motorolie zelf vervangen
-
Topic author - Lid
- Posts in topic: 2
- Onderwerpen: 0
- Laatste bezoek: 29 sep 2025 14:12
- Actief als: particulier
motorolie zelf vervangen
Na de aircopomp, mulitriem zelf te hebben vervangen durf ik het wel aan om de motorolie zelf te doen. Die motoroliedop zag ik zitten en dacht dat wordt een mooi volgend projectje. Al wat filmpjes bekeken.
Dus tijd voor aanschaf van wat materiaal. Opvangbak, oliefilter sleutel, misschien vergeet ik nog wat.
In filmpjes zie ik verschillende soorten olieopvangbakken. Hebben jullie een bepaalde voorkeur en hoe bewaar je ze na gebruik.
Nog voorkeuren voor welke 5w40 acea 3 olie. Of is het motto als er elk jaar maar wat nieuws ingaat maakt het niet uit. Rijd ongeveer 13000 per jaar.
Kwam in een filmpje nog als tip tegen een bout met magneet zodat eventueel slijpsel daar in de carterpan aan de magneet zou blijven kleven. Zinnig of onzin?
Is het nog zinnig om voor de olie wissel een cleaner erdoor te gooien?
Dus tijd voor aanschaf van wat materiaal. Opvangbak, oliefilter sleutel, misschien vergeet ik nog wat.
In filmpjes zie ik verschillende soorten olieopvangbakken. Hebben jullie een bepaalde voorkeur en hoe bewaar je ze na gebruik.
Nog voorkeuren voor welke 5w40 acea 3 olie. Of is het motto als er elk jaar maar wat nieuws ingaat maakt het niet uit. Rijd ongeveer 13000 per jaar.
Kwam in een filmpje nog als tip tegen een bout met magneet zodat eventueel slijpsel daar in de carterpan aan de magneet zou blijven kleven. Zinnig of onzin?
Is het nog zinnig om voor de olie wissel een cleaner erdoor te gooien?
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Gerespecteerd lid
- Posts in topic: 1
- Laatste bezoek: 29 sep 2025 14:03
Re: motorolie zelf vervangen
Hoi, wat voor model / motorisering auto heb je?
Heb toevallig zelf gister weer eens een oliewissel bij een van de auto's gedaan. Als ik het voor de deur doe rij ik de auto op twee tegels zodat ik er onder kan kruipen. Gebruik een afwasteil om de oude olie op te vangen. Na vervanging kan de oude olie in het vaatje waar de nieuwe uit kwam en die lever ik als ik er een paar heb staan in bij de milieustraat. Denk aan een nieuwe ring voor de aftapplug. Met een stalen carterpan een koperen gebruiken, met een aluminium pan eentje die een rubber inleg heeft. Draai de plug niet te vast aan. Dito voor het oliefilter, daar voldoet stevig handvast.
Heb toevallig zelf gister weer eens een oliewissel bij een van de auto's gedaan. Als ik het voor de deur doe rij ik de auto op twee tegels zodat ik er onder kan kruipen. Gebruik een afwasteil om de oude olie op te vangen. Na vervanging kan de oude olie in het vaatje waar de nieuwe uit kwam en die lever ik als ik er een paar heb staan in bij de milieustraat. Denk aan een nieuwe ring voor de aftapplug. Met een stalen carterpan een koperen gebruiken, met een aluminium pan eentje die een rubber inleg heeft. Draai de plug niet te vast aan. Dito voor het oliefilter, daar voldoet stevig handvast.
VW Transporter L2H1 2.0 TSI '17
Golf 1.2 TSI highline DSG7 '12
Megane Berline automaat 1.6 16v E313839 '02
Megane Berline automaat 1.6 16v D093411 '00
Golf 1.2 TSI highline DSG7 '12
Megane Berline automaat 1.6 16v E313839 '02
Megane Berline automaat 1.6 16v D093411 '00
Hide post links |
-
- Gouden Bahco
- Laatste bezoek: 29 sep 2025 20:40
Zo een bout is in mijn visie onzin, als de magneet los raakt oid ben je enkel verder van huis.
Nieuwe carterplug en ring kosten de kop niet en een volgende keer ben je blij dat de plug niet dol is. €2-€3 goed gespendeerd. Aanhaalmoment 20nm, espace 4 altijd een luxe ring met het robbertje.
5,4l olie, Google even op acea specificaties, zijn heel veel verschillen. Op de site an tribolex staat een helder.
Denk natuurlijk aan de vierkante 8mm dop om de carterplug los te draaien!
Zoals nikk al zegt, oude olie kan mooi in de kan waar de nieuwe in kwam.
Aan ring oliefilter wat olie smeren an hand vast plus een beetje.
Als de rest gelukt is komt dit zeker goed.
Nieuwe carterplug en ring kosten de kop niet en een volgende keer ben je blij dat de plug niet dol is. €2-€3 goed gespendeerd. Aanhaalmoment 20nm, espace 4 altijd een luxe ring met het robbertje.
5,4l olie, Google even op acea specificaties, zijn heel veel verschillen. Op de site an tribolex staat een helder.
Denk natuurlijk aan de vierkante 8mm dop om de carterplug los te draaien!
Zoals nikk al zegt, oude olie kan mooi in de kan waar de nieuwe in kwam.
Aan ring oliefilter wat olie smeren an hand vast plus een beetje.
Als de rest gelukt is komt dit zeker goed.
Hide post links |
-
Topic author - Lid
- Laatste bezoek: 29 sep 2025 14:12
Moment sleutel kan dus ook op de wensen lijst.
Ik zal eens even kijken naar de olieen.
Betreft een 2,0T Met nu bijna 290000 op de teller.
Ik zal eens even kijken naar de olieen.
Betreft een 2,0T Met nu bijna 290000 op de teller.
Hide post links |
-
- Gouden Bahco
- Laatste bezoek: 29 sep 2025 20:40
20nm is heel weinig, bedoelde het meer om aan te geven dat je die niet hoeft vast te horken.
Zou er niet speciaal een voor kopen, maar als je hem hebt..
Exemplaren voor wielen etc gaan meestal tot 40, vandaar.
Als je carterplug los hebt overigens meteen even kijken op scheurtjes rond de schroefdraad, mogelijk in verleden te vast gezet. Met 290dkm is die plug vaak los geweest!
Viscositeit is belangrijk, zou een 5w40 gebruiken, en dan kun je naar de normering even kijken en kiezen wat je goed vindt.
Kijk goed naar het koelsysteem, koeling is belangrijk gezien de motorruimte krap is voor de turbo motor.
Bij de espace basis onderhoud relatief eenvoudig te doen zijn de onderdelen prima geprijsd. Is er geen historie neem je best ook luchtfilter/pollenfilter/bougies (elke 60dkm) mee.
Zou er niet speciaal een voor kopen, maar als je hem hebt..
Exemplaren voor wielen etc gaan meestal tot 40, vandaar.
Als je carterplug los hebt overigens meteen even kijken op scheurtjes rond de schroefdraad, mogelijk in verleden te vast gezet. Met 290dkm is die plug vaak los geweest!
Viscositeit is belangrijk, zou een 5w40 gebruiken, en dan kun je naar de normering even kijken en kiezen wat je goed vindt.
Kijk goed naar het koelsysteem, koeling is belangrijk gezien de motorruimte krap is voor de turbo motor.
Bij de espace basis onderhoud relatief eenvoudig te doen zijn de onderdelen prima geprijsd. Is er geen historie neem je best ook luchtfilter/pollenfilter/bougies (elke 60dkm) mee.
Hide post links |
Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie
Je moet lid zijn om een reactie te kunnen plaatsen
Maak een account aan
Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut
Log in
-