Ad-blocker gedetecteerd: Onze website wordt mogelijk gemaakt door online advertenties aan onze bezoekers te tonen. Overweeg om ons te ondersteunen door uw ad-blocker uit te schakelen op onze website.
De accu zal niet meer helemaal vol zijn denk ik na al die startpogingen en op contact gestaan te hebben. Maar er kwam helemaal geen beweging in de startmotor.. Zou de startmotor zelfs met zwakke accu niet op z'n minst iets moeten doen?
Er kwamen ook lichte vonken, geeft mij het idee dat de startmotor interne kortsluiting maakt. Ik ben wel van plan morgen een andere te kopen. Nu de startmotor eraf is kan ik makkelijk zien welke type ik moet hebben.
Komt de bendix (het tandwieltje) ook niet naar buiten?
Groet, Ron.
Global Moderator renaultforum.nl
________________________________ Renault Zoe R135 Zen 01-04-2020
Pack City
Z.E. 50 batterijkoop
Kleur: Blanc Glacier 369
ALFEN Eve single pro-line
3x16 Amp Muurlader
________________________________ De domste vraag is de vraag die niet wordt gesteld.
Je kan eventueel ook even stroom van een andere auto pakken met startkabels.
Groet Ron.
Pack City
Z.E. 50 batterijkoop
3x16 Amp Muurlader
________________________________ De domste vraag is de vraag die niet wordt gesteld.
Toen ik na het demonteren van de startmotor de accu weer aansloot om de auto op slot te kunnen doen, hoorde ik wel stroom lopen. De deuren gingen ook zoals normaal opslot. Kan dit een indicatie geven dat de accu genoeg energie moest hebben om iets van een beweging in de startmotor te brengen?
Om het startrelais te laten bewegen is nog geen 1 ampère nodig dus als de accu nog voldoende stroom heeft om de portieren van het slot te doen zal het startrelais moeten gaan bewegen. Dit gebeurt na testen echter niet en lijkt het er op dat het startrelais die bestaat uit een spoel en een bewegende pen vast zit. Op de startmotor as is de bendix gemonteerd die het start tandwiel naar voren en naar achteren beweegt en zodra het tandwiel in de starterkrans van de motor grijpt de werkelijke startmotor in werking zet. De bendix bevat een soort van tandwielenstelsel die startmotor qua toerental vertragen en omzetten in kracht. Wat gebeurt er als de bendix niet vrij over die as kan bewegen het startrelais wordt overbelast en gaat een hoge stoom vragen en de spoel wordt heet en bij een te hoge stroom klapt de zekering er uit. In de oudheid gebeurde dat wel vaker met startmotoren en was een klap met een hamer op de startmotor een tijdelijke oplossing om de boel weer gangbaar te maken. Wie weet is dat met deze startmotor ook het geval en hoeft enkel de bendix gangbaar gemaakt te worden.
De bendix bevat een soort van tandwielenstelsel die startmotor qua toerental vertragen en omzetten in kracht.
In de bendix zit volgens mij alleen een vrijloop.
De vertraging bestaat uit een klein tandwiel en een hele grote starterkrans op het vliegwiel.
Maar dit terzijde.
Je zou nog met een spuitbus met smeermiddel alle bewegende delen in kunnen spuiten.
WD 40 bijvoorbeeld.
Groet, Ron.
Pack City
Z.E. 50 batterijkoop
3x16 Amp Muurlader
Pack City
Z.E. 50 batterijkoop
3x16 Amp Muurlader
Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie
Je moet lid zijn om een reactie te kunnen plaatsen
Maak een account aan
Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut
Sinds een aantal weken merk ik een aantal zaken op aan mijn Clio:
- start soms moeizaam
- dashboardverlichting wordt tijdens het rijden soms ineens minder fel om dan na een paar seconden weer 'normaal' te worden
- verlichting koplampen dimt zodra ik...
Goeiedag beste Renault liefhebbers,
Mijn schoonouders rijden met een Renault megane II coupé/cabriolet 1.9 dci bj. 2004 waarvan de koelvloeistof verdwijnt tussen het blok , auto is binnen geweest in garage en die wist te vertellen dat de...
Ik heb voor een aantal maanden geleden een Megane 3 coupé gekocht uit 2009. Tijdens de aanschaf merkte ik een scheur in de grill van de speaker op, maar dat leek mij destijds geen probleem. Nu trilt de speakergrill heel erg door de...
Hierbij bied ik mijn trouwe begeleider sinds 2002 te koop aan.
Vraagprijs € 575
Km stand 170.000
Hij rijdt nog prima! Heeft nog APK tot 6 maart 2025.
Natuurlijk heeft hij een aantal gebruikerssporen voor zo een oudje, maar ik heb hem altijd met...
Ik heb een Renault Megane 3, bouwjaar 2011.
Een paar weken geleden begaf mijn startmotor.
Die heb ik laten vervangen, maar helaas kwamen er andere problemen bij kijken.
De monteur had zeer waarschijnlijk kortsluiting gemaakt,...
--- Vermeld het type/model(!!) Renault in de posting ---
Goedeavond,
We hebben een Renault Megane 1.5 dci van het jaar 2011. Sinds enkele weken begint de koelventilator van de radiator onmiddellijk te draaien als de motor gestart wordt. Het in en...