Xenon lampen vervangen

Alle overige technische Laguna vragen
Plaats reactie
Gebruikersavatar

Topic author
Renier
Global Moderator
Global Moderator
Posts in topic: 8
Berichten: 3879
Lid geworden op: 23 feb 2007 13:45
Actief als: particulier
Locatie: Groningen

Xenon lampen vervangen

Bericht door Renier »

Is er iemand die ervaring heeft met het zelf vervangen van de xenon lampen in een Laguna II fase 2?

Ik heb 2 nieuwe Osram D2S Xenarc lampen die ik erin wil zetten.

De stekker van de ballast kreeg ik makkelijk los van de lamp, 1/8 slag naar links draaien (staat er ook op).

Zo ziet het er dan van achteren uit, met de lamp er dus nog in:
Afbeelding

Maar het stomme is dat ik het lampje er niet uit krijg, ik kan niet zien hoe die vast zit, ook niet op bovenstaande tekening. Zie wel een klemmetje, maar dat kreeg ik niet los.
Nu: Talisman Estate TCe 200 Initiale Paris 2017 | Twingo I 1.2 16V Paris 2006
Ex: Laguna III Ph2 Estate 2.0T GT 2011 | Laguna II Ph2 Grand Tour 2.0 16V Dynamique 2005 | Twingo I 1.2 8V Helios 1999 | Megane II 2.0 16V Dynamique 2003 | Clio II Ph2 1.6 16V Dynamique 2003 | Twingo I 1.2 8V Air 2000

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

mechanic
Gouden Bahco
Posts in topic: 1
Berichten: 16030
Lid geworden op: 24 apr 2008 20:47
Actief als: particulier
Locatie: Someren

Bericht door mechanic »

Het stelt zoals je zelf al deels hebt ondervonden dus eigenlijk helemaal niets voor.
Je moet er even goed naar kijken, en dan kom je er zelf wel uit. Ik kan me die klem zo even niet voor de geest halen, maar wel dat ze af en toe héél strak zitten.
Waarschijnlijk moet je de klem indrukken, en dan opzij bewegen. Probeer is goed met een spiegeltje te kijken, helpt vast en zeker!
Het is helaas een stukje rijden vanaf brabant 8)

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
Renier
Global Moderator
Global Moderator
Posts in topic: 8
Berichten: 3879
Lid geworden op: 23 feb 2007 13:45
Actief als: particulier
Locatie: Groningen

Bericht door Renier »

Had het al geprobeerd met een (wat grotere) spiegel, maar zal van het weekend een kleinere proberen.

Dat van dat strak zitten, dá's dan ook specifiek bij de Laguna II fase 2?

Jammer dat je in Brabant woont, heb daar wel m'n roots liggen maar nu dus in Groningen :lol:
Nu: Talisman Estate TCe 200 Initiale Paris 2017 | Twingo I 1.2 16V Paris 2006
Ex: Laguna III Ph2 Estate 2.0T GT 2011 | Laguna II Ph2 Grand Tour 2.0 16V Dynamique 2005 | Twingo I 1.2 8V Helios 1999 | Megane II 2.0 16V Dynamique 2003 | Clio II Ph2 1.6 16V Dynamique 2003 | Twingo I 1.2 8V Air 2000

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Socrates
Lid
Lid
Posts in topic: 1
Berichten: 447
Lid geworden op: 04 aug 2008 10:59

Bericht door Socrates »

Als ik dingen niet goed kan zien dan neem ik meestal mijn kleine digitale camera. Zet 'm op de macro stand en de flits op automatisch. Dan vrot ik de camera ergens tussen waar ik niets kan zien en knip ik wat foto's.
Dan kun je vaak op je pc prima zien hoe het zit. Ik heb op deze manier m'n ipod aan m'n Cabasse C&C aangesloten.

Succes !

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
Renier
Global Moderator
Global Moderator
Posts in topic: 8
Berichten: 3879
Lid geworden op: 23 feb 2007 13:45
Actief als: particulier
Locatie: Groningen

Bericht door Renier »

Yes, het is me toch nog gelukt :D :D

De vulpijp van het ruitensproeier reservoir losgetrokken voor meer ruimte en dan met een klein spiegeltje gekeken hoe de lamp met het klemmetje vast zat. Als je eenmaal weet hoe het zit dan gaat de andere kant een stuk sneller.

Benieuwd hoeveel meer licht de nieuwe lampen geven, even wachten tot het donker is :lol:

Belachelijk dat de dealer zulke prijzen durft te vragen voor zowel de montage als de lampen zelf :x
Nu: Talisman Estate TCe 200 Initiale Paris 2017 | Twingo I 1.2 16V Paris 2006
Ex: Laguna III Ph2 Estate 2.0T GT 2011 | Laguna II Ph2 Grand Tour 2.0 16V Dynamique 2005 | Twingo I 1.2 8V Helios 1999 | Megane II 2.0 16V Dynamique 2003 | Clio II Ph2 1.6 16V Dynamique 2003 | Twingo I 1.2 8V Air 2000

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
Renier
Global Moderator
Global Moderator
Posts in topic: 8
Berichten: 3879
Lid geworden op: 23 feb 2007 13:45
Actief als: particulier
Locatie: Groningen

Bericht door Renier »

Viel me gisteren tijdens een lange nachtelijke rit op dat de nieuwe Osram xenon lampen wat geler zijn dan de "oude" Philips.

Even Ge-googled en dit zou normaal zijn.
Nieuwe 4300k xenon lampen zijn in het begin wat geler (richting 4100k), na 200-300 branduren krijgen ze hun uiteindelijke wittere kleur (richting 4700k).
Dit zou color-shift of burn-in heten. Totale levensduur van een lamp zou 2000-3000 uur zijn.

Er zijn ook bepaalde Philips xenon lampen die direct de wittere kleur hebben om kleurverschil met een oude lamp te voorkomen als je ze niet alle 2 vervangt.....
Volgens mij laten ze die lampen dan gewoon een tijd branden voordat ze ze in het doosje doen, beetje suf

Weet niet of dit waar is, maar viel me dus wel degelijk op dat de nieuwe lampen (zijn echt nieuw ja voordat men dat gaat zeggen :wink: ) wat geler zijn op dit moment. Ben benieuwd.

Ze geven in ieder geval wel duidelijk meer licht, daar ging het me om :D .
Nu: Talisman Estate TCe 200 Initiale Paris 2017 | Twingo I 1.2 16V Paris 2006
Ex: Laguna III Ph2 Estate 2.0T GT 2011 | Laguna II Ph2 Grand Tour 2.0 16V Dynamique 2005 | Twingo I 1.2 8V Helios 1999 | Megane II 2.0 16V Dynamique 2003 | Clio II Ph2 1.6 16V Dynamique 2003 | Twingo I 1.2 8V Air 2000

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Hema
Lid
Lid
Posts in topic: 4
Berichten: 427
Lid geworden op: 20 nov 2006 23:56
Actief als: particulier
Locatie: Gelderland

Bericht door Hema »

Best lastig om te bepalen wat nu een fijne kleur is. Mij valt vaak op de leeftijd van het Zoab (vervuiling) het wat grijzer maakt. De kleur die ik dan waarneem van mijn verlichting lijkt ook te varieren.
Ben trouwens twee jaar geleden in de fabriek geweest waar Philips de autolampen maakt. Philips heeft een aantal keuringen in zijn productie proces zitten. Alleen de beste lampen (volgens Philips dan) halen de eindstreep. Lampen die onderweg uitvallen, vallen in een doosje waar niet de naam van Philips op staat, maar niks. Waar die lampen blijven, werd niet duidelijk, maar er is een hele grote afnemer van. Een merk dat begint met een O......(zo zei men bij Philips)......
Scénic III dCi 130 Privilege, Brun Moka

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
Renier
Global Moderator
Global Moderator
Posts in topic: 8
Berichten: 3879
Lid geworden op: 23 feb 2007 13:45
Actief als: particulier
Locatie: Groningen

Bericht door Renier »

Hahaha, denk niet dat Osram B lampen van Philips overneemt, dat zijn jouw woorden... :lol: :lol:

Ik heb specifiek voor Osram gekozen omdat die in het algemeen betere reviews op internet kregen dan de Philips, maar ze zullen elkaar niet veel ontlopen.
Nu: Talisman Estate TCe 200 Initiale Paris 2017 | Twingo I 1.2 16V Paris 2006
Ex: Laguna III Ph2 Estate 2.0T GT 2011 | Laguna II Ph2 Grand Tour 2.0 16V Dynamique 2005 | Twingo I 1.2 8V Helios 1999 | Megane II 2.0 16V Dynamique 2003 | Clio II Ph2 1.6 16V Dynamique 2003 | Twingo I 1.2 8V Air 2000

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Laguna Grand Tour
Lid
Lid
Posts in topic: 1
Berichten: 34
Lid geworden op: 14 mar 2005 21:20
Actief als: particulier
Locatie: cuijk Noord Brabant

Bericht door Laguna Grand Tour »

Toen ik destijds mijn xenon kapot had, ook een set besteld... deze was van Philips zelf, MAARRR, wel voor minder op MP gekocht.
Die lampen kleurden idd niet zoals zo normaal kleuren... scheen met "inbranden" te maken te hebben, maar tot op het moment dat ik de auto weggedaan heb, is de specifieke xenon kleur niet meer teruggekomen.

Toen had ik er toch al 30.000 meer op zitten, ik rij altijd met verlichting aan.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
Renier
Global Moderator
Global Moderator
Posts in topic: 8
Berichten: 3879
Lid geworden op: 23 feb 2007 13:45
Actief als: particulier
Locatie: Groningen

Bericht door Renier »

Hema schreef: Lampen die onderweg uitvallen, vallen in een doosje waar niet de naam van Philips op staat, maar niks. Waar die lampen blijven, werd niet duidelijk, maar er is een hele grote afnemer van. Een merk dat begint met een O......(zo zei men bij Philips)......
Beetje vage zin eigenlijk. Waar die lampen blijven is niet duidelijk, doosje zonder naam? En dan opeens dat de naam met een O begint? Geloof er eigenlijk niets van dat Philips dit soort zinspelingen zou maken.
Nu: Talisman Estate TCe 200 Initiale Paris 2017 | Twingo I 1.2 16V Paris 2006
Ex: Laguna III Ph2 Estate 2.0T GT 2011 | Laguna II Ph2 Grand Tour 2.0 16V Dynamique 2005 | Twingo I 1.2 8V Helios 1999 | Megane II 2.0 16V Dynamique 2003 | Clio II Ph2 1.6 16V Dynamique 2003 | Twingo I 1.2 8V Air 2000

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

wesley015
lid
lid
Posts in topic: 3
Berichten: 1018
Lid geworden op: 17 okt 2009 13:29
Actief als: particulier

Bericht door wesley015 »

Hema schreef:Best lastig om te bepalen wat nu een fijne kleur is. Mij valt vaak op de leeftijd van het Zoab (vervuiling) het wat grijzer maakt. De kleur die ik dan waarneem van mijn verlichting lijkt ook te varieren.
Ben trouwens twee jaar geleden in de fabriek geweest waar Philips de autolampen maakt. Philips heeft een aantal keuringen in zijn productie proces zitten. Alleen de beste lampen (volgens Philips dan) halen de eindstreep. Lampen die onderweg uitvallen, vallen in een doosje waar niet de naam van Philips op staat, maar niks. Waar die lampen blijven, werd niet duidelijk, maar er is een hele grote afnemer van. Een merk dat begint met een O......(zo zei men bij Philips)......
Ik denk dat dat een fabeltje is. Renault zelf werkt ook met osram. En die zal dus geen afgedankte troep accepteren.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Hema
Lid
Lid
Posts in topic: 4
Berichten: 427
Lid geworden op: 20 nov 2006 23:56
Actief als: particulier
Locatie: Gelderland

Bericht door Hema »

Je moet dat ook lezen als een opmerking die een kwaliteist controleur maakte bij Philips Automotive Lighting in Aken. Als wij daar staan te kijken en er vallen lampen uit de procuctie in een wit doosje zonder opdruk, dan vraag je toch wat er met die lampen gebeurt. De kwaliteits medewerker geeft dan natuurlijk het antwoord dat die voor de concurent zijn om daarmee de kwaliteit van zijn *eigen* merk nog eens te onderstrepen.
Overigens waren in het ontwikkelingscentrum aldaar inginieurs van diverse lampen fabrikanten bijeen om samen aan iets te werken wat wij dan weer niet mochten weten. En ja, daar zaten ook mensen van Osram tussen.
Scénic III dCi 130 Privilege, Brun Moka

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
Renier
Global Moderator
Global Moderator
Posts in topic: 8
Berichten: 3879
Lid geworden op: 23 feb 2007 13:45
Actief als: particulier
Locatie: Groningen

Bericht door Renier »

wesley015 schreef:Ik denk dat dat een fabeltje is. Renault zelf werkt ook met osram. En die zal dus geen afgedankte troep accepteren.
Kleine correctie: Renault werkt altijd met Philips xenonlampen... :wink:
Nu: Talisman Estate TCe 200 Initiale Paris 2017 | Twingo I 1.2 16V Paris 2006
Ex: Laguna III Ph2 Estate 2.0T GT 2011 | Laguna II Ph2 Grand Tour 2.0 16V Dynamique 2005 | Twingo I 1.2 8V Helios 1999 | Megane II 2.0 16V Dynamique 2003 | Clio II Ph2 1.6 16V Dynamique 2003 | Twingo I 1.2 8V Air 2000

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

wesley015
lid
lid
Posts in topic: 3
Berichten: 1018
Lid geworden op: 17 okt 2009 13:29
Actief als: particulier

Bericht door wesley015 »

Renier schreef:
wesley015 schreef:Ik denk dat dat een fabeltje is. Renault zelf werkt ook met osram. En die zal dus geen afgedankte troep accepteren.
Kleine correctie: Renault werkt altijd met Philips xenonlampen... :wink:
Ik zeg daarom "ook" want de gewone halogeen is van osram.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Hema
Lid
Lid
Posts in topic: 4
Berichten: 427
Lid geworden op: 20 nov 2006 23:56
Actief als: particulier
Locatie: Gelderland

Bericht door Hema »

Nou, mijn H7 lampen kwamen toch echt van Philips.
Scénic III dCi 130 Privilege, Brun Moka

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

wesley015
lid
lid
Posts in topic: 3
Berichten: 1018
Lid geworden op: 17 okt 2009 13:29
Actief als: particulier

Bericht door wesley015 »

Hema schreef:Nou, mijn H7 lampen kwamen toch echt van Philips.
Heb je het dan over xenon?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Hema
Lid
Lid
Posts in topic: 4
Berichten: 427
Lid geworden op: 20 nov 2006 23:56
Actief als: particulier
Locatie: Gelderland

Bericht door Hema »

Nee, H(alogeen)7 is geen xenon
Scénic III dCi 130 Privilege, Brun Moka

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
Renier
Global Moderator
Global Moderator
Posts in topic: 8
Berichten: 3879
Lid geworden op: 23 feb 2007 13:45
Actief als: particulier
Locatie: Groningen

Bericht door Renier »

Tja, ben in al die jaren in al m'n Renaults (5) nog nooit een Osram lamp tegen gekomen, behalve nu dan degene die ik er zelf heb ingezet :lol:
Nu: Talisman Estate TCe 200 Initiale Paris 2017 | Twingo I 1.2 16V Paris 2006
Ex: Laguna III Ph2 Estate 2.0T GT 2011 | Laguna II Ph2 Grand Tour 2.0 16V Dynamique 2005 | Twingo I 1.2 8V Helios 1999 | Megane II 2.0 16V Dynamique 2003 | Clio II Ph2 1.6 16V Dynamique 2003 | Twingo I 1.2 8V Air 2000

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in

  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht