Muziek vanaf USB-stick afspelen

Plaats reactie

Topic author
Jaapzoveel
4-posting-stubborn
4-posting-stubborn
Posts in topic: 4
Berichten: 4
Lid geworden op: 17 jun 2021 12:07
Actief als: particulier

Muziek vanaf USB-stick afspelen

Bericht door Jaapzoveel »

Op een USB-stick (Samsung, 64GB, USB 3.1, bestandssysteem NTFS) heb ik een verzameling CD's opgeslagen.
In mijn Megane eTech worden bij het afspelen van een CD de nummers alfabetich weergegeven op het scherm en ook in die volgorde afgespeeld. Dus niet volgens de volgorde van de oorspronkelijke CD.
Op de PC vanwaar ik de muziekbestanden heb geüpload wordt wel in de volgorde van de CD afgespeeld. In mijn ZOE, mijn vorige auto, werd de volgorde van de CD ook gevolgd. Wel was dat natuurlijk een andere USB-stick.
Het gaat nu nog om populaire muziek, maar met klassieke muziek (nog niet op de USB-stick opgeslagen) zou zo'n volgorde het luisteren verknallen.
Is er een mogelijkheid om de afspeelvolgorde in de Megane aan te passen? of doe ik iets fout?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Mathijs
Donateur
Donateur
Posts in topic: 3
Berichten: 3243
Lid geworden op: 27 aug 2004 00:16
Actief als: particulier
Locatie: 森の中で - нахуй Путина, блядь сын
Contacteer:

Re: Muziek vanaf USB-stick afspelen

Bericht door Mathijs »

Het lijkt erop dat het probleem met de afspeelvolgorde van de muziekbestanden op de USB-stick te maken heeft met hoe het bestandssysteem en de metadata van de muziekbestanden worden behandeld door de verschillende afspeelsystemen. Hier zijn enkele stappen die je kunt proberen om de afspeelvolgorde aan te passen:

1. Bestandsnamen: Zorg ervoor dat de bestanden op de USB-stick een duidelijke volgorde hebben in hun bestandsnamen. Bijvoorbeeld: "01 - Nummernaam.mp3", "02 - Volgend nummer.mp3", enzovoort. Dit zou de kans vergroten dat de bestanden op de juiste volgorde worden afgespeeld.

2. Metatags: Controleer of de muziekbestanden de juiste metatags (ID3-tags) hebben. Deze tags bevatten informatie zoals de naam van het nummer, de artiest, het album en het tracknummer. Zorg ervoor dat de tracknummers correct zijn ingevuld, aangezien dit kan helpen bij het bepalen van de juiste volgorde.

3. Mapstructuur: Plaats de muziekbestanden in mappen op de USB-stick. Soms kan het gebruik van mappen en submappen de afspeelvolgorde beïnvloeden. Je kunt bijvoorbeeld een map "CD1" maken en daarin de bijbehorende nummers plaatsen. Kan zeker interessant zijn om te proberen wanneer je meerdere Cd's op 1 USB zet.

4. Bestandssysteem: Hoewel NTFS het bestandssysteem is dat wordt gebruikt op de USB-stick, kan het zijn dat de auto het niet op dezelfde manier behandelt als je PC. Je zou kunnen overwegen om de USB-stick te formatteren naar FAT32 (zorg ervoor dat je een back-up maakt van je bestanden voordat je dit doet). Sommige autoradio's zijn beter compatibel met FAT32.

Misschien heb je ook iets aan de tips in het topic " muziek-van-usb-wordt-dubbel-weergegeven-t36402.html "

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Topic author
Jaapzoveel
4-posting-stubborn
4-posting-stubborn
Posts in topic: 4
Berichten: 4
Lid geworden op: 17 jun 2021 12:07
Actief als: particulier

Re: Muziek vanaf USB-stick afspelen

Bericht door Jaapzoveel »

Bedankt voor de snelle reactie!
1. Bestandsnamen: De bestanden waren al voorzien van een nummer voor nummernaam, precies zoals in je suggestie. De CD's had ik op mijn PC gedownload mbv Music Center, een programma dat hoort bij de Sony Walkman. Op de Walkman en in andere muziekprogramma's op mijn PC is de volgorde normaal. lang geleden gebruikte ik iTunes, maar dat leverde veel problemen. Bestanden werden gesplitst of samengevoegd zonder enige aanleiding.
Ik heb voor één CD de notatie iets gewijzigd: het streepje tussen rangnummer en nummernaam heb ik gewist. Dat had geen effect.

2. Metatags: Die informatie heb ik al eerder gecontroleerd. Zo heb ik ooit dubbel-CD's samengevoegd tot één combinatie. Daarbij luisterde nummering en omschrijving heel nauw. Het probleem bij het afspelen in de Megane doet zich echter bij alle CD's voor, voorzover ik heb kunnen ervaren.

3. Mapstructuur: Elke CD staat op de USB-stick als een map en in de auto zie ik die terug als een link met de afbeelding van de hoes. Meerdere CD's van één artiest staan er als aparte mappen op. Aanklikken van de map levert de lijst van nummers, in de auto dus helaas in alfabetiche volgorde.

4. Bestandssysteem: De mogelijkheid om te formatteren naar FAT32 ontbreekt in mijn Windows10. Alleen NTFS en exFAT zijn beschikbaar. Vandaag heb ik geformatteerd naar exFAT en de bestanden weer op de stick geladen. Ik heb deze laatste wijziging nog niet gecontroleerd in de auto. Gaat morgen gebeuren.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Mathijs
Donateur
Donateur
Posts in topic: 3
Berichten: 3243
Lid geworden op: 27 aug 2004 00:16
Actief als: particulier
Locatie: 森の中で - нахуй Путина, блядь сын
Contacteer:

Re: Muziek vanaf USB-stick afspelen

Bericht door Mathijs »

Jaapzoveel schreef: 20 aug 2023 23:12 ...

4. Bestandssysteem: De mogelijkheid om te formatteren naar FAT32 ontbreekt in mijn Windows10. Alleen NTFS en exFAT zijn beschikbaar. Vandaag heb ik geformatteerd naar exFAT en de bestanden weer op de stick geladen. Ik heb deze laatste wijziging nog niet gecontroleerd in de auto. Gaat morgen gebeuren.
Dat komt vanwege het formaat van de USB stick (64GB), hier is een workaround:
https://www.howtogeek.com/316977/how-to ... n-windows/
Nothing great was ever achieved by being realistic!

onderteken en verspreid svp de petitie:
Verander de straatnaam van de Russische ambassade naar de Aleksej Navalnyweg


https://petities.nl/petitions/verander-de-straatnaam-van-de-russische-ambassade-naar-de-aleksej-navalnyweg?locale=nl

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Topic author
Jaapzoveel
4-posting-stubborn
4-posting-stubborn
Posts in topic: 4
Berichten: 4
Lid geworden op: 17 jun 2021 12:07
Actief als: particulier

Re: Muziek vanaf USB-stick afspelen

Bericht door Jaapzoveel »

Formatteren mbv Power Shell lukte niet ('The volume is too big for FAT32'). Gebruik van FAT32 Format lukte wel, maar loste het probleem niet op. Ook een tweede USB-stick (van SanDisk) bracht geen uitkomst.
In het bestand (op PC en op USB-stick) met alle nummers van een CD staat in de kolom 'Naam' voor elke songnaam een volgnummer. Leek me -ten onrechte- afdoende...Tweede kolom 'Nummer' vermeldt alleen (dezelfde) volgnummers. Derde kolom 'Titel' vermeldt songnaam zonder volgnummer. Hoewel ik dacht dat er voldoende volgnummers aan de songs waren toegevoegd, heb ik voor een paar CD's ook de volgnummers aan de Titel toegevoegd. En dat blijkt de oplossing! Verschil tussen naam en titel ontgaat me overigens.
Wacht nu de klus om de volgnummers toe te voegen... Voor sommige CD's is de volgorde niet belangrijk, dus ga ik niet alle 98 CD's aanpakken.
In ieder geval bedankt voor de adviezen!

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Mathijs
Donateur
Donateur
Posts in topic: 3
Berichten: 3243
Lid geworden op: 27 aug 2004 00:16
Actief als: particulier
Locatie: 森の中で - нахуй Путина, блядь сын
Contacteer:

Re: Muziek vanaf USB-stick afspelen

Bericht door Mathijs »

Het onderscheid tussen 'Naam' en 'Titel' in de metadata is dat 'Naam' meestal de bestandsnaam is zoals deze opgeslagen is op je apparaat, terwijl 'Titel' de daadwerkelijke naam van het nummer is zoals ingebed in de ID3-tags. In dit geval zal het zijn dat specifiek naar de 'Titel'-metadata gekeken wordt om de afspeelvolgorde te bepalen.
Nothing great was ever achieved by being realistic!

onderteken en verspreid svp de petitie:
Verander de straatnaam van de Russische ambassade naar de Aleksej Navalnyweg


https://petities.nl/petitions/verander-de-straatnaam-van-de-russische-ambassade-naar-de-aleksej-navalnyweg?locale=nl

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Topic author
Jaapzoveel
4-posting-stubborn
4-posting-stubborn
Posts in topic: 4
Berichten: 4
Lid geworden op: 17 jun 2021 12:07
Actief als: particulier

Re: Muziek vanaf USB-stick afspelen

Bericht door Jaapzoveel »

Bedankt voor deze uitleg.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in

  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht