Voordeel plug in hybride

Plaats reactie

Topic author
koidokter
Lid
Lid
Actief als: particulier

Voordeel plug in hybride

Bericht door koidokter »

Wat voor voordeel heb je met een plug in hybride eigenlijk .
Ik ben mezelf aan het verdiepen in de plug in hybride maar lees dat je erg zuinig kan rijden met de Renault Captur wat betreft benzine verbruik maar dan moet je wel de accu op peil houden dus veel stekkeren en bij mij in de buurt kost dit gemiddeld meer dan 60 cent per kwh
en met een volle accu moet je gemiddeld 50 km geheel electrisch kunnen rijden , ik rij nu een Renault Captur schakelbak op benzine met bouwjaar 2017 en het verbruik ligt gemiddeld op 1 op 15 , ga ik nu een plug in hybride aanschaffen dan moet ik stekkeren en als ik 150 km wil afleggen , uiteraard praat ik over rijden in de bebouwde kom , moet ik 3 keer de accu leeg rijden dat komt neer op 3 keer 10 kwh is bij mij in de buurt 18 euro dat is niet veel goedkoper dat ik nu rij op benzine .
Ik begrijp wel dat je als de accu leeg is en de auto overgaat op de hybride stand de auto wel lekker zuinig rijd maar ik begrijp dat stekkeren niet , misschien bekijk ik het wel helemaal verkeerd maar dat zou ik dan graag horen.
Ik lees heel vaak dat het benzineverbruik erg laag kan zijn door het stekkeren maar lees nooit welk financieel voordeel dit oplevert .

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

mechanic
Gouden Bahco

Re: Voordeel plug in hybride

Bericht door mechanic »

De kosten zijn allemaal heel precies uit te rekenen, aanschaf/restwaarde/verbruik/etc, al zal het in de praktijk afhangen van je gebruik.

In veel gevallen is het financieel voordeel er ook niet.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Pepone
Global Moderator
Global Moderator

Bericht door Pepone »

Volgens mij moet het 0,60 cent per kWh zijn?

Met een eigen lader wordt het een ander plaatje.
Dan kost het ons per kWh 0,26 cent.

Dus misschien is thuis stekkeren een optie.
Dat was voor ons een voorwaarde, én de 17 zonnepanelen.
Én wij doen het ook voor het milieu.
Global Moderator renaultforum.nl
Kleur: Blanc Glacier 369

ALFEN Eve single pro-line
3x16 Amp Muurlader

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

groen_duiven
lid
lid

Bericht door groen_duiven »

@Pepone
Je schijft nu 0,60 cent per kWh
Maar de topicstarter heef het wel goed, bij een publieke laadpaal betaal je ongeveer 60 cent per kWh (of € 0,60)
Thuis laden dus idem (€ 0,26 per kWh of 26 cent per kWh)

@koidokter
Ik rij zelf Megane plugin hybride, met '50 km' bereik op de batterij. Hiervoor gaat er ruim 9 kWh in de batterij.
Met thuisladen betaal ik € 0,22 per kWh, dan is het inderdaad goedkoper (en helemaal wanneer de zonnepanelen goed produceren, dan kost het zo goed als niets).
Met die prijs van € 0,60 per kWh bij een publiek laadpaal is het omgerekend ongeveer net zo duur als rijden op benzine.

Ik heb geen laadpaal en geen mogelijkheid om op erf te parkeren.
Gelukkig wel parkeervakken voor de deur. Ik leg gewoon verlengsnoer van de voordeur tot de stoep en dan laadkabel onder kabelmat over de stoep (dit is in onze gemeente toegestaan).

Donald
Renault Megane Estate 1.6 Plug-in Hybrid 160 R.S. Line (03-2021 / aanschaf 05-2024)
Easy Link software: 283C33813R
Kaart Europa 2025-12 / Mei 2026

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Pepone
Global Moderator
Global Moderator

Bericht door Pepone »

@groen_duiven
Ja, je hebt natuurlijk gelijk. “Ik was een beetje dom”. :mrgreen:
Global Moderator renaultforum.nl
Kleur: Blanc Glacier 369

ALFEN Eve single pro-line
3x16 Amp Muurlader

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

haelewyn
lid
lid

Bericht door haelewyn »

Je vraagt je af welk financieel voordeel dit oplevert.
In mijn geval rijd ik veel korte afstanden. Ik laad op aan de eigen zonnestroom of aan de stekker thuis. Elders is dat aan 52 cent momenteel, wat ik in de winter vaak doe. Thuis zat ik, na enige rekenwerk, aan 40 cent per km.

Ik rijd zelden (!!!!) zo ver dat de benzinemotor moet bijspringen.
Ik heb de auto tweedehands gekocht met een waardevermindering (na 2 jaar) van al goed 20.000 euro.
Mijn gemiddeld verbruik van benzine ligt altijd tussen 1 en 2 liter/100 km per tankbeurt, gemeten met de liters aan de pomp (geen electronica-resultaat).
Dat is dan nog redelijk veel, want tot nu toe heb ik vaak (om het eens uit te proberen en voor de lol) de sportstand ingeschakeld bij ritten van een kilometer of acht. Dat ga ik in het vervolg niet meer doen wegens olieverdunning met benzine en omdat de motor niet eens de helft van de afstand blijft lopen op een weg waar ik zo goed als constant gewoon 70 km/uur rijd.

Alles hangt af van waarvoor je de auto gebruikt.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

groen_duiven
lid
lid

Bericht door groen_duiven »

@haelewyn Is het niet zo, dat de auto op bepaald moment zelf op benzine gaat rijden, waardoor je voor je gevoel alsnog een 'hoog' benzineverbruik hebt ?

Ik kreeg laatst de melding dat ik minimaal 10 liter benzine moest tanken. En dacht van kan nog wel even wachten, maar ik merkte in de dagen erna dat de auto op benzine startte en bleef rijden, ondanks volgeladen accu.
Zodra ik die 10 liter had getankt (en dus de melding verdwenen was), kon ik weer elektrisch rijden met mijn Megane.

Dynamisch stroomcontract en deze dagen aantal uren met negatieve stroomprijs.
Gistermiddag de batterij geladen met 8 kW en gisteravond 40 km gereden. Nu weer aan de lader.
Zowel gisteren als vandaag krijg ik dus geld toe om te laden. Goedkopere stroom bestaat niet. :thumb:

Donald
Renault Megane Estate 1.6 Plug-in Hybrid 160 R.S. Line (03-2021 / aanschaf 05-2024)
Easy Link software: 283C33813R
Kaart Europa 2025-12 / Mei 2026

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

haelewyn
lid
lid

Bericht door haelewyn »

Dat van die 10 liter :
De auto is er op geprogrammeerd om elke drie maanden je te dwingen om minimum 10 liter te tanken. Volgens wat ik heb gelezen is dat omdat renault er van uit gaat dat benzine, die met alcohol gemengd is, geen lange levensduur heeft.

Op het moment dat de waarschuwing actief wordt zal de auto maximaal alles op benzine doen tot je effectief minstens 10 liter tankt.

Ik rijd zelf alleen de langere afstanden op benzine. Ik probeer dat af te dwingen van de auto door in de modus SPORT te rijden.
Als ik meer dan 10 liter heb verbruikt in 3 maanden tank ik gewoon vol en er is niets aan de hand.
Eens de 3 maanden bijna om zijn kan ik nog altijd een uitstapje doen (of meerdere) om er gauw toch wat benzine op een nuttige manier (autosnelweg) door te jagen.

Het is me opgevallen dat in SPORT modus, langere afstand, de auto de grote batterij half geladen houdt.
Logisch... bij een (zo goed als) lege batterij heb je niet meer je volle vermogen ter beschikking, naar mijn gevoel.

Dynamisch stroomcontract heb ik niet. Op het moment dat de stroomprijzen negatief zijn heb ik zelf zonnestroom op overschot.
In tijden dat er geen zonnestroom beschikbaar is zou ik altijd het volle pond betalen.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut