Bobine Renault motor 1.6 (Dacia)

Zit er een stroomdraadje aan ? Dan is dit de juiste rubriek
Forumregels
-
- Vermeld het type Renault in de titel, liefst tussen [ haken ] aan het begin van de titel
- Geef (zoveel mogelijk) informatie over het betreffende model en jaartal, zodat er niet naar gevraagd hoeft te worden.
Plaats reactie

Topic author
scenic
Lid
Lid
Posts in topic: 9
Laatste bezoek: 22 jan 2025 14:11
Actief als: particulier

Bobine Renault motor 1.6 (Dacia)

Bericht door scenic »

Hoi,

Heb Dacia Duster 1.6( lpg met Renault blok (K4MF6) onderhoud gebeurt op tijd, na aantal jaren de bougies vernieuwd , LPG bougies laten monteren,
na aantal maanden ging hij op 3 poten lopen, gestopt gekeken, pen bonbine (als voor motor sta links cylinder 1)letterlek aan flarden, naar garage gereden, die montage partner was, klacht ingediend hun fout (bleek later bij mijn eigen garage) zeiden bougies niet goed gemonteerd (scheef getapt)
(montage partner reageerde niet meer op mailetc lang verhaal, maar goed ,bij eigen garage helicoil ingedraaid en bougie gemonteerd, en 4 nieuwe pen bobine besteld,en laten monteren, rijd weer goed, na aantal maanden ,weer op 3 poten lopen, cylinder nr 2 pen bobine aan flarden bougie gat beschadigd, weer helicoil erin en andere pen bobine erop (heb ze standaard in kofferbak ,als reserve liggen ,van eerder 4 vernieuwd ,toen cylinder 1 bobine stuk was) na tijd fout melding dashbord , motor managment lampje(geel) ,weer op 3 poten lopen,( af en toe) OBD laten uitlezen, melding, bougie of bobine probleem.Garage zegt start eerst met bougies, en daarna zien of probleem weg is, besteld laten vervangen, probleem even weg m weer foutmelding (geel) en op 3 poten lopen, motor uit, na tjdje weer starten, loopt weer goed, op gegeven moment weer terug,(geel lampje) ben even gaan na denken, dacht pen bonine(s) niet goed, kan niet alle 4 tegelijk zijn, dus eerst cylinder 1 zelf verwisseld ,starten , nog 3 poten, naar cylinder 2 etc, bij cylinder 3 , na starten, melding weg (dus die was defect) loopt weer normaal, tot nu toe.

Krijg ik volgende keer, cylinder, 3 ,en dan 4 bobine aan flarden (en weer een helicoil), wat is hier aan de hand, hoe kan dit gebeuren , door pen bobine, bougie gat wordt beschadigd,waar ligt dit aan, gaan bougies na tijd los zitten ?, blijft helicoil goed zitten ,bv als op gegeven moment weer bougies vernieuwen. (gelukkig zijn deze voor 90.000 km), ik weet dan pen bobine .bij deze motoren vaak kapot gaan.hoe lang gaat goed met helicoil, of moet op gegeven moment een (kop) revisie doen ?

Hiervoor Renault Scenic 1.6 lpg (2005) gehad, ook een K4M blok erin , nooit problemen gehad, (motorisch ) Top auto blok 260.000 gelopen , toen verkocht

Scenic

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

mechanic
Gouden Bahco
Posts in topic: 6
Laatste bezoek: 01 mei 2025 22:04

Re: Bobine Renault motor 1.6 (Dacia)

Bericht door mechanic »

Cilinder 1 is aan de transmissie zijde van de motor, als je voor de auto staat rechts. Frans dingetje.

Het beste zijn de originele (of gelijke) bougies en deze elke 30.000km te vervangen, geen gedoe met 'lpg bougies'.
Scheefdraaien is echt onkunde van de garage!
Altiid op aanhaalmoment (uit m'n hoofd 25nm) aandraaien.

Dat de bobines snel stuk gaan is niet vreemd, dit wel. Welk merk heb je genomen?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Topic author
scenic
Lid
Lid

Bericht door scenic »

Weet ik zo niet zou moeten kijken, had ze bij JDk-Bobine in Hooddorp besteld, volgens mij grijs kapje op bovenkant, kan nu niet kijken,zitten in auto, toen bij eerste keer, in een garage helicoil liet monteren,( dus op zn nederlands cylinder 4 ,met gezicht naar motor toe), de uiterst linkse, toen die kapot was , heb ze uit voorzorg alle 4 vernieuwd. heb je 4 nieuwe bij gelijke km stand.

(Als nu op link klink, krijg ik geen resultaat meer, denk dar ze niet meer bestaan)

Even verder gezocht kwam er weinig tegen (ja bij online aanbieders winparts, auto doc etc heb ook renault magazijn gevonden (zie hieronder)

Type: Clio
Type: Megane
Type: Espace
Type: Scenic
Staat onderdeel: Nieuw
Fabrikant: Renault (OEM)
Verpakking: Origineel Renault ---------------------(dus van renault zelf)
Vervangingsnummer:
Artikelnummer: 224333529r (224333529r)

Renault Pen Bobine Voor de 1.6 K4M Motoren. En Voor De 2.0 F4R Motoren. Mocht u twijfelen of dit onderdeel geschikt is voor uw auto dan kunt u altijd contact opnemen. € 70, ,heb uit een chat hier van jaren geleden, jou tip in Dld gevonden

Ook bij carparts merk Beru gevonden

Ook nog oude chat van je gevonden , met tip in dld , maar weet niet welk merk (orgineel renaul/Beru etc), wel heel goedkoop.

Bericht door mechanic »
02 dec 2016 21:02

Een dergelijke prijs had ik ook voor mn scenic,werkten prima. Duurt wel ff voor je ze binnenhebt,afhankelijk hoe je betaald.

Overigens als een materialenzaak niet weet welke bobine je hebt,vooral bij dit type die bij bosjes sneuvelen,zegt dat wel wat.

Dus beste is je orinele renault nemen (?) of OEM nummer aflezen , (bij de originele) en vergelijken.

Wat ik me afvraag, hoe kan de bobine ,uit elkaar knallen, bougie niet op juiste aanhaal moment gedaan,(met moment sleutel} gaan ze dan los zitten en knalt deze tege bobine aan , en vernielt deze, ik krijg gevoel dat ik dan bougies met enige regelmaat moet laten checken, of ze nog goed vastzitten. Nu was vlak bij mijn garage, reed er meteen naar toe, volgende keer rij ik snelweg, en klapt er een bobine uit, , kan ik niet repareren, wordt afslepen dan , met Takelwagen, zit ik niet op te wachten, 'voorkomen , is beter dan genezen '

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

mechanic
Gouden Bahco

Bericht door mechanic »

Zover je kan concluderen adhv kleur van het kapje, de grijze zaten er vanuit de fabriek in. Die gingen allemaal heel snel kapot.
Zijn toen vervangen voor een zwart kapje, daarna iets met een groene sticker.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Topic author
scenic
Lid
Lid

Bericht door scenic »

Ok, weer wat geleerd , ga er op letten ,als ik nieuwe ga bestellen,( na 30000 km) hoop voorlopig even niet genoeg bij garage geweest,wil rijden , haha
Bedankt voor je info !

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Topic author
scenic
Lid
Lid

Bericht door scenic »

Heb onder motorkap gekeken, heb nog 2 grijze zitten,ik wil 4 nieuwe gaan bestellen, zodat ik weet de km stand van vervanging, en na de 30.000 km ze weer moet vervangen, op orignele bobine Beru(zwart kapje), site waar ik wil bestellen (merk Beru, zwart kapje) nieuwe staan de vervangings tabel nrs, bij Renault komt overeen,bij Dacia komt overeen,aleen Beru nummer komt niet overeen, kan ik deze dan bestellen, of moeten alle nrs overeen komen.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

mechanic
Gouden Bahco

Bericht door mechanic »

Destijds was het advies bij een lpg auto elke 30.000km de bougies te vervangen voor de originele ivm hetere verbranding. Dat werkte eigenlijk heel goed, weinig tot.geen problemen met de bougies.

De eerste penbobines (grijs) waren van Sagem, die gingen dus echt allemaal defect zelfs. De meeste al binnen de garantie periode.
Later werd het beru inderdaad.
Heb je een link van de bobines?
Er is vaak niet volledige informatie op dergelijke websites, als het past in een renault 1.6 16v past het in een dacia 1.6 16v..(immers hetzelfde)

Een hele goede tip, draai de montage boutjes van de bobines er volledig recht in en HANDVAST + een klein tikje.
Het boutje is ander materiaal dan de cilinderkop en dat geeft een reactie.
Bij te vast trek je zo de volledige draad uit de kop en is het wederom een helicoll reparatie.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Topic author
scenic
Lid
Lid

Bericht door scenic »

hierbij de link

https://www.carparts-onlineshop.com/nl/ ... gKI1PD_BwE

Ik draai altijd de boutjes van bobine, eerst met hand erin (met gereedschap kan je gaan 'scheef tappen, en schroefdraad beschadigen)', daarna met gereeedschap vast zetten, vast is vast,niet door draaien , breekt kop af weet ik ,(heb ik geleerd vader, deed ook altijd auto reparaties, haha)

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

mechanic
Gouden Bahco

Bericht door mechanic »

Zover ik zie passen deze op uw auto, nummers komen overeen.
Dit was destijds het 'vernieuwde' model, https://m.motointegrator.nl/producten/6 ... PQQAvD_BwE

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Topic author
scenic
Lid
Lid

Bericht door scenic »

Ok. ja dacht ik ook, die je gestuurd hebt zie ik ook verbterde model (groen kapje) gegevens stickerrechter deurstijl) heb HS ook op rdw staat de variant/uitvoerings code(D.2) op HSDCM5, als selecteer bwj vanaf 2011, krijg ik Bosch (fgroen kapje)site geeft aan dat product past, even nrs gecheckt, op originele bobine. alle numers kloppen,Renault.Beru/Dacia.

Bedankt ! voor de link bewaar ik ,voor als volgende keer weer nieuwe moet bestellen.

Ps, ik had Scenic 1.6 (2005) met K4M erin,heeft die ander systeem, ik 100.000 km mee gereden (toen ik hem had) nog nooit bobine vervangen, if heb ik geluk gehad

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

mechanic
Gouden Bahco

Bericht door mechanic »

Die bobines zijn gelijk voor de 1 4-2.0 16v modellen, echter had de 1.6 het meeste last van sneuvelende exemplaren.
De 'verbeterde' gingen wat ik me herinner minder defect, 100dkm zonder defect is geluk hebben gehad ja.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Topic author
scenic
Lid
Lid

Bericht door scenic »

Ik had de bobine (groen kapje) besteld van u link die u had geplaatst in chat, ik had 2 met zwart kapje(had als reserve bewaard, vervangen toen grijze kapot gingen (2), en de nog over gebleven de grijs kapje, "poppen kast "onder motor kap, en voordat die andere 2 grijze ook kapot (kunnen) gaan weet niet op welke km stand, welke erin gezet zijn(grijs/zwart) voor de zekerheid gewoon 4 nieuwe erin(toch gekozen voor groen kapje, ondanks 50 euro extra) heb nu Bosch bobine goed A -merk, vandaag pakket ontvangen en gemonteerd, loopt en rijdt goed (je merkt echt wel het verschil) EN BELANGRIJK de km stand genoteerd,haha nu weet ik ZEKER ,dat ik er 30.000 km mee kan rijden.

P.s nog een vraagje, mijn gordel bestuurders zijde rolt niet goed terug,als los haal, kan je hier iets aan doen ?,soms blijft hij hangen , komt hij tussen deur en stoel, doe ik deur dicht,hoor ik "tak" kan deukje in deurstijl krijgen, nu check ik elke keer als deur dicht doe, of gordel goed opgerold is, zo niet, doe ik met met hand terug, begin eind rolt goed op, alleen,laatste stuk niet, weet niet waaran het licht (oprol unit ?)

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

mechanic
Gouden Bahco

Bericht door mechanic »

Zolang de gordel niet beschadigd is en nergens schuurt zou je de gordrl eens goed kunnen afwassen en inspuiten met een siliconenkit spray. Let op met lichte kleding..

Vaak helpt dat.

Fijn dat de bobines nu allen nieuw zijn goede kwaliteit en juist gemonteerd!

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Topic author
scenic
Lid
Lid

Bericht door scenic »

gordel is niet beschadigt of schuurt bedankt voor de tip met siliconen spray, ga er naar kijken

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Topic author
scenic
Lid
Lid

Bericht door scenic »

Zojuist gordel schoon gemaakt met afwas middel sopje gemaakt(of moet je dit met puur afwasmiddel op gordel doen ?/ of met Dusty( vet verwijder middel), gordel droogt nu, kan eventueel nog keer behandelen ? (puur afwasmddel/dusty)voodat ik gordel ga inspuiten met siliconen spray(merk Den Baven,(lijkt mij wel goede kwaliteit)

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut