Motor Kadjar stuk na 85.000km

Plaats reactie

Topic author
Lennard01
Nieuw lid
Nieuw lid
Posts in topic: 3
Berichten: 3
Lid geworden op: 28 jul 2021 12:10
Actief als: particulier

Motor Kadjar stuk na 85.000km

Bericht door Lennard01 »

Ik hoop dat jullie me kunnen helpen. Onderweg naar Italië zijn wij nog in Nederland gestrand met onze Renault Kadjar. De uiteindelijke conclusie: geen compressie in de 2e cilinder. De motor moet worden vervangen en de kosten zijn 4500 euro.

Het betreft een Kadjar 1.2 TCe uit 2016. De auto heeft slechts 85000 km gelopen en is altijd in onderhoud geweest. Ik heb hem zelf in mei 2020 gekocht als occasion bij een Kia dealer. Ze willen uit coulance 25% van de kosten betalen, maar daar wil ik eigenlijk niet mee akkoord gaan. Ik had 6 maanden Bovag garantie en die is uiteraard verstreken. Maar het mag toch niet zo zijn dat een motor het na 85000km al begeeft? Kan ik dit nog verhalen bij Renault, die een ondeugdelijke auto heeft gefabriceerd?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Mathijs
Donateur
Donateur
Posts in topic: 1
Berichten: 3234
Lid geworden op: 27 aug 2004 00:16
Actief als: particulier
Locatie: 森の中で - нахуй Путина, блядь сын
Contacteer:

Re: Motor Kadjar stuk na 85.000km

Bericht door Mathijs »

Motor stuk na 85.000km, dat is tegenwoordig niet veel.

Dat gezegd hebbende, in hun ijver de motoren steeds kleiner en zuiniger te krijgen om aan de door Brussel opgelegde uitstoot eisen te kunnen voldoen, is men ondertussen echt wel tegen de grenzen van het technisch mogelijke aangelopen.

Een 1.2 motor die een auto van een slordige 1400Kg leeggewicht moet voortsleuren en daartoe dusdanig gepiepeld is dat die nog een kleine 131PK (of 96KW) er uit kan persen, dat gaat ergens gewoon mis.
Veel fabrikanten zijn ondertussen ook al genezen van de downsize-trend, o.a. Fiat is gestopt met de 2-cylinder motoren.
Structureel 'underpowered', en dan met kunst en vliegwerk er nog een flink koppel en vermogen uit gaan persen :hand:

Eigenlijk hetzelfde als met die RangeRover's diesels die voorzien waren van een 2.5lrr BMW dieselmotor. (de P38 model serie)
Die motoren waren bestemd voor auto's van rond de 1600Kg (de BMW 5 serie en de Opel Omega had diezelfde motor) en met een laadvermogen van 500Kg kwam je dan op zo'n 2100Kg dat die nog een beetje fatsoenlijk voort moest kunnen sjouwen, vol belast als het ware.

Een lege(!) RangeRover diesel kwam al op 2027Kg kale uitvoering, dus structureel moeste de motor al aan de top van zijn kunnen werken, dan nog laadvermogen van 500Kg en het liefst een trekhaak want ze mochten een kleine 3500Kg trekken, gevolg: massaal kapotte motoren. :fp:

Maakt het geen slechte auto, een genot om in te rijden zelfs, maar koop hem met reeds defecte motor en hang er een fatsoenlijke Mercedes of Iveco Diesel in die op die gewichten berekend is.
Lennard01 schreef: 28 jul 2021 17:27 ...Kan ik dit nog verhalen bij Renault, die een ondeugdelijke auto heeft gefabriceerd?
Je kan het altijd proberen, zeker als je een aantoonbare staat van onderhoud hebt.
Maar ik vermoed dat men dit niet zal honoreren en zal afwenden op 'slijtage onderdeel'. :think:
Mogelijk als je met onderzoek kan aantonen dat dit een veel voorkomend iets is met deze motor, dat je dan sterker staat, maar dan nog.
Lennard01 schreef: 28 jul 2021 17:27 .. De motor moet worden vervangen en de kosten zijn 4500 euro.
...
Krijg je dan een nieuwe motor, een gebruikte of een gereviseerde?
Nothing great was ever achieved by being realistic!

onderteken en verspreid svp de petitie:
Verander de straatnaam van de Russische ambassade naar de Aleksej Navalnyweg


https://petities.nl/petitions/verander-de-straatnaam-van-de-russische-ambassade-naar-de-aleksej-navalnyweg?locale=nl

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



larsdijkstra 16v
lid
lid
Posts in topic: 1
Berichten: 1443
Lid geworden op: 09 aug 2013 08:12
Actief als: particulier

Re: Motor Kadjar stuk na 85.000km

Bericht door larsdijkstra 16v »

De 1.2 tce staat al een poosje bekend als een probleem motor...
Ik weet dat er regelmatig bij alle dealers motoren worden vervangen, ook mijn klusmaat en Renault monteur doet het regelmatig op het werk en in de avonduren in zijn "garage".
Regelmatig verse olie en niet het "nieuwe rijden" toepassen (niet te snel opschakelen onderin de toeren bv, er komen dan te grote krachten op ketting en motor) kan wat schelen, een motor moet warm worden en toeren maken om goed te functioneren.

Maar in de basis is deze motor niet best. Nog knap dat je zoveel kilometers hebt gehaald, ze gaan bij bosjes stuk met de helft of minder kilometers... Enig zoekwerk op Internet voor de aankoop had dit naar boven gebracht
Laguna lll GT GrandTour 2.0 16v Turbo 2008 + Megane l Cabrio 2.0 16v Aria F4R 2003

Ex: Mégane Hatchback 2.0 16v 1999 F7R, Laguna ll GrandTour 2.0 16v Turbo 2007, 19 16v Cabrio 1993, Renault 19 16v 1991

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Topic author
Lennard01
Nieuw lid
Nieuw lid
Posts in topic: 3
Berichten: 3
Lid geworden op: 28 jul 2021 12:10
Actief als: particulier

Re: Motor Kadjar stuk na 85.000km

Bericht door Lennard01 »

Mathijs schreef: 28 jul 2021 18:13
Lennard01 schreef: 28 jul 2021 17:27 ...Kan ik dit nog verhalen bij Renault, die een ondeugdelijke auto heeft gefabriceerd?
Je kan het altijd proberen, zeker als je een aantoonbare staat van onderhoud hebt.
Maar ik vermoed dat men dit niet zal honoreren en zal afwenden op 'slijtage onderdeel'. :think:
Mogelijk als je met onderzoek kan aantonen dat dit een veel voorkomend iets is met deze motor, dat je dan sterker staat, maar dan nog.
Lennard01 schreef: 28 jul 2021 17:27 .. De motor moet worden vervangen en de kosten zijn 4500 euro.
...
Krijg je dan een nieuwe motor, een gebruikte of een gereviseerde?
Dan krijg ik een 'inruil'motor. Inclusief

Feit blijft dat het niet zou mogen gebeuren na slechts 85000 km, maar ik niet weet met welke partij ik nu 'in gevecht moet' een of dit überhaupt zin heeft.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Vdse
Nieuw lid
Nieuw lid
Posts in topic: 1
Berichten: 1
Lid geworden op: 15 feb 2022 10:47
Actief als: particulier

Re: Motor Kadjar stuk na 85.000km

Bericht door Vdse »

Hoe is het ondertussen met uw wagen? Ik heb nu hetzelfde probleem...

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Topic author
Lennard01
Nieuw lid
Nieuw lid
Posts in topic: 3
Berichten: 3
Lid geworden op: 28 jul 2021 12:10
Actief als: particulier

Re: Motor Kadjar stuk na 85.000km

Bericht door Lennard01 »

Ik kreeg van Renault 0 op rekest. Ik heb de auto ingeruild voor een andere (ander merk) met coulance van de dealer waar ik de auto kocht. De totale kosten kwamen uit op ruim 4000 euro om de motor te repareren. Sterkte!

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Epcot
Lid - eerste logo binnen
Lid - eerste logo binnen
Posts in topic: 1
Berichten: 16
Lid geworden op: 28 okt 2018 11:37
Actief als: particulier

Re: Motor Kadjar stuk na 85.000km

Bericht door Epcot »

Is niet alleen een probleem bij 1.2 motor.
Ik heb een 1.3 tce automaat black edition en precies na 6 maanden en 5000 km begaf 1 cilinder het. Gelukkig wel garantie en heb keurig een nieuwe motor gekregen.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

mark93
Lid - en hoppa, logo 2
Lid - en hoppa, logo 2
Posts in topic: 1
Berichten: 117
Lid geworden op: 20 sep 2020 18:29
Actief als: particulier

Re: Motor Kadjar stuk na 85.000km

Bericht door mark93 »

Bij de nieuwe 1.3 eigenlijk nog niet bijzonder veel dingen gezien.
Op wat olie lekkages na. Nog geen kettingen vervangen, maar de 1.3 is ook zo ontworpen dat je de ketting niet tegen het deksel kunt horen rammelen. :roll: er ligt wel een soort gelijk klein lief kettinkje op.

Want de 1.2 hoor ik ze al rammelen als de klant het plein op rijdt.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



zandbak
lid
lid
Posts in topic: 4
Berichten: 257
Lid geworden op: 22 jan 2016 15:29
Actief als: particulier

Re: Motor Kadjar stuk na 85.000km

Bericht door zandbak »

Epcot schreef: 16 feb 2022 14:11 Is niet alleen een probleem bij 1.2 motor.
Ik heb een 1.3 tce automaat black edition en precies na 6 maanden en 5000 km begaf 1 cilinder het. Gelukkig wel garantie en heb keurig een nieuwe motor gekregen.
Had jij voor het stuk gaan van de zuiger achteraf nog aanwijzingen of ging het plotseling?
Renault Talisman ph2 160tce edc Intens business, Pack drive & lane assist, 18” LM, Cosmos blue, 2021

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

mechanic
Gouden Bahco
Posts in topic: 2
Berichten: 15972
Lid geworden op: 24 apr 2008 20:47
Actief als: particulier
Locatie: Someren

Re: Motor Kadjar stuk na 85.000km

Bericht door mechanic »

Een matig product vervangen voor een matig product resulteerd nog steeds in een matig product.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



zandbak
lid
lid
Posts in topic: 4
Berichten: 257
Lid geworden op: 22 jan 2016 15:29
Actief als: particulier

Re: Motor Kadjar stuk na 85.000km

Bericht door zandbak »

Wil je daarmee zeggen dat de 1.3TCE als vervanger van de 1.2TCE niet veel beter is?
Renault Talisman ph2 160tce edc Intens business, Pack drive & lane assist, 18” LM, Cosmos blue, 2021

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Renos
lid
lid
Posts in topic: 2
Berichten: 173
Lid geworden op: 25 apr 2016 06:21
Actief als: particulier
Locatie: Vlaanderen

Re: Motor Kadjar stuk na 85.000km

Bericht door Renos »

Ik rij eveneens met een Kadjar 1.2 benzine, bouwjaar 2015 en met 55.000 km op de teller.
Ik was van in het begin verwonderd hoe snel de auto optrekt voor de relatief kleine motor.
Die laatste is turbo aangestuurd waardoor ik steeds Super 98 tank.

Enkele maanden geleden, schokte de auto geleidelijk aan bij het optrekken.
Ik heb onmiddellijk de dealer gecontacteerd en die was natuurlijk bekend met het probleem.

Oorzaak ; vervuilde kleppen, waardoor er mogelijks één of meerdere kleppen niet volledig de compressie konden behouden.
De herstelling kostte me 400 euro.
Die werd perfect uitgevoerd.

Mogelijks houdt dit verband met de beschadigde motor vermeld in dit topic.
Vervuilde kleppen kunnen mijns insziens oorzaak geweest zijn van het euvel.

Ik controleer regelmatig de visu het oliepeil.
Ik vertrouw nooit op verklikkerlichtjes.
Onvoldoende olie leidt uiteraard ook naar een beschadigde motor.
Warning : maybe some messages could be sent by an old timer Lenovo T500 laptop, easily and proudly using Linux Mint 20.3 Cinnamon 64 Bit "Una" operating system.
Never heard about Linux ?
Just give it a damn try if you dare. Just right now. :mrgreen:

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Valkenet
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 2
Berichten: 1628
Lid geworden op: 27 nov 2007 19:40

Re: Motor Kadjar stuk na 85.000km

Bericht door Valkenet »

Het vervuilen wordt ook in de hand geholpen al je het "nieuwe rijden" gebruikt.
Je rijdt dan onder z'n toeren. Gewoon op toeren rijden en niet te snel overschakelen.
Wat ook helpt om te voorkomen dat de motor in de soep loopt is regelmatig olie verversen.
En zeker geen 30.000 km mee rijden.
Door direct ingesloten benzine injectie blijft er benzineop de cilinder wand hangen wat dus in de motorolie terecht komt.
De olie wordt op den duur erg schraal en verliest zo de smerende werking.

Groet Martin

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



zandbak
lid
lid
Posts in topic: 4
Berichten: 257
Lid geworden op: 22 jan 2016 15:29
Actief als: particulier

Re: Motor Kadjar stuk na 85.000km

Bericht door zandbak »

Vervuiling komt in dit geval ook door de koolafzetting, een euvel van alle direct ingespoten motoren.
Renault Talisman ph2 160tce edc Intens business, Pack drive & lane assist, 18” LM, Cosmos blue, 2021

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

SMS-Emmen
Lid
Lid
Posts in topic: 1
Berichten: 40
Lid geworden op: 11 mar 2019 18:19
Actief als: particulier

Re: Motor Kadjar stuk na 85.000km

Bericht door SMS-Emmen »

Ook hier een Kadjar 1.2 TCE (2018) met 60.000km die nodig toe was aan een inlaatreiniging. Cilinders en kleppen chemisch laten reinigen. Mijn dealer had hier goede ervaring mee, ook met VW en Mitsubishi. Na de reiniging loopt de motor weer mooi regelmatig, zonder te ‘bokken’.
Al met al 275€ excl. BTW, maar iedere cent waard. Ook hier de tip gekregen, regelmatig de motor goed warm draaien (vergeet het nieuwe rijden) en om en om 98 en 95 tanken.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Renos
lid
lid
Posts in topic: 2
Berichten: 173
Lid geworden op: 25 apr 2016 06:21
Actief als: particulier
Locatie: Vlaanderen

Re: Motor Kadjar stuk na 85.000km

Bericht door Renos »

Klopt helemaal, dat rijden op het gehoor en niet volgens "het nieuwe rijden".
Ik ga ook eerder af op het gehoor en laat de motor goed in zijn toeren klimmen, natuurlijk niet overdreven.

Tenslotte ga je meer schade oplopen aan de motor als je te weinig toeren maakt.
Warning : maybe some messages could be sent by an old timer Lenovo T500 laptop, easily and proudly using Linux Mint 20.3 Cinnamon 64 Bit "Una" operating system.
Never heard about Linux ?
Just give it a damn try if you dare. Just right now. :mrgreen:

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

mechanic
Gouden Bahco
Posts in topic: 2
Berichten: 15972
Lid geworden op: 24 apr 2008 20:47
Actief als: particulier
Locatie: Someren

Re: Motor Kadjar stuk na 85.000km

Bericht door mechanic »

Direct ingespoten brandstof systeem is vrij kansloos mbt vervuiling, inherent aan de constructie.
Elke beurt is het vrijwel nodig wil je het binnen de perken houden.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



zandbak
lid
lid
Posts in topic: 4
Berichten: 257
Lid geworden op: 22 jan 2016 15:29
Actief als: particulier

Re: Motor Kadjar stuk na 85.000km

Bericht door zandbak »

Audi heeft volgens mij als enige motoren met zowel een direct als indirect inspuitsysteem. Dit zou gunstig kunnen zijn op het tegengaan van interne vervuiling. Is natuurlijk wel weer complex en duur, waardoor het hoogstwaarschijnlijk ook minder betrouwbaar is.

https://www.team-vag.nl/nl/blog/motor-e ... 3-b12.html
Renault Talisman ph2 160tce edc Intens business, Pack drive & lane assist, 18” LM, Cosmos blue, 2021

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



nikk
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 1
Berichten: 2010
Lid geworden op: 13 nov 2010 14:53
Actief als: particulier

Re: Motor Kadjar stuk na 85.000km

Bericht door nikk »

Al dit soort topics versterkt mij in het besluit om het hele downsize turbo tijdperk over te slaan. Nog een paar jaar de conventionele Espace en Megane rijden en dan een 2e hands EV. Maar om even bij het onderwerp te blijven; Wat kun je doen met je direct ingespoten downsize blok. Op toeren houden, motor olie frequent wisselen en het inlaat traject laten reinigen voordat de problemen beginnen.
Golf 1.2 TSI highline DSG7 '12
Chrysler Town & country limited 4.0 V6 '08
Scenic Tech line 1.6 16v automatic '07
Matra Espace The race 2.0 16v '02

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in

  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht