Storingslampje

Alles wat met de motor van de Twingo te maken heeft.
Plaats reactie

Topic author
Tjip
Lid - eerste logo binnen
Lid - eerste logo binnen
Posts in topic: 13
Laatste bezoek: 02 mei 2025 20:33
Actief als: particulier

Storingslampje

Bericht door Tjip »

Goedendag,

Even kijken of dit vaker voorkomt, ik heb bij mijn Twingo 2 1.2 16v de distributieriem laten vervangen door de dealer.
Een week later begon het motorstoringslampje te branden.
Uit laten lezen, DF232 storing airco druksensor, de airco is zolang ik de Twingo heb al buiten werking.
DF398 storing werking brandstofcircuit en DF330 circuit van de klopsensor kwamen naar voren.
Die zijn gereset, weekje mee gereden plusminus 100 km toen brande het lampje weer, weer uit laten lezen en dezelfde storingen kwamen weer naar voren.
Toen zijn ze een uurtje ergens mee bezig geweest, das nu drie weken geleden maar vandaag begon het lampje weer te branden.
De laatste keer gaf de monteur aan indien zich dit weer voor doet moeten de kleppen gesteld worden……mmm, lijkt mij niet het probleem, kleppen staan of goed of niet goed.

Steeds als het lampje gaat branden, regent het en is de weg hobbelig, als dat lampje dan brand rijd de auto gewoon zonder problemen, al had ik vandaag wel het gevoel dat ie in vierde versnelling bij ongeveer 50kmh niet lekker liep, beetje horten en storten leek het maar niet ernstig.
Rij je lekker door heb ik nergens last van.

Zou het kunnen dat tijdens de werkzaamheden een of ander stekkertje net niet lekker teruggeplaatst is of beschadigd is aangezien vocht er iets mee te maken lijkt te hebben?
Voor het vervangen van distributieriem en onderhoud heeft er nooit een storingslampje gebrand, maandag voor de derde keer terug.
Elke keer weer hetzelfde, de kosten lopen ook aardig op zo, onderhoud en die riem was al ruim €1100,00, eerste keer uitlezen noemden ze service, tweede keer mocht ik €49,00 aftikken.
Kijken waar ze nu weer mee komen maar wat zeker is, ik betaal niets tot het dit keer afdoende en correct verholpen is.

Bedankt voor het nemen van de moeite en tijd om dit hele verhaal te lezen, kon het niet korter verwoorden🤔.

Groetjes Tjip

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

mechanic
Gouden Bahco
Posts in topic: 10
Laatste bezoek: 18 mei 2025 22:29

Re: Storingslampje

Bericht door mechanic »

Voor de riemwissel hoedt er heel weinig los, maar ben er niet bijgeweest dus weet niet wat er precies gedaan is.

Bij de 16v komt de klepspeling wel nauw overigens, zijn 2 verschillende afstellingen voor.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Topic author
Tjip
Lid - eerste logo binnen
Lid - eerste logo binnen

Bericht door Tjip »

Hoi Mechanic,

Zou het dan kunnen dat na zo een riemwissel de kleppen toch gesteld moeten worden?
Daar is niets mee gebeurd toch, zou je zeggen dat ie voor de riemwissel ook deze storing zou hebben.

Als ze hem een reset geven is alles weer even een kilometertje of honderd, of rijdend in een regenbui goed.
Kleppen staan toch fout of goed, daar maakt een reset niks voor uit lijkt mij.

Maar he ik ben geen monteur dus wat weet ik er nou van🙄.

Groetjes Tjip

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

mechanic
Gouden Bahco

Bericht door mechanic »

Ik stel ook geen diagnose hier hé.
Klepspeling is binnen de marge of er buiten, een riemwissel doet daar niks aan af nee maar ja de monteur komt er vast niet zomaar mee op de proppen.
De 16v heeft vaak last van klepspeling euvels, slechter draaien, ontstekings euvels..

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Topic author
Tjip
Lid - eerste logo binnen
Lid - eerste logo binnen

Bericht door Tjip »

Doe ontstekingsproblemen heb ik al gehad, dat is nu wel goed mag ik hopen.

Op afstand is er ook weinig van te zeggen denk ik, maandag maar weer kijken wat ze bij de dealer er van zeggen, ik ga het weer meemaken en zal het hier even meedelen waar ze nu weer mee gekomen zijn.

Bedankt tot zover.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Topic author
Tjip
Lid - eerste logo binnen
Lid - eerste logo binnen

Bericht door Tjip »

Twingo vanochtend weer bij de dealer gebracht, nu gaan ze maar kleppen stellen maar ze weten niet of het dan verholpen is.
Als klant mag je overal voor betalen, eerst distributiriem en onderhoud a€1153,00, binnen een week problemen en uit laten lezen, dat noemden ze toen nog service.
Gereset maar week later weer lampje aan, toen mocht ik €49,00 aftikken en hebben ze een klein uurtje iets gedaan.
Afgelopen zaterdag, drie weken na laatste reset weer lampje aan, nu dus kleppen stellen a €450,00.
Enige coulance willen ze niks van weten, problemen ontstonden na dat onderhoud en die riem, ik ga hun niet de schuld geven maar tis wel opvallend, nu laten ze de klant ook nog hun zoekspelletje financieren.
Zo snel even berekend €1650,00 verder zometeen en mag je afwachten of dit het was…….

Ergens deze week, ze hebben het druk, is de auto weer klaar, ik hou jullie op de hoogte over de vorderingen.

Zo, frustratie is er weer uit en weer door😉😉.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

mechanic
Gouden Bahco

Bericht door mechanic »

In principe geef je zelf de dealer toestemming voor deze situatie, kunt evengoed elders naartoe. Wellicht meer kennis van dit oude blokje dan bij de dealer.

1150 voor een riemwissel en een beurtje is natuurlijk belachelijk voor een dergelijke auto, maar met een hood uurtarief wel te verklaren.

Wellicht is het niemand zijn schuld, sommige zaken slijten vanzelf en hebben daarsoor aandacht nodig.
Kleppen blijven niet voor altijd goed staan!
Hopelijk weten ze daar nog dat er 2 afstelwaardes zijn afhankelijk van een merkteken op de nokkenas.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Topic author
Tjip
Lid - eerste logo binnen
Lid - eerste logo binnen

Bericht door Tjip »

Ja ik weet ik geef zelf toestemming, na wat mindere ervaringen bij een onafhankelijke garage ben ik met de Twingo altijd bij de dealer geweest.
Altijd tevreden geweest, op zich ook nu nog steeds want de behandeling is wel netjes.

Tot op heden, drie jaar, nooit hoge kosten gehad met het normale onderhoud alleen nu begint het aardig op te lopen.
Als ie weer afgehaald kan worden na de werkzaamheden maar een flink stuk rijden, tank volgooien en gaan.
Kilometers maken als zijnde testrit, ik rij ook erg weinig, ongeveer 2500 a 3000 per jaar met deze Twingo dus eens een hele flinke rit kan ook geen kwaad.
Dan gaan we het weer meemaken en hopen dat het nu voor elkaar is.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

mechanic
Gouden Bahco

Bericht door mechanic »

Dat zijn dure kilometers zo dan!

Ben benieuwd of het hiermee opgelost is.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Topic author
Tjip
Lid - eerste logo binnen
Lid - eerste logo binnen

Bericht door Tjip »

Nog even geduld mensen, volgende week dinsdag hebben ze pas tijd, maar durven ze wel bijna zeker te garanderen dat na het kleppen stellen de storingen voorbij zijn……..eerst zien, kilometers maken dan pas geloven.
De betalingen van vorige reparaties aangaande dat storingslampje, wat dus niks geholpen heeft, worden in mindering op de nieuwe rekening voor het kleppen stellen gebracht.
Komen ze mij toch een eindje tegemoed wat kosten betreft, die drukte, waardoor alles zo lang duurt, neem ik maar voor lief.
Zoveel doe ik niet met de Twingo dus een paar dagen wachten is geen probleem.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Topic author
Tjip
Lid - eerste logo binnen
Lid - eerste logo binnen

Bericht door Tjip »

Je zou zeggen, ze gaan kleppen stellen, weten ze wat ze daarvoor nodig hebben, toch…….dus bestel je een kleppendekselpakking, lijkt mij.
Zoniet deze dealer, die komt er tijdens kleppen stellen achter, laten we de pakking ook vervangen, onee die moeten we bestellen…….vandaag dus ook weer niet klaar.
Nu richten ze op einde van de week, moet die pakking nog gemaakt worden of zo.
Ze gaven aan, rubberen pakking is meerdere keren bruikbaar, maar zoals mijn Twingo van bijna twaalf jaar oud en iets meer als een ton op de teller, doen we er meestal een nieuwe in, waarom heb je die dan niet besteld vraag ik dan, ehhhh, tja…..
Achja, je wist ook pas twee weken dat je bij deze auto kleppen ging stellen toch.

Denk je er goed aan te doen naar de dealer te gaan, na dit gebeuren, het voorgaande, zien ze mij daar never nooit meer.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

mechanic
Gouden Bahco

Bericht door mechanic »

Wat amateuristisch! Een klein klusje wordt zo een enorme opgave!
Hopelijk hebben ze dan wel de juiste afstel gegevens gebruikt!

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Topic author
Tjip
Lid - eerste logo binnen
Lid - eerste logo binnen

Bericht door Tjip »

Ik vrees het ergste, toen ik daarover begon was het net of de monteur water zag branden.

Ik ga het meemaken ergens verderop in de week.
Meteen na afhalen voltanken en kilometers maken, kijken of het straks wel goed gedaan is.
Gaat lampje weer branden? Gaat de Twingo weer terug, dan maar eens een verantwoordelijk persoon daar te spreken zien te krijgen en hem of haar dit alles voorleggen.
Of het zin heeft weet ik niet, zoals je aangeeft amateuristisch komt dit allemaal over, ik had meer van een dealerbedrijf verwacht.
Zeker omdat het gebeuren, mijns inziens, ontstaan is na vervangen van een distributiriem, dat er betaald moet worden begrijp ik, maar nu sponser ik hun onderzoekspelletje, komt op mij niet echt over of ze een idee hebben wat ze moeten doen.
Ze zeggen zelf al, als dit niet afdoende geholpen heeft moeten we weer verder kijken, allemaal leuk en aardig maar de kosten lopen zo aardig op, eens houdt het op wat dat betreft.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Topic author
Tjip
Lid - eerste logo binnen
Lid - eerste logo binnen

Bericht door Tjip »

Twingo staat weer thuis, kijken of dat kleppenstellen heeft geholpen met mijn storingen.
Wel viel mij meteen op, motortje draait wat rustiger, stiller, lijkt net een beetje meer pit te hebben voor zover ie dat al had😉.
De rekening word nagestuurt, ze moesten maar eens even rekenen vonden ze daar, vorige kosten kwa reparaties worden verrekend in deze rekening.
Ook mijn geduld, vriendelijkheid, ondanks uitlopen en gepruts, hun eigen woorden, moest beloond worden vond de manager daar.

In het weekend eens een aardige rit maken en afwachten maar, ik ben benieuwd.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

mechanic
Gouden Bahco

Bericht door mechanic »

In mijn tijd als monteur bij de merkdealer kregen particuliere klanten welke met een oudere auto kwamen nét dat beetje extra. Wat ik opmaak uit dit verhaal is dat idee verdwenen, en is er eigenlijk geen reden meer om naar de merkdealer te gaan buiten de garantieperiode.

Er zijn niet veel auto's meer waar de kleppen gesteld van moeten worden, menig nieuwe monteur heeft er nog nooit van gehoord.
Bij dit specifieke type (1.2 16v d4f) zijn er dus 2 verschillende afstel gegevens, afhankelijk van een merkteken wel/niet op de nokkenas. Een onnodig lastig iets, typisch Frans dus. Foutieve klepspeling kan ook ontstekings foutcodes genereren weet ik nog, en ook daadwerkelijk slecht lopen.

Dat je nu verschil merkt geeft in mijn optiek aan dat de kleppen een onjuiste afstelling hadden.
Citaat wikipedia:
"Te grote klepspeling zorgt ervoor dat de klep te laat en niet ver genoeg opengaat, waardoor er niet voldoende tijd is om de cilinder te vullen en te legen. Dit kan merkbaar zijn aan een tikkend geluid in het motorblok en vermogensverlies.
Te kleine klepspeling zorgt ervoor dat de klep niet lang genoeg (of in extreme gevallen zelfs helemaal niet) in rusttoestand tegen de klepzitting komt. Hierdoor kan de hitte van de klep onvoldoende afgevoerd worden en als de klep niet geheel sluit, bestaat het risico dat de klep verbrandt. Tijdens het rijden kan een te kleine klepspeling niet tot nauwelijks worden opgemerkt. Een te kleine klepspeling is dus het meest risicovol aangezien dit motorschade kan opleveren."

Hopelijk is het nu dan juist gedaan en zijn de klachten verdwenen!

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Topic author
Tjip
Lid - eerste logo binnen
Lid - eerste logo binnen

Bericht door Tjip »

Ruim een week na het kleppen stellen, paar honderd kilometers gereden, geen lampje meer gezien.
Gezien het iets anders rijden van de auto, even iets meer pit, wat soepeler rijgedrag, was dat kleppen stellen dus wel nodig.
Nog even aankijken maar ik denk dat het nu opgelost is.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

mechanic
Gouden Bahco

Bericht door mechanic »

Gelukkig maar, nu nog de rekening op correcte wijze vereffenen en de auto kan weer door!

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Topic author
Tjip
Lid - eerste logo binnen
Lid - eerste logo binnen

Bericht door Tjip »

Die rekening heb ik al gehad, vorige kosten zijn netjes verrekend, er was wat ruimte om een mooie korting te geven.
Mijn vertrouwen in deze dealer is weer beetje herstelt zeg maar, maar…….na dit gepruts, lange wachttijden, zoek ik mijn heil ergens anders de volgende keer voor onderhoud.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

mechanic
Gouden Bahco

Bericht door mechanic »

Met hulp via dit forum kun je ook veel zelf, eventueel!

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

RDruten
Lid - en hoppa, logo 2
Lid - en hoppa, logo 2
Posts in topic: 2
Laatste bezoek: 02 mei 2025 22:14

Bericht door RDruten »

Interessant topic om te lezen.

Ben wel benieuwd naar de kmstand van dit blokje.
Genoeg anderen rijden 150-200k zonder kleppen stellen.

En voor €1500 heb je een donorblok met nieuwe koppeling/distributieset en kleppendekselpakking als je het goed doet.
Incl. montage. :P

@Tjip

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Topic author
Tjip
Lid - eerste logo binnen
Lid - eerste logo binnen

Bericht door Tjip »

Nou, zoveel weken en kilometers verder, storingslampje niet weer zien branden.
Het kleppen stellen heeft dus geholpen, auto rijd ook lekkerder, net even wat meer pit.

Dit blokje heeft pas 104.000 gelopen, heeft altijd, volgens het boekje, dealer onderhoud gehad.

Voor nu weer tevreden met de Twingo, voorlopig maar even houden zo………

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

mechanic
Gouden Bahco

Bericht door mechanic »

Opgelost dus, mooi.
Voor de duidelijkheid aangaande de eerder genoemde 2 verschillende afstelwaardes van de d4f 1.2 16v.
Mooie voor de dealer.

[attachment=1]Screenshot_20240828_231755_YouTube.jpg[/attachme
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Topic author
Tjip
Lid - eerste logo binnen
Lid - eerste logo binnen

Bericht door Tjip »

Even mijn oudere topic omhoog halen, Twingo werkte en reed perfect tot…….drie weken terug…….
Weer motorstoringslampje en ditmaal geratel onder motorkap vandaan, ik heb niet eens meer de moeite genomen hier na te gaan kijken of te laten kijken.
Ik heb de Twingo viavia de deur gewezen, ik begreep vandaag van maatje die werkt bij dat bedrijf, ze hebben even naar de motor gekeken, oud ijzer van gemaakt……wat er nou was?? Laten we zeggen niet meer de moeite waard geld in te steken.
De rest van de Twingo is voor zover er iets van waarde aan zit, gedemonteerd, verkocht of opgeslagen tot het verkocht word als er vraag naar komt.
Bekende demontagebedrijf verhaal.
Voor mij, eerste en laatste Renault, nooit heel lang of veel plezier gehad van deze auto.
Er zullen best goede Twingo,s zijn hoor, maar ik brand mij er niet meer aan……

Dus bij deze nogmaals bedankt voor alle adviezen die ik hier heb mogen ontvangen en van de dingen die ik daarvan heb geleerd.

Veel plezier met jullie Renaults, ik meld mij af.

Groetjes Tjip

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

mechanic
Gouden Bahco

Bericht door mechanic »

Vervelend, twingo zijn toch eigenlijk de merst betrouwbare renaults van die tijd.
Hopelijk meer succes met een andere auto.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

RDruten
Lid - en hoppa, logo 2
Lid - en hoppa, logo 2
Posts in topic: 2
Laatste bezoek: 02 mei 2025 22:14

Bericht door RDruten »

Heftig na 110.000 Km.
Mijn eerste motor klapte ook bij 116.000 een klepveer en zuiger/cilinderwand beschadigd.
Begrijpelijk besluit!

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Tiesto
Lid - eerste logo binnen
Lid - eerste logo binnen
Posts in topic: 1
Laatste bezoek: 03 mei 2025 11:59

Bericht door Tiesto »

Jeetje wat een vervelende afloop na al zoveel pech met de Twingo, hopen dat je meer geluk met een opvolger hebt!

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut