Probleem centrale deur vergrendeling opgelost Espace IV
-
Topic author - lid
- Posts in topic: 3
- Berichten: 1460
- Lid geworden op: 29 jun 2015 04:27
- Actief als: particulier
- Locatie: Midden Nederland
Probleem centrale deur vergrendeling opgelost Espace IV
Enige tijd geleden begon de centrale deurvergrendeling van mijn Espace te haperen.
Soms gingen alleen de linker voordeur en de achterklep op slot, de overige drie deuren werden dan niet vergrendelend.
De overige deuren kon ik vergrendelen en ontgrendelen door het kinderslot te de- of activeren.
In het begin was het sporadisch maar op een gegeven moment was de normale werking van de centrale vergrendeling helemaal gestopt.
Elke keer moest ik de schakelaar van het kinderslot gebruiken, wat nogal omslachtig was.
Na wat zoekwerk kwam ik op een Duits en Frans Espace forum tegen dat dit te maken heeft met een slechte soldering in de zekeringkast welke onder het dashboard zit. Dit probleem komt bij alle type Espace voor, van de Phase 1 tot Phase 4... Ze hebben dit nooit opgelost.
Hiervoor waren er twee opties; of een nieuwe zekering kast plaatsen (wat erg prijzig is) of de slechte soldering netjes opnieuw solderen (oude tin weg en opnieuw solderen).
Om een van beide uit te voeren moest wel het hele dashboard eruit...
Twee weken terug was het zover en kon de grote operatie beginnen, mijn keuze was de zekeringkast opnieuw te solderen.
Hier wat foto's van de "operatie dashboard".
Voordat ik begon gezorgd dat alle deuren ontgrendeld waren en de - pool van de accu los gekoppeld.
Eerst de kappen van tweeters en vervolgens de raamlijsten verwijderd.
De twee afdekkappen naast het dashboard verwijderd en de schroeven aan beide zijde verwijderd. Vervolgens de tweeters verwijderd, eerste de stekkers loshalen en vervolgens kan je ze eruit klikken.
Aan de rechterkant moet je ook de stekker van de airbag loshalen.
De radio eruit gehaald, scheelt gewicht met het omhoog tillen van het dashboard.
De twee schalen rondom het stuurkolom verwijderen, dit kan zonder het stuur eraf te halen. Beetje goed kijken en proberen, dan moet het lukken.
De afdekkap boven de teller unit losklikken en de stekker van de sensor losklikken, daarna kan je deze eraf halen.
De teller unit zit met een paar torx schroeven vast, deze loshalen en alle stekkers los halen. Vervolgens kan deze eraf.
In het dashboard kastje zit een plaatje bovenin, deze kan je los klikken, vervolgens de schroeven verwijderen. Ook zitten er twee plaatjes in het vak waar de radio in zit, deze los klikken en de twee schroeven verwijderen. Ook de strip boven de klep van de radio kan je eruit wippen. Als deze eruit is is het dashboard iets flexibeler. Het stuur trek je zover mogelijk naar je toe zodat je meer ruimte hebt.
Daarna kan de bovenkant van het dashboard naar je toe en omhoog getrokken worden, dit moet je wel met zijn tweeën doen. De uitsparing naast de radio schuift als het ware onder de balk in het dashboard. Het is dus een beetje proberen. Om het dashboard los te halen moeten beide voordeuren open staan.
Na wat voorzichtig wrikken kwam hij naar voren (naar je toe) en met een balkje deze omhoog laten staan. Je kan hem ook helemaal verwijderen, maar dit leek mij wat minder werk.
Vervolgens opzoek naar de zekeringkast, deze zit moet drie torx schroeven vast. Daarna deze omgekanteld en alle stekkers losgehaald.
Daarna de computer van het motormanagement losgehaald van de zekering kast. De relais losgehaald en de zekering kast uit elkaar geklikt.
De soldering welke defect zou moeten zijn, was ook in mijn zekeringkast aanwezig. De soldering was rondom losgelaten, er zat ook erg weinig tin op.
Eerst het oude tin verwijderd en volgens de verbinding opnieuw gesoldeerd.
Om het te kunnen testen moest eerste alles weer in elkaar. Nadat de zekeringkast, het dashboard en alle andere delen weer ingebouwd waren de - pool weer aangesloten.
Toen het grote moment, gelukkig hij deed het
Ik heb zelf dit filmpje samen met de werkplaatshandboeken als voorbereiding gebruikt.
Dacht deel de reparatie met jullie, misschien hebben jullie er wat aan. Bij de dealer zou er een nieuwe zekeringkast besteld worden en zou dit een erg dure reparatie worden. Zekeringkast alleen kwam al rond de 500 euro uit. Nu ben ik totaal 3 uur bezig geweest en een kostte het een klein beetje soldeertin
Soms gingen alleen de linker voordeur en de achterklep op slot, de overige drie deuren werden dan niet vergrendelend.
De overige deuren kon ik vergrendelen en ontgrendelen door het kinderslot te de- of activeren.
In het begin was het sporadisch maar op een gegeven moment was de normale werking van de centrale vergrendeling helemaal gestopt.
Elke keer moest ik de schakelaar van het kinderslot gebruiken, wat nogal omslachtig was.
Na wat zoekwerk kwam ik op een Duits en Frans Espace forum tegen dat dit te maken heeft met een slechte soldering in de zekeringkast welke onder het dashboard zit. Dit probleem komt bij alle type Espace voor, van de Phase 1 tot Phase 4... Ze hebben dit nooit opgelost.
Hiervoor waren er twee opties; of een nieuwe zekering kast plaatsen (wat erg prijzig is) of de slechte soldering netjes opnieuw solderen (oude tin weg en opnieuw solderen).
Om een van beide uit te voeren moest wel het hele dashboard eruit...
Twee weken terug was het zover en kon de grote operatie beginnen, mijn keuze was de zekeringkast opnieuw te solderen.
Hier wat foto's van de "operatie dashboard".
Voordat ik begon gezorgd dat alle deuren ontgrendeld waren en de - pool van de accu los gekoppeld.
Eerst de kappen van tweeters en vervolgens de raamlijsten verwijderd.
De twee afdekkappen naast het dashboard verwijderd en de schroeven aan beide zijde verwijderd. Vervolgens de tweeters verwijderd, eerste de stekkers loshalen en vervolgens kan je ze eruit klikken.
Aan de rechterkant moet je ook de stekker van de airbag loshalen.
De radio eruit gehaald, scheelt gewicht met het omhoog tillen van het dashboard.
De twee schalen rondom het stuurkolom verwijderen, dit kan zonder het stuur eraf te halen. Beetje goed kijken en proberen, dan moet het lukken.
De afdekkap boven de teller unit losklikken en de stekker van de sensor losklikken, daarna kan je deze eraf halen.
De teller unit zit met een paar torx schroeven vast, deze loshalen en alle stekkers los halen. Vervolgens kan deze eraf.
In het dashboard kastje zit een plaatje bovenin, deze kan je los klikken, vervolgens de schroeven verwijderen. Ook zitten er twee plaatjes in het vak waar de radio in zit, deze los klikken en de twee schroeven verwijderen. Ook de strip boven de klep van de radio kan je eruit wippen. Als deze eruit is is het dashboard iets flexibeler. Het stuur trek je zover mogelijk naar je toe zodat je meer ruimte hebt.
Daarna kan de bovenkant van het dashboard naar je toe en omhoog getrokken worden, dit moet je wel met zijn tweeën doen. De uitsparing naast de radio schuift als het ware onder de balk in het dashboard. Het is dus een beetje proberen. Om het dashboard los te halen moeten beide voordeuren open staan.
Na wat voorzichtig wrikken kwam hij naar voren (naar je toe) en met een balkje deze omhoog laten staan. Je kan hem ook helemaal verwijderen, maar dit leek mij wat minder werk.
Vervolgens opzoek naar de zekeringkast, deze zit moet drie torx schroeven vast. Daarna deze omgekanteld en alle stekkers losgehaald.
Daarna de computer van het motormanagement losgehaald van de zekering kast. De relais losgehaald en de zekering kast uit elkaar geklikt.
De soldering welke defect zou moeten zijn, was ook in mijn zekeringkast aanwezig. De soldering was rondom losgelaten, er zat ook erg weinig tin op.
Eerst het oude tin verwijderd en volgens de verbinding opnieuw gesoldeerd.
Om het te kunnen testen moest eerste alles weer in elkaar. Nadat de zekeringkast, het dashboard en alle andere delen weer ingebouwd waren de - pool weer aangesloten.
Toen het grote moment, gelukkig hij deed het
Ik heb zelf dit filmpje samen met de werkplaatshandboeken als voorbereiding gebruikt.
Dacht deel de reparatie met jullie, misschien hebben jullie er wat aan. Bij de dealer zou er een nieuwe zekeringkast besteld worden en zou dit een erg dure reparatie worden. Zekeringkast alleen kwam al rond de 500 euro uit. Nu ben ik totaal 3 uur bezig geweest en een kostte het een klein beetje soldeertin
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Grand Espace IV phase 4 Initiale 2.0 dCi 173pk automaat
voorheen: Grand Espace IV phase 2 Dynamique 2.0 dCi 150pk
voorheen: Grand Espace IV phase 2 Dynamique 2.0 dCi 150pk
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Nieuw lid
- Posts in topic: 1
- Berichten: 2
- Lid geworden op: 28 sep 2022 10:47
- Actief als: particulier
Re: Probleem centrale deur vergrendeling opgelost Espace IV
Hartelijk dank voor deze informatie, het is identiek hetzelfde probleem bij mij.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
Re: Probleem centrale deur vergrendeling opgelost Espace IV
Hoi Thomas,
Top uitleg met mooie duidelijke foto's. En dat het probleem opgelost is.
Daar zullen menig Espace rijders blij mee zijn.
Groet Martin
Top uitleg met mooie duidelijke foto's. En dat het probleem opgelost is.
Daar zullen menig Espace rijders blij mee zijn.
Groet Martin
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Lid - eerste logo binnen
- Posts in topic: 1
- Berichten: 13
- Lid geworden op: 10 nov 2014 13:29
- Actief als: particulier
Re: Probleem centrale deur vergrendeling opgelost Espace IV
Dank voor deze heldere uitleg. Is er hier iemand die weet of interemittent airco problemen ook veroorzaakt kunnen worden door problemen in deze zelfde zekeringkast?
Mijn airco werk voornamelijk niet (soms heel kort) en het gebruikelijk (koelmiddelniveau, compressor, magneetkoppeling, druksensor) is inmiddels al gedaan.
Mijn airco werk voornamelijk niet (soms heel kort) en het gebruikelijk (koelmiddelniveau, compressor, magneetkoppeling, druksensor) is inmiddels al gedaan.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Lid - en hoppa, logo 2
- Posts in topic: 2
- Berichten: 107
- Lid geworden op: 30 jan 2014 16:50
- Actief als: particulier
Re: Probleem centrale deur vergrendeling opgelost Espace IV
Ik heb hetzelfde probleem, maar nog niet geprobeerd met het kinderslot te spelen.
Ga dat eens doen, kijken of het helpt.
Bij ons werken wel alle sensoren in de deuren (keyless) maar gaan alleen bestuurdersportier en kofferbak open.
Soms doet ook gewoon alles het goed, hoewel dat steeds minder vaak wordt.
Ziet er als een aardig grote operatie uit, waarvan ik me afvraag of ik hier aan wil beginnen.
Zeker met deze kou op de oprit...
Zou er geen trucje zijn om de zekeringkast er eenvoudiger uit te halen?
Ga dat eens doen, kijken of het helpt.
Bij ons werken wel alle sensoren in de deuren (keyless) maar gaan alleen bestuurdersportier en kofferbak open.
Soms doet ook gewoon alles het goed, hoewel dat steeds minder vaak wordt.
Ziet er als een aardig grote operatie uit, waarvan ik me afvraag of ik hier aan wil beginnen.
Zeker met deze kou op de oprit...
Zou er geen trucje zijn om de zekeringkast er eenvoudiger uit te halen?
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
Topic author - lid
- Posts in topic: 3
- Berichten: 1460
- Lid geworden op: 29 jun 2015 04:27
- Actief als: particulier
- Locatie: Midden Nederland
Re: Probleem centrale deur vergrendeling opgelost Espace IV
Bij mij deed hij het eerst ook af en toe niet, vervolgens steeds vaker tot hij er uiteindelijk helemaal mee stopte. Keyless of via de kaart maakt niet uit, het signaal welke naar de overige deuren moet gaan komt niet door en gaat alleen nog maar naar de linker voordeur en achterklep. Dat begon me ook te irriteren, dat het keyless niet meer werkte was ok, maar vooral met regen was t vervelend.
Auto open klikken, kinderslot omzetten zodat de andere in konden stappen. Wilden ze uitstappen, eerst weer t kinderslot, daarna als iedereen uitgestapt was, t knopje weer om en daarna kon de auto op slot.
Ik heb ook gewacht tot warmer weer, anders breek je zo al het plastic af.
Dit is de enige manier om de zekeringkast eruit te halen, kijk maar naar de foto's. De zekeringkast zit vast en de stekkers moeten los.
Sommige halen het hele bovenstuk de auto uit, maar dan moet je nog meer stekkers loshalen. Op deze manier had je niet super veel ruimte maar het was wel te doen.
Auto open klikken, kinderslot omzetten zodat de andere in konden stappen. Wilden ze uitstappen, eerst weer t kinderslot, daarna als iedereen uitgestapt was, t knopje weer om en daarna kon de auto op slot.
Ik heb ook gewacht tot warmer weer, anders breek je zo al het plastic af.
Dit is de enige manier om de zekeringkast eruit te halen, kijk maar naar de foto's. De zekeringkast zit vast en de stekkers moeten los.
Sommige halen het hele bovenstuk de auto uit, maar dan moet je nog meer stekkers loshalen. Op deze manier had je niet super veel ruimte maar het was wel te doen.
Grand Espace IV phase 4 Initiale 2.0 dCi 173pk automaat
voorheen: Grand Espace IV phase 2 Dynamique 2.0 dCi 150pk
voorheen: Grand Espace IV phase 2 Dynamique 2.0 dCi 150pk
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Lid - en hoppa, logo 2
- Posts in topic: 2
- Berichten: 107
- Lid geworden op: 30 jan 2014 16:50
- Actief als: particulier
Re: Probleem centrale deur vergrendeling opgelost Espace IV
Dank voor je reactie.
Gek genoeg is van binnenuit openen geen enkel probleem.
We gaan eens testen met het kinderslot knopje.
Nu klimmen we over stoelen, hangen we naar achterin etc om de deuren van binnenuit te openen.
Als ik het zo lees, wel dezelfde oorzaak.
Wellicht eens een garage zoeken die dit kan/wil oplossen voor een beschaafd bedrag.
Gek genoeg is van binnenuit openen geen enkel probleem.
We gaan eens testen met het kinderslot knopje.
Nu klimmen we over stoelen, hangen we naar achterin etc om de deuren van binnenuit te openen.
Als ik het zo lees, wel dezelfde oorzaak.
Wellicht eens een garage zoeken die dit kan/wil oplossen voor een beschaafd bedrag.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
Topic author - lid
- Posts in topic: 3
- Berichten: 1460
- Lid geworden op: 29 jun 2015 04:27
- Actief als: particulier
- Locatie: Midden Nederland
Re: Probleem centrale deur vergrendeling opgelost Espace IV
Ja sorry, wij hebben t kinderslot achterin erop voor de jongste
Garage vervangt over het algemeen de hele zekeringkast, de dealer sowieso. Misschien dat je een garage kan vinden welke hem ook wil solderen, maar denk dat die kans niet echt groot is.
Garage vervangt over het algemeen de hele zekeringkast, de dealer sowieso. Misschien dat je een garage kan vinden welke hem ook wil solderen, maar denk dat die kans niet echt groot is.
Grand Espace IV phase 4 Initiale 2.0 dCi 173pk automaat
voorheen: Grand Espace IV phase 2 Dynamique 2.0 dCi 150pk
voorheen: Grand Espace IV phase 2 Dynamique 2.0 dCi 150pk
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Nieuw lid
- Posts in topic: 1
- Berichten: 1
- Lid geworden op: 17 feb 2023 17:32
- Actief als: particulier
Re: Probleem centrale deur vergrendeling opgelost Espace IV
Hallo Thomas,
Veel dank voor het heldere verhaal met instructies.
Ik had exact dezelfde problemen, waarmee de Renault dealer niets kon (behalve de uren onderzoek factureren).
Nu is het adhv. jouw verhaal wel opgelost door een kleinere (en handigere) garage.
Misschien nog interessant: na terugmonteren ging bij aanzetten contact voortdurend het alarm af.
Dat bleek het gevolg te zijn van het feit dat een andere elco die kennelijk ook slecht op de plaat gesoldeerd was, was losgekomen.
Nadat die ook opnieuw was gseoldeerd werkt alles nu naar behoren.
Groet, en nogmals dank,
Frank
Veel dank voor het heldere verhaal met instructies.
Ik had exact dezelfde problemen, waarmee de Renault dealer niets kon (behalve de uren onderzoek factureren).
Nu is het adhv. jouw verhaal wel opgelost door een kleinere (en handigere) garage.
Misschien nog interessant: na terugmonteren ging bij aanzetten contact voortdurend het alarm af.
Dat bleek het gevolg te zijn van het feit dat een andere elco die kennelijk ook slecht op de plaat gesoldeerd was, was losgekomen.
Nadat die ook opnieuw was gseoldeerd werkt alles nu naar behoren.
Groet, en nogmals dank,
Frank
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Lid
- Posts in topic: 1
- Berichten: 87
- Lid geworden op: 26 mar 2021 12:11
- Actief als: particulier
Re: Probleem centrale deur vergrendeling opgelost Espace IV
Ben ik weer (leuk he, zo'n oude Espace ), maar niet geheel zeker of dit het juiste item is. Maar goed, misschien kan ook daar iemand bij helpen.
Heb eerder mijn rechterslot vervangen, dat ging niet meer op slot. Rechter deur voor stond dus altijd open. Die operatie ie geheel en 100% geslaagd.
Wat tegelijk speelt, en ik weet niet of dat de keyless entry is, gewoon een slecht contact, of iets met zekeringen. Mijn keyless entry werkt niet echt meer, vooral omdat de auto bij uitstappen niet meer hert contact 'uit' zet bij openen deur. Wat voorheen gewoon standaard gebeurde (en zoals het hoort) is dat je parkeert, motor uitzet, en bij openen deur gaat ook het contact uit (en radio, etc etc). Dat gebeurt dus nu niet meer. Bij openen deur blijft contact aan, radio spelen etc. Ook andere deuren (links achter wat ik doorgaans doe om mijn tas eruit te halen) blijven op slot. Dus moet dan eerst met kaartje deuren VAN het slot halen, en daarna dus de auto met kaartje weer op slot doen.
Zoals gezegd. Niet zeker of dit met keyless entry te maken heeft, of misschien alleen met het contact van de linker voordeur dat niet goed werkt?
Heb eerder mijn rechterslot vervangen, dat ging niet meer op slot. Rechter deur voor stond dus altijd open. Die operatie ie geheel en 100% geslaagd.
Wat tegelijk speelt, en ik weet niet of dat de keyless entry is, gewoon een slecht contact, of iets met zekeringen. Mijn keyless entry werkt niet echt meer, vooral omdat de auto bij uitstappen niet meer hert contact 'uit' zet bij openen deur. Wat voorheen gewoon standaard gebeurde (en zoals het hoort) is dat je parkeert, motor uitzet, en bij openen deur gaat ook het contact uit (en radio, etc etc). Dat gebeurt dus nu niet meer. Bij openen deur blijft contact aan, radio spelen etc. Ook andere deuren (links achter wat ik doorgaans doe om mijn tas eruit te halen) blijven op slot. Dus moet dan eerst met kaartje deuren VAN het slot halen, en daarna dus de auto met kaartje weer op slot doen.
Zoals gezegd. Niet zeker of dit met keyless entry te maken heeft, of misschien alleen met het contact van de linker voordeur dat niet goed werkt?
Vroeger: 16TX, 2x Espace 2.0T Ph1 (2004) en Initiale Ph2 (2007)
Nu: Espace IV Initiale Ph2 3.5V6 (2006)
Nu: Espace IV Initiale Ph2 3.5V6 (2006)
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Nieuw lid
- Posts in topic: 1
- Berichten: 2
- Lid geworden op: 18 jan 2023 15:57
- Actief als: particulier
Re: Probleem centrale deur vergrendeling opgelost Espace IV
Ik heb een Renault Grand Espace IV II van 2007. In 2014 gekocht met 102.000 km. De teller staat nu op 325.000 km en ben een tevreden rijder met deze zeer ruime en comfortabele auto (we noemen hem onze limousine). Ruim een maand geleden sloten de deuren wel/niet en dat werd met de dag meer niet dan wel. Erg onhandig als je ergens iets wil eten of drinken met veel spullen in de auto! Op internet gezocht en deze site gevonden met de operatie 'solderen in de zekeringkast'. De afgelopen twee dagen de zekeringkast eruit, opnieuw solderen en alles weer teruggeplaatst met goed resultaat: de deuren sluiten weer!
Tip: om te beginnen eerst de raamstijlen ontdaan van zijn omhulsels en daarna het verhaal gevolgd zoals keurig verwoord en met foto's geillustreert.
Als het elektrisch van de auto blijft functioneren, hoop ik er nog een ton mee te rijden. Ik ben begonnen met een nieuwe Renault 4 GTL in 1979, daarna alleen tweede hands: twee maal een station R18 en nu mijn vierde Espace.
Dank voor het delen van de ervaring en hiermee € 1500 bespaart bij de R-garage.
Tip: om te beginnen eerst de raamstijlen ontdaan van zijn omhulsels en daarna het verhaal gevolgd zoals keurig verwoord en met foto's geillustreert.
Als het elektrisch van de auto blijft functioneren, hoop ik er nog een ton mee te rijden. Ik ben begonnen met een nieuwe Renault 4 GTL in 1979, daarna alleen tweede hands: twee maal een station R18 en nu mijn vierde Espace.
Dank voor het delen van de ervaring en hiermee € 1500 bespaart bij de R-garage.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Lid
- Posts in topic: 1
- Berichten: 30
- Lid geworden op: 25 mei 2018 16:28
- Actief als: particulier
Re: Probleem centrale deur vergrendeling opgelost Espace IV
Top voor het delen Ik heb net deze reparatie ook uitgevoerd op mijn grand espace van 2011. Precies hetzelfde euvel, en makkelijk te fixen dus ook (nadat je alles los hebt gehaald ).
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Nieuw lid
- Posts in topic: 1
- Berichten: 2
- Lid geworden op: 01 jan 2024 15:40
- Actief als: particulier
Re: Probleem centrale deur vergrendeling opgelost Espace IV
Heel hartelijk dank voor dit uitgebreide verslag. Precies wat ik nodig heb om hetzelfde probleem op te lossen. De plaatselijke Renault dealer kent het probleem niet en wilde alle sloten vervangen. Het lijkt mij wel een klusje en uit elkaar nemen is misschien minder lastig dan weer passen in elkaar zetten. Even wachten wanneer het weer warmer wordt en gaat het gebeuren.
Al heb beste voor 2024
Al heb beste voor 2024
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie
Je moet lid zijn om een reactie te kunnen plaatsen
Maak een account aan
Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut
Log in
-
- Vergelijkbare Onderwerpen
- Reacties
- Weergaves
- Laatste bericht
-
- 5 Reacties
- 468 Weergaves
-
Laatste bericht door 1957 Denis
-
- 3 Reacties
- 224 Weergaves
-
Laatste bericht door GvbuuH
-
- 16 Reacties
- 798 Weergaves
-
Laatste bericht door Thomas84
-
- 21 Reacties
- 3209 Weergaves
-
Laatste bericht door Yosemite
-
- 0 Reacties
- 193 Weergaves
-
Laatste bericht door peternet
-
- 0 Reacties
- 95 Weergaves
-
Laatste bericht door ericvanberkel
-
- 3 Reacties
- 352 Weergaves
-
Laatste bericht door IanMoone