Mogelijk motorschade
-
Topic author - 4-posting-stubborn
- Posts in topic: 4
- Berichten: 4
- Lid geworden op: 23 mar 2024
- Laatste bezoek: 06 apr 2024 19:02
- Actief als: particulier
Mogelijk motorschade
Vorig jaar hebben wij een Dacia Duster uit 2018 aangeschaft ivm het trekken van de caravan. Echter bij de eerste rit ging het al fout, de temperatuur schoot omhoog en er ging gelijk een alarm af in de auto 'mogelijk motorschade'. De caravan weegt 1300 kilo en de auto mag 1500 kilo trekken, zonder caravan blijft de temperatuur netjes maar wanneer hij erachter hangt schiet de temp omhoog maar net zo snel als hij omhoog schiet, schiet hij na loslaten van het gas, ook weer omlaag. De garage vindt het een mysterie.....wil nu van alles gaan vervangen maar weten niet wat de oplossing is. Is er hier misschien iemand die dit eerder gehoord heeft?
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Global Moderator
- Posts in topic: 2
- Berichten: 3341
- Lid geworden op: 11 dec 2009
- Laatste bezoek: 22 apr 2025 18:19
- Actief als: particulier
- Locatie: Overijssel
Re: Mogelijk motorschade
Wat gaf de temperatuur aan als waarde? Het is niet ongewoon dat die op kan lopen tot 120 graden.
Met hoeveel toeren rijdt je met de caravan. Als je te weinig toeren maakt (in een te hoge versnelling) dan is de koeling ook minder. Als ik met mijn vorige auto last kreeg van een te hoge temperatuur met de caravan, dan hielp het vrijwel altijd om een versnelling terug te schakelen. Dan draait de waterpomp ook iets sneller rond en liep de temperatuur ook vlot weer terug naar normaal.
Met hoeveel toeren rijdt je met de caravan. Als je te weinig toeren maakt (in een te hoge versnelling) dan is de koeling ook minder. Als ik met mijn vorige auto last kreeg van een te hoge temperatuur met de caravan, dan hielp het vrijwel altijd om een versnelling terug te schakelen. Dan draait de waterpomp ook iets sneller rond en liep de temperatuur ook vlot weer terug naar normaal.
Nu: Twingo II 1.6 16V Renault Sport Gordini CUP 2011 Bleu Malte (TERNT)
Ex: Twingo II 1.2 16V Dynamique 2011 Rouge Dyna (TENNJ)
Ex: Grand Scenic 2.0 16V Serié Limiteé Tech Line LPG-G3 2006 Gris Beige (TEC66)
Ex: Twingo II 1.2 16V Dynamique 2011 Rouge Dyna (TENNJ)
Ex: Grand Scenic 2.0 16V Serié Limiteé Tech Line LPG-G3 2006 Gris Beige (TEC66)
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
Topic author - 4-posting-stubborn
- Posts in topic: 4
- Berichten: 4
- Lid geworden op: 23 mar 2024
- Laatste bezoek: 06 apr 2024 19:02
- Actief als: particulier
Re: Mogelijk motorschade
De temp waarde is niet in getal af te lezen bij de dacia, dat is een balkje wat vol loopt. Maar hij werd te heet, echt maximaal. Waardoor ook het alarm afgaat. Langzamer rijden en terugschakelen lijken een oplossing maar voor een auto die 1500 kilo mag trekken niet hoe het hoort. We rijden niet harder dan 90 km.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Lid
- Posts in topic: 2
- Berichten: 304
- Lid geworden op: 22 nov 2015
- Laatste bezoek: 30 mar 2025 20:57
- Actief als: particulier
Re: Mogelijk motorschade
Hoeveel toeren draai je bij de 90 km/h en welke versnelling zit je dan
Laguna 3 2.0 Turbo BJ 2009
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
Topic author - 4-posting-stubborn
- Posts in topic: 4
- Berichten: 4
- Lid geworden op: 23 mar 2024
- Laatste bezoek: 06 apr 2024 19:02
- Actief als: particulier
-
Topic author - 4-posting-stubborn
- Posts in topic: 4
- Berichten: 4
- Lid geworden op: 23 mar 2024
- Laatste bezoek: 06 apr 2024 19:02
- Actief als: particulier
Re: Mogelijk motorschade
Kleine correctie op het vorige bericht. We rijden ong 2100 toeren ipv 1900
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Lid
- Posts in topic: 2
- Berichten: 304
- Lid geworden op: 22 nov 2015
- Laatste bezoek: 30 mar 2025 20:57
- Actief als: particulier
Re: Mogelijk motorschade
2100 met niks erachter top in mijn ogen
Met caravan zou ik een verzet terug gaan en eens kijken
Met caravan zou ik een verzet terug gaan en eens kijken
Laguna 3 2.0 Turbo BJ 2009
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- lid
- Posts in topic: 1
- Berichten: 864
- Lid geworden op: 09 apr 2017
- Laatste bezoek: 29 apr 2025 23:56
- Actief als: particulier
Re: Mogelijk motorschade
Ik rij zelf ook altijd minimum 2000 rpm.
Zwaar beladen zal dit echter minstens 2500 rpm zijn.
Vergeet aub het nieuwe rijden... Eco genaamd... Goed voor de statistieken en je spaart er volgens mij zelfs geen druppel mee uit. Als je veel hebt gefietst dan weet je automatisch dat minder toeren-omwentelingen niet minder verbruiken is Als je een brug over moet :terugschakelen is de boodschap en je wordt zelfs minder moe
en voor een auto-motor is dit idem dito.
Zwaar beladen zal dit echter minstens 2500 rpm zijn.
Vergeet aub het nieuwe rijden... Eco genaamd... Goed voor de statistieken en je spaart er volgens mij zelfs geen druppel mee uit. Als je veel hebt gefietst dan weet je automatisch dat minder toeren-omwentelingen niet minder verbruiken is Als je een brug over moet :terugschakelen is de boodschap en je wordt zelfs minder moe
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Global Moderator
- Posts in topic: 2
- Berichten: 3341
- Lid geworden op: 11 dec 2009
- Laatste bezoek: 22 apr 2025 18:19
- Actief als: particulier
- Locatie: Overijssel
Re: Mogelijk motorschade
Inderdaad, 2100 toeren met de caravan er achter is veel te laag. Probeer tegen of rond de 3000 toeren aan te houden. Dus voornameijk in zijn 4 gaan rijden in plaats van in de 5e versnelling.
Met mijn Skoda (VAG) 1.0 TSI reed ik vrijwel nooit in zijn 6 met de caravan. Ook al gaf de versnellingsindicator steeds aan om op te schakelen naar de 6. Werd bij een klim in zijn 5 de motor nog iets te warm, dan naar zijn 4 en ging het goed. Indien dan nog problemen, dan ging ik in snelheid iets omlaag.
Met mijn Skoda (VAG) 1.0 TSI reed ik vrijwel nooit in zijn 6 met de caravan. Ook al gaf de versnellingsindicator steeds aan om op te schakelen naar de 6. Werd bij een klim in zijn 5 de motor nog iets te warm, dan naar zijn 4 en ging het goed. Indien dan nog problemen, dan ging ik in snelheid iets omlaag.
Nu: Twingo II 1.6 16V Renault Sport Gordini CUP 2011 Bleu Malte (TERNT)
Ex: Twingo II 1.2 16V Dynamique 2011 Rouge Dyna (TENNJ)
Ex: Grand Scenic 2.0 16V Serié Limiteé Tech Line LPG-G3 2006 Gris Beige (TEC66)
Ex: Twingo II 1.2 16V Dynamique 2011 Rouge Dyna (TENNJ)
Ex: Grand Scenic 2.0 16V Serié Limiteé Tech Line LPG-G3 2006 Gris Beige (TEC66)
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie
Je moet lid zijn om een reactie te kunnen plaatsen
Maak een account aan
Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut
Log in
-
- Vergelijkbare Onderwerpen
- Reacties
- Weergaves
- Laatste bericht
-
- 4 Reacties
- 1270 Weergaves
-
Laatste bericht door Reduceme
-
- 3 Reacties
- 681 Weergaves
-
Laatste bericht door gemana
-
- 1 Reacties
- 242 Weergaves
-
Laatste bericht door mark93
-
- 1 Reacties
- 143 Weergaves
-
Laatste bericht door stadium III
-
- 13 Reacties
- 1386 Weergaves
-
Laatste bericht door ardger9
-
- 92 Reacties
- 41710 Weergaves
-
Laatste bericht door govert61