Opladen stopt na paar minuten (+oplossing?)

Plaats reactie

Topic author
Floris
4-posting-stubborn
4-posting-stubborn
Posts in topic: 2
Laatste bezoek: 09 feb 2014 13:57
Actief als: particulier

Bericht door Floris »

Hallo allemaal,

als sinds vorig jaar mei rij ik tevreden rond in mijn Zoe (inmiddels meer dan 11.000 km). Nu heb ik af en toe een probleem dat de Zoe stopt met laden na een paar minuten goed geladen te hebben. Op het forum lees ik meerdere anderen die hetzelfde probleem hebben gehad, met vaak als antwoord dat dit aan de aarding ligt. maar... Die fout ken ik wel, dan begint de Zoe helemaal niet te laden. Ik heb het specifiek over het probleem dat de Zoe wel goed begint, maar later gewoon stopt (en je dus bij een half-lege auto terugkomt). Ook bij laadpalen die het vaak gewoon wel doen.

Nu viel mij op dat elke keer als ik het probleem had, de weergavestand van mijn dashboard ook 1 stand verschoven was. Dat deed me vermoeden dat het aan de Zoe lag en niet aan de laadpunten. Toen ik daarnaast ook de fout 'probleem met regelaar' (of zoiets) zag, heb ik het volgende geprobeerd: Per rit helemaal geen gebruik meer maken van de regelaar (dus niet cruise control en niet begrenzer, maar 'neutraal' zodat er ook niks op het dashboard staat). En dat werkt! Ik heb het nu ontzettend vaak uitgetest: als ik de regelaar niet gebruik tijdens de rit gaat laden altijd goed, als ik de regelaar wel gebruik tijdens de rit gaat laden vaak fout.

Nu de vraag: wie heeft dit precieze probleem ook en wil dit eens bij zijn eigen auto uitproberen? Het is leuk dat het bij mij werkt, maar misschien hebben jullie er ook wat aan. En daarnaast wil ik graag mijn regelaar weer kunnen gebruiken, en niet telkens van de garage het antwoord krijgen dat het aan de laadpaal ligt.

Alvast bedankt,

Floris

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

avdvee
lid
lid
Laatste bezoek: 04 dec 2017 13:50

Re: Opladen stopt na paar minuten (+oplossing?)

Bericht door avdvee »

Ach, ik had wel al een relatie gelegd (na die fout kan ik de snelheidsregelaar niet gebruiken) maar andersom niet. Maar ik gebruik de regelaar wel dagelijks; dat is dan afkicken .....
Arnold van der Veen, Renault Zoe ZEN Gris Neptune oktober 2013.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

renault15.17
Global Moderator
Global Moderator
Posts in topic: 1
Laatste bezoek: 27 apr 2025 21:33
Contacteer:

Bericht door renault15.17 »

Allereerst welkom op dit Zoe forum Floris. Stel je in dit topic ook even voor.

Ik kom zelf te weinig bij openbare oplaadpalen (die niet (goed) werken) om jou theorie te kunnen testen. De openbare oplaadpalen die ik met regelmaat aandoe, werken tot nu toe altijd probleemloos. En ik rij heel veel op de CC.
Don't HURRY, be happy!

R15 TL (1975 restauratie nadert het einde)
R17 TL découvrable automatic (1976)
R15 GTL Grand Prix (1977 restauratie start binnenkort)
Laguna coupé 2.0T automaat, 4ws (2013)
Zoe Z.E. Intens 41 kWh (2013)
Alpine A110 (2023)
Van de baas: Mégane E-tech Evolution ER (2023)

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

MartijnEV
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Laatste bezoek: 28 mar 2019 15:54
Contacteer:

Bericht door MartijnEV »

Dat lijkt me wel een heel onwaarschijnlijk verband.

Bovendien is er een "vertaalprobleem", hetzelfde woord wordt in NL Zoe's gebruikt voor twee volstrekt verschillende componenten:

- Regelaar (Cruise Control) - zie tekstje bovenin je instrumentenpaneel

is iets geheel anders dan

- Regelaar (motorcontroller/inverter) - de foutmelding die bij sommigen soms rechts verschijnt 'Controleer Regelaar' duidt dus niet op 'controleer cruise control', maar op 'controleer inverter'

Daarentegen:
Ik vermoed nog steeds dat wanneer het opladen na enige tijd stopt, dit wordt veroorzaakt door een laadpaal met lastmanagement, waarbij op een zeker moment de Control Pilot naar 6 Ampère zakt. (Eh sorry voor dit technische verhaal). De Zoe accepteert namelijk een CP lager dan 8 Ampère niet, (waarmee de Zoe overigens afwijkt van de IEC norm). Wel zou de Zoe automatisch weer moeten beginnen met laden zodra de CP weer op 8 Ampère of hoger komt. Als dat opnieuw beginnen met laden niet gebeurt is er vermoedelijk tevens een softwareprobleem, waardoor de status in de controller van de laadpaal niet terugspringt/terug kan springen naar "laden".

@Floris - zou je de adressen kunnen aangeven van de laadpalen waar je dit probleem hebt ervaren?
Google Maps kaart met alle snelladers in Nederland: http://www.chargefast.nl
Twitter: @MartijnEV

2013-2018: Renault Zoe Intens Q210 ZE40 - Bleu Energie
december 2018-heden: Jaguar I-Pace EV400 S - Fuji White

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

fivari
Lid
Lid
Laatste bezoek: 09 dec 2019 16:47
Contacteer:

Bericht door fivari »

Ik denk dat Martijn gelijk heeft. Ik heb tot nu toe een keer de melding "accu laden niet mogelijk" gekregen en daarna "controleer regelaar" en dat was aan een laadpaal van de Belgische spoorwegen, waarvan ik met zekerheid weet dat ze aan lastmanagement doen.
Renault Zoe Life, vanaf 31/12/2013
km-stand: 74.400 km op 20/06/2018 dus gemiddeld 16.400 km per jaar
Afbeelding zonder ladingsverliezen
www.fivari.be

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

electronaut
lid
lid
Laatste bezoek: 18 okt 2014 10:42

Bericht door electronaut »

Hoi Floris,

Welkom op het forum!

Ik ben skeptisch. Maar je zou het nog verder kunnen onderzoeken. In de naam van de wetenschap. Hoe lang onthoudt de Zoe het gebruik van de cruise control? Als je de auto aan- en weer uitzet voordat je begint met laden, is dan het gebruik van de cruise control uit haar geheugen gewist? Of moet je echt een stukje gereden hebben zonder cruise control? Ik heb helaas geen publieke laadpaal met dit probleem waar ik ook regelmatig moet laden en kan het dus niet proberen.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Topic author
Floris
4-posting-stubborn
4-posting-stubborn
Laatste bezoek: 09 feb 2014 13:57

Bericht door Floris »

Ik ben ook skeptisch, vandaar dat ik me afvraag of dit ook bij anderen werkt :)

Het gaat om de knop van de Cruise Control/begrenzer. Deze moet echt uit staan, dus dat er geen symbool op het dashboard staat. Als je de knop wel hebt gebruikt, werkt de auto even uitzetten en een klein rondje rijden. De laadpalen waar ik dit probleem heb gehad (en zonder gebruik van de knop niet heb gehad) zijn in Utrecht, Amsterdam en Wageningen. De meeste zullen van de desbetreffende gemeente zijn of van E-laad (allemaal openbaar).

Even voor de duidelijkheid: het gaat dus om het laden dat na een aantal minuten stopt. Als je het probleem hebt gehad (bij mij tenminste) is de stand van het dashboard ook versprongen. Bij mij staat deze altijd op het actuele vermogen, en is deze na het probleem versprongen naar de kilometerstand. Die foutmelding over de regelaar heb ik maar een paar keer erbij gehad, maar bracht me wel op het idee.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

avdvee
lid
lid
Laatste bezoek: 04 dec 2017 13:50

Bericht door avdvee »

- Regelaar (motorcontroller/inverter) - de foutmelding die bij sommigen soms rechts verschijnt 'Controleer Regelaar' duidt dus niet op 'controleer cruise control', maar op 'controleer inverter'
Ja ik snap de verwarring in deze en denk ook dat het niet gaat om de cruise control MAAR als ik die melding krijg doet de cruise controle het (ook) niet meer. Er is dus hoe dan ook wel een verband.
Arnold van der Veen, Renault Zoe ZEN Gris Neptune oktober 2013.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

mixedemotions7
Net ingestapt
Net ingestapt
Laatste bezoek: 10 nov 2024 00:28

Bericht door mixedemotions7 »

Hallo ik heb sinds 1 week een Renault Zoe van 2015 als occasion gekocht en waar ik tegenaan loop is dat als ik de Zoe aan een laadpaal aansluit waar 2 auto's op kunnen, de Zoe steeds stopt met laden zolang de andere auto ook laadt en dan niet opnieuw start of verder gaat met laden. Ik krijg dan de melding 'check charging station'.
Als de andere auto dan klaar is met laden en het corresponderende lampje bij die auto ook brandt op de laadpaal, dan krijg ik de Zoe wél aan het laden op diezelfde paal, maar dan alleen door m te unpluggen en opnieuw aan te sluiten.

Ligt dit dan puur aan dat de Zoe niet samen kan laden met nog een andere auto, mogelijk ivm de ampère?
Hebben anderen dit ook? Want het werkt best frustrerend als je in de app van je charging card ziet dat ie steeds vast lijkt te lopen...

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut