Twingo 1.5 DCI (2011) raar probleem met vermogen
-
Topic author - Lid
- Posts in topic: 5
- Berichten: 29
- Lid geworden op: 14 jul 2017
- Laatste bezoek: 24 apr 2025 19:14
- Actief als: particulier
Twingo 1.5 DCI (2011) raar probleem met vermogen
Dag allen,
Ik ben in het bezit van een Renault Twingo 1.5 DCI uit 2011.
Deze heeft een (vindt ik) nogal raar probleem met de motor.
De laatste tijd werd starten (koude motor) steeds moeizamer, dan slaat hij in eerste instantie helemaal niet aan. Gaat wel goed rond.
Soms tot 3 a 4 maal toe opnieuw starten en dan slaat hij wel aan en loopt vervolgens direct prima (stationair).
Wanneer ik (al is het iets) gas geef, heb ik zeer weinig tot geen vermogen. De eerste paar minuten nog wel iets van vermogen maar begrenst.
Na een paar minuten heb ik totaal geen vermogen meer, ook al trap ik het gaspedaal onderin voor even, de toerenteller komt zowat niet omhoog.
Op dit moment begint hij dan ook te schokken en te bokken en lijkt hij zo goed als af te slaan.
Wanneer die vervolgens weer stationair loopt, is dit stabiel en geen schokken en/of haperingen te voelen of zien.
Heeft een van jullie wel eens deze (of soortgelijke) problemen ondervonden?
Er branden momenteel ook 2 storingslampjes (motor en soort van radiateur met golfjes erin).
Uiteraard ga ik deze nog even uitlezen en zal ik de uitkomst hiervan hier nog posten.
Graag hoor ik van jullie.
Alvast bedankt!
Ik ben in het bezit van een Renault Twingo 1.5 DCI uit 2011.
Deze heeft een (vindt ik) nogal raar probleem met de motor.
De laatste tijd werd starten (koude motor) steeds moeizamer, dan slaat hij in eerste instantie helemaal niet aan. Gaat wel goed rond.
Soms tot 3 a 4 maal toe opnieuw starten en dan slaat hij wel aan en loopt vervolgens direct prima (stationair).
Wanneer ik (al is het iets) gas geef, heb ik zeer weinig tot geen vermogen. De eerste paar minuten nog wel iets van vermogen maar begrenst.
Na een paar minuten heb ik totaal geen vermogen meer, ook al trap ik het gaspedaal onderin voor even, de toerenteller komt zowat niet omhoog.
Op dit moment begint hij dan ook te schokken en te bokken en lijkt hij zo goed als af te slaan.
Wanneer die vervolgens weer stationair loopt, is dit stabiel en geen schokken en/of haperingen te voelen of zien.
Heeft een van jullie wel eens deze (of soortgelijke) problemen ondervonden?
Er branden momenteel ook 2 storingslampjes (motor en soort van radiateur met golfjes erin).
Uiteraard ga ik deze nog even uitlezen en zal ik de uitkomst hiervan hier nog posten.
Graag hoor ik van jullie.
Alvast bedankt!
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Gouden Bahco
- Posts in topic: 4
- Berichten: 16668
- Lid geworden op: 24 apr 2008
- Laatste bezoek: 01 mei 2025 14:15
- Actief als: particulier
- Locatie: Someren
Re: Twingo 1.5 DCI (2011) raar probleem met vermogen
Het begint bij uitlezen, appels en peren zijn lastig te vergelijken.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
Topic author - Lid
- Posts in topic: 5
- Berichten: 29
- Lid geworden op: 14 jul 2017
- Laatste bezoek: 24 apr 2025 19:14
- Actief als: particulier
Re: Twingo 1.5 DCI (2011) raar probleem met vermogen
Hoi Mechanic,
Zojuist heb ik hem uitgelezen en gaf onderstaande storingen:
P0047 - Regelsensor laaddruk turbo, circuit te laag
P0103 - Luchtmassasensor, te hoog signaal
P0380 - Gloeibougie, circuit "A"
P047B - Exhaust Pressure Sensor "B" Circuit Range/Performance
P1206 - P1206 Injector 6, storing in circuit
P1633 - P1633 Ignition 0 Switch Circuit
Ik heb al wel even een en ander nagezocht op internet, maar kom er tot op heden nog niet verder mee.
Heb jij (of een ander medelid) enig idee waar ik kan zoeken of misschien iets kan testen / uitsluiten?
Hoor het graag.
Alvast bedankt!
Zojuist heb ik hem uitgelezen en gaf onderstaande storingen:
P0047 - Regelsensor laaddruk turbo, circuit te laag
P0103 - Luchtmassasensor, te hoog signaal
P0380 - Gloeibougie, circuit "A"
P047B - Exhaust Pressure Sensor "B" Circuit Range/Performance
P1206 - P1206 Injector 6, storing in circuit
P1633 - P1633 Ignition 0 Switch Circuit
Ik heb al wel even een en ander nagezocht op internet, maar kom er tot op heden nog niet verder mee.
Heb jij (of een ander medelid) enig idee waar ik kan zoeken of misschien iets kan testen / uitsluiten?
Hoor het graag.
Alvast bedankt!
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Gouden Bahco
- Posts in topic: 4
- Berichten: 16668
- Lid geworden op: 24 apr 2008
- Laatste bezoek: 01 mei 2025 14:15
- Actief als: particulier
- Locatie: Someren
Re: Twingo 1.5 DCI (2011) raar probleem met vermogen
De 1.5dci geeft geen foutcode op het display aangaande een slechte gloeisrift, maar vermoedelijk zijn er 1 op meerdere 'slecht'. Door te meten met een multimeter, dat zou het slecht aanslaan deels verklaren.
Dit motortype staat een beetje gekend om het scheuren van slangetjes van het roetfilter en druksensor.
Wellicht is dat een begin, destijds had de dealer een handig stappenplan maar dat heb ik niet meer ter beschikking.
Dit motortype staat een beetje gekend om het scheuren van slangetjes van het roetfilter en druksensor.
Wellicht is dat een begin, destijds had de dealer een handig stappenplan maar dat heb ik niet meer ter beschikking.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
Topic author - Lid
- Posts in topic: 5
- Berichten: 29
- Lid geworden op: 14 jul 2017
- Laatste bezoek: 24 apr 2025 19:14
- Actief als: particulier
Re: Twingo 1.5 DCI (2011) raar probleem met vermogen
Hoi Mechanic,
Dank voor je reactie.
Zouden eventuele scheurtjes in de slangen naar het roetfilter / druksensor de problemen kunnen veroorzaken dat hij totaal geen vermogen heeft?
Ik bedoel dat dan ook los van het slechte starten / aanslaan.
En heb je enig idee waar ik dit zou kunnen vinden of iets daarin kan testen / uitsluiten?
Ik hoor het graag, alvast bedankt!
Toegevoegd in 49 minuten 17 secondes:
Hoi Mechanic,
Ik heb zojuist ook even een korte video gemaakt ervan, welke ik op Youtube heb geplaatst.
Zie deze link:
Dan heb je in ieder geval een beeld wat hij wel / niet doet.
Ik hoor graag van je.
Dank voor je reactie.
Zouden eventuele scheurtjes in de slangen naar het roetfilter / druksensor de problemen kunnen veroorzaken dat hij totaal geen vermogen heeft?
Ik bedoel dat dan ook los van het slechte starten / aanslaan.
En heb je enig idee waar ik dit zou kunnen vinden of iets daarin kan testen / uitsluiten?
Ik hoor het graag, alvast bedankt!
Toegevoegd in 49 minuten 17 secondes:
Hoi Mechanic,
Ik heb zojuist ook even een korte video gemaakt ervan, welke ik op Youtube heb geplaatst.
Zie deze link:
Dan heb je in ieder geval een beeld wat hij wel / niet doet.
Ik hoor graag van je.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Gouden Bahco
- Posts in topic: 4
- Berichten: 16668
- Lid geworden op: 24 apr 2008
- Laatste bezoek: 01 mei 2025 14:15
- Actief als: particulier
- Locatie: Someren
Re: Twingo 1.5 DCI (2011) raar probleem met vermogen
Dit starteuvel heeft vermoedelijk niets met een defecte gloeibougie van doen, moeizaam starten wel maar dit is wat anders.
Sowieso klinkt het alsof de accu zwak is, maar wie weet hoelang je al startte voor het filmpje.
Bekijk de slangen van de druksensor roetfilter eens goed, om mee te beginnen.
Sowieso klinkt het alsof de accu zwak is, maar wie weet hoelang je al startte voor het filmpje.
Bekijk de slangen van de druksensor roetfilter eens goed, om mee te beginnen.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
Topic author - Lid
- Posts in topic: 5
- Berichten: 29
- Lid geworden op: 14 jul 2017
- Laatste bezoek: 24 apr 2025 19:14
- Actief als: particulier
Re: Twingo 1.5 DCI (2011) raar probleem met vermogen
Hoi Mechanic,
Dank voor je reactie. Inmiddels heb ik de accu bijgeladen, en de slangen samen met een goede vriend gecontroleerd.
Dit ziet er naar mijn inziens nog goed uit, geen scheurtjes of iets aan te zien. Ook zie ik (in de boekjes) dat het roetfilter ook al eens vervangen is geweest.
Verder heb ik de EGR klep eens goed bekeken en deze is wel zeer vervuild.
Daarnaast zie ik dat het klepje binnen in de EGR klep helemaal open staat? Ik weet niet of dit hoort als deze gewoon uit staat?
Wat mij ook opviel was dat de diagnose app constant aangeeft dat het gaspedaal voor ongeveer 90% open staat. Ook als deze alleen op contact staat.
Enig idee of hierin een verband kan zitten?
Ik hoor het graag weer.
Dank voor je reactie. Inmiddels heb ik de accu bijgeladen, en de slangen samen met een goede vriend gecontroleerd.
Dit ziet er naar mijn inziens nog goed uit, geen scheurtjes of iets aan te zien. Ook zie ik (in de boekjes) dat het roetfilter ook al eens vervangen is geweest.
Verder heb ik de EGR klep eens goed bekeken en deze is wel zeer vervuild.
Daarnaast zie ik dat het klepje binnen in de EGR klep helemaal open staat? Ik weet niet of dit hoort als deze gewoon uit staat?
Wat mij ook opviel was dat de diagnose app constant aangeeft dat het gaspedaal voor ongeveer 90% open staat. Ook als deze alleen op contact staat.
Enig idee of hierin een verband kan zitten?
Ik hoor het graag weer.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Gouden Bahco
- Posts in topic: 4
- Berichten: 16668
- Lid geworden op: 24 apr 2008
- Laatste bezoek: 01 mei 2025 14:15
- Actief als: particulier
- Locatie: Someren
Re: Twingo 1.5 DCI (2011) raar probleem met vermogen
Komt er uit de uitlaat wel voldoende 'lucht'? Maw geen verstopping.
De egr, sjah dat is me toch een kansloos onderdeel. Die zijn altijd vuil, en zullen dat ook snel na reinigen weer worden.
Als deze niet vrij beweegt dan kan dat foutmeldingen geven, maar die zijn er nu niet aangaande de egr.
Werkt deze wel bij aansturen met direct 12v?
Toen dit blok net in deze hoedanigheid uit kwam, dus met allerhande milieu opsmuk, zijn er talloze druksensoren vervangen icm een software aanpassing.
De dealer beschik(te) over een lijstje met bouwjaren welke een update moesten hebben.
Lijkt me stug dat dit na 12jaar nog niet gedaan is overigens.
Beschik zelf niet meer over werkplaats data, dus daar kan ik je niet mee helpen.
Sommige namaak uitleest apparaten geven de raarste waardes, die kun je niet altijd serieus nemen.
Wellicht is het wat de auto weg te brengen voor een juiste diagnose, en evt de reparatie zelf uitvoeren om te besparen.
De egr, sjah dat is me toch een kansloos onderdeel. Die zijn altijd vuil, en zullen dat ook snel na reinigen weer worden.
Als deze niet vrij beweegt dan kan dat foutmeldingen geven, maar die zijn er nu niet aangaande de egr.
Werkt deze wel bij aansturen met direct 12v?
Toen dit blok net in deze hoedanigheid uit kwam, dus met allerhande milieu opsmuk, zijn er talloze druksensoren vervangen icm een software aanpassing.
De dealer beschik(te) over een lijstje met bouwjaren welke een update moesten hebben.
Lijkt me stug dat dit na 12jaar nog niet gedaan is overigens.
Beschik zelf niet meer over werkplaats data, dus daar kan ik je niet mee helpen.
Sommige namaak uitleest apparaten geven de raarste waardes, die kun je niet altijd serieus nemen.
Wellicht is het wat de auto weg te brengen voor een juiste diagnose, en evt de reparatie zelf uitvoeren om te besparen.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
Topic author - Lid
- Posts in topic: 5
- Berichten: 29
- Lid geworden op: 14 jul 2017
- Laatste bezoek: 24 apr 2025 19:14
- Actief als: particulier
Re: Twingo 1.5 DCI (2011) raar probleem met vermogen
Hoi Mechanic,
Dank voor je uitgebreide reactie en uitleg.
Inmiddels wat dagen verder en diverse dingen getest, zie hieronder:
- EGR gereinigd en tevens klep nagezien, deze werkt naar mijn inziens goed, ook met direct 12v.
- Luchtmassameter uitgewisseld ter test, geen verschil.
- Andere druksensor gemonteerd met andere slangetjes voor de zekerheid, tevens geen verschil.
- Dieselfilter vervangen, geen verschil. Tevens alle slangen en de "prime" pomp gecontroleerd op scheurtjes / lucht in de slangen, dit lijkt verder in orde.
Nu is mij na al deze werkzaamheden wel iets anders opgevallen, nadien lag er onder de motor (aan de rechterkant als je ervoor staat, dus aan de andere kant ten opzichte waar het dieselfilter en slangen etc zitten), een beste plas diesel onder toen ik hem naar achter rolde.. Ik krijg nu langzaam het vermoeden dat er daar ergens iets gescheurd of los / kapot is.
Weet jij zo of en wat er daar zou kunnen zitten wat dit veroorzaakt? Zit daar een retourleiding bijvoorbeeld? En zou dit de problemen kunnen verklaren die die nu laat zien wat betreft het afslaan e.d.?
Op dit moment ben ik nog niet in de gelegenheid (geweest) om dit goed te kunnen bekijken. Dit wil ik morgen gaan doen.
Vandaar dat ik nu ook alvast dit berichtje plaats, wellicht een herkenbaar iets?
Ik hoor het erg graag van je.
Alvast bedankt en een fijne avond!
Toegevoegd in 1 minuut 40 secondes:
Oeps, vergeten te antwoorden op je eerste vraag..
Wanneer ik hem start en ook wanneer ik iets (kan) accelereren, komt er zeker een plof zwarte rook uit de uitlaat.
Betekend dit (voor nu) dat het roetfilter niet compleet dicht zit?
Uiteraard hoor ik weer graag van je.
Dank alvast!
Dank voor je uitgebreide reactie en uitleg.
Inmiddels wat dagen verder en diverse dingen getest, zie hieronder:
- EGR gereinigd en tevens klep nagezien, deze werkt naar mijn inziens goed, ook met direct 12v.
- Luchtmassameter uitgewisseld ter test, geen verschil.
- Andere druksensor gemonteerd met andere slangetjes voor de zekerheid, tevens geen verschil.
- Dieselfilter vervangen, geen verschil. Tevens alle slangen en de "prime" pomp gecontroleerd op scheurtjes / lucht in de slangen, dit lijkt verder in orde.
Nu is mij na al deze werkzaamheden wel iets anders opgevallen, nadien lag er onder de motor (aan de rechterkant als je ervoor staat, dus aan de andere kant ten opzichte waar het dieselfilter en slangen etc zitten), een beste plas diesel onder toen ik hem naar achter rolde.. Ik krijg nu langzaam het vermoeden dat er daar ergens iets gescheurd of los / kapot is.
Weet jij zo of en wat er daar zou kunnen zitten wat dit veroorzaakt? Zit daar een retourleiding bijvoorbeeld? En zou dit de problemen kunnen verklaren die die nu laat zien wat betreft het afslaan e.d.?
Op dit moment ben ik nog niet in de gelegenheid (geweest) om dit goed te kunnen bekijken. Dit wil ik morgen gaan doen.
Vandaar dat ik nu ook alvast dit berichtje plaats, wellicht een herkenbaar iets?
Ik hoor het erg graag van je.
Alvast bedankt en een fijne avond!
Toegevoegd in 1 minuut 40 secondes:
Oeps, vergeten te antwoorden op je eerste vraag..

Wanneer ik hem start en ook wanneer ik iets (kan) accelereren, komt er zeker een plof zwarte rook uit de uitlaat.
Betekend dit (voor nu) dat het roetfilter niet compleet dicht zit?
Uiteraard hoor ik weer graag van je.
Dank alvast!
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie
Je moet lid zijn om een reactie te kunnen plaatsen
Maak een account aan
Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut
Log in
-
- Vergelijkbare Onderwerpen
- Reacties
- Weergaves
- Laatste bericht
-
- 9 Reacties
- 449 Weergaves
-
Laatste bericht door mechanic
-
- 1 Reacties
- 286 Weergaves
-
Laatste bericht door mechanic
-
- 1 Reacties
- 468 Weergaves
-
Laatste bericht door mkruithof
-
- 5 Reacties
- 199 Weergaves
-
Laatste bericht door KDL
-
- 1 Reacties
- 360 Weergaves
-
Laatste bericht door mechanic
-
- 3 Reacties
- 502 Weergaves
-
Laatste bericht door mechanic
-
- 2 Reacties
- 239 Weergaves
-
Laatste bericht door RichTrip