Modus controleer injectoren.

Zit het onder de motorkap en is het niet elektrisch ? Dan is dit de juiste rubriek
Forumregels
- Vermeld het type Renault in de titel, liefst tussen [ haken ] aan het begin van de titel
- Geef zoveel mogelijk informatie over het betreffende model en jaartal, zodat er niet naar gevraagd hoeft te worden.
Plaats reactie

Topic author
sheltiekim
Lid - eerste logo binnen
Lid - eerste logo binnen
Posts in topic: 2
Laatste bezoek: 04 jul 2024 15:04
Actief als: particulier

Modus controleer injectoren.

Bericht door sheltiekim »

Mijn modus 1.6 16V bj 2007 wil even niet meer.
Ik merkte dat de auto wat zoekerig werd bij een koude start. Start meteen en slaat niet af.
Ik denk tijd voor een keertje nieuwe bougies.
Bougies geplaatst, nog zoeken bij koude start.
Gasklephuis daar zat vuil in schoongemaakt, het zoeken was iets beter, spontaan noodloop en de melding controleren injectie. Toen maar de komplete inlaat eraf en gereinigd. Probleem nog niet opgelost.
Alle injectoren gereinigd nog niet opgelost.
Ik geloof dat het nokkenasversteller heet bij de olievuldop, schoongemaakt geen resultaat.
Telkens bij de noodloop opnieuw starten loopt hij even goed. Toen stekker van de nokkenasversteller eraf, kreeg wel de melding injectie controleren maar ging niet meer in noodloop. Nokkenasversteller vervangen probleem niet opgelost. Toen nokkenas sensor vervangen niet opgelost. Wat mij opviel is dat de binnenverlichting en dashboard soms feller ging branden. Multimeter op de accu en ja soms bijna 16volt.
Toen de multiriem eraf om te kijken of de motor goed bleef lopen maar nee probleem blijft.
Nu mijn grootste raadsel dynamo is losgekoppeld en toch laadt mijn accu nog steeds tot soms 13,7volt rara hoe kan dat.
Wie kan mij helpen een richting voor het zoeken te geven, helaas heb ik maar een eenvoudige obd2.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

mechanic
Gouden Bahco
Posts in topic: 1
Laatste bezoek: 13 jun 2025 22:27

Re: Modus controleer injectoren.

Bericht door mechanic »

Is de auto al eens uitgelezen, zou daar toch mee beginnen in plaats van lukraak wat te doen.
Met een simpele dongel kun je wellicht eea wissen en zien wat er terugkomt.

De accu die geladen wordt zonder dynamo is eigenlijk onmogelijk.
16v is wel veel, dat doet denken dat de spanningsregelaar niet meer goed is.
14,8,15v is het normale. Maar is de multimeter wel goed?

Je hebt de inlaat los gehad, nieuwe pakkingen geplaatst ook? Die zorgen nog wel eens voor valse lucht.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Topic author
sheltiekim
Lid - eerste logo binnen
Lid - eerste logo binnen
Posts in topic: 2
Laatste bezoek: 04 jul 2024 15:04

Re: Modus controleer injectoren.

Bericht door sheltiekim »

Update probleem Renault Modus.
Het zal een uitgebreid verslag worden en ik hoop dat mede forum leden hier iets mee kunnen.
Als eerste ik doe eigenlijk alles zelf aan mijn Renaults, ook ik word wel eens op het verkeerde been gezet.
Tijdens de koude start vond ik de auto wat zoekerig en dacht tijd voor nieuwe bougies na 20d km. Ik had nog nieuwe bougies liggen. Na deze geplaatst te hebben de auto gestart en merkte dat hij nog zoekerig was, binnen 2 minuten weer uitgezet. Dan het gasklephuis reinigen, deze was inderdaad vuil. Alles in elkaar en de auto gestart. Na 5 minuten warm draaien ineens noodloop en controleer injectoren melding. Wat had ik fout gedaan? Bougies waren nieuw dat is het dus niet. Heb ik het gasklephuis kapot gemaakt tijdens het schoonmaken of de stekker beschadigd of een vals lucht probleem of was het vervuilde benzine omdat ik de dag ervoor getankt had. Van iets kleins werd het iets groots. Als het vervuilde benzine was dan eerst de injectoren eruit en gereinigd maar dan moet wel de komplete inlaat eraf. Alles schoongemaakt toen wou ik ook het brandstoffilter vervangen maar helaas geen 1 buiten de tank maar in de tank dus die liet ik maar voor wat hij was. Alles weer in elkaar en na 5 minuten dezelfde problemen en als ik dan het stekkertje van de nokkenasversteller eraf haalde bleef ik wel de melding houden van die injectoren maar hij ging in ieder geval niet in noodloop. Dus op de sloop een originele nokkenasversteller gekocht. Helaas probleem niet verholpen zou dan mijn nokkenassensor op het punt staan kapot te gaan, ook deze maar vervangen. Probleem nog niet opgelost. Er zat niets anders op dan maar uit te laten lezen €80 bij Renault dealer, over een week pas tijd. Bij een plaatselijke garage hadden ze meteen tijd voor €40. Eerst alle foutmeldingen gereset en na een poosje was de storing er weer meteen laten uitlezen met als resultaat gasklephuis. Zou ik dan toch het gasklephuis kapot hebben gemaakt? Op marktplaats stond exact dezelfde en die voor €10 overgenomen. Gasklephuis is zelf lerend eerst op contact zetten 10 seconde wachten daarna 10 seconden vol gas gas los daarna starten en de auto regelt hem zelf in. Probleem nog niet opgelost. Aansluitstekker ook gecontroleerd maar kon niets vreemd vinden. Tijdens het lopen van de motor merkte ik dat de binnenverlichting soms feller ging branden. Verschillende meters op de accu gezet en daar zag ik dat de spanning fluctuerende van 12v tot soms bijna 16v. Spanningsregelaar of de dynamo zelf? Op de sloop een identieke dynamo gehaald en geplaatst. Probleem nog niet opgelost. Wat nu? Penbobines misschien, ik heb een aantal Renaults en diverse reserve Penbobines. 1 voor 1 vervangen, toen ik er 2 had vervangen deed mijn dynamo niets meer geen lading 12v. Dan maar 4 Penbobines uit een rijdende Renault gehaald en deze geplaatst, lading 15v en na 5 minuten weer storing. Wat nu? Ik had de bougies nog die er uit kwamen waarvan 1 de isolatie van kapot was gegaan. Toch die bougies terug geplaatst, resultaat niet mooi lopen maar wel een lading van 14.4v. Toen de kapotte bougie vervangen door 1 nieuwe (die ik er net had uitgehaald) resultaat lading 15v maar bleef storingsvrij. Tijdens de proefrit 1x in de storing. Vandaag 4 nieuwe ngk bougies gekocht en geplaatst, resultaat lading van 14.4v en een prachtig mooi lopende auto.
De eerste proefrit was geweldig.
Resultaat de in het begin nieuwe bougies daar is er 1 of meerder slecht van geweest en als ik na het plaatsen de auto warm had laten draaien dan zou hij in storing gegaan zijn. Door dat niet gedaan te hebben ben ik op het verkeerde been gezet en nooit getwijfeld aan de bougies.
Moraal van het verhaal, goedkope bougies uit Duitsland (Autodoc) kan veel ellende opleveren.
Ik hoop met dit verslag mensen te helpen met soms lastige zoektocht.
Groet van een hobbiest😃

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen