Die koplampen dus, retrofit ou pas...

Plaats reactie

Topic author
Fendy
Lid
Lid
Posts in topic: 7
Berichten: 78
Lid geworden op: 23 jul 2022 18:26
Actief als: particulier

Die koplampen dus, retrofit ou pas...

Bericht door Fendy »

Ik heb helaas geen af-fabriek xenon op mijn Espace, op mijn vorige zat het wel maar dat vond ik al niet heel best. Nu heeft de vorige eigenaar er een of andere H7 LED dingen ingezet die voor enorm veel strooilicht zorgen en, nou ja, het is het allemaal niet. Dus of terug naar H7 halogeen, of de sprong wagen en een paar mooie projectorlampen retrofitten. Ik heb dit een keer of 3 eerder gedaan met vorige auto's en het resultaat is altijd zeer goed.
Het enige nadeel is dat je de lens van de koplamp moet verwijderen, nu weet ik niet of dit met een zachte kit (butyl) of harde lijm (permaseal) vastzit op onze auto.

Heeft iemand dit wel eens eerder gedaan? Ik ben van plan er in elk geval in dit topic wat foto's van te plaatsen als ik het ga doen.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Thomas84
lid
lid
Posts in topic: 2
Berichten: 1460
Lid geworden op: 29 jun 2015 04:27
Actief als: particulier
Locatie: Midden Nederland

Re: Die koplampen dus, retrofit ou pas...

Bericht door Thomas84 »

Welk type Espace gaat het om?
Grand Espace IV phase 4 Initiale 2.0 dCi 173pk automaat
voorheen: Grand Espace IV phase 2 Dynamique 2.0 dCi 150pk

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Topic author
Fendy
Lid
Lid
Posts in topic: 7
Berichten: 78
Lid geworden op: 23 jul 2022 18:26
Actief als: particulier

Re: Die koplampen dus, retrofit ou pas...

Bericht door Fendy »

Espace 4 phase II, helaas kan ik nergens phase III koplampen vinden met ingebouwde DRL, ik las dat dit overwegend plug en play was...

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Thomas84
lid
lid
Posts in topic: 2
Berichten: 1460
Lid geworden op: 29 jun 2015 04:27
Actief als: particulier
Locatie: Midden Nederland

Re: Die koplampen dus, retrofit ou pas...

Bericht door Thomas84 »

Ik weet niet of dat zomaar plug and play is. Als mijn koplampen aangaan worden mijn drl iets gedimd, dit zal aangestuurd moeten worden door de UCH. Dit zal niet vanzelf gaan.

Toegevoegd in 1 uur 20 minuten 12 secondes:
Staat wel een setje phase 2 koplampen voor weinig op MP te koop. Geen idee of dat zomaar plug and play is.
Grand Espace IV phase 4 Initiale 2.0 dCi 173pk automaat
voorheen: Grand Espace IV phase 2 Dynamique 2.0 dCi 150pk

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Topic author
Fendy
Lid
Lid
Posts in topic: 7
Berichten: 78
Lid geworden op: 23 jul 2022 18:26
Actief als: particulier

Re: Die koplampen dus, retrofit ou pas...

Bericht door Fendy »

Als het dezelfde zijn als die ik gezien heb op Marktplaats, setje van 2 xenon + 2 halogeen. Die zijn aardig vergeeld en moeten gepolijst worden, dus geeft wel te denken hoe de projectors er zelf aantoe zijn denk ik. Wel een koopje op zich maar ik ga toch maar voor de zelfbouw :-) Dan weet ik zeker wat voor lichtopbrengst ik heb.
Van de andere kant, kan ook die van MP kopen en daar nieuwe projectoren inzetten, is waarschijnlijk minder bewerkelijk dan heel dat ding openbreken, maar goed, ik schuw een leuk klusje nooit :-)

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

mechanic
Gouden Bahco
Posts in topic: 2
Berichten: 16029
Lid geworden op: 24 apr 2008 20:47
Actief als: particulier
Locatie: Someren

Re: Die koplampen dus, retrofit ou pas...

Bericht door mechanic »

Vergeelde koplampen staan los van de reflector...
Goede ledlampen zijn superieur aan xenon exemplaren, ieder z'n meug wel natuurlijk.
Op het forum staat ergens een draadje over het plaatsen van een ph3 front op een ph1, van espace 3.0 dacht ik.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Topic author
Fendy
Lid
Lid
Posts in topic: 7
Berichten: 78
Lid geworden op: 23 jul 2022 18:26
Actief als: particulier

Re: Die koplampen dus, retrofit ou pas...

Bericht door Fendy »

Reflectoren gebeurt relatief weinig mee maar projectoren, daarvan kan de achterzijde, dus de ‘bowl’ ook min of meer versleten raken door veel branduren, ingebrand zeg maar… dit had ik op mijn vorige Espace. Lichtopbrengst is dan erg laag. LED aftermarket in projectors is (volgens de mannen van retrofitlab en -source) nog niet hetzelfde als HID qua opbrengst, de ontwikkelingen gaan snel maar voor nu zet ik mijn geld nog op HID.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Topic author
Fendy
Lid
Lid
Posts in topic: 7
Berichten: 78
Lid geworden op: 23 jul 2022 18:26
Actief als: particulier

Re: Die koplampen dus, retrofit ou pas...

Bericht door Fendy »

Zo, de eerste koplamp is klaar. Meteen het gelige stadslichtje vervangen door een fraai wit LED lampje.
De lampen zijn dus gepermaseald, hetgeen betekent dat je ze niet echt open krijgt met warmte, tevens heb ik sterk het idee dat de lampen al eens eerder open geweest zijn want op de lamphouder zat iets gelijmd om de LED lamp te ondersteunen en met diezelfde vage witte kit/lijm zat het glas op de unit geplakt. Lastig openen dus maar een mooie gelegenheid om de boel meteen netjes te maken.

In dit geval de best passende projectors genomen met de hoogste output gekozen, dat zijn Aharon Mini H1 ultimo projectorlenzen met solenoid bi-xenon.

Op deze foto de geopende koplamp, nog met reflecor, de lamphouder zat zoals gezegd verlijmd.
IMG-6785.jpg
Hier zie je mooi hoe de projector op zijn plek zit, met in dit geval een afgevlakte shroud om de projectorbehuizing heen. staat net iets moderner dan een ronde vind ik. Maar da's een kwestie van smaak.
IMG-6787.jpg
IMG-6786.jpg
IMG-6788.jpg
En hier de boel weer netjes geseald en afgesloten.
IMG-6789.jpg
Morgen doe ik koplamp nummer 2, dan zal ik ook foto's posten van het plaatsen van de projector in de unit en het uiteindelijke lichtbeeld...

En oh ja, ik wil ook erg graag LED richtingaanwijzerlampjes, maar de vorige set 'canbus-proof' LEDs die ik had in mijn vorige Espace gaven errors, iemand hier wel succes mee gehad?
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Renier
Global Moderator
Global Moderator
Posts in topic: 1
Berichten: 3878
Lid geworden op: 23 feb 2007 13:45
Actief als: particulier
Locatie: Groningen

Re: Die koplampen dus, retrofit ou pas...

Bericht door Renier »

@Fendy: wat knap dat je dit allemaal zelf kan. Heel benieuwd naar het uiteindelijke resultaat!!
mechanic schreef: 13 aug 2023 18:53 Goede ledlampen zijn superieur aan xenon exemplaren, ieder z'n meug wel natuurlijk.
Ik rij nu voor het eerst met af fabriek LED op de Talisman en ben niet onder de indruk.
Zeker niet meer licht dan de af fabriek xenon op de vorige Renaults die ik had.
Nu: Talisman Estate TCe 200 Initiale Paris 2017 | Twingo I 1.2 16V Paris 2006
Ex: Laguna III Ph2 Estate 2.0T GT 2011 | Laguna II Ph2 Grand Tour 2.0 16V Dynamique 2005 | Twingo I 1.2 8V Helios 1999 | Megane II 2.0 16V Dynamique 2003 | Clio II Ph2 1.6 16V Dynamique 2003 | Twingo I 1.2 8V Air 2000

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

mechanic
Gouden Bahco
Posts in topic: 2
Berichten: 16029
Lid geworden op: 24 apr 2008 20:47
Actief als: particulier
Locatie: Someren

Re: Die koplampen dus, retrofit ou pas...

Bericht door mechanic »

Heb regelmatig een auto ter beschikking die ik zelf niet nieuw kan betalen, de af fabriek led verlichting is daarin zeker beter dan menig xenon variant.
Allerlei studies laten zien dat led lampen (geen goedkope namaak) hetzelfde of betere lichtopbrengst geven en langer meegaan. Het zal merk afhankelijk/persoonlijk zijn.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Topic author
Fendy
Lid
Lid
Posts in topic: 7
Berichten: 78
Lid geworden op: 23 jul 2022 18:26
Actief als: particulier

Re: Die koplampen dus, retrofit ou pas...

Bericht door Fendy »

Dank @Renier, ik ben wel een hobbyist, dus probeer graag dingen uit, ook qua onderhoud en poetserij en dergelijke doe ik zoveel mogelijk zelf :-)

Vanavond ga ik weer aan de gang met nummertje 2, dus dan volgt ook de update met nieuwe foto's en het eindresultaat.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Topic author
Fendy
Lid
Lid
Posts in topic: 7
Berichten: 78
Lid geworden op: 23 jul 2022 18:26
Actief als: particulier

Re: Die koplampen dus, retrofit ou pas...

Bericht door Fendy »

Zo, alles klaar, afgesteld en nu maar even zien hoe het er in het donker uitziet, daar gaat het tenslotte om :-)

Dit is van de achterkant gezien, je ziet de plek waar de lamphouder opgeschroefd moet worden (3 gaatjes) en de borgmoer voor de projector.
IMG-6797.jpg
Idem maar dan wat dichterbij. Ik heb de hele montage maar even achterwege gelaten verder, mocht iemand willen weten hoe dit moet, de leverancier heeft een YouTube kanaal waar voor een enorm aantal lampen en auto's een fimpje staat :-)
IMG-6798.jpg
Dit was even in een wasbox, het lijkt hier blauw, maar het is echt wit licht (dit door de iPhonecamera, was wat donker in de wasbox)
IMG-6800.jpg
En met afgestelde hoogte ziet het er zo uit
IMG-6801.jpg
Lampjes aan
IMG-6802.jpg
Lampjes uit
IMG-6803.jpg
Best netjes vind ik :-)
IMG-6804.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in

  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht