Motor valt uit, stationair rpm laag

Zit het onder de motorkap en is het niet elektrisch ? Dan is dit de juiste rubriek
Plaats reactie
Gebruikersavatar

Topic author
KDL
Lid
Lid
Posts in topic: 3
Berichten: 78
Lid geworden op: 28 feb 2022 20:55
Actief als: particulier
Locatie: Zaanstad

Motor valt uit, stationair rpm laag

Bericht door KDL »

Kangoo 2002 benzine 1.6 16V 95pk K4M 752 240k km

Korte uitleg:
Motor heeft het moeilijk om een constante stationair toerental te houden.
Bij het afremmen naar stilstand vaak uitval, stoplichten en rotondes.
Rijdt een beetje ruwer weg ook, bokt soms licht.

Langere uitleg:
De auto blijft goed starten, koud en warm. Bij koude start nooit uitval in de eerste 5 minuten.

Kan dit met het af en toe terugkerende gasklep positiemeter storing te maken hebben?
Pedaal is met kabel en vanaf motorruimte pas elektronisch gemeten (vreemde tussenstap)

Met eigen elm 327 uitgelezen.
DTC, geen verdere foutcodes ivm de motor te bespeuren.
Ik bedoel al een tijd geen gaspedaal fout.
Snelheidssensor wel weer in storing.

Gasklephuis (elektronisch) is nieuw, 1,5 jr oud, door Renault dealer vervangen. Deze zou ik wel schoon willen maken, maar verdenk hem niet, heb ik persé nieuwe ringen nodig bij het loshalen?

Remmenreiniger langs vacuumslangen gespoten, geen verschil, ool romdom gasklephuis geprobeerd.
Inlaattraject pakkingen, weet niet of deze vaak storingen veroorzaken bij Renault, anders wil ik het wel proberen, ziet er simpel en bereikbaar uit.

Door het goede starten van de auto verdenk ik de krukassensor niet, maar het is er eentje zonder blauwe stekker, dus ik wil het ook niet zomaar uitsluiten ivm een eerdere ervaring met een laguna.

Koelwater temperatuursensor werkt correct.
Lucht temp sens binnenkomende, de klem os beschadigd, maar sensor werkt nog.

Snelheidssensor, heeft wat kuren gehad, is vervangen voor een vemo, werkt weer niet, moet alweer eentje bestellen.

Nokkenassensor, moet nog kijken of ik die heb. Weet niet zeker of dit een oorzaak kan zijn.

MAP sensor, deze werkt, maar weet niet welke waardes het normaal moet aangeven. Weerstand op de pinnen? Druk bij stationair en deellast?

Timing, op het moment niet verdacht, maar zal het nog een keertje moeten controleren.

Luchtfilter schoon, bougies 10k km/ 1jr oud, olie op max peil, geen verbruik.

Remlichtschakelaar en koppelingschakelaar wil ik op zich wel bestellen, zijn meestal goedkoop.

Ik rij hier al sinds de winter mee en hoopte tevergeefs dat het met beter weer en een onderhoudsbeurt wel over zou zijn, beurt komt eraan en ik wil checken wat verstandig is om mee te bestellen.

Alle tips, oplossingen en eigen ervaringen zijn welkom.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

mechanic
Gouden Bahco
Posts in topic: 2
Berichten: 16029
Lid geworden op: 24 apr 2008 20:47
Actief als: particulier
Locatie: Someren

Re: Motor valt uit, stationair rpm laag

Bericht door mechanic »

Als je met remmenreiniger op valse lucht hebt gecontroleerd dan zijn de pakkingen dus goed.
Inlaat spruitstuk pakkingen gaan vaker lekken, maar dat is zoals je gedaan hebt te controleren met remmenreiniger.

Gasklep zou ik voor zekerheid toch reinigen, geen nieuwe pakking nodig gewoonlijk, al zie je dat pas na demontage natuurlijk.

Timing is niet verdacht, is die niet goed dat direct duidelijk aan klelschade.

Toch de bdp sensor eens reinigen, kan geen kwaad.

De pedaalschakelaars staan hier los van.

Dit blok heeft sowieso altijd al geen strakke stationair loop gehad, verwacht ook niet dat dit een snaar strakke loop wordt..

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
KDL
Lid
Lid
Posts in topic: 3
Berichten: 78
Lid geworden op: 28 feb 2022 20:55
Actief als: particulier
Locatie: Zaanstad

Re: Motor valt uit, stationair rpm laag

Bericht door KDL »

Ok to do list, komende 2 weken
Bdp reinigen, simpel
Gasklephuis reinigen, carburateur reiniger en voorzichtig open te duwen met de hand, elektronische variant, inleren hoeft niet denk ik, zal wel een poosje warm laten draaien na reiniging

Motor werkt goed boven 1200 toeren trouwens, geen tekort aan trekkracht etc

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

mechanic
Gouden Bahco
Posts in topic: 2
Berichten: 16029
Lid geworden op: 24 apr 2008 20:47
Actief als: particulier
Locatie: Someren

Re: Motor valt uit, stationair rpm laag

Bericht door mechanic »

Best de unit demonteren en dan reinigen, al is dit wellicht nog een model met een stationair regelklep?
Het gasklep zit achterop de motor? Die vervuilen niet vaak, maar beter uitsluiten.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
KDL
Lid
Lid
Posts in topic: 3
Berichten: 78
Lid geworden op: 28 feb 2022 20:55
Actief als: particulier
Locatie: Zaanstad

Re: Motor valt uit, stationair rpm laag

Bericht door KDL »

Oplossing:
Uiteindelijk 2 bobines vervangen.

Ik lees mijn lange tekst terug en vind het vreemd dat ik het onbewust aan het uitsluiten was.
Ondanks de overeenkomende weerstanden van de 4 bobines waren ze toch niet allemaal ok.
Kreeg een P0314 misfire op den duur, cilinder onbekend en ging de bobines weer testen. Weerstand weer allemaal ok. Losmaken en een voor een optillen, eentje vonkt niet.
Gelijk 2 van de sloop, 5 min rijden, 1 als reserve ivm ervaringen K4M. Bleek de auto nog steeds niet lekker te draaien, de reserve ook ingezet en gelukkig gaat het goed nu.
Toch de 4 bougies vervangen, had ze al liggen.
Wat is er fout gegaan. Leermoment: bougies waren niet oud en bobines alleen met multimeter op weerstand gemeten.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in

  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht