Waarom geen Noir Nacré?

algemene zaken betrekking tot het Avantime gedeelte
Plaats reactie
Gebruikersavatar

Topic author
matramurena
Lid
Lid
Posts in topic: 4
Berichten: 318
Lid geworden op: 01 okt 2007 13:21
Actief als: particulier
Locatie: Oud-Vossemeer
Contacteer:

Waarom geen Noir Nacré?

Bericht door matramurena »

Er bestaan een klein aantal Avantimes in deze mooie zwarte kleur. Maar waarom zou Matra/Renault deze lakkleur zo snel uit het leveringsgamma gehaald hebben?

Ik weet Matra in de tijd van de Murena veel moeite had een goede donkere lak aan te brengen. Het polyester is hier eigenlijk niet voor geschikt omdat de ondercoating niet goed is er heel snel scheurtjes in donkere lak ontstaan. In de lak van mijn Noir Nocturne Avantime heb ik ook last van kleine "scheurtjes" Misschien dat hier hetzelfde aan de hand is?

Zou er bij het zwart ook zoiets aan de hand geweest zijn? Lijkt mij dat het wel een veelgevraagde kleur was toen het nog leverbaar was want het ziet er schitterend uit.

Waarom ik dit vraag? Omdat mijn Avantime binnenkort helemaal opnieuw gespoten moet worden en ik er nog over twijfel of ik hem in Noir Nocturne houdt.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

wesley015
lid
lid
Posts in topic: 5
Berichten: 1018
Lid geworden op: 17 okt 2009 13:29
Actief als: particulier

Bericht door wesley015 »

Je kan hem in elke kleur spuiten die je zou willen. Heeft niks te maken met donker of licht.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

WillemS
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 2
Berichten: 6852
Lid geworden op: 04 okt 2009 11:49
Actief als: particulier
Locatie: Heemstede

Bericht door WillemS »

In principe kan elke kleur, maar de uitzettingscoefficient is bij donkere kleuren anders(ze nemen meer warmte op van de zon) Heb zelf ooit de eerste Espace (chassisno. 1170) gehad, donkerrood metalic met vernis. Na een aantal jaren, werd de vernis "opgeblazen" door warmtewerking in de polyester, is na zes jaar nog met garantie verholpen.
Dit kan de reden zijn dat deze kleur niet leverbaar is op polyester carrosserieen. mvg. WillemS

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

wesley015
lid
lid
Posts in topic: 5
Berichten: 1018
Lid geworden op: 17 okt 2009 13:29
Actief als: particulier

Bericht door wesley015 »

Als de auto eerst in een 2K primer word gezet dan maakt het niet uit of een kleur warmte opneemt of niet.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
matramurena
Lid
Lid
Posts in topic: 4
Berichten: 318
Lid geworden op: 01 okt 2007 13:21
Actief als: particulier
Locatie: Oud-Vossemeer
Contacteer:

Bericht door matramurena »

Een primer is niet voldoende om een donkere kleur op een polyester basis te spuiten. Bij Murena's is dit ALTIJD een ramp namelijk. De enige remedie schijnt een gelcoating te zijn, maar dan moet de auto eerst helemaal kaal gemaakt, geschuurd en gecoat worden. Nauwelijks nodig te zeggen dat dit zeer kostbaar is.

Als Matra dus bij de Avantime net zoals bij de Murena nog steeds geen gelcoating toegepast heeft dan is een donkere kleur niet aan te raden. Blaasjes en scheurtjes komen na enkele jaren op en zijn niet simpel bij te werken.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

wesley015
lid
lid
Posts in topic: 5
Berichten: 1018
Lid geworden op: 17 okt 2009 13:29
Actief als: particulier

Bericht door wesley015 »

matramurena schreef:Een primer is niet voldoende om een donkere kleur op een polyester basis te spuiten. Bij Murena's is dit ALTIJD een ramp namelijk. De enige remedie schijnt een gelcoating te zijn, maar dan moet de auto eerst helemaal kaal gemaakt, geschuurd en gecoat worden. Nauwelijks nodig te zeggen dat dit zeer kostbaar is.

Als Matra dus bij de Avantime net zoals bij de Murena nog steeds geen gelcoating toegepast heeft dan is een donkere kleur niet aan te raden. Blaasjes en scheurtjes komen na enkele jaren op en zijn niet simpel bij te werken.
Nee hoor, met een gewone 2K kan je gewoon elke kleur er overheen spuiten.
Werk bij een Renault schade bedrijf waar we er een hoop hebben zo hebben gespoten.
Dus geen enkel probleem.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

WillemS
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 2
Berichten: 6852
Lid geworden op: 04 okt 2009 11:49
Actief als: particulier
Locatie: Heemstede

Bericht door WillemS »

Nou, kan allemaal wel waar wezen maar Renault is niet voor niets afgestapt van polyester op de Espace, en bovendien Matra is ook niet zomaar falliet gegaan. Ga maar eens op vakantie naar Frankrijk en kijk hoeveel vervelde auto's met polyester carrosseriedelen er rond rijden. Het zal allemaal wel net goed blijven binnen de lakgarantie, maar ik hoef niet meer.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
matramurena
Lid
Lid
Posts in topic: 4
Berichten: 318
Lid geworden op: 01 okt 2007 13:21
Actief als: particulier
Locatie: Oud-Vossemeer
Contacteer:

Bericht door matramurena »

De vraag is dus inderdaad waarom er afgestapt is van donkere polyester wagens door Renault/Matra. Hoewel de Noir Nocturne ook aardig donker is.... Ik denk persoonlijk dat de goede manier van voorbehandelen te duur was en daardoor niet is gebruikt. Vandaar problemen met de lak.

Dat renault verder is gegaan met "ijzeren" espaces ligt enkel aan het feit dat alleen de fabriek van Matra polyester delen kon maken. En die waren toendertijd de Avantime aan het maken. Helaas kwam deze vrijwel gelijktijdig met de Vel Satis uit (door technische problemen) en zat op de laatse voor de dealers veel meer marge...

Dat is ook de reden dat de huidige Espace veeeel te zwaar is! Hadden ze een mooie polyester Espace gemaakt dan was hij vele malen lichter en sterker. Maar misschien ben ik ook een beetje bevooroordeelt in deze. ;)

Afbeelding

Afbeelding

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

wesley015
lid
lid
Posts in topic: 5
Berichten: 1018
Lid geworden op: 17 okt 2009 13:29
Actief als: particulier

Bericht door wesley015 »

De Espace 4 is wel duurzamer geworden door dat het van metaal is gemaakt.
Het heeft eigenlijk allen maar voordelen metaal. Want tegen roest is genoeg te doen.
Terwijl poly. verschillende problemen krijgt over langere tijd.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



renault15.17
Global Moderator
Global Moderator
Posts in topic: 2
Berichten: 3028
Lid geworden op: 27 sep 2004 15:34
Actief als: particulier
Locatie: Uden
Contacteer:

Bericht door renault15.17 »

Maar om op jou vraag "waarom waarom zou Matra/Renault deze lakkleur zo snel uit het leveringsgamma gehaald hebben?" terug te komen. Dat er zo weinig Avantime's in de kleur Noir Nacré 267 zijn geleverd, ligt niet aan het feit dat de kleur uit het gamma is gehaald, maar meer in het feit dat de kleur pas net aan het gamma was toegevoegd toen de totale productie werd gestopt.
Don't HURRY, be happy!

R15 TL (1975 restauratie nadert het einde)
R17 TL découvrable automatic (1976)
R15 GTL Grand Prix (1977 restauratie start binnenkort)
R21 TSE (1992),
Zoe Z.E. Intens 41 kWh (2013)
Van de baas: Mégane E-tech Evolution ER (2023)

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

wesley015
lid
lid
Posts in topic: 5
Berichten: 1018
Lid geworden op: 17 okt 2009 13:29
Actief als: particulier

Bericht door wesley015 »

renault15.17 schreef:Maar om op jou vraag "waarom waarom zou Matra/Renault deze lakkleur zo snel uit het leveringsgamma gehaald hebben?" terug te komen. Dat er zo weinig Avantime's in de kleur Noir Nacré 267 zijn geleverd, ligt niet aan het feit dat de kleur uit het gamma is gehaald, maar meer in het feit dat de kleur pas net aan het gamma was toegevoegd toen de totale productie werd gestopt.
Dat zou het best is kunnen zijn.
En niet dat ******* ***** over dat het niet op polyester kan.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



renault15.17
Global Moderator
Global Moderator
Posts in topic: 2
Berichten: 3028
Lid geworden op: 27 sep 2004 15:34
Actief als: particulier
Locatie: Uden
Contacteer:

Bericht door renault15.17 »

@Wesley015: kun je je taalgebruik a.u.b. een beetje aanpassen? Ik heb je vorige post even "aangepast".
Don't HURRY, be happy!

R15 TL (1975 restauratie nadert het einde)
R17 TL découvrable automatic (1976)
R15 GTL Grand Prix (1977 restauratie start binnenkort)
R21 TSE (1992),
Zoe Z.E. Intens 41 kWh (2013)
Van de baas: Mégane E-tech Evolution ER (2023)

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
matramurena
Lid
Lid
Posts in topic: 4
Berichten: 318
Lid geworden op: 01 okt 2007 13:21
Actief als: particulier
Locatie: Oud-Vossemeer
Contacteer:

Bericht door matramurena »

Bedankt voor de info Dave! Ik was ervan overtuigd dat de kleur vanaf het begin leverbaar was en vroegtijdig werd gestaakt. Het ge...neuzel over het polyester klinkt misschien raar voor mensen die een auto enkel als vervoer zien en wat kleine oneffenheden in de lak niet erg vinden maar geloof me, als je het echt strak wilt hebben dan valt polyester niet mee.

No offense Wesley maar 2k primer op puur polyester zonder voorbehandeling werkt niet. Heb ik al te veel voorbeelden van gezien. Ook van "goede" schadebedrijven die een polyester auto net zo makkelijk na het spuiten op 60 graden laten uitharden.... :( Aan de andere kant, misschien heeft een Avantime (en Espace) wel de hoog nodige gelcoating af fabriek gekregen.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in

  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht