Zelf gloeibougies vervangen?

Alles wat met de motor van de Kangoo te maken heeft.
Plaats reactie
Gebruikersavatar

Topic author
BramvT
Lid
Lid
Posts in topic: 8
Berichten: 384
Lid geworden op: 08 mei 2010 12:14
Actief als: particulier
Locatie: Haarlem

Zelf gloeibougies vervangen?

Bericht door BramvT »

Hoi....alle 4 de gloeibougies van mijn Kangoo 1,5 DCI-82 pk (bj 2005).... wil ik zelf gaan vervangen om Arb.Loon uit te sparen (er is er duidelijk eentje of meer defect)...maar ik hoor weleens dat je ze bij warme motor eruit moet draaien, omdat ze anders af kunnen breken.

EN....ik wil weten of je dan in de computer (de ECU heet dat meen ik) aan moet melden dat ze er nieuw inzitten...of is dat niet nodig?

GRaag advies. :thumb:
Kangoo 1.2 - 16V bj 2004
----------------------------------------------------------------------------------------------------
Ex Renault's vanaf 1969 : R4 TL, R16-TS, R11-TL, R6-TL, R30 V6, sinds 2010 Kangoo DCI-82 pk.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

mechanic
Gouden Bahco
Posts in topic: 8
Berichten: 16029
Lid geworden op: 24 apr 2008 20:47
Actief als: particulier
Locatie: Someren

Re: Zelf gloeibougies vervangen?

Bericht door mechanic »

Nee, inleren is niet nodig. Kunt ze met een multimeter doormeten eventueel, is er 1 stuk alle 4 vervangen inderdaad het beste.

Als je veel kracht moet zetten, kunnen ze inderdaad makkelijk breken. Best dag van de voren wat insprayen, voor wat dat helpt.
Degene van cilinder 4, riemkant, kun je het moeilijkst bij.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
BramvT
Lid
Lid
Posts in topic: 8
Berichten: 384
Lid geworden op: 08 mei 2010 12:14
Actief als: particulier
Locatie: Haarlem

Re: Zelf gloeibougies vervangen?

Bericht door BramvT »

Dank je wel, Mechanic...ze zitten er vermoedelijk al 345.000 km in dus doe ik alle 4.

Maar is het verstandig de motor eerst wat warm te draaien zodat ze er gemakkelijker uit kunnen worden gedraaid...of kan het ook gewoon bij koude motor.
Kangoo 1.2 - 16V bj 2004
----------------------------------------------------------------------------------------------------
Ex Renault's vanaf 1969 : R4 TL, R16-TS, R11-TL, R6-TL, R30 V6, sinds 2010 Kangoo DCI-82 pk.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

mechanic
Gouden Bahco
Posts in topic: 8
Berichten: 16029
Lid geworden op: 24 apr 2008 20:47
Actief als: particulier
Locatie: Someren

Re: Zelf gloeibougies vervangen?

Bericht door mechanic »

Je zegt het al, 345dkm met temperatuurs wisselingen.
Kunnen best vast zitten, maar probeer het met wat sprayen en koude motor. Lukt dat niet, dan zijn er andere opties.

Gebruik een lange dop 10mm, en weinig kracht. Breken vlot doormidden.
Beetje kopervet op de schroefdraad, scheelt voor een mogelijk volgende keer.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
BramvT
Lid
Lid
Posts in topic: 8
Berichten: 384
Lid geworden op: 08 mei 2010 12:14
Actief als: particulier
Locatie: Haarlem

Re: Zelf gloeibougies vervangen?

Bericht door BramvT »

Wel Mechanic...ik durfde het toch wel aan, ik herinnerde mij van 40 a 45 jaar geleden dat ik gewone bougies uit een SIMCA 1501-Sp moest halen en er eentje goed vast zat....en die er niet uit durfde te halen, bang dat ik hem brak en dan zat ik zonder auto.

Die kwam ik nu ook tegen bij de gloeibougies, namelijk degene die aan de andere kant van de D riem zit (dus aan de kant van de Versn. bak, nummer 1 of nr 4 ?)....die zat wel zo vast, dat ik met veel druk op de pijpsleutel hem net aan een kwart slag los kon draaien, dat ging met een hoop gepiep en geknars gepaard, dus ik heb hem weer die kwart slag vast gedraaid en heb ik laten zitten....de andere 3 gingen er zonder veel problemen uit en nieuwe erin.

Wat ik nu alleen nog wil weten is....als 1 van de gloeibougies slecht is en de andere 3 nieuw, kan die ene defecte (of slecht gloeiend) de andere 3 nieuwe gloeibougies dan beinvloeden....zit er e.o.a. censor of zo...die zegt : 1 gloeibougie stuk, dan werken de andere 3 ook niet....of heb ik nu gewoon 3 goed werkende gloeibougies en maakt die ene oude niks uit?
Kangoo 1.2 - 16V bj 2004
----------------------------------------------------------------------------------------------------
Ex Renault's vanaf 1969 : R4 TL, R16-TS, R11-TL, R6-TL, R30 V6, sinds 2010 Kangoo DCI-82 pk.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

mechanic
Gouden Bahco
Posts in topic: 8
Berichten: 16029
Lid geworden op: 24 apr 2008 20:47
Actief als: particulier
Locatie: Someren

Re: Zelf gloeibougies vervangen?

Bericht door mechanic »

Dat is cilinder 4, kom je het minst lekker bij ook.
Het kan helpen daar een beetje olie op te gieten, en dit zo te laten weken tijdens het rijden.
Afbreken is vaak heel duur!!

De gloeistiften beïnvloeden elkaar niet, met 3 goede en 1 mindere start de auto heus ook. Je hoort het vaak wel, met een slechtere loop na het starten.
Haal de stekker eens los, en meet met multimeter op Ohm stand, de weerstand eens. Ene op de stift, andere op massa.
Minder dan 1ohm, maar 0 is niet oke.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
BramvT
Lid
Lid
Posts in topic: 8
Berichten: 384
Lid geworden op: 08 mei 2010 12:14
Actief als: particulier
Locatie: Haarlem

Re: Zelf gloeibougies vervangen?

Bericht door BramvT »

Nou, dat viel mij mee hoor qua bereikbaarheid, er zitten 2 dingen in de weg (bij alle 4), de rubberen retourleiding (die je een beetje kan verschuiven) en de vaste leiding op de verstuiver...moest wel even het luchtfilter weghalen.

Bedoel je WD40 erop spuiten? want je komt daar nogal moeilijk tussen en ze zitten nogal diep zag ik.....het spannendst vond ik de nieuwe erin draaien...bij 2 van de 3 duurde het even voordat de schroefdraad pakte en erin gedraait kon worden, maar het is gelukt....en zal inderdaad die nr 4 eens doormeten, ik laat hier wel weten hoeveel ohm hij meet.

Heb dit alles gisteravond rond 19 uur gedaan en zo direct dus de eerste koude start, het zal mij benieuwen (met 25 graden op dit moment) hoe snel hij start, duurde met de oude wel 2 a 3 seconde doorstarten.
Kangoo 1.2 - 16V bj 2004
----------------------------------------------------------------------------------------------------
Ex Renault's vanaf 1969 : R4 TL, R16-TS, R11-TL, R6-TL, R30 V6, sinds 2010 Kangoo DCI-82 pk.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

mechanic
Gouden Bahco
Posts in topic: 8
Berichten: 16029
Lid geworden op: 24 apr 2008 20:47
Actief als: particulier
Locatie: Someren

Re: Zelf gloeibougies vervangen?

Bericht door mechanic »

Met deze temperaturen doen gloeistiften heel weinig, of zelfs niets.

Wd40 helpt vast ook wat, deed zelf vaak met een oliespuitje wat motor/automaat olie.

Beter 1 stift laten zitten en wat matige klachten, dan er 1 afbreken en dat wellicht de kop eraf moet.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

KDL
Lid
Lid
Posts in topic: 1
Berichten: 78
Lid geworden op: 28 feb 2022 20:55
Actief als: particulier
Locatie: Zaanstad

Re: Zelf gloeibougies vervangen?

Bericht door KDL »

Als je je er toch nog een keer aan wilt wagen, kun je ook een week lang elke dag een beetje olie druppelen, of diesel of kruipolie etc wordt ook wel eens gedaan hoorde ik, misschien geeft dat je meer zelfvertrouwen om het te proberen. De eerste keer dat het een kwartslag ging kon je ook gelijk olie erbij doen en zo laten en een dag later weer vastdraaien en weer kijken of hij verder losser kwam dan die kwartslag en dan weer olie erop etc... in principe zou ik deze wel aandurven door je verhaal, maar garantie is er niet helaas.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
BramvT
Lid
Lid
Posts in topic: 8
Berichten: 384
Lid geworden op: 08 mei 2010 12:14
Actief als: particulier
Locatie: Haarlem

Re: Zelf gloeibougies vervangen?

Bericht door BramvT »

mechanic schreef: 04 sep 2022 14:22 ............
Beter 1 stift laten zitten en wat matige klachten, dan er 1 afbreken en dat wellicht de kop eraf moet.
Precies, zo denk ik er ook over..het is geen nieuwe Kangoo, maar 17 jaar oud....ben ook veels te bang dat ik hem zou breken en dan in de ellende zou zitten.

(ik hoop dat de Moderator deze quote laat staan, want het gaat mij vooral om hetgeen Mechanic aanhaalde).

Overigens heb ik er vanmiddag een analoge voltmeter eraan gehangen....moest er eerst een nieuwe 1,5V batterij in doen (want al jaren niet meer gebruikt), moest die voltmeter even afregelen zodat de meter op 0 staat...en hou ik de + en minkabel op elkaar dan sloeg hij in de 3 Ohm standen naar de andere hoek...dat deed de oude Gloeibougie (4e) dus ook, net als 1 van de 3 nieuwe, dus neem aan dat ook die 4e dan in orde is?

V.w.b. de KOUDE start vanmorgen : ik gloeide bewust 2x voor (elke keer zo'n 6 seconden denk ik) en toch duurde het een kleine 2 seconden voor hij aansloeg...wel meteen op 4 poten lopen, dat wel....maar heb ook een 1.5 DCI gehad waar de garage 4 nieuwe gloeibougies erin had gedaan en die startte binnen 1 seconde.....1 tik met de contactsleutel en hij liep...dat is dus bij deze niet zo, waar kan dat nog meer aan liggen?
Zit er soms een temperatuurmeter die de buitentemperatuur meet en dan de gloeibougies aanstuurt, of gloeien ze gewoon altijd, of het nu + of min 30 graden is? :think:

En nogmaals dank (Mechanic) voor je wijze adviezen, ik waardeer je hier (en vele Renaultrijders met mij, denk ik) al zo'n 12 jaar dat ik hier lid ben. :wink:

@KDL : zoals je kan lezen durf ik het niet meer aan, zeker ook na hetgeen Mechanic er over zei.
Kangoo 1.2 - 16V bj 2004
----------------------------------------------------------------------------------------------------
Ex Renault's vanaf 1969 : R4 TL, R16-TS, R11-TL, R6-TL, R30 V6, sinds 2010 Kangoo DCI-82 pk.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

mechanic
Gouden Bahco
Posts in topic: 8
Berichten: 16029
Lid geworden op: 24 apr 2008 20:47
Actief als: particulier
Locatie: Someren

Re: Zelf gloeibougies vervangen?

Bericht door mechanic »

De gloeistift zou eigenlijk onder de 1ohm moeten zijn, een defect wordt door de ecu ook door voorgeprogrammeerde weerstandwaardes opgevangen.
Dus als je minder dan 1 ohm meet, is het prima.
(1 pin op stekker aanaluiting stift en de andere op de buitenkant.)
https://www.google.nl/search?q=gloeisti ... gws-wiz-hp

Het is gokken waarom er langer doorgestart moet worden, zonder een stappenplan te volgen.

Een gloeibougie warmt de verbrandingskamer op, bij warmere temperaturen is dat niet nodig.
Buitentemperatuur wordt daarvoor door de ecu niet gemeten.
https://www.mvwautotechniek.nl/gloeistift-gloeibougie/

Waarschijnlijk zal er een verstuiver achterblijven, maar zolang de auto goed rijdt zou ik aanraden er weinig aan te doen en de eerstw vorst eena af te wachten.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
BramvT
Lid
Lid
Posts in topic: 8
Berichten: 384
Lid geworden op: 08 mei 2010 12:14
Actief als: particulier
Locatie: Haarlem

Re: Zelf gloeibougies vervangen?

Bericht door BramvT »

@Mechanic : ze hebben bij de dealer 2 weken geleden de motor uitgelezen en inderdaad kwam de melding Gloeibougies....nu er 3 van de 4 nieuw zijn, zal ik hem nog eens laten uitlezen en kijken of de melding is verdwenen.....ik heb weleens gelezen dat als je de accupool er 10 seconden afhaalt, de ECU gereset zal worden en dus alle meldingen verdwijnen.

Nu heb ik ooit eens gehoord dat er nog iets voor de gloeibougies zit, een regeleenheid of zo...die de gloeibougies dus aanstuurt...daar zou dan iets mis mee kunnen zijn? De Kangoo is 17 jaar oud en heeft er 340.000 km op zitten en ik weet dat Renault onderdelen zoals censors e.d. niet al te best zijn qua kwaliteit.

Er zijn 2 maanden geleden 4 nieuwe verstuivers ingekomen, want daar was iets mis mee (kostte mij 1200 euro :shock: )......dus dat zal het vermoedelijk niet zijn.

En inderdaad....het is het wachten op koudere nachten en dan eens kijken hoe hij koud start.
Kangoo 1.2 - 16V bj 2004
----------------------------------------------------------------------------------------------------
Ex Renault's vanaf 1969 : R4 TL, R16-TS, R11-TL, R6-TL, R30 V6, sinds 2010 Kangoo DCI-82 pk.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

mechanic
Gouden Bahco
Posts in topic: 8
Berichten: 16029
Lid geworden op: 24 apr 2008 20:47
Actief als: particulier
Locatie: Someren

Re: Zelf gloeibougies vervangen?

Bericht door mechanic »

Deze auto geeft geen aparte code voor een defecte gloeistift, maar een algemene aangaande het voorgloeisysteem.
Ook komt er bij de 1.5dci geen brandend MIL lampje.

Als de stiften goed, en nieuw zijn kan de regeleenheid inderdaad stuk zijn. Maar dan worden de stiften niet aangestuurd, en start deze dus bagger met een slechte koude loop.

Met nieuwe verstuivers zal het inderdaad daar niet vandaan komen. Maargoed, uitgesloten van fouten ia nieuw al lang niet meer.
Met de huidige temperaturen zorgt een defectw gloeibougie niet voor slecht aanslaan in elk geval.

Je kunt heel veel geld stuk slaan, of een aantal seconde geduld hebben.

Hoe is het brandstoffilter, recent vervangen?
Zijn er doorzichtige dieselleidingen bij dit model (meen van niet), waar evt luchtbellen door te zien zijn?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
BramvT
Lid
Lid
Posts in topic: 8
Berichten: 384
Lid geworden op: 08 mei 2010 12:14
Actief als: particulier
Locatie: Haarlem

Re: Zelf gloeibougies vervangen?

Bericht door BramvT »

Ja, zoiets was de melding na het uitlezen...duidelijk de gloeibougies (NGK), ik heb uiteraard de 4e ook nieuw in huis, dus wie weet dat ik het nog eens ga proberen.(spuit er wel een paar keer WD40 in)

En ja, brandstoffilter is ook vorige maand vernieuwd, alles qua filter, lucht, olie.

En er zitten inderdaad doorzichtige leidingen op, in de retourleiding zie ik weleens belletjes....maar wat ik bij de volgende koudstart eens zal doen, is eerst een paar keer de rubber knijppomp in de aanvoerleiding een paar keer indrukken...zodat ik zeker weet dat er geen lucht in zit.

Vanmorgen was het echt 2 seconden lang doorstarten en toen sloeg hij pas aan, 3 van de 4 nieuwe gloeibougies heeft dus niet geholpen.
Als hij eenmaal aanslaat, loopt hij wel meteen mooi op 4 poten...maar ja, met deze buitentemperaturen is dat niet vreemd.
Kangoo 1.2 - 16V bj 2004
----------------------------------------------------------------------------------------------------
Ex Renault's vanaf 1969 : R4 TL, R16-TS, R11-TL, R6-TL, R30 V6, sinds 2010 Kangoo DCI-82 pk.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

de mon
lid
lid
Posts in topic: 1
Berichten: 939
Lid geworden op: 17 mar 2010 23:09
Actief als: particulier

Re: Zelf gloeibougies vervangen?

Bericht door de mon »

Per 2 worden die van stroom voorzien. Je kan er evtl met een testlamp op testen, daar zit een scherp punt op waarmee je door de draad kunt prikken.
Vermoedelijk is dat niet nodig en kun je de plug van de gloeibougie afhalen en zo meten. Kontact aan en kijken of het lampje brandt telkens per gloeier. Plug ze allemaal los tegelijkertijd (oververhitting=stukgaan)
2 maal na elkaar gloeien is slecht voor ze, ook extra wachten, ze gaan dan vlugger stuk door oververhitting.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Valkenet
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 1
Berichten: 1628
Lid geworden op: 27 nov 2007 19:40

Re: Zelf gloeibougies vervangen?

Bericht door Valkenet »

Wat ik een keer gehad heb bij mijn Megane 15 dci, dat de knijpbal met leidingen een paar kleine haarscheurtjes had.

Groet Martin

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

mechanic
Gouden Bahco
Posts in topic: 8
Berichten: 16029
Lid geworden op: 24 apr 2008 20:47
Actief als: particulier
Locatie: Someren

Re: Zelf gloeibougies vervangen?

Bericht door mechanic »

Dat oppompen balkje gaat vaak stuk, evenals de rubbers van de dieselleidingen.
Laat er eens een dieselspecialist naar kijken!
Kost wat, maar scheelt vast ook wat.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
BramvT
Lid
Lid
Posts in topic: 8
Berichten: 384
Lid geworden op: 08 mei 2010 12:14
Actief als: particulier
Locatie: Haarlem

Re: Zelf gloeibougies vervangen?

Bericht door BramvT »

mechanic schreef: 26 nov 2022 09:24 Dat oppompen balkje gaat vaak stuk, evenals de rubbers van de dieselleidingen.
Laat er eens een dieselspecialist naar kijken!
Kost wat, maar scheelt vast ook wat.
Dank voor deze tip....het kan geen kwaad dat er na 17 jaar een nieuw balgpompje opgezet gaat worden....want als die een beetje lek is zuigt hij valse lucht (neem ik aan) en zakt de diesel terug....het helpt overigens wel wat, na lang stilstaan (dat is bij mij nooit meer dan 2 dagen :pray: ) een keer extra knijpen in die balg.

NU (vanmorgen) startte ik hem koud, was 2 graden hier...niet in het balgje geknepen, maar voorgloeien en dan start hij 2 seconden zonder vormen van aanslaan en ineens, bam..loopt hij meteen op 4 poten en dus meteen mooi rond....maar het is dus niet meteen met 1 tik starten/draaien....en die Kangoo DCI's heb ik ook gehad, dus iets is er niet helemaal in orde, maar wat? :think:

Ik rijd er nog steeds koerierwerk mee, vanmorgen van Amsterdam naar Ingelmunster (bij Roeselaere) in Belgie geweest en retour, hij is ruim 17 jaar oud en heeft nu 354.k gereden, dus alles blijft goed in gang...als het er nu eentje was voor korte stukjes of 1x in de week een stadsritje, maar nee...3 weken geleden heen en weer naar Hannover geweest....enz.
Kangoo 1.2 - 16V bj 2004
----------------------------------------------------------------------------------------------------
Ex Renault's vanaf 1969 : R4 TL, R16-TS, R11-TL, R6-TL, R30 V6, sinds 2010 Kangoo DCI-82 pk.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

mechanic
Gouden Bahco
Posts in topic: 8
Berichten: 16029
Lid geworden op: 24 apr 2008 20:47
Actief als: particulier
Locatie: Someren

Re: Zelf gloeibougies vervangen?

Bericht door mechanic »

Mijn hobby Kymco scooter/frikandel met 80.000km op de klok start met deze koude temperaturen, enkel de 1e keer, alleen met een starthulp.
Extra massa kabel, accu goed,starter nieuw etcetera niets helpt.
Heb de hoop opgegeven, en doe de 1e keer de startaccu erop en steek er geen moeite meer in.

Zolang het met de kangoo te doen is op deze manier dan is het wellicht ook een ideel om te zorgen dat je er niet mee stil valt, maar niet tot de puntjes op lost.

Een lek balkje zorgt inderdaad voor lucht in de leiding met evt matige start euvel als gevolg.
Dat is een relatief goedkoop te proberen

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in

  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht