Aankoopadvies Megane 3 benzine

Plaats reactie

Topic author
Harald80
2-hit-miracle
2-hit-miracle
Posts in topic: 2
Berichten: 2
Lid geworden op: 03 mar 2024 09:36
Actief als: particulier

Aankoopadvies Megane 3 benzine

Bericht door Harald80 »

Goedemiddag,

wij zijn momenteel in het bezit van een Renault Laguna 3 Estate uit 2008 met M4R motor.
Nu de kmstand de 2,5 ton nadert begint de auto technisch toch wel wat steken te laten vallen, zoals een behoorlijk olieverbruik, bonkend vliegwiel, koppeling die "hoog" zit. Ook de krappe beenruimte op de achterbank voor een 15-jarige puber van 1m85 met schoenmaat 45 :think: valt tegen. Om maar te zwijgen over het benzineverbruik van rond de 1 op 10. Daarom zijn wij op zoek naar wat anders.

Wij hebben ons oog laten vallen op een Megane Estate uit 2012-2015. Mooie wagen, meer ruimte achterin, en nog enigszins betaalbaar.
Onlangs heb ik proefgereden met een exemplaar uit 2014 met de 1.2 TCe motor erin, wat ik een fijne auto vond. Op het forum las ik later dat ik beter met een flinke boog om deze 1.2 TCe en ook de 1.4 TCe heen kan lopen. Blijft dus over de 1.6 16v motor. Op internet word je doodgegooid met de 1.2 TCe en in mindere mate de 1.4 TCe, maar de 1.6 is schaars. Is deze 1.6 wel betrouwbaar? En ook nog een beetje vlot en zuinig?
Verder hoor ik ook graag welke zaken/aandachtspunten ik nog meer op moet letten wanneer ik een Megane 3 Estate zou aanschaffen. Het meeste onderhoud doe ik allemaal zelf, dus van een beetje sleutelen word ik niet bang. Maar het moet niet te gek worden natuurlijk.

Groeten Harald.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



larsdijkstra 16v
lid
lid
Posts in topic: 2
Berichten: 1445
Lid geworden op: 09 aug 2013 08:12
Actief als: particulier

Re: Aankoopadvies Megane 3 benzine

Bericht door larsdijkstra 16v »

Ik zou met de Megane 3 altijd kiezen voor een 2.0 motor met Turbo. Minimaal de 180 pk, of anders de 220 pk GT met analoge meters etc. De F4R motor is een top motor, sterk en zeer betrouwbaar
Laguna lll GT GrandTour 2.0 16v Turbo 2008 + Megane l Cabrio 2.0 16v Aria F4R 2003

Ex: Mégane Hatchback 2.0 16v 1999 F7R, Laguna ll GrandTour 2.0 16v Turbo 2007, 19 16v Cabrio 1993, Renault 19 16v 1991

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Topic author
Harald80
2-hit-miracle
2-hit-miracle
Posts in topic: 2
Berichten: 2
Lid geworden op: 03 mar 2024 09:36
Actief als: particulier

Re: Aankoopadvies Megane 3 benzine

Bericht door Harald80 »

Hallo Lars, bedankt voor je reactie.

Een Megane met 2.0 turbo motor is uiteraard leuk, maar heb ik helemaal niet nodig. Ik rij maximaal 10dkm per jaar, voor woon-werk verkeer heb ik de auto niet nodig (fiets doet het prima), vakantie vieren we gewoon in NL, en voor de ritjes naar de supermarkt of familiebezoek voldoet een 1.6 waarschijnlijk ook wel. Met waarschijnlijk een lager verbruik. Maar ik geef toe, 220pk onder de rechtervoet is leuk :dance:

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



larsdijkstra 16v
lid
lid
Posts in topic: 2
Berichten: 1445
Lid geworden op: 09 aug 2013 08:12
Actief als: particulier

Re: Aankoopadvies Megane 3 benzine

Bericht door larsdijkstra 16v »

Snap dat vermogen niet erg telt dan, maar gaat ook meer om de F4R 2.0 motor, die heel goed en betrouwbaar is. Vermogen hoef je niet altijd aan te spreken dan.
Laguna lll GT GrandTour 2.0 16v Turbo 2008 + Megane l Cabrio 2.0 16v Aria F4R 2003

Ex: Mégane Hatchback 2.0 16v 1999 F7R, Laguna ll GrandTour 2.0 16v Turbo 2007, 19 16v Cabrio 1993, Renault 19 16v 1991

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

mechanic
Gouden Bahco
Posts in topic: 1
Berichten: 16029
Lid geworden op: 24 apr 2008 20:47
Actief als: particulier
Locatie: Someren

Re: Aankoopadvies Megane 3 benzine

Bericht door mechanic »

De 1.6 16v is met 'normaal gebruik' meer dan prima, degelijk blok ook. De basis stamt uit eind jaren '90..
Zijn er massaal verkocht, dat ze nu schaars zijn zegt genoeg.

De hydraulische koppeling is altijd een dingetje op den duur, cilinders gaan lek en dat betekent 'bak eraf'. Het liefst koop je dus een exemplaar waar in het recente verleden de koppeling al eens is gedaan.

Verder is het een degelijk platform, de 3e generatie megane.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in

  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht