Soms gingen alleen de linker voordeur en de achterklep op slot, de overige drie deuren werden dan niet vergrendelend.
De overige deuren kon ik vergrendelen en ontgrendelen door het kinderslot te de- of activeren.
In het begin was het sporadisch maar op een gegeven moment was de normale werking van de centrale vergrendeling helemaal gestopt.
Elke keer moest ik de schakelaar van het kinderslot gebruiken, wat nogal omslachtig was.
Na wat zoekwerk kwam ik op een Duits en Frans Espace forum tegen dat dit te maken heeft met een slechte soldering in de zekeringkast welke onder het dashboard zit. Dit probleem komt bij alle type Espace voor, van de Phase 1 tot Phase 4...

Hiervoor waren er twee opties; of een nieuwe zekering kast plaatsen (wat erg prijzig is) of de slechte soldering netjes opnieuw solderen (oude tin weg en opnieuw solderen).
Om een van beide uit te voeren moest wel het hele dashboard eruit...
Twee weken terug was het zover en kon de grote operatie beginnen, mijn keuze was de zekeringkast opnieuw te solderen.
Hier wat foto's van de "operatie dashboard".
Voordat ik begon gezorgd dat alle deuren ontgrendeld waren en de - pool van de accu los gekoppeld.
Eerst de kappen van tweeters en vervolgens de raamlijsten verwijderd.
De twee afdekkappen naast het dashboard verwijderd en de schroeven aan beide zijde verwijderd. Vervolgens de tweeters verwijderd, eerste de stekkers loshalen en vervolgens kan je ze eruit klikken.
Aan de rechterkant moet je ook de stekker van de airbag loshalen.
De radio eruit gehaald, scheelt gewicht met het omhoog tillen van het dashboard.
De twee schalen rondom het stuurkolom verwijderen, dit kan zonder het stuur eraf te halen. Beetje goed kijken en proberen, dan moet het lukken.
De afdekkap boven de teller unit losklikken en de stekker van de sensor losklikken, daarna kan je deze eraf halen.
De teller unit zit met een paar torx schroeven vast, deze loshalen en alle stekkers los halen. Vervolgens kan deze eraf.
In het dashboard kastje zit een plaatje bovenin, deze kan je los klikken, vervolgens de schroeven verwijderen. Ook zitten er twee plaatjes in het vak waar de radio in zit, deze los klikken en de twee schroeven verwijderen. Ook de strip boven de klep van de radio kan je eruit wippen. Als deze eruit is is het dashboard iets flexibeler. Het stuur trek je zover mogelijk naar je toe zodat je meer ruimte hebt.
Daarna kan de bovenkant van het dashboard naar je toe en omhoog getrokken worden, dit moet je wel met zijn tweeën doen. De uitsparing naast de radio schuift als het ware onder de balk in het dashboard. Het is dus een beetje proberen. Om het dashboard los te halen moeten beide voordeuren open staan.
Na wat voorzichtig wrikken kwam hij naar voren (naar je toe) en met een balkje deze omhoog laten staan. Je kan hem ook helemaal verwijderen, maar dit leek mij wat minder werk.
Vervolgens opzoek naar de zekeringkast, deze zit moet drie torx schroeven vast. Daarna deze omgekanteld en alle stekkers losgehaald.
Daarna de computer van het motormanagement losgehaald van de zekering kast. De relais losgehaald en de zekering kast uit elkaar geklikt.
De soldering welke defect zou moeten zijn, was ook in mijn zekeringkast aanwezig. De soldering was rondom losgelaten, er zat ook erg weinig tin op.
Eerst het oude tin verwijderd en volgens de verbinding opnieuw gesoldeerd.
Om het te kunnen testen moest eerste alles weer in elkaar. Nadat de zekeringkast, het dashboard en alle andere delen weer ingebouwd waren de - pool weer aangesloten.
Toen het grote moment, gelukkig hij deed het

Ik heb zelf dit filmpje samen met de werkplaatshandboeken als voorbereiding gebruikt.
Dacht deel de reparatie met jullie, misschien hebben jullie er wat aan. Bij de dealer zou er een nieuwe zekeringkast besteld worden en zou dit een erg dure reparatie worden. Zekeringkast alleen kwam al rond de 500 euro uit. Nu ben ik totaal 3 uur bezig geweest en een kostte het een klein beetje soldeertin
