storing . controleer inspuiting .

Alles wat met de motor van de Scenic te maken heeft.
Plaats reactie

Topic author
leo de groot
Lid
Lid
Posts in topic: 6
Berichten: 65
Lid geworden op: 02 dec 2016 19:20
Actief als: particulier

storing . controleer inspuiting .

Bericht door leo de groot »

Hallo . de 2007 Renault Scenic 150 PK diesel automaat van mijn 87 jarige moeder die permanent in Spanje woont . waar ze praktisch niet meer mee rijd maar ik dus wel wanneer ik hier bent zoals nu . daarbij zijn de laatste 14 dagen er een aantal storingen voorbij gekomen . de auto heeft 167.000 km gelopen en krijg jaarlijks onderhoud . het begon met controleer inspuiting het kwam en was zo af en toe ook weer weg . ben er mee naar de garage geweest die melde min of meer er moest meer meer mee gereden worden en dan zou het wel verdwijnen . en toen kwam de storing katalysator regenereren ( een paar keer ). en daarna verdween de storing over de inspuiting . . maar was na een paar dagen weer terug . tussen door ook een paar keer controleer ESP .
de enige storing die nu voor 95% van de tijd blijft branden is de controleer inspuiting . gisteren met 4 man in de auto een berg opgereden om ergens te gaan eten . wat niet soepel ging door de velen wielrenners onder weg . af en toe bijna tot stilstand gekomen omdat de door de velen bochten inhalen niet ging . en door het gebrek aan vermogen was dat ritje geen pretje .
na het eten bij de auto aan gekomen roken we een brandlucht en kwam er rook onder de motorkap uit .
wat bleek de isolatie onder de parafaan was aan het schroeien , eigenlijk branden zonder vlammen . gelukkig geen schade het isolatie materiaal verwijderd en naar beneden gereden wat een stuk beter ging . wat de oorzaak is geweest ??? iemand die het weet mag het melden . ik heb er geen verklaring voor . motor is niet te heet geweest en ook niet overbelast wat al moeilijk gaat want hij haalt de 3000 toeren niet eens voor mij een groot raadsel . wat paniek bij de mede passagiers die dachten dat ze naar huis moesten gaan lopen .gaat morgen maar weer een afspraak bij de garage maken . want ben het nu zat dit gaat natuurlijk niet vanzelf over . heeft er iemand enig idee wat er allemaal loos kan zijn . graag ideeën en/of suggesties voor dat de Spaanse monteur met een bull shit verhaal aankomt . wat hier wel meer gebeurt zoals de laatste 3 jaar 8 liter motor olie ververst en ik bedoel dus per keer . en nee er zit geen Detroit diesel in .

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

mechanic
Gouden Bahco
Posts in topic: 5
Berichten: 16029
Lid geworden op: 24 apr 2008 20:47
Actief als: particulier
Locatie: Someren

Re: storing . controleer inspuiting .

Bericht door mechanic »

Sommige m9r motoren nemen wel 8l olie, maar niet allemaal, afhankelijk van indice nummer motor.

Een complexe dieselmotor zoals deze en weinig gebruik kan zeker voor storingen zorgen, maar het is wat gokken zonder een foutcode. Een vervuild/verstopt roetfilter is een optie, wellicht een geforceerde regeneratie.

Die isolatie gaat niet vanzelf branden, die zal ergens tegenaan komen lijkt me.?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Topic author
leo de groot
Lid
Lid
Posts in topic: 6
Berichten: 65
Lid geworden op: 02 dec 2016 19:20
Actief als: particulier

Re: storing . controleer inspuiting .

Bericht door leo de groot »

de isolatie die aan de onderzijde van de parafaan zit komt niet in aanraking met welk deel van de motor dan ook . maar stel dat het door veroudering is gaan hangen . dan komt het op het plastieke deel wat bovenop de motor zit te liggen en dat wordt nooit zo heet dat het gaat branden/schroeien . het is een raadsel en dat zal het wel blijven ook .
hij gaat donderdag naar de garage . zal hem attenderen op het roetfilter verhaal .
heb wel in 1 week tijd 2 x katalysator regenereren gehad . vandaag ongeveer 10 minuten geen storing gehad . maar het controleer inspuiting is weer terug .
wat is er zo (anders ) complex aan deze motor ??

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

mechanic
Gouden Bahco
Posts in topic: 5
Berichten: 16029
Lid geworden op: 24 apr 2008 20:47
Actief als: particulier
Locatie: Someren

Re: storing . controleer inspuiting .

Bericht door mechanic »

Het is niet vanzelf gaan branden natuurlijk, maar dat zal wellicht een raadsel blijven.

Vergelijk deze motor met allerlei op en aanbouw delen en electronica eens met een diesel van wat eerder. Wat er niet op zit kan niet stuk.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Topic author
leo de groot
Lid
Lid
Posts in topic: 6
Berichten: 65
Lid geworden op: 02 dec 2016 19:20
Actief als: particulier

Re: storing . controleer inspuiting .

Bericht door leo de groot »

vandaag weer gewoon de Renault gebruikt . met de bijna constant aanwezige storing . is goed te doen .
wat mij is op gevallen is dat de motor razend snel op temperatuur is . op de meter branden dan 5 blokjes wat volgens mij normaal is .
maar na 4 km rijden branden ze alle 5 al .
vanmiddag parkeerde ik de auto en rook weer een lichte brand lucht dus weer de motorkap open . geen rook of iets dergelijks maar de plastieken of wat het ook is afdekking van de motor was knap heet . en de onderzijde van de paravaan waar normaal de isolatie zit maar nu dus niet meer, was nog heter verbrande bijna mijn hand eraan . dat verklaart dus het verbrande/verschroeide isolatiemateriaal .
maar hoe kan dat nou In godsnaam zo heet worden . het is uiteindelijk stralings warmte van de motor .
bergrijp er niks van . het mysterie wordt steeds groter als de waarschuwing controleer inspuiting uit is wat vandaag ook weer gebeurde ( 5 minuten )heb ik geen enkele anderen waarschuwingen rijd hij weer normaal . alhoewel ik dan tocht de indruk heb dat hij vroeger wat feller was . .
morgenochtend zet ik hem bij de garage neer . en dan maar afwachten .

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

mechanic
Gouden Bahco
Posts in topic: 5
Berichten: 16029
Lid geworden op: 24 apr 2008 20:47
Actief als: particulier
Locatie: Someren

Re: storing . controleer inspuiting .

Bericht door mechanic »

Een verstopte uitlaat/roerfilter produceert enorme extra hitte bijvoorbeeld.
Zo'n diesel heeft gewoonlijk best wel wat tijd nodig om op te warmen.

Ben benieuwd.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Topic author
leo de groot
Lid
Lid
Posts in topic: 6
Berichten: 65
Lid geworden op: 02 dec 2016 19:20
Actief als: particulier

Re: storing . controleer inspuiting .

Bericht door leo de groot »

we zijn er eindelijk uit .
roetfilter zat voor 82 % dicht .wordt gedemonteerd .schoongemaakt . ( bij een ander bedrijf ) en weer terug geplaatst . is volgende week maandag of dinsdag klaar . kosten nog onbekend .
Mechanic bedankt voor de reacties .

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

mechanic
Gouden Bahco
Posts in topic: 5
Berichten: 16029
Lid geworden op: 24 apr 2008 20:47
Actief als: particulier
Locatie: Someren

Re: storing . controleer inspuiting .

Bericht door mechanic »

Dat is behoorlijk, en verklaart een hoop!

Af en toe een langer stuk rijden en de motor indien warm goed aan de tand voelen helpt.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



scarface450
Lid
Lid
Posts in topic: 1
Berichten: 681
Lid geworden op: 09 apr 2017 12:42
Actief als: particulier

Re: storing . controleer inspuiting .

Bericht door scarface450 »

Hier ook deze mening : motor warm = op de staart trappen en niet sparen. 👍
2 weken terug nog met vlag en wimpel door de "roettest-keuring"
1 a 2 x/jaar een additief bij de diesel kan ook geen kwaad natuurlijk. Maar het belangrijkste is toch die warme motor en de motor dan niet sparen. Liever dan wat meer toeren dan te weinig. (sport stand)

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Topic author
leo de groot
Lid
Lid
Posts in topic: 6
Berichten: 65
Lid geworden op: 02 dec 2016 19:20
Actief als: particulier

Re: storing . controleer inspuiting .

Bericht door leo de groot »

vorig jaar zomer is hij nog wel door de keuring gekomen . ik ben hier ongeveer 3 maanden per jaar en rijd dan 3 a 4 x per week naar Benidorm wat 45 kilometer is . en weer terug uiteraard . maar komen dan niet boven de 100 km/h uit .
. maar mijn moeder heeft er jaren lang korte stukjes meegereden en waarschijnlijk op een vreselijke truttige manier . .maar zal het advies ter harte nemen pak dan wel af en toe de tolweg naar Benidorm en zal er 2 x per jaar een blikje ingooien .
het branden/ schroeien is hiermee ook gelijk verklaard
feit blijf wel dat toen hij een paar weken terug in de garage was hij dus kennelijk niet uitgelezen is want toen was het advies gewoon wat meer rijden . heb nu een huurauto een Peugeot 208 wat een vreselijke auto niet veel groter dan een kippenhok.
iedereen bedankt

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Topic author
leo de groot
Lid
Lid
Posts in topic: 6
Berichten: 65
Lid geworden op: 02 dec 2016 19:20
Actief als: particulier

Re: storing . controleer inspuiting .

Bericht door leo de groot »

even een update voor diegenen die het interesseert .
vandaag de auto opgehaald en 450 euro betaald rijd weer prima geen storing meldingen meer .
wat mij wat tegen viel is dat de intercooler slang vervangen is . het verhaal was dat hij slecht was en anders op een later moment vervangen zou moeten worden
oke prima wat nodig is is nodig . maar dat die rubberen slang 145 euro moet kosten was wel even schrikken
dan 140 euro voor het schoonmaken van ik neem aan het roetfilter maar op de bon staat FAP ????
dan 60 euro voor het aanpassen en her programmeren en de proefrit
en 30 euro arbeidsloon voor het vervangen van de slang .
alles bij elkaar 450 euro incl btw ( iva ) jammer van die dure slang .


Jouw antwoord hier?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

mechanic
Gouden Bahco
Posts in topic: 5
Berichten: 16029
Lid geworden op: 24 apr 2008 20:47
Actief als: particulier
Locatie: Someren

Re: storing . controleer inspuiting .

Bericht door mechanic »

Fap=filtre à particules

Hoe is dat filter schoongemaakt, geforceerde regeneratie?

Wat nodig is is inderdaad nodig, maar wordt zoiets niet gecommuniceerd?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in

  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht