Probleem centrale deur vergrendeling opgelost Espace IV

Plaats reactie
Gebruikersavatar

Topic author
Thomas84
lid
lid
Posts in topic: 3
Berichten: 1460
Lid geworden op: 29 jun 2015 04:27
Actief als: particulier
Locatie: Midden Nederland

Probleem centrale deur vergrendeling opgelost Espace IV

Bericht door Thomas84 »

Enige tijd geleden begon de centrale deurvergrendeling van mijn Espace te haperen.
Soms gingen alleen de linker voordeur en de achterklep op slot, de overige drie deuren werden dan niet vergrendelend.
De overige deuren kon ik vergrendelen en ontgrendelen door het kinderslot te de- of activeren.
In het begin was het sporadisch maar op een gegeven moment was de normale werking van de centrale vergrendeling helemaal gestopt.
Elke keer moest ik de schakelaar van het kinderslot gebruiken, wat nogal omslachtig was.

Na wat zoekwerk kwam ik op een Duits en Frans Espace forum tegen dat dit te maken heeft met een slechte soldering in de zekeringkast welke onder het dashboard zit. Dit probleem komt bij alle type Espace voor, van de Phase 1 tot Phase 4... :fp: Ze hebben dit nooit opgelost.
Hiervoor waren er twee opties; of een nieuwe zekering kast plaatsen (wat erg prijzig is) of de slechte soldering netjes opnieuw solderen (oude tin weg en opnieuw solderen).
Om een van beide uit te voeren moest wel het hele dashboard eruit...

Twee weken terug was het zover en kon de grote operatie beginnen, mijn keuze was de zekeringkast opnieuw te solderen.

Hier wat foto's van de "operatie dashboard".

Voordat ik begon gezorgd dat alle deuren ontgrendeld waren en de - pool van de accu los gekoppeld.

Eerst de kappen van tweeters en vervolgens de raamlijsten verwijderd.
52405390976_1eaf56826c_k.jpg
52405681394_32b0b70060_k.jpg

De twee afdekkappen naast het dashboard verwijderd en de schroeven aan beide zijde verwijderd.
52405391026_832c0a9bb6_k.jpg
52405829565_9f4026262d_k.jpg
Vervolgens de tweeters verwijderd, eerste de stekkers loshalen en vervolgens kan je ze eruit klikken.
Aan de rechterkant moet je ook de stekker van de airbag loshalen.

De radio eruit gehaald, scheelt gewicht met het omhoog tillen van het dashboard.
52405898218_206b14968f_k.jpg
De twee schalen rondom het stuurkolom verwijderen, dit kan zonder het stuur eraf te halen. Beetje goed kijken en proberen, dan moet het lukken.
52405681349_4823e0c4af_k.jpg
De afdekkap boven de teller unit losklikken en de stekker van de sensor losklikken, daarna kan je deze eraf halen.
52405681439_3540cae623_k.jpg
De teller unit zit met een paar torx schroeven vast, deze loshalen en alle stekkers los halen. Vervolgens kan deze eraf.
52405898188_04be8131de_k.jpg
52405390916_951c5accd4_k.jpg
In het dashboard kastje zit een plaatje bovenin, deze kan je los klikken, vervolgens de schroeven verwijderen. Ook zitten er twee plaatjes in het vak waar de radio in zit, deze los klikken en de twee schroeven verwijderen. Ook de strip boven de klep van de radio kan je eruit wippen. Als deze eruit is is het dashboard iets flexibeler. Het stuur trek je zover mogelijk naar je toe zodat je meer ruimte hebt.

Daarna kan de bovenkant van het dashboard naar je toe en omhoog getrokken worden, dit moet je wel met zijn tweeën doen. De uitsparing naast de radio schuift als het ware onder de balk in het dashboard. Het is dus een beetje proberen. Om het dashboard los te halen moeten beide voordeuren open staan.
Na wat voorzichtig wrikken kwam hij naar voren (naar je toe) en met een balkje deze omhoog laten staan. Je kan hem ook helemaal verwijderen, maar dit leek mij wat minder werk.
52405681399_22cd6046a9_k.jpg
Vervolgens opzoek naar de zekeringkast, deze zit moet drie torx schroeven vast. Daarna deze omgekanteld en alle stekkers losgehaald.
52405681309_6fc12000dd_k.jpg
52404886382_f19a57e9e3_k.jpg
52405390831_eaa1679edc_k.jpg
Daarna de computer van het motormanagement losgehaald van de zekering kast. De relais losgehaald en de zekering kast uit elkaar geklikt.
52405829365_715f6a5bae_k.jpg
52405898058_95d57e50d0_k.jpg
De soldering welke defect zou moeten zijn, was ook in mijn zekeringkast aanwezig. De soldering was rondom losgelaten, er zat ook erg weinig tin op.
52404886522_0f561f2ba0_k.jpg
52405829305_b2446d5c1c_k.jpg
Eerst het oude tin verwijderd en volgens de verbinding opnieuw gesoldeerd.
52405829505_8994013c54_k.jpg
Om het te kunnen testen moest eerste alles weer in elkaar. Nadat de zekeringkast, het dashboard en alle andere delen weer ingebouwd waren de - pool weer aangesloten.

Toen het grote moment, gelukkig hij deed het :)

Ik heb zelf dit filmpje samen met de werkplaatshandboeken als voorbereiding gebruikt.



Dacht deel de reparatie met jullie, misschien hebben jullie er wat aan. Bij de dealer zou er een nieuwe zekeringkast besteld worden en zou dit een erg dure reparatie worden. Zekeringkast alleen kwam al rond de 500 euro uit. Nu ben ik totaal 3 uur bezig geweest en een kostte het een klein beetje soldeertin ;)
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Grand Espace IV phase 4 Initiale 2.0 dCi 173pk automaat
voorheen: Grand Espace IV phase 2 Dynamique 2.0 dCi 150pk

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



vanbeels
Nieuw lid
Nieuw lid
Posts in topic: 1
Berichten: 2
Lid geworden op: 28 sep 2022 10:47
Actief als: particulier

Re: Probleem centrale deur vergrendeling opgelost Espace IV

Bericht door vanbeels »

Hartelijk dank voor deze informatie, het is identiek hetzelfde probleem bij mij.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Valkenet
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 1
Berichten: 1628
Lid geworden op: 27 nov 2007 19:40

Re: Probleem centrale deur vergrendeling opgelost Espace IV

Bericht door Valkenet »

Hoi Thomas,

Top uitleg met mooie duidelijke foto's. En dat het probleem opgelost is.

Daar zullen menig Espace rijders blij mee zijn.

Groet Martin

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



etollenaar
Lid - eerste logo binnen
Lid - eerste logo binnen
Posts in topic: 1
Berichten: 13
Lid geworden op: 10 nov 2014 13:29
Actief als: particulier

Re: Probleem centrale deur vergrendeling opgelost Espace IV

Bericht door etollenaar »

Dank voor deze heldere uitleg. Is er hier iemand die weet of interemittent airco problemen ook veroorzaakt kunnen worden door problemen in deze zelfde zekeringkast?
Mijn airco werk voornamelijk niet (soms heel kort) en het gebruikelijk (koelmiddelniveau, compressor, magneetkoppeling, druksensor) is inmiddels al gedaan.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Frank76
Lid - en hoppa, logo 2
Lid - en hoppa, logo 2
Posts in topic: 2
Berichten: 107
Lid geworden op: 30 jan 2014 16:50
Actief als: particulier

Re: Probleem centrale deur vergrendeling opgelost Espace IV

Bericht door Frank76 »

Ik heb hetzelfde probleem, maar nog niet geprobeerd met het kinderslot te spelen.
Ga dat eens doen, kijken of het helpt.
Bij ons werken wel alle sensoren in de deuren (keyless) maar gaan alleen bestuurdersportier en kofferbak open.
Soms doet ook gewoon alles het goed, hoewel dat steeds minder vaak wordt.

Ziet er als een aardig grote operatie uit, waarvan ik me afvraag of ik hier aan wil beginnen.
Zeker met deze kou op de oprit...
Zou er geen trucje zijn om de zekeringkast er eenvoudiger uit te halen?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
Thomas84
lid
lid
Posts in topic: 3
Berichten: 1460
Lid geworden op: 29 jun 2015 04:27
Actief als: particulier
Locatie: Midden Nederland

Re: Probleem centrale deur vergrendeling opgelost Espace IV

Bericht door Thomas84 »

Bij mij deed hij het eerst ook af en toe niet, vervolgens steeds vaker tot hij er uiteindelijk helemaal mee stopte. Keyless of via de kaart maakt niet uit, het signaal welke naar de overige deuren moet gaan komt niet door en gaat alleen nog maar naar de linker voordeur en achterklep. Dat begon me ook te irriteren, dat het keyless niet meer werkte was ok, maar vooral met regen was t vervelend.

Auto open klikken, kinderslot omzetten zodat de andere in konden stappen. Wilden ze uitstappen, eerst weer t kinderslot, daarna als iedereen uitgestapt was, t knopje weer om en daarna kon de auto op slot.

Ik heb ook gewacht tot warmer weer, anders breek je zo al het plastic af.

Dit is de enige manier om de zekeringkast eruit te halen, kijk maar naar de foto's. De zekeringkast zit vast en de stekkers moeten los.
Sommige halen het hele bovenstuk de auto uit, maar dan moet je nog meer stekkers loshalen. Op deze manier had je niet super veel ruimte maar het was wel te doen.
Grand Espace IV phase 4 Initiale 2.0 dCi 173pk automaat
voorheen: Grand Espace IV phase 2 Dynamique 2.0 dCi 150pk

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Frank76
Lid - en hoppa, logo 2
Lid - en hoppa, logo 2
Posts in topic: 2
Berichten: 107
Lid geworden op: 30 jan 2014 16:50
Actief als: particulier

Re: Probleem centrale deur vergrendeling opgelost Espace IV

Bericht door Frank76 »

Dank voor je reactie.
Gek genoeg is van binnenuit openen geen enkel probleem.
We gaan eens testen met het kinderslot knopje.
Nu klimmen we over stoelen, hangen we naar achterin etc om de deuren van binnenuit te openen.
Als ik het zo lees, wel dezelfde oorzaak.
Wellicht eens een garage zoeken die dit kan/wil oplossen voor een beschaafd bedrag.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
Thomas84
lid
lid
Posts in topic: 3
Berichten: 1460
Lid geworden op: 29 jun 2015 04:27
Actief als: particulier
Locatie: Midden Nederland

Re: Probleem centrale deur vergrendeling opgelost Espace IV

Bericht door Thomas84 »

Ja sorry, wij hebben t kinderslot achterin erop voor de jongste :wink:
Garage vervangt over het algemeen de hele zekeringkast, de dealer sowieso. Misschien dat je een garage kan vinden welke hem ook wil solderen, maar denk dat die kans niet echt groot is.
Grand Espace IV phase 4 Initiale 2.0 dCi 173pk automaat
voorheen: Grand Espace IV phase 2 Dynamique 2.0 dCi 150pk

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Frank18
Nieuw lid
Nieuw lid
Posts in topic: 1
Berichten: 1
Lid geworden op: 17 feb 2023 17:32
Actief als: particulier

Re: Probleem centrale deur vergrendeling opgelost Espace IV

Bericht door Frank18 »

Hallo Thomas,

Veel dank voor het heldere verhaal met instructies.
Ik had exact dezelfde problemen, waarmee de Renault dealer niets kon (behalve de uren onderzoek factureren).

Nu is het adhv. jouw verhaal wel opgelost door een kleinere (en handigere) garage.

Misschien nog interessant: na terugmonteren ging bij aanzetten contact voortdurend het alarm af.
Dat bleek het gevolg te zijn van het feit dat een andere elco die kennelijk ook slecht op de plaat gesoldeerd was, was losgekomen.
Nadat die ook opnieuw was gseoldeerd werkt alles nu naar behoren.

Groet, en nogmals dank,
Frank

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Rolf_K
Lid
Lid
Posts in topic: 1
Berichten: 87
Lid geworden op: 26 mar 2021 12:11
Actief als: particulier

Re: Probleem centrale deur vergrendeling opgelost Espace IV

Bericht door Rolf_K »

Ben ik weer (leuk he, zo'n oude Espace :-)), maar niet geheel zeker of dit het juiste item is. Maar goed, misschien kan ook daar iemand bij helpen.

Heb eerder mijn rechterslot vervangen, dat ging niet meer op slot. Rechter deur voor stond dus altijd open. Die operatie ie geheel en 100% geslaagd.

Wat tegelijk speelt, en ik weet niet of dat de keyless entry is, gewoon een slecht contact, of iets met zekeringen. Mijn keyless entry werkt niet echt meer, vooral omdat de auto bij uitstappen niet meer hert contact 'uit' zet bij openen deur. Wat voorheen gewoon standaard gebeurde (en zoals het hoort) is dat je parkeert, motor uitzet, en bij openen deur gaat ook het contact uit (en radio, etc etc). Dat gebeurt dus nu niet meer. Bij openen deur blijft contact aan, radio spelen etc. Ook andere deuren (links achter wat ik doorgaans doe om mijn tas eruit te halen) blijven op slot. Dus moet dan eerst met kaartje deuren VAN het slot halen, en daarna dus de auto met kaartje weer op slot doen.

Zoals gezegd. Niet zeker of dit met keyless entry te maken heeft, of misschien alleen met het contact van de linker voordeur dat niet goed werkt?
Vroeger: 16TX, 2x Espace 2.0T Ph1 (2004) en Initiale Ph2 (2007)
Nu: Espace IV Initiale Ph2 3.5V6 (2006)

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



guidoheijdra
Nieuw lid
Nieuw lid
Posts in topic: 1
Berichten: 2
Lid geworden op: 18 jan 2023 15:57
Actief als: particulier

Re: Probleem centrale deur vergrendeling opgelost Espace IV

Bericht door guidoheijdra »

Ik heb een Renault Grand Espace IV II van 2007. In 2014 gekocht met 102.000 km. De teller staat nu op 325.000 km en ben een tevreden rijder met deze zeer ruime en comfortabele auto (we noemen hem onze limousine). Ruim een maand geleden sloten de deuren wel/niet en dat werd met de dag meer niet dan wel. Erg onhandig als je ergens iets wil eten of drinken met veel spullen in de auto! Op internet gezocht en deze site gevonden met de operatie 'solderen in de zekeringkast'. De afgelopen twee dagen de zekeringkast eruit, opnieuw solderen en alles weer teruggeplaatst met goed resultaat: de deuren sluiten weer!
Tip: om te beginnen eerst de raamstijlen ontdaan van zijn omhulsels en daarna het verhaal gevolgd zoals keurig verwoord en met foto's geillustreert.
Als het elektrisch van de auto blijft functioneren, hoop ik er nog een ton mee te rijden. Ik ben begonnen met een nieuwe Renault 4 GTL in 1979, daarna alleen tweede hands: twee maal een station R18 en nu mijn vierde Espace.
Dank voor het delen van de ervaring en hiermee € 1500 bespaart bij de R-garage.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Niekosss
Lid
Lid
Posts in topic: 1
Berichten: 30
Lid geworden op: 25 mei 2018 16:28
Actief als: particulier

Re: Probleem centrale deur vergrendeling opgelost Espace IV

Bericht door Niekosss »

Top voor het delen :thumb: Ik heb net deze reparatie ook uitgevoerd op mijn grand espace van 2011. Precies hetzelfde euvel, en makkelijk te fixen dus ook (nadat je alles los hebt gehaald :) ).

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Hendrik48
Nieuw lid
Nieuw lid
Posts in topic: 1
Berichten: 2
Lid geworden op: 01 jan 2024 15:40
Actief als: particulier

Re: Probleem centrale deur vergrendeling opgelost Espace IV

Bericht door Hendrik48 »

Heel hartelijk dank voor dit uitgebreide verslag. Precies wat ik nodig heb om hetzelfde probleem op te lossen. De plaatselijke Renault dealer kent het probleem niet en wilde alle sloten vervangen. Het lijkt mij wel een klusje en uit elkaar nemen is misschien minder lastig dan weer passen in elkaar zetten. Even wachten wanneer het weer warmer wordt en gaat het gebeuren.
Al heb beste voor 2024

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in

  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht