech Hybrid Série Limitée (t/m 01-2024)
Clio V R.S. Line TCE 130 (12-2019 t/m 05-2021)

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Topic author
railroader66
Lid - eerste logo binnen
Lid - eerste logo binnen
Posts in topic: 5
Berichten: 11
Lid geworden op: 22 dec 2023 14:35
Actief als: particulier

Re: Kaartupdates voor Renault Captur 2 op Mac: FAT32-formattering, Voortgangsindicatie en Updatesucces

Bericht door railroader66 »

Bedankt voor de hulp . Ik krijg helemaal in begin de foutmelding : gewoon er is een fout opgetreden. Ik had een paar landen er afgehaald . Nu heb ik een nieuwe USB gaan halen en ga alle landen proberen, Ik hou jullie morgen op de hoogte.
Groetjes

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Verwijderde gebruiker 41109

Re: Kaartupdates voor Renault Captur 2 op Mac: FAT32-formattering, Voortgangsindicatie en Updatesucces

Bericht door Verwijderde gebruiker 41109 »

Ik heb een paar keer mijn navigatiesysteem in mijn Captur succesvol bijgewerkt met een USB stick via mijn Mac. Alleen nu lukt mij dat niet meer via de Alliance app op MacOS Sonoma. Mijn Captur accepteert de USB stick niet meer. Maar via Windows geen enkel probleem….

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Topic author
railroader66
Lid - eerste logo binnen
Lid - eerste logo binnen
Posts in topic: 5
Berichten: 11
Lid geworden op: 22 dec 2023 14:35
Actief als: particulier

Re: Kaartupdates voor Renault Captur 2 op Mac: FAT32-formattering, Voortgangsindicatie en Updatesucces

Bericht door railroader66 »

Hartelijk dank aan iedereen voor jullie hulp.
Ik werk met een iMac met macOS Sonoma , om te beginnen een grote dank aan Mathijs voor die Terminal , ik heb geen flauw idee wat ik getypt heb maar het werkt.
Ik heb een nieuwe USB stick gekocht van 64 Gbt.
En ten slotte heb ik dit maal gekozen voor een volledige kaart update zoals aangeraden door Amvih.
En ja hoor , daar kwam de voortgangsbalk met de nog durende tijd , 30 minuten precies.
En na 30 minuten was alles gelukt.
Hartelijk dank aan iedereen voor de hulp en raad , en fijne feesten.
PS: voor HermanvdB : Ik heb een volledige handleiding gemaakt stap per stap , als je die graag hebt wil ik die graag bezorgen.
Ik heb heel mijn leven met Volvo gereden , het updaten van kaarten gaat heel wat vlotter. Simkaart in de wagen, je krijgt een melding als er een update is, Je klikt op Ja en thats it. Alles gebeurt automatisch. Helaas zijn deze wagens niet meer te betalen.
Ik ben heel tevreden over de Captur 2 , maar de kaartupdates zou ik zonder jullie hulp nooit gelukt hebben.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Verwijderde gebruiker 41109

Re: Kaartupdates voor Renault Captur 2 op Mac: FAT32-formattering, Voortgangsindicatie en Updatesucces

Bericht door Verwijderde gebruiker 41109 »

Ik heb voorheen ook meerdere Volvo's gereden en hiermee nooit problemen gehad bij het updaten van het navigatiesysteem. Zoals eerder gezegd, met mijn MacBook ging het steeds goed met de Renault Toolbox in combinatie met Monterrey en Ventura. Nu met de Alliance Toolbox en Sonoma gaat het steeds fout. Of ik nu een selectie van landen doe of alle landen, downloaden gaat goed, installatie op de USB stick gaat goed, auto zegt dat de USB stick is beschadigd, deze is wel te lezen op andere apparaten.
De update doe ik nu via mijn oude Windows laptop, daar gaat het goed.
Overigens, volgens mij formatteert het programma zelf de stick naar FAT32 wanneer een andere indeling wordt gedetecteerd.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in

  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht