1.2 TCE ratel nokkenasversteller vervangen?
-
Topic author - Lid - eerste logo binnen
- Posts in topic: 7
- Laatste bezoek: 12 feb 2025 15:01
- Actief als: particulier
1.2 TCE ratel nokkenasversteller vervangen?
Al enige tijd (vanaf de aankoop) ratelt de motor als deze koud is. Ongeveer een minuut.
Vandaag viel, net nadat ik de auto weer opgehaald had bij de dealer, het vermogen weg tijdens het rijden. Na het ontkoppelen sloeg de motor af. Na opnieuw starten was een duidelijk harde tik hoorbaar en de motor maakte een hoger toerental dan normaal (2200 ongeveer, zonder gas bij geven). De ratel is gebleven. Diagnose van de dealer is dat de nokkenasversteller vervangen moet worden. Als je de stekker van de versteller los haalt, dan is het geluid weg. Zelf ook even getest en inderdaad, na het loshalen van de stekker is de ratel niet meer hoorbaar.
Van oudere Renault motoren met een riem ipv ketting weet ik dat de gehele riem los moest en dat een aantal onderdelen vervangen moest worden, als je de nokkenasversteller ging vervangen. Hoe zit dat bij de 1.2 TCE motor? De auto heeft nu 100.000 km gereden, bouwjaar 2016. Olieverbruik is ongeveer 3000 km per liter olie. Kleppen zijn reeds gereinigd. Iets in mij zegt, mede door de vele berichten hier op het forum, dat de ketting vervangen moet worden.
De dealer gaat alleen de versteller vervangen, zeggen ze. Ben benieuwd naar jullie visie hierop.
Vandaag viel, net nadat ik de auto weer opgehaald had bij de dealer, het vermogen weg tijdens het rijden. Na het ontkoppelen sloeg de motor af. Na opnieuw starten was een duidelijk harde tik hoorbaar en de motor maakte een hoger toerental dan normaal (2200 ongeveer, zonder gas bij geven). De ratel is gebleven. Diagnose van de dealer is dat de nokkenasversteller vervangen moet worden. Als je de stekker van de versteller los haalt, dan is het geluid weg. Zelf ook even getest en inderdaad, na het loshalen van de stekker is de ratel niet meer hoorbaar.
Van oudere Renault motoren met een riem ipv ketting weet ik dat de gehele riem los moest en dat een aantal onderdelen vervangen moest worden, als je de nokkenasversteller ging vervangen. Hoe zit dat bij de 1.2 TCE motor? De auto heeft nu 100.000 km gereden, bouwjaar 2016. Olieverbruik is ongeveer 3000 km per liter olie. Kleppen zijn reeds gereinigd. Iets in mij zegt, mede door de vele berichten hier op het forum, dat de ketting vervangen moet worden.
De dealer gaat alleen de versteller vervangen, zeggen ze. Ben benieuwd naar jullie visie hierop.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- lid
- Posts in topic: 1
- Laatste bezoek: 01 feb 2025 21:03
Re: 1.2 TCE ratel nokkenasversteller vervangen?
Ik zou de auto inruilen, de tijd dat het mis gaat met de 1.2 tce komt steeds dichterbij… genoeg over te lezen op internet en hier op het forum
Laguna lll GT GrandTour 2.0 16v Turbo 2008 + Megane l Cabrio 2.0 16v Aria F4R 2003
Ex: Mégane Hatchback 2.0 16v 1999 F7R, Laguna ll GrandTour 2.0 16v Turbo 2007, 19 16v Cabrio 1993, Renault 19 16v 1991
Ex: Mégane Hatchback 2.0 16v 1999 F7R, Laguna ll GrandTour 2.0 16v Turbo 2007, 19 16v Cabrio 1993, Renault 19 16v 1991
Hide post links |
-
Ik weet niet zo goed wat ik met die tip moet. Je koopt een auto voor een x bedrag en nu inruilen betekent flink verlies maken.
Hide post links |
-
- Gouden Bahco
- Posts in topic: 4
- Laatste bezoek: 12 feb 2025 15:16
De motor is een van de slechtste die renault heeft afgeleverd, en kan me zeker vinden bovenstaande tip.
Het is niet de vraag of maar wanneer er serieize perikelen mee zijn.
Als je de boel open hebt is het alles of niets wat mij betreft, direct de kettingset.
Zodra er geen euvels meer zijn is afstand doen echt de betere keus.
Het is niet de vraag of maar wanneer er serieize perikelen mee zijn.
Als je de boel open hebt is het alles of niets wat mij betreft, direct de kettingset.
Zodra er geen euvels meer zijn is afstand doen echt de betere keus.
Hide post links |
-
De dealer is niet bereid verder te gaan dan alleen kapotte onderdelen vervangen. Het olieverbruik wordt als compleet normaal beschouwd. Dan heb je weinig opties over en Renault zelf doet ook niets...
Hide post links |
-
- Gouden Bahco
Lekkere dealer hoor! Daarom gaan er steeds minder mensen naartoe ook.
Olieverbruik is enkel 'normaal' bij een slecht ontworpen motor.
Gauw van de hand doen en evt verlies nemen, dat ben later anders kwijt aan reparaties.
Olieverbruik is enkel 'normaal' bij een slecht ontworpen motor.
Gauw van de hand doen en evt verlies nemen, dat ben later anders kwijt aan reparaties.
Hide post links |
-
Ondertussen is de reparatie uitgevoerd (nokkenasversteller vervangen) en is het probleem er nog steeds. Het is onvoorstelbaar. Ondanks ''uitvoerig testen'' van de dealer viel het vermogen weer weg en hoor je een ratel die erger wordt bij hoger toerental.
Hide post links |
-
- Gouden Bahco
Tja wat een ellende!
Neem aan dat deze 'reparatie' kostenloos is geweest?
Neem aan dat deze 'reparatie' kostenloos is geweest?
Hide post links |
-
Dat klopt.
Volgens de dealer is de complete distributie gedemonteerd en was er niks te zien aan de ketting. Ik moet dat zelf maar eens gaan bekijken de volgende keer als de timing cover eraf gaat.
Volgens de dealer is de complete distributie gedemonteerd en was er niks te zien aan de ketting. Ik moet dat zelf maar eens gaan bekijken de volgende keer als de timing cover eraf gaat.
Hide post links |
-
Wie herkent dit geluid?
Hide post links |
-
- Gerespecteerd lid
- Posts in topic: 1
- Laatste bezoek: 12 feb 2025 14:47
Je schreef; "Al enige tijd (vanaf de aankoop) ratelt de motor als deze koud is. Ongeveer een minuut" Een minuut is lang. 2012 Golf van de vrouw hoor je na (koud) starten pakweg 5 seconden. Staat 175.000 op de klok en is de tweede ketting. Emissie begint door oprekken ketting nu ook slecht te worden. Derde ketting zit er aan te komen.
Als er bij jouw de eerste ketting er nog op zit kan het heel goed zijn dat deze na negen jaar en 100.000km aan de beurt is. Persoonlijk zou ik ergens anders dan bij je dealer om een diagnose vragen.
Als er bij jouw de eerste ketting er nog op zit kan het heel goed zijn dat deze na negen jaar en 100.000km aan de beurt is. Persoonlijk zou ik ergens anders dan bij je dealer om een diagnose vragen.
Golf 1.2 TSI highline DSG7 '12
Chrysler Town & country limited 4.0 V6 '08
Matra Espace The race 2.0 16v '02
Megan Berline automaat 1.6 16v '00
Chrysler Town & country limited 4.0 V6 '08
Matra Espace The race 2.0 16v '02
Megan Berline automaat 1.6 16v '00
Hide post links |
-
De distributie gaat in zijn geheel vervangen worden. De nokkenasversteller is niet vervangen. De dealer heeft erover gelogen. Ik zal een officiële klacht gaan opstellen richting Renault Nederland.
Hide post links |
-
- Gouden Bahco
Wat een verhaal!
Als je zover bent is er geen enkele reden om de set niet mee te nemen, vond het al heel vreemd.
Als je zover bent is er geen enkele reden om de set niet mee te nemen, vond het al heel vreemd.
Hide post links |
Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie
Je moet lid zijn om een reactie te kunnen plaatsen
Maak een account aan
Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut
Log in
-