T35 2.5 dCi motor management storing

Zit het onder de motorkap en is het niet elektrisch ? Dan is dit de juiste rubriek
Forumregels
- Vermeld het type Renault in de titel, liefst tussen [ haken ] aan het begin van de titel
- Geef zoveel mogelijk informatie over het betreffende model en jaartal, zodat er niet naar gevraagd hoeft te worden.
Plaats reactie

Topic author
Albertooo
Net ingestapt
Net ingestapt
Posts in topic: 1
Laatste bezoek: 03 okt 2024 15:15
Actief als: particulier

T35 2.5 dCi motor management storing

Bericht door Albertooo »

Goedendag,

Zoals de titel al suggereert heb ik een renault master ii t35 2.5 dCi uit 2010 met een motor management storing. Wanneer ik deze uit probeer te lezen krijg ik geen storingscode. Tijdens het rijden rijden heb ik het volgende ervaren: in eerste instantie ging het lampje branden bij starten afgelopen winter wanneer het erg koud was en wanneer ik weg reed ging deze weer uit. Toen de temperaturen weer wat omhoog gingen was het weer over. Echter kwam het weer terug en bleef het lampje steeds langer branden voordat deze uit ging. Bij het invoegen op bijvoorbeeld de snelweg (wanneer je dus het gas goed intrapt) begon ie soms in te houden en viel het vermogen ineens weg. Wanneer ik dan het gas los liet of even wachtte kwam ie wel weer en kon ik daarna weer gas geven. Ondertussen gaat het lampje eigenlijk niet meer uit maar het inhouden is "helaas" niet consequent te reproduceren.

Tijdens de apk bij de renault dealer de problemen aangegeven en die zouden er naar kijken. Hun conclusie was dat de egr klep vervangen moest worden, het roetfilter daarna geregenereerd moest worden en dat ie niet goedgekeurd was op de roetmeting. Echter konden zij geen originele renault klep leveren. Gezien ik ruim op tijd was voor de apk besloten om de klep zelf te kopen en te vervangen. Toen ook het uitlaat systeem eronderuit gehaald en extern laten regeneren. Echter kwam ik er toen achter dat er helemaal geen roetfilter in zat (en dat de auto dus ook onnodig is gezakt op de roetmeting). De katalysator is wel "geregenereerd" en er is 23 gram roet uit gehaald (weet zelf niet of dat veel of weinig is). Toen alles weer gemonteerd was leek het probleem opgelost. Lampje was uit en had weer veel meer vermogen.

Echter kwam het lampje snel weer terug, eerst bij starten en dan vlot weer uit maar nu brand ie weer continue ongeveer. Toen nog maar wat onderdelen vervangen: het brandstoffilter, het luchtfilter en de luchtmassameter. Heb nog een common rail druk sensor en turbodruk sensor liggen. Daarbij heb ik ook het slangetje op de buis naar de egr klep los gemaakt en daar druk op gezet. Daarmee wordt de klep naar de turbo bediend en die zie ik dan ook heen en weer gaan. Dat gaat soepel en ik merk geen lekkage in dat slangetje. De hendel gaat ongeveer 60 graden heen en weer. Voor zover nog boeiend zijn vorig jaar de gloeistiften vervangen.

Nu is mijn vraag waar die turbodruksensor zit en of mensen nog andere ideeën hebben wat het probleem zou kunnen zijn. In mijn beleving produceert de auto dus te veel roet waardoor het uitlaat systeem verstopt raakt, hij teveel tegendruk krijgt en daarom gaat er een lampje branden maar waardoor dat dan komt is me niet helemaal duidelijk.

Heb nog op de lijst met mogelijkheden staan om de dieseldruk te testen, injectors te testen en eventueel de compressie per zuiger te meten maar dit zijn dingen waar ik zelf de spullen niet voor heb. Als iemand dat wel kan houd ik me ook aanbevolen. Daarbij heb ik ook het idee dat ik wel zou merken als 1 cilinder niet lekker mee zou komen omdat ie dan wel onregelmatig zou lopen. Loop er ook een beetje tegenaan dat er maar weinig garages zijn waar de auto naar binnen kan. Graag zou ik de wagen volgend weekend meenemen op vakantie dus zoals je allicht begrijpt begint de tijd wel een beetje te dringen helaas...

Ik hoor het graag. Bedankt alvast.

Toegevoegd in 1 uur 15 minuten 1 seconde:
Verder was ik nog even benieuwd wat het aanhaalmoment moet zijn van de bouten van de common rail. Lijken me rekbouten, misschien zelfs ook van de kop... en hoe je het hoge druk gedeelte ontlucht...

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

ap1
lid
lid
Posts in topic: 1
Laatste bezoek: 28 mar 2025 15:20
Actief als: particulier

Re: T35 2.5 dCi motor management storing

Bericht door ap1 »

Roet komt er wel wat uit. As daarentegen bijna niet.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut