Problemen met Piezo verstuivers 1.5 DCI (Megane IV)

Forumregels
géén Scenic / Megane Scenic !!
Die vind je onder Scenic
Plaats reactie

Topic author
Terrz
Lid
Lid
Posts in topic: 4
Berichten: 40
Lid geworden op: 18 feb 2024
Laatste bezoek: 10 jul 2025 14:12
Actief als: particulier

Problemen met Piezo verstuivers 1.5 DCI (Megane IV)

Bericht door Terrz »

Afgelopen weken tijdens onze vakantie gestrand met onze Megane IV 1.5 DCI (tellerstand ongeveer 145.000). Motor liep erg onregelmatig en gaf foutmeldingen. Na diagnose bleek dat 1 verstuiver niet goed was en 2 af en toe niet lekker meer meedeed. Auto is in NL weer gemaakt en er zijn op advies vier nieuwe verstuivers geplaatst; een prijzige reparatie.

De garagist vertelde mij dat dit probleem vaker voorkomt bij de deze generatie 1.5dci's vanwege het gebruik van zogenaamde Piezo verstuivers. Een dieselspecialist vertelde dat ze ook wel ombouwen deden naar het oude type verstuivers. In dit topic wordt in de tweede post ook aangehaald dat dit type verstuivers erg gevoelig is en na 100.000km al versleten kan zijn. Ik kan op dit forum echter maar een ander soortgelijke casus vinden.

Waarom kan ik hier zo weinig over vinden als dit zo vaak voorkomt? Komt dit dan toch weinig voor en heb ik pech gehad? Of plaatst bijna niemand iets over dit probleem?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

mechanic
Gouden Bahco
Posts in topic: 3
Berichten: 16749
Lid geworden op: 24 apr 2008
Laatste bezoek: 13 jul 2025 23:06
Actief als: particulier
Locatie: Someren

Re: Problemen met Piezo verstuivers 1.5 DCI (Megane IV)

Bericht door mechanic »

Een verstuiver is een slijtage onderdeel tegenwoordig, het Piëzo element slijt simpelweg.
Ook vervuiling speelt een grote rol.

Sinds het begin van deze motor begin 2000 zijn deze problemen er eigenlijk al. Heel zelden zie je er een waar het 5ton goed bij gegaan is.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Topic author
Terrz
Lid
Lid
Posts in topic: 4
Berichten: 40
Lid geworden op: 18 feb 2024
Laatste bezoek: 10 jul 2025 14:12
Actief als: particulier

Re: Problemen met Piezo verstuivers 1.5 DCI (Megane IV)

Bericht door Terrz »

Dat begrijp ik, maar 145.000 is wel erg vroeg toch? Een beetje verstuiver gaat toch wel 250.0000-300.000 kilometer mee lijkt mij? Ik lees heel weinig verhalen over defecte verstuivers bij lage kilometerstanden. Maar wellicht heb ik pech gehad? Wat is aan te raden qua termijn om het brandstoffilter te vervangen?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

A110
lid
lid
Posts in topic: 1
Berichten: 521
Lid geworden op: 05 mei 2018
Laatste bezoek: 09 jul 2025 19:05
Actief als: particulier

Re: Problemen met Piezo verstuivers 1.5 DCI (Megane IV)

Bericht door A110 »

Zoals mechanic al aangegeven is een piezo verstuiver een slijtage onderdeel en deze slijt sneller dan een normale verstuiver, een piezo verstuiver gaat gemiddeld 150.000km mee (uitzonderingen daargelaten).
Het grote voordeel van een piezo verstuiver is de preciese en meerdere inspuitingen in zeer korte tijd. Daarom hebben ze dit type toegepast.
De techniek van andere type verstuivers heeft niet stil gestaan en die kunnen nu ook wat een piezo verstuiver kan en daarom stappen veel fabrikanten weer af van piezo en gaan ze voor de andere types.

Maar helaas zitten daar dus ook nadelen aan.

En dan is het ook heel belangrijk om goede kwaliteit brandstof te tanken of regelmatig (minstens 2x per jaar) een reiniger bij de brandstof te doen. Ook het brandstoffilter is belangrijk om, in mijn ogen, elk jaar te vervangen. Dit houd het brandstofsysteem gewoon schoon en gaat het langer mee. Maar dat is mijn eigen mening.
www.jwa-autoservice.nl

Renault Clio Hybrid 140 (2020) Afbeelding
Renault Captur plug-in hybrid 160 (2021) Afbeelding

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Topic author
Terrz
Lid
Lid
Posts in topic: 4
Berichten: 40
Lid geworden op: 18 feb 2024
Laatste bezoek: 10 jul 2025 14:12
Actief als: particulier

Re: Problemen met Piezo verstuivers 1.5 DCI (Megane IV)

Bericht door Terrz »

Ah oke, ik had verwacht dat ik dit dit dan veelvoudig zou tegenkomen op internet bij de zoektocht naar occasion aankoop advies over de 1.5dci. Wij hebbende auto met 118.000 gekocht, en tank eigenlijk altijd de "ultimate" variant ipv de normale bij de onbemande pomp hier. Maar, weet niet wat de vorige (lease) eigenaar heeft getankt en hoe vaak het filter vervangen is bij het reguliere onderhoud. Wat voor additief raad je aan?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

mechanic
Gouden Bahco
Posts in topic: 3
Berichten: 16749
Lid geworden op: 24 apr 2008
Laatste bezoek: 13 jul 2025 23:06
Actief als: particulier
Locatie: Someren

Re: Problemen met Piezo verstuivers 1.5 DCI (Megane IV)

Bericht door mechanic »

Er zijn veel invloeden, kwaliteit van de onderdelen/brandstof/onderhoud/rijstijl etcetera.
Onderhoudsinterval vanuit fabrikant het liefst door de helft, vooral als je het zelf kunt.
Ipv elke 30dkm een beurtje elke 15dkm.
Brandstoffilter gaat normaal om de 60dkm, zou dan elke 30d adviseren.
145dkm is vroeg maar niet ongebruikelijk.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Topic author
Terrz
Lid
Lid
Posts in topic: 4
Berichten: 40
Lid geworden op: 18 feb 2024
Laatste bezoek: 10 jul 2025 14:12
Actief als: particulier

Re: Problemen met Piezo verstuivers 1.5 DCI (Megane IV)

Bericht door Terrz »

Bedankt ik hou zelf al 1x per jaar of 20.000km aan als interval ipv 15.000.
Brandstoffilter zal ik vaker vervangen.

Wat voor additief raad je aan om door de diesel te gooien?

En zijn er nog andere gekende slijtage/onderhoudskwesties bij dit type megane om rekening mee te houden?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

mechanic
Gouden Bahco
Posts in topic: 3
Berichten: 16749
Lid geworden op: 24 apr 2008
Laatste bezoek: 13 jul 2025 23:06
Actief als: particulier
Locatie: Someren

Re: Problemen met Piezo verstuivers 1.5 DCI (Megane IV)

Bericht door mechanic »

Bij goed onderhoud en goede brandstof is een additief niet perse nodig m.i. Voorheen gebruikte we forte, maar er zijn er zoveel..
30dkm is elk geval te lang voor een beurt, 20dkm stuk beter.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in

  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht