Spanner distributieriem 1.5dci k9k

Zit het onder de motorkap en is het niet elektrisch ? Dan is dit de juiste rubriek
Plaats reactie

Topic author
knelis
Lid
Lid
Posts in topic: 3
Berichten: 28
Lid geworden op: 01 apr 2017 19:22
Actief als: particulier

Spanner distributieriem 1.5dci k9k

Bericht door knelis »

in mijn Renault clio 3 2011 dci heeft een spanner die “automatisch” op spanning komt wanneer de wijzer in het venstergedraait wordt. Maar nu mijn vraag maskt het uit of je met de inbussleutel tegen de klok of met de klok mee deze spant. Na montage in mei 2023 twijfel ik daar nu aan toen ik het revue auto handboek na las. Zie fotos
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

mechanic
Gouden Bahco
Posts in topic: 3
Berichten: 16029
Lid geworden op: 24 apr 2008 20:47
Actief als: particulier
Locatie: Someren

Re: Spanner distributieriem 1.5dci k9k

Bericht door mechanic »

Op de spanrol staar een pijltje, met richting tegen de klok in.
Dat staat er niet voor niets, maar wetende dat er destijds monteurs waren die het niet eens wisten en er menig de verkeerde kant op hebben gespannen zonde problemen.

Ben je nu zover weer met loshalen is bet een kleine moeite even goed te doen om zeker te zijn.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Topic author
knelis
Lid
Lid
Posts in topic: 3
Berichten: 28
Lid geworden op: 01 apr 2017 19:22
Actief als: particulier

Re: Spanner distributieriem 1.5dci k9k

Bericht door knelis »

Bedankt voor de reactie het was mij inderdaad niet opgevallen..oeps maar als ik de foto inzoom is de pijl duidelijk te zien stom van mij. Ik ga het binnenkort aanpassen wellicht. Hopelijk kan ik de spanner hergebruiken (inbus gat is nogal zwak) heb je toevallig een idee welke pully trekker geschikt is voor de brandstofpomp de vorige keer ging dat zo moeizaam.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

mechanic
Gouden Bahco
Posts in topic: 3
Berichten: 16029
Lid geworden op: 24 apr 2008 20:47
Actief als: particulier
Locatie: Someren

Re: Spanner distributieriem 1.5dci k9k

Bericht door mechanic »

De spanrol kun je gewoonlijk prima hergebruiken, meestal is de inbussleutel versleten en lubbert die daardoor het gat uit.
Toevallig gisteren nog een aantal inbussleutels weggegooid daarvoor.

De k9k motor was destijds ook een afwijking van de andere gangbare motoren, die spannen allemaal met de klok mee.

Ik denk dat je het ook prima zo kunt laten, je bent immers ook al een hele poos verder zonder problemen.
Wil je het goed doen dan kun je het aanpassen.

Je hebt geen poulietrekker nodig voor de brandstof pomp, hoeft ook niet los. Het 2011 model heeft het kleine tandwiel op deze pomp en het met 3 boutjes verstelbare nokkenas tandwiel.
Dat laat zich allemaal goed doen.

Het beste doe je dus de motor blokkeren, krukas tegen pin draaien en nokkenas blokkeren met de stift.
3 boutjes nokkenas tandwiel los, riem spannen en zorgen dat de 3 boutjes niet tegen de uitmaximale uitslag zitten.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Topic author
knelis
Lid
Lid
Posts in topic: 3
Berichten: 28
Lid geworden op: 01 apr 2017 19:22
Actief als: particulier

Re: Spanner distributieriem 1.5dci k9k

Bericht door knelis »

Bedankt voor de tips inderdaad in deze case is het niet nodig om de dieselpomp poelie te verwijderen. Dit is wel nodig als je de waterpomp wil vervangen. Ivm met die plastic kap die dan geweldig in de weg zit.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

mechanic
Gouden Bahco
Posts in topic: 3
Berichten: 16029
Lid geworden op: 24 apr 2008 20:47
Actief als: particulier
Locatie: Someren

Re: Spanner distributieriem 1.5dci k9k

Bericht door mechanic »

Zelfs dan is het niet nodig!
De eerste generatie k9k had een dieselpomp tandwiel wat enkele malen groter was dan deze, daar moest inderdaad om de kap 'goed' te demonteren de poulie voor los.
Een ietwat beun manier was een kleine incisie maken zodat je deze kon buigen..

Bij deze kan de waterpomp prima vervangen worden, en de kap los gehaald, zonder de poulie los te nemen.
Heb er 100en gedaan destijds.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in

  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht