DPO 0.45 automaatbak probleem

Versnellingsbakken, assen, koppelingen, stuurinrichting, remmen, wielophanging, etcetera
Forumregels
-Vermeld het type/model(!!) Renault in de posting
-Vul svp de gevraagde gegevens aan
Plaats reactie

Topic author
martinefrank
4-posting-stubborn
4-posting-stubborn
Posts in topic: 4
Berichten: 4
Lid geworden op: 25 mar 2024 17:16
Actief als: particulier

DPO 0.45 automaatbak probleem

Bericht door martinefrank »

problemen automaatbak van Renault Scenic rxt 1.6 16V type JAO4 bouwjaar 2000

na stoppen bij rood verkeerslicht en verder willen rijden na groen wilde de kar niet meer in vooruit, de achteruit (R) functioneerde wel.

Wegenwacht erbij; die zocht het euvel op in zijn vraagbak , die gaf aan dat een rem-band in de bak stuk was.

De snelste oplossing om weer thuis te komen had hij ook , een zekering in de relais box onder de motorkap eruit waardoor de bak in de derde versnelling vast blijft staan. In z,n drie dus naar huis, het lampje van alarmering automaatbak bleef natuurlijk wel branden.
Einde verhaal auto dacht ik dus maar naar de sloop?
Na twee dagen nog eens de auto op het erf nog eens geprobeerd ,niks meer aan de hand !!.niet echt de weg opgegaan.
Wel was er al enige tijd olie lekkage dat ik niet thuis kon brengen , de motor zelf gebruikt nauwelijks olie.

Voor ik naar de sloop ga wil toch even de het oliepeil van de bak bekijken en olie verwisselen.

vragen : is er iemand tussen jullie die dit probleem herkend? en is er een kans dat rem-band voor de 1e en 2e versnelling echt stuk is?
welke transmissieolie betreft het en hoeveel moet er in? volgens info zou er een minerale olie in zitten.(Dexton-3?)

ben reuze benieuwd naar reacties.

groet,

Frank

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Topic author
martinefrank
4-posting-stubborn
4-posting-stubborn
Posts in topic: 4
Berichten: 4
Lid geworden op: 25 mar 2024 17:16
Actief als: particulier

Re: DPO 0.45 automaatbak probleem

Bericht door martinefrank »

hallo allemaal nog even wat verdere info over de automatisch versnellingsbak :
het betreft DPO 030 versnellingsbak.
Inmiddels wat extra olie gesuppleerd het leek erop dat het probleem opgelost was kon weer voor en achteruit rijden maar dat was van korte duur, nadat de olie en de motor op temperatuur waren kwamen de problemen toch weer terug.
Is er nog een mogelijkheid dat het probleem ergens in De CPU zit.

Ben hier op deze site nog maar erg kort ,toch hoop ik dat iemand op dit forem dit bericht leest en wat zou willen delen met mij.

met vriendelijke groet van ,

Frank

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



scarface450
Lid
Lid
Posts in topic: 2
Berichten: 681
Lid geworden op: 09 apr 2017 12:42
Actief als: particulier

Re: DPO 0.45 automaatbak probleem

Bericht door scarface450 »

Heb je al via de zoekfunctie gezocht? Hoop iig dat het opgelost geraakt.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Topic author
martinefrank
4-posting-stubborn
4-posting-stubborn
Posts in topic: 4
Berichten: 4
Lid geworden op: 25 mar 2024 17:16
Actief als: particulier

Re: DPO 0.45 automaatbak probleem

Bericht door martinefrank »

scarface450 bedankt voor je tips, heb nu het hele forum afgezocht maar niets kunnen vinden . Ik zal mijn Scenic dus helaas naar de sloop moeten brengen , 187000 km mee gereden met weinig problemen. De motor loopt nog uitermate goed verbruikt bijna geen olie werd op tijd ververst dus zelf nog nooit hoeven bij te vullen.

Misschien weet kan jij advies geven over het volgende , op het moment dat de automaat het begaf had ik net getankt ,zonde met volle tank bij de sloop af te leveren niet, ik heb getracht om via de vulopening met een tuinslang de benzine er uit te krijgen maar ondanks dat de slang er ver ingaat bereikt de slang de benzine blijkbaar niet want hij blijft droog heb jij of iemand anders ervaring hiermee??

vriendelijke groet,

Frank

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



scarface450
Lid
Lid
Posts in topic: 2
Berichten: 681
Lid geworden op: 09 apr 2017 12:42
Actief als: particulier

Re: DPO 0.45 automaatbak probleem

Bericht door scarface450 »

Mmm, moet er toch uit kunnen, wie verkeerd tankt heeft dit mogelijks al meegemaakt.... Ik niet iig.😁
Een dunnere slang? ( 10 mm)

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

mechanic
Gouden Bahco
Posts in topic: 1
Berichten: 16030
Lid geworden op: 24 apr 2008 20:47
Actief als: particulier
Locatie: Someren

Re: DPO 0.45 automaatbak probleem

Bericht door mechanic »

Is de auto de moeite waard om er een andere transmissie in te monteren? Een te laag oliepeil kan zeker defecten aan onderdelen veroorzaken. Maar de bak werkt gewoon schrijf je?

Geen idee bij dit specifieke model of de pomp blijft lopen bij op.contact zetten. Motor laten draaien en retourleiding losnemen en opvangen in een jerrycan? In de werkplaats hadden we een 12v pompje waarmee de tank via aanvoer werd leeggezogen.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Topic author
martinefrank
4-posting-stubborn
4-posting-stubborn
Posts in topic: 4
Berichten: 4
Lid geworden op: 25 mar 2024 17:16
Actief als: particulier

Re: DPO 0.45 automaatbak probleem

Bericht door martinefrank »

Hallo scarface450 en mechanic bedankt voor jullie reacties ,uiteindelijk besloten afstand te doen van mijn Scenic reparatie van de DPO bak is niet zinvol voor een auto met bouw jaar 2000. De motor is nog in uitstekende staat misschien kan de sloper die nog aan iemand kwijt net als de vrijwel nieuwe 4-seizoenen banden . De benzine eruit halen kan inderdaad via de retour leiding zoals door mechanic is gesteld maar dat is wel veel gepruts.
Allemaal jammer maar soms moet je wat verlies nemen, wel weer wat geleerd en dat is meegenomen.
In ieder geval jullie nogmaals bedankt !!

met vriendelijke groet,

Frank

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in

  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht