Hallo allemaal,
Sinds een paar maanden ben ik de trotse eigenaar van een Zoe R110 uit 2019 (modeljaar 2018-2019). Na een paar maanden openbare laadpalen te hebben gebruikt zou ik een noodlader willen om op te laden op plekken zonder laadpaal (zoals bij vrienden en familie), en bij bezette openbare laadpalen in mijn eigen buurt. Een laadpaal aan huis is op dit moment nog niet mogelijk. In mijn zoektocht naar goede opties heb ik uitgebreid op het forum rondgekeken, maar na het lezen duizelt het me ('Type B' DC stromen, aardweerstand en nulspanning, transformatorloze lader, B afschakel-karakteristieken..) . Ik hoop op jullie advies en Jip-en-Janneke uitleg!
Wat zijn jullie ervaringen met de granny charger? Welke heb je en zou je deze aanraden?
Ik overweeg onder andere de charger van Renault zelf, met name omdat dit voor elkaar gemaakt is en ik verwacht dat de kans op problemen daarmee kleiner zal zijn. Het jammere is dat de laadsnelheid niet instelbaar is (enkelfasig 10A) en er volgens mij ook geen beveiligingen in zitten voor warmteontwikkeling en overbelasting.
Eén van de vragen die ik heb is: wat zijn de vereisten voor het stopcontact? Is er een risico dat een instabiel/verkeerd geaard stopcontact 'doorslaat' naar de auto? Kan ik dit op de één of andere manier uitlezen per stopcontact?
Ik lees in andere threads veel technische verhalen over de aarding, de nulspanning moet goed zijn begrijp ik. Hoe kan ik dit waarborgen? Moet ik het stopcontact verzwaren als ik bijvoorbeeld met 16A wil laden? Onder andere de Green'up stopcontacten zag ik voorbij komen. Is dit noodzakelijk of handig? Ik zie dat er soms ook gebruik wordt gemaakt van een CEE-stekker, zou dit veelvoorkomende problemen kunnen verhelpen?
NB: we hebben in de meterkast een 3x25A aansluiting, daarnaast hebben we zonnepanelen.
Alvast bedankt voor jullie advies!
Mobiele lader / granny charger ervaringen
-
- repeating visitor
- Posts in topic: 1
- Laatste bezoek: 22 feb 2025 17:03
- Actief als: particulier
Re: Mobiele lader / granny charger ervaringen
Ik heb een granny cable van Renault en deze heeft me nog nooit in de steek gelaten. De meeste thuis stopcontacten doen het voor mij, maar ik let wel op dat er geen stekkerblokken tussen zitten. Een verlengkabel, mits goed geaard en genoeg 'dik' is helemaal prima. Ik heb zelfs in Engeland kunnen laden met de granny cable en een verloop van Engelse stekker naar CEE en van CEE naar normale stekker ertussen.
Als je met granny cable laadt, let dan wel op dat er geen andere grote stroomverbruikers aan staan op dezelfde groep. Dingen als een waterkoker, airco, electrische kachel, etc.
En uiteraard alle kabels uitrollen en geen dekens of andere dingen er bovenop leggen. Het kan warm worden, net als alle stroomkabels waar veel van gevraagd wordt.
Als je met granny cable laadt, let dan wel op dat er geen andere grote stroomverbruikers aan staan op dezelfde groep. Dingen als een waterkoker, airco, electrische kachel, etc.
En uiteraard alle kabels uitrollen en geen dekens of andere dingen er bovenop leggen. Het kan warm worden, net als alle stroomkabels waar veel van gevraagd wordt.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Global Moderator
- Posts in topic: 1
- Laatste bezoek: 14 mar 2025 13:16
- Actief als: particulier
Re: Mobiele lader / granny charger ervaringen
Als je toch 3 x 25 amp’s hebt waarom dan geen lader aan de muur?
Groet
Groet
Global Moderator renaultforum.nl
Kleur: Blanc Glacier 369
ALFEN Eve single pro-line
3x 25 Amp Muurlader
Pack City
Z.E. 50 batterijkoop
Kleur: Blanc Glacier 369
ALFEN Eve single pro-line
3x 25 Amp Muurlader
HTML: | |