Kilometerteller van km/h naar mp/h ivm engeland trip

Forumregels
27.3.24 :
Het Espace gedeelte van het forum ondergaat op dit moment een voorjaarsschoonmaak en een kleine metamorfose.

Svp help ons door uw nieuwe vraag in de juiste rubriek te stellen.
---
Elektronica
Radio, elektrische ruiten & stoelverstelling, centrale vergrendeling, etc.

Motorisch
Alles wat met de motor van de Espace te maken heeft.

Onderstel
Aandrijving, wielophanging, (lucht-)vering, schokdempers, stuurinrichting, remmen, versnellingsbakken

Carrosserie en interieur
Krakende stoelen, slecht sluitende deuren, lekkend schuifdak, scheve bumper, dat soort dingen
Plaats reactie
Gebruikersavatar

Topic author
MSchut
lid
lid
Posts in topic: 2
Berichten: 171
Lid geworden op: 26 sep 2010 23:26
Actief als: particulier
Locatie: Den Haag

Kilometerteller van km/h naar mp/h ivm engeland trip

Bericht door MSchut »

Ik zou verwachten dat deze vraag vaker gesteld zou worden, maar gek genoeg vind ik hem niet, althans niet met een (passend) antwoord voor een Espace IV, fase 2. Aangezien komende zomer een tripje Schotland gepland staat, dacht ik, ik check alvast of ik het dashboard van km/hg naar mp/h kan schakelen. Ja, ik weet dat in je hoofd omzetten ook kan, maar hoe fijn is het om "gewoon even" het dashboard om te zetten. Immers, dat zou toch niet zo moeilijk hoeven zijn. Of wel?

Uiteraard eerst even in het boekje gekeken, en zowaar, op pagina 1.50 staat:
Instrumentenpaneel in mijlen

het is mogelijk om over te schakelen op km/h

- contact uit, druk op de knop 3 (knop op de hendel rechts) en op de startknop 4

- de eenheid van de snelheidsmeter knippert gedurende ongeveer 5 secondes, daarna wordt de nieuwe eenheid aangegeven, laat de knop 3 los
Na een paar keer proberen trek ik de conclusie dat het helaas niet werkt. De snelheidsmeter gaat niet knipperen, wel het ronde rode lampje rechts naar de snelheidsmeter in het dashboard, maar er verandert geen km/h naar mp/h. Na nog een keer goed lezen, zou het ook kunnen dat er staat dat als je dashboard in mp/h staat ingesteld, je hem kan omzetten naar km/h. Nu wil ik andersom, maar strikt volgens de tekst staat dat er niet. Bij het googlen vond ik al een bericht waar iemand na een accu reset al constateerde dat de wagen ineens in mp/h stond ingesteld, en dit zou dan te verklaren zijn door de afsluitende tekst in het boekje:
Om terug te gaan naar de vorige eenheid gaat u op dezelfde manier te werk.

NB: na een onderbreking van accuvoeding gaat de boordcomputer automatisch terug naar de oorspronkelijke eenheid.


Betekent dit nu dat een Engelse auto ingesteld met mph wel naar km/h omgezet kan worden, maar een Europese auto in km/h niet naar de Engelse eenheid? Of moet ik de auto eerst vertellen dat ie Engels is?

Mijn vraag: weet iemand hoe je (zelf, niet via de dealer) een Renault Espace 4, fase 2 om kan zetten van km/h naar mp/h?
2008 Renault Grand Espace 3.5 V6 Initiale
1990 Citroen 2CV

2003 Renault Grand Espace 2.0T 16v Initiale
2003 Peugeot 406 Break Gentry Premium 2.0-16V
1999 Peugeot 406 SV 2.0-16V
1993 Volvo 440 DL 2.0i
1986 Citroen 2CV 6 Special
Citroen CX 2000 Athena

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

maestro12
lid
lid
Posts in topic: 1
Berichten: 526
Lid geworden op: 31 mei 2018 08:54
Actief als: particulier

Re: Kilometerteller van km/h naar mp/h ivm engeland trip

Bericht door maestro12 »

Bij de Espace III moet de sleutel op acc., de toets op de handel indrukken en vasthouden en tegelijkertijd op de 'M' knop drukken van het klokje. (en dat werkt gewoon)

Ik neem aan dat ook bij jou de twee toetsen ( 3 en 4) ook tegelijkertijd ingedrukt moeten worden
Espace 2.0 16v 'The Race' 2002

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
MSchut
lid
lid
Posts in topic: 2
Berichten: 171
Lid geworden op: 26 sep 2010 23:26
Actief als: particulier
Locatie: Den Haag

Re: Kilometerteller van km/h naar mp/h ivm engeland trip

Bericht door MSchut »

Dank, maar dat werkt dus niet zoals ik beschrijf. En voor de zekerheid, ik heb geen III maar een IV, en dus ook geen knopje "M". Als ik exact doe wat de handleiding zegt gaat de snelheidsmeter niet knipperen en verandert de eenheid niet. Hopelijk is er hier iemand met een IV (phase 2) die het wel voor elkaar heeft gekregen of uit ervaring weet hoe het is gelukt.
2008 Renault Grand Espace 3.5 V6 Initiale
1990 Citroen 2CV

2003 Renault Grand Espace 2.0T 16v Initiale
2003 Peugeot 406 Break Gentry Premium 2.0-16V
1999 Peugeot 406 SV 2.0-16V
1993 Volvo 440 DL 2.0i
1986 Citroen 2CV 6 Special
Citroen CX 2000 Athena

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

mechanic
Gouden Bahco
Posts in topic: 1
Berichten: 15972
Lid geworden op: 24 apr 2008 20:47
Actief als: particulier
Locatie: Someren

Re: Kilometerteller van km/h naar mp/h ivm engeland trip

Bericht door mechanic »

Geen idee of de dealer ver van huis is, maar rijdt er even langs.
Kost waarschijnlijk niets, kleine handeling die volgens mij enkel via obd te doen is.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in

  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht