Bokkende koppeling bij koude motor
-
Topic author - Lid
- Posts in topic: 5
- Berichten: 50
- Lid geworden op: 04 sep 2016
- Laatste bezoek: 24 apr 2025 19:34
- Actief als: particulier
Bokkende koppeling bij koude motor
Onze Captur 0.9 TCE doet het verder prima hoor. Na bijna 8 jaar rijden nog geen enkel probleem mee gehad.
Maar 1 ding moet met toch van het hart. Als ik met koude motor optrek in de eerste versnelling lijkt de koppeling te schokken. Het is net alsof je over een wasbordje rijdt. Dit gebeurt daarna nog een keer maar als de motor eenmaal op temperatuur is doet dit schokken zich niet meer voor. Het is echt alleen bij koude motor en hoe ik ook weg rijdt vanuit de eerste versnelling, met veel of weinig gas, het helpt niets. De auto komt schokkend in beweging en ligt naar mijn mening echt in de koppeling.
Wat kan dit fenomeen veroorzaken? Iemand hier met dezelfde ervaring met de 0.9 TCE motor?
Ik denk zelf aan iets van vocht op de koppelingsplaat na een nachtje stil te hebben gestaan.
Maar 1 ding moet met toch van het hart. Als ik met koude motor optrek in de eerste versnelling lijkt de koppeling te schokken. Het is net alsof je over een wasbordje rijdt. Dit gebeurt daarna nog een keer maar als de motor eenmaal op temperatuur is doet dit schokken zich niet meer voor. Het is echt alleen bij koude motor en hoe ik ook weg rijdt vanuit de eerste versnelling, met veel of weinig gas, het helpt niets. De auto komt schokkend in beweging en ligt naar mijn mening echt in de koppeling.
Wat kan dit fenomeen veroorzaken? Iemand hier met dezelfde ervaring met de 0.9 TCE motor?
Ik denk zelf aan iets van vocht op de koppelingsplaat na een nachtje stil te hebben gestaan.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- lid
- Posts in topic: 3
- Berichten: 558
- Lid geworden op: 28 aug 2011
- Laatste bezoek: 13 apr 2025 10:25
- Actief als: particulier
Re: Bokkende koppeling bij koude motor
ik herken dit verschijnsel wel bij mijn Captur 0.9, vooral als ik de vorige dag een lange rit heb gemaakt. Met één van mijn vorige renaults heb ik dat ook gehad en de diagnose was toen een vettige aanslag op de koppelingsplaat door een iets lekkende keerring van de krukas. Het advies was om de aanslag te verwijderen door de koppeling bij stilstand en op de handrem met flink wat gasgeven te laten slippen. Het is een beetje een paardenmiddel maar soms ben je weer een tijdje van het bokken af.
Renaults vroeger: Dauphine, R8 (2x), Caravelle, R16, R15, R25 2.2, Safrane 2.0, Vel Satis 2.0T, Vel Satis 3.5V6 initiale, Captur limited 0.9, Kadjar 1.3 intens
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
Topic author - Lid
- Posts in topic: 5
- Berichten: 50
- Lid geworden op: 04 sep 2016
- Laatste bezoek: 24 apr 2025 19:34
- Actief als: particulier
Re: Bokkende koppeling bij koude motor
Ja, dat met de handrem erop flink wat gasgeven en de koppeling laten slippen lijkt mij inderdaad een paardenmiddel. Lijkt me ook niet goed voor de levensduur van de koppeling.
Ik vraag me echter af of die vettige aanslag op de koppelingsplaat door een lekkende krukaskeerring nu al van toepassing kan zijn op onze Captur. De auto heeft namelijk amper 34.000km gereden in al die jaren.
Een soortelijk fenomeen hebben we al eens eerder gehad bij een Opel Corsa D 1.4 die nog geen 40.000km had gelopen. Onze vorige Peugeot 208 1.2 had er geen enkele last van. Ook niet toen de km's opliepen. Verder probeer ik altijd zo netjes mogelijk te koppelen en te schakelen en de koppeling zo min mogelijk te laten slippen. We zijn echt wel zuinig op onze auto. Wordt ook altijd minimaal 98 octaan mee getankt bijvoorbeeld.
Ik vraag me echter af of die vettige aanslag op de koppelingsplaat door een lekkende krukaskeerring nu al van toepassing kan zijn op onze Captur. De auto heeft namelijk amper 34.000km gereden in al die jaren.
Een soortelijk fenomeen hebben we al eens eerder gehad bij een Opel Corsa D 1.4 die nog geen 40.000km had gelopen. Onze vorige Peugeot 208 1.2 had er geen enkele last van. Ook niet toen de km's opliepen. Verder probeer ik altijd zo netjes mogelijk te koppelen en te schakelen en de koppeling zo min mogelijk te laten slippen. We zijn echt wel zuinig op onze auto. Wordt ook altijd minimaal 98 octaan mee getankt bijvoorbeeld.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- lid
- Posts in topic: 3
- Berichten: 558
- Lid geworden op: 28 aug 2011
- Laatste bezoek: 13 apr 2025 10:25
- Actief als: particulier
Re: Bokkende koppeling bij koude motor
het is een paardenmiddel maar je zou het ook eenmalig moeten doen. Als het niet helpt er niet mee door blijven gaan. Mijn Captur heeft nu 56000 gelopen maar had het verschijnsel heel af en toe al rond de 40000. De enige keren dat ik echt de koppeling moet laten slippen is bijvoorbeeld op een helling in een parkeergarage om vanuit stand weg te komen.
Renaults vroeger: Dauphine, R8 (2x), Caravelle, R16, R15, R25 2.2, Safrane 2.0, Vel Satis 2.0T, Vel Satis 3.5V6 initiale, Captur limited 0.9, Kadjar 1.3 intens
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Gouden Bahco
- Posts in topic: 2
- Berichten: 16668
- Lid geworden op: 24 apr 2008
- Laatste bezoek: 29 apr 2025 18:55
- Actief als: particulier
- Locatie: Someren
Re: Bokkende koppeling bij koude motor
Pas na demontage is er uitsluitsel te geven helaas.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
Topic author - Lid
- Posts in topic: 5
- Berichten: 50
- Lid geworden op: 04 sep 2016
- Laatste bezoek: 24 apr 2025 19:34
- Actief als: particulier
Re: Bokkende koppeling bij koude motor
Ja, maar om nu de hele boel uit elkaar te halen en zelfs de koppeling te laten vervangen bij zo'n lage km.stand lijkt mij best een grote en kostbare ingreep.
Bovendien, na 2 keer optrekken vanuit stilstand is het verschijnsel van het bokken geheel verdwenen en komt ook niet meer terug.
Verder schakelt en koppelt de Captur prima en de koppeling grijpt netjes in het midden aan. Eigenlijk rijdt de hele Captur gewoon bijzonder prettig en wij zijn erg tevreden over de betrouwbaarheid en kwaliteit van deze auto.
Dus, wat is dan wijsheid....?
Bovendien, na 2 keer optrekken vanuit stilstand is het verschijnsel van het bokken geheel verdwenen en komt ook niet meer terug.
Verder schakelt en koppelt de Captur prima en de koppeling grijpt netjes in het midden aan. Eigenlijk rijdt de hele Captur gewoon bijzonder prettig en wij zijn erg tevreden over de betrouwbaarheid en kwaliteit van deze auto.
Dus, wat is dan wijsheid....?
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Gouden Bahco
- Posts in topic: 2
- Berichten: 16668
- Lid geworden op: 24 apr 2008
- Laatste bezoek: 29 apr 2025 18:55
- Actief als: particulier
- Locatie: Someren
Re: Bokkende koppeling bij koude motor
Kocht mijn autootje met 29dkm met een versleten koppeling, tellerstand zegt niet zoveel.
Als het alleen in de ochtend is zou ik er ook niks aan doen, maar om iets zinnigs te zeggen zal de boel eerst los moeten.
Het draait waarschijnlijk uit op een nieuwe koppeling als je het opgelost wil hebben.
Als het alleen in de ochtend is zou ik er ook niks aan doen, maar om iets zinnigs te zeggen zal de boel eerst los moeten.
Het draait waarschijnlijk uit op een nieuwe koppeling als je het opgelost wil hebben.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
Topic author - Lid
- Posts in topic: 5
- Berichten: 50
- Lid geworden op: 04 sep 2016
- Laatste bezoek: 24 apr 2025 19:34
- Actief als: particulier
Re: Bokkende koppeling bij koude motor
Het gekke is dat het probleem met de bokkende koppeling nu met de hogere temperaturen helemaal niet meer voor komt.
Ook kort na de koude start kan ik met de Captur prima soepel en zonder bokken weg rijden. Het probleem treedt dus alleen maar op bij koude temperaturen en is dus wel degelijk temperatuur afhankelijk. Ik vermoed zelf dat er na de koude start bij winterse temperatuur toch iets van condensvorming optreedt in het koppelingshuis van de versnellingsbak en dat daardoor het bokken ontstaat. Als de motor op temperatuur is in de winter is het probleem namelijk ook compleet verdwenen.
Ook kort na de koude start kan ik met de Captur prima soepel en zonder bokken weg rijden. Het probleem treedt dus alleen maar op bij koude temperaturen en is dus wel degelijk temperatuur afhankelijk. Ik vermoed zelf dat er na de koude start bij winterse temperatuur toch iets van condensvorming optreedt in het koppelingshuis van de versnellingsbak en dat daardoor het bokken ontstaat. Als de motor op temperatuur is in de winter is het probleem namelijk ook compleet verdwenen.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- lid
- Posts in topic: 3
- Berichten: 558
- Lid geworden op: 28 aug 2011
- Laatste bezoek: 13 apr 2025 10:25
- Actief als: particulier
Re: Bokkende koppeling bij koude motor
nog een kleine toevoeging op mijn eerdere bericht; als ik mijn Captur op de ecostand start, heb ik weinig tot geen last van het bokken. Ook loopt de motor gelijk veel rustiger. meestal zet ik de ecostand na een paar honderd meter weer uit.
Renaults vroeger: Dauphine, R8 (2x), Caravelle, R16, R15, R25 2.2, Safrane 2.0, Vel Satis 2.0T, Vel Satis 3.5V6 initiale, Captur limited 0.9, Kadjar 1.3 intens
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- lid
- Posts in topic: 1
- Berichten: 220
- Lid geworden op: 23 mei 2016
- Laatste bezoek: 28 mar 2025 15:20
- Actief als: particulier
Re: Bokkende koppeling bij koude motor
Gewoon vervangen. 150 € en paar uur werk
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- lid
- Posts in topic: 1
- Berichten: 507
- Lid geworden op: 05 mei 2018
- Laatste bezoek: 28 apr 2025 14:30
- Actief als: particulier
Re: Bokkende koppeling bij koude motor
Bokkende koppeling komt heel veel voor bij Renault. Mijn vader had dit ook in zijn Clio uit 2009. Alleen bij vocht/nat weer. In de zomer geen last en na een paar meter was het ook verdwenen.
Mijn advies lekker laten zitten.
Mijn advies lekker laten zitten.
www.jwa-autoservice.nl
Renault Clio Hybrid 140 (2020)
Renault Captur plug-in hybrid 160 (2021)
Renault Clio Hybrid 140 (2020)

Renault Captur plug-in hybrid 160 (2021)

Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
Topic author - Lid
- Posts in topic: 5
- Berichten: 50
- Lid geworden op: 04 sep 2016
- Laatste bezoek: 24 apr 2025 19:34
- Actief als: particulier
Re: Bokkende koppeling bij koude motor
Ja, maar dan? Grote kans dat het probleem binnen de kortste keren terug keert nadat de koppeling vervangen is aangezien dit een gekend probleem is bij vele Renaults. Dan is die hele investering voor niets geweest.
Ik laat het maar zo zitten. Eens kijken wat de koppeling doet wanneer het koude weer terug keert.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie
Je moet lid zijn om een reactie te kunnen plaatsen
Maak een account aan
Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut
Log in
-
- Vergelijkbare Onderwerpen
- Reacties
- Weergaves
- Laatste bericht
-
- 1 Reacties
- 382 Weergaves
-
Laatste bericht door A110
-
- 15 Reacties
- 1293 Weergaves
-
Laatste bericht door Pepone
-
- 2 Reacties
- 339 Weergaves
-
Laatste bericht door scarface450
-
- 4 Reacties
- 550 Weergaves
-
Laatste bericht door Mathijs
-
- 9 Reacties
- 437 Weergaves
-
Laatste bericht door mechanic
-
- 0 Reacties
- 101 Weergaves
-
Laatste bericht door robje1968
-
- 1 Reacties
- 120 Weergaves
-
Laatste bericht door scarface450