piepen en kraken bij remmen

Versnellingsbakken, assen, koppelingen, stuurinrichting, remmen, wielophanging, etcetera
Forumregels
-Vermeld het type/model(!!) Renault in de posting
-Vul svp de gevraagde gegevens aan
Plaats reactie

Topic author
siep71
3-posting-rookie
3-posting-rookie
Posts in topic: 3
Berichten: 3
Lid geworden op: 14 mei 2021 14:30
Actief als: particulier

piepen en kraken bij remmen

Bericht door siep71 »

goedemorgen ,

ik ben sinds kort in het bezit van een renault clio rs uit 2022. automaat en hybride. als ik rem (het laatste stukje tot stilstand en bij het daarna weer wegrijden vanuit de automatische rem) ,is er duidelijk een krakend en piep geluid hoorbaar.niet alleen in de auto maar als je buiten staat is dit duidelijk hoorbaar . nu zegt mijn officiële renault van mossel dealer/monteur dat dit volkomen normaal is .zijn versie is : als de automatische rem erop slaat rijd de auto nog millimeters door en ontstaat er spanning op de remmen . daarom kraakt en piept het bij stilstaan,wegrijden en als er mensen in en uit stappen . volgens mij is dit niet echt normaal en ik erger mij er kapot aan en heb dit nog nooit gehoord ! iemand hier die een andere lezing heeft ? groeten patrick

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

A110
lid
lid
Posts in topic: 2
Berichten: 452
Lid geworden op: 05 mei 2018 20:02
Actief als: particulier

Re: piepen en kraken bij remmen

Bericht door A110 »

Ik rijd ook een Clio hybrid maar ik herken het niet. Bij mij is het zeer stil bij remmen en weer optrekken met of zonder automatische rem.

Het enige is als ik met de voet op de rem staat en en er stappen mensen in of uit dan hoor je wel wat gekraak maar dat is normaal. Maar verder is het een zeer stille auto.

Laat je remmen eens uit elkaar halen en schoonmaken.
www.jwa-autoservice.nl
www.inwendige-motorreiniging.nl

Renault Clio Hybrid 140 Afbeelding

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



scarface450
Lid
Lid
Posts in topic: 3
Berichten: 681
Lid geworden op: 09 apr 2017 12:42
Actief als: particulier

Re: piepen en kraken bij remmen

Bericht door scarface450 »

Als ik er aan denk ga ik er eens op letten , ik rij ook met een Clio RS-Line hybride van 12-2022 ( een echte" RS" bestaat niet meer volgens mij ) .
@ wegrijden vanuit de automatische rem : bedoel je dan dat je in "A" staat door op de rem te duwen telkens je stopt/stilstaat of zet je de handrem elke keer handmatig op ?
Ik gebruik iig de handrem nooit omdat het net zo makkelijk is om die "A" te gebruiken en als je de motor/auto uit zet dan zet ik hem automatisch in " P " omdat ie dan de handrem automatisch aantrekt ( duidelijk te horen , is een elektronische handrem zoals op mijn GSIII )
Ik denk zelfs dat de auto vraagt om in " P " te staan anders gaat ie niet uit...

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Topic author
siep71
3-posting-rookie
3-posting-rookie
Posts in topic: 3
Berichten: 3
Lid geworden op: 14 mei 2021 14:30
Actief als: particulier

Re: piepen en kraken bij remmen

Bericht door siep71 »

sorry ,rs-line natuurlijk. ik heb altijd de automatische rem (a) aanstaan . dus bij remmen bv bij een stoplicht schiet hij op de automatische rem. en dan komt dat geluid bovendrijven. bij het wegrijden idem.schiet hij van die rem af en piept en kraakt het.bij mijn vorige clio nooit last van gehad .maar vindt het frappant dat mijn dealer het normaal vind en het afwimpeld met “dat is altijd met een automatische rem”.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



scarface450
Lid
Lid
Posts in topic: 3
Berichten: 681
Lid geworden op: 09 apr 2017 12:42
Actief als: particulier

Re: piepen en kraken bij remmen

Bericht door scarface450 »

Ik zal er proberen op te letten, maar je kan net zo goed een proefrit vragen met een hybryde clio en dan weet je het meteen.....

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Topic author
siep71
3-posting-rookie
3-posting-rookie
Posts in topic: 3
Berichten: 3
Lid geworden op: 14 mei 2021 14:30
Actief als: particulier

Re: piepen en kraken bij remmen

Bericht door siep71 »

vandaag idd even een proefritje gemaakt bij andere dealer.geen rammeltje niks. hij stond niet op de automatische rem (a) . dus bij mijzelf ook even eraf gehaald en wat blijkt …. bij “normaal” remmen gebeurt precies hetzelfde . en als het voetje van de rem gaat en hij begint te rollen hetzelfde verhaal . heeft dus niks met de automatische rem te maken zoals verteld door de garage . volgende week maar even langs weer …. ideeen iemand ?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

A110
lid
lid
Posts in topic: 2
Berichten: 452
Lid geworden op: 05 mei 2018 20:02
Actief als: particulier

Re: piepen en kraken bij remmen

Bericht door A110 »

Zoals ik al had geschreven laat de remmen eens uit elkaar halen en schoonmaken. Remmen hebben ook onderhoud nodig om vuil en ander troep tussen de glijpunten te verwijderen. Even een klein likje vet op de glijpunten en je bent van het gekraak af.
Bij een hybride gebruik je minder de rem omdat je wat meer afremt op de elektromotor dit zorgt ervoor dat de remblokken gewoon een beetje vast gaan zitten.
www.jwa-autoservice.nl
www.inwendige-motorreiniging.nl

Renault Clio Hybrid 140 Afbeelding

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



scarface450
Lid
Lid
Posts in topic: 3
Berichten: 681
Lid geworden op: 09 apr 2017 12:42
Actief als: particulier

Re: piepen en kraken bij remmen

Bericht door scarface450 »

Ik heb er net op gelet en met veel moeite hoor/voel ik de remmen loslaten al is het meer niets dan iets. Ook in D op de rem en vertrokken... Idem. Zelfs in B of D en dan de handrem opzetten en terug vertrekken geeft de auto eerst hetzelfde geluid als wanneer ie de rem "elektrisch aantrekt". Ik hoor dus een gezoem dat iedereen wel hoort als je de handrem opzet... @smeren : mijn auto is nu 14 maanden en heb mijn remmen toch ook nog nooit extra gesmeerd hoor. Maar het kan zeker geen kwaad zou ik zeggen en je kan nu jouw garage op de hoogte brengen van je bevindingen. Al zou ik wel zegge' dat je de auto getest hebt van een collega oid 😊.
Vraag bvb of ze de blokjes eens nakijken op dikte, wie weet blijft er wel 1 "plakken" en in sommige gevallen kunnen ze dan blokjes blijven steken zonder dat er een definitieve oplossing komt. Ik heb dat jaren geleden meegemaakt met een GSIII en achteraan bleef er 1 blokje altijd slepen en dat was met geen smering of vernieuwen van en blokjes en schijven en smeren op te lossen..

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in

  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht