Motor defect na het laden.

Plaats reactie

Topic author
mrmasterboard
4-posting-stubborn
4-posting-stubborn
Posts in topic: 4
Berichten: 4
Lid geworden op: 04 mar 2022 16:20
Actief als: particulier

Motor defect na het laden.

Bericht door mrmasterboard »

Na een paar uur laden bij een openbare laadpaal stapte ik in de auto. Tot mijn schrik krijg ik vervolgens ''STOP electr. storing GEVAAR'' in beeld te zien. De auto had vervolgens ook geen zin om op te starten en schakelde niet uit de ''P'' stand.

Wij hebben op dat moment de ANWB ingeschakeld welke begon met het uitlezen en resetten van de auto. Hierbij werd ook de 12v batterij los gehaald voor 10 minuten, maar zelfs met een nieuwe batterij mocht dit niet baten. En na het resetten kwam dezelfde waarschuwing met nog een extraatje tevoorschijn ''STOP electr. storing MOTOR''.

De auto is vervolgens naar de Renault Dealer in Tiel gestuurd waar hij nu nog steeds staat. De uitkomst is dat de motor moet worden vervangen met een prijskaartje all-in van €4750 :oops:

Wij hebben geen idee wat we moeten doen. Het gaat om een Renault Zoe uit 2013 met een koop batterij welke nog op 96% SOH zit. Hij is daarbij pas 7 maanden geleden gekocht bij een andere Renault Dealer.

Heeft iemand enig idee hoe ik deze prijs omlaag kan krijgen? De dealer wilt niet met 2e hands onderdelen werken.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Sordone
lid
lid
Posts in topic: 3
Berichten: 585
Lid geworden op: 11 jan 2015 12:22
Actief als: particulier
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Motor defect na het laden.

Bericht door Sordone »

Dat is wel een pech met je "nieuwe" Zoe. Heeft de garage aangegeven wat de oorzaak is geweest ? En wat er nu exact kapot gegaan is ?
De complete motor vervangen klinkt als "ik weet het ook niet en ga maar alles vervangen".
Voor die 5 grote jongens zou ik toch een second opinion willen hebben en de auto bij Bochane in Arnhem aan de Vlamoven brengen.
Die hebben veel ervaring met ZE, ik denk langer dan de Mosseltjes.
Renault Zoe Zen, blanc nagre. Q210 sinds December 2014. KM > 185k (Soh 90%). Frank & Anja. +Zero SR/S (8-2020)
Website: Mostaladda.eu voor EV apps en OpenChargeMap gpx bestanden. Landen bezocht met de Zoe: LU, BE, DE, FR, CH, IT.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

zoe2goe
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 2
Berichten: 2715
Lid geworden op: 12 mei 2014 22:09
Actief als: particulier

Re: Motor defect na het laden.

Bericht door zoe2goe »

Eens met [mention]Sordone[/mention], dit lijkt op een "parts canon". Ook even met NL Klantenservice bellen. Met een 8.5 jaar oude auto moet je niet veel verwachten, maar iets is beter dan niets.
Jeroen - Zoe Q210 sinds november 2013 - 100% PV gevoed - CanZE co-developer

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Topic author
mrmasterboard
4-posting-stubborn
4-posting-stubborn
Posts in topic: 4
Berichten: 4
Lid geworden op: 04 mar 2022 16:20
Actief als: particulier

Re: Motor defect na het laden.

Bericht door mrmasterboard »

Bedankt tot zo ver voor de reacties! Wij hebben contact op gezocht met de verkopende partij (Renault Lelystad Bochane) en met de genoemde Bochane in Arnhem. Renault zal maandag worden gebeld.

Ook ben ik het eens dat het een rare reactie is om een motor te vervangen. Hij reedt zonder problemen voordat we hem gingen laden! Geen rare geurtjes, geluiden of vermogen verlies!

Ik zal dit topic updaten met nieuwe info zodra we meer weten.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

OlafH
lid
lid
Posts in topic: 1
Berichten: 786
Lid geworden op: 02 feb 2015 18:51
Actief als: particulier
Locatie: Veenendaal

Re: Motor defect na het laden.

Bericht door OlafH »

Dat is balen zeg! Hoe staat het er nu voor?

Een elektromotor kun je niet veel aan repareren, kapot is kapot. Anders dan bij een brandstofmotor. Laat onverlet dat de prijs belachelijk is, als je een 100 kW motor koopt bij een willekeurige elektroboer ben je rond de 1.000 euro kwijt. De techniek zelf stelt weinig voor in tegenstelling tot een brandstofmotor met gemiddeld meer dan 500 onderdelen.
R110 september 2019
Q210 augustus 2014 => ingeruild met 211.000 km

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Topic author
mrmasterboard
4-posting-stubborn
4-posting-stubborn
Posts in topic: 4
Berichten: 4
Lid geworden op: 04 mar 2022 16:20
Actief als: particulier

Re: Motor defect na het laden.

Bericht door mrmasterboard »

Update 5-4-22:

Vandaag zijn we gebeld door de 2e garage in Arnhem(Bochane). Deze geven ook aan dat de motor defect is en dat er geen onderdelen hier voor los te verkrijgen zijn. De keuzes zijn nu:

- Zoe inruilen met defecte motor.
- Zelf verkopen met defecte motor.
- Zelf een motor regelen en deze er in laten zetten via een andere partij.

Maar ik trek nog steeds mijn twijfels en ga nog wat verder onderzoeken of er geen onderdelen te verkrijgen zijn. Daarbij de vraag of iemand een persoon kent welke een motor kan/durft te wisselen van een Zoe.

Updates volgen!

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Sordone
lid
lid
Posts in topic: 3
Berichten: 585
Lid geworden op: 11 jan 2015 12:22
Actief als: particulier
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Motor defect na het laden.

Bericht door Sordone »

Hi mmb.

Bedankt voor de update maar ik mis nog steeds wat er nu kapot is aan de motor. Stator ? Rotor ? Aansturing ? Een motor bestaat uit meerdere onderdelen en gaat zelden of nooit helemaal kapot. Wel kunnen de kosten van 1 onderdeel vervangen (indien mogelijk) heel hoog zijn en kan een complete motor vervangen gunstiger zijn. Is dit laatste het geval ?
Renault Zoe Zen, blanc nagre. Q210 sinds December 2014. KM > 185k (Soh 90%). Frank & Anja. +Zero SR/S (8-2020)
Website: Mostaladda.eu voor EV apps en OpenChargeMap gpx bestanden. Landen bezocht met de Zoe: LU, BE, DE, FR, CH, IT.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Topic author
mrmasterboard
4-posting-stubborn
4-posting-stubborn
Posts in topic: 4
Berichten: 4
Lid geworden op: 04 mar 2022 16:20
Actief als: particulier

Re: Motor defect na het laden.

Bericht door mrmasterboard »

Hierbij de laatste update:

De garage in Arnhem (bedankt voor de tip!) is met een lijst aan problemen gekomen. Uiteindelijk kwamen de problemen door een te grote weerstand in de Stator. Helaas levert Renault geen losse onderdelen dus er moest alsnog een ''nieuwe'' motor in. We hebben in overleg een 2e hands motor kunnen vinden en deze is zonder problemen in gebouwd (met garantie). Totale kosten komen op 3500 Euro uit. Dit is met een gereviseerde motor van ~9000km.

Wij zijn tevreden met deze oplossing, maar erg ontevreden over de gelimiteerde info die we van de vorige garage kregen. Het heeft ons een boel tijd/energie gekost om een beetje info te verkrijgen.

Alles bij elkaar zou ik de Bochane in Arnhem sterk aanraden. Ze hebben een eigen Accu reparatie center en in-house experts die mij hebben gebeld om alles in detail uit te leggen.

Iedereen bedankt voor de hulp!

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Sordone
lid
lid
Posts in topic: 3
Berichten: 585
Lid geworden op: 11 jan 2015 12:22
Actief als: particulier
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Motor defect na het laden.

Bericht door Sordone »

Indien het probleem in de stator zat dan is dat inderdaad zeer moeilijk te repareren. Voor de leken: https://en.wikipedia.org/wiki/Stator.
Ik herken de service van Bochane in Arnhem die bij mij in het verleden bij laadproblemen ook zeer voortvarend te werk gingen.
Mooi dat je het schadebedrag nog iets hebt kunnen verlagen. Veel plezier met de Zoe.
Renault Zoe Zen, blanc nagre. Q210 sinds December 2014. KM > 185k (Soh 90%). Frank & Anja. +Zero SR/S (8-2020)
Website: Mostaladda.eu voor EV apps en OpenChargeMap gpx bestanden. Landen bezocht met de Zoe: LU, BE, DE, FR, CH, IT.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



aue
3-posting-rookie
3-posting-rookie
Posts in topic: 1
Berichten: 3
Lid geworden op: 15 jul 2012 14:13
Actief als: particulier

Re: Motor defect na het laden.

Bericht door aue »

Ik heb een 2013 zoe gehad met precies hetzelfde. Motor is toen onder garantie vervangen . De vroege exemplaren schijnen een bekend probleem te hebben met een slecht ontworpen lager, waardoor kortsluiting in de motor kan ontstaan. Via dealer en importeur vragen naar coulance regeling ? Groet Jan-jaap

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

zoe2goe
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 2
Berichten: 2715
Lid geworden op: 12 mei 2014 22:09
Actief als: particulier

Re: Motor defect na het laden.

Bericht door zoe2goe »

Er is inderdaad een lichting eerste Q modellen geweest met een slecht lager. Die van mij uit 2013 was ook een slachtoffer. Gevolg was metaalschaafsel in de differentieel olie en snelle slijtage. De auto klonk ook "schrapend".

Zonder te claimen de waarheid in pacht te hebben, heb ik echter nog nooit gehoord dat dat tot kortsluiting heeft geleid; het differentieel is ook niet verbonden met elektrische delen.
Jeroen - Zoe Q210 sinds november 2013 - 100% PV gevoed - CanZE co-developer

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

EaGarage
1-hit-wonder
1-hit-wonder
Posts in topic: 1
Berichten: 1
Lid geworden op: 13 feb 2023 11:10
Actief als: particulier

Re: Motor defect na het laden.

Bericht door EaGarage »

Ik lees bovenstaand dat een motor van een Renault Zoe niet te maken is.
Dat is zeker niet waar.
Diverse klachten zijn wel te verhelpen, een zoemend geluid of het warmlopen van de motor is te verhelpen door De Elektrische Garage in Harmelen.
Maar een second opinion kan nooit kwaad

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in

  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
  • Motor defect Clio Tce 0.9 2014
    door Honkyponky » » in Motorisch
    4 Reacties
    820 Weergaves
    Laatste bericht door scarface450
  • sms begin laden/eind laden.
    door Raijmond » » in Opladen Zoe
    0 Reacties
    248 Weergaves
    Laatste bericht door Raijmond
  • Wil niet meer laden
    door Verwijderde gebruiker 41109 » » in Captur E-TECH
    5 Reacties
    674 Weergaves
    Laatste bericht door Verwijderde gebruiker 41109
  • Controle tijdsduur bij laden
    door Injector1 » » in Technische vragen Zoe
    0 Reacties
    300 Weergaves
    Laatste bericht door Injector1
  • Laden tussen 20-80 procent beter?
    door Renault-Zoë-Q210 » » in Opladen Zoe
    2 Reacties
    460 Weergaves
    Laatste bericht door Renault-Zoë-Q210
  • laden met 3000 watt stuk?
    door biezelinge » » in Electronica Captur 2
    14 Reacties
    831 Weergaves
    Laatste bericht door Verwijderde gebruiker 41109
  • Foto' laden in open rlink
    door Aart&Riet » » in Austral
    3 Reacties
    448 Weergaves
    Laatste bericht door CreatoX