Koelvloeistof
-
Topic author - Lid - eerste logo binnen
- Posts in topic: 4
- Laatste bezoek: 01 jan 1970 01:00
Koelvloeistof
hallo ,
ik heb een vraagje over de koelvoeistof in de twingo ik heb gisteren het peil gecontroleerd maar het spul was net roestwater ik heb toen info ingewonnen bij 2 garage's volgens hun was normaal omdat het blok gedeeltelijk van gietijzer is dat zo?
vervangen van de vloeistof werkt maar een paar weken en dan zou het weer roest bruin zijn klopt dit?
is er ook een manier om te checken of de vloeistof nog goed beschermd?
groeten frits
ik heb een vraagje over de koelvoeistof in de twingo ik heb gisteren het peil gecontroleerd maar het spul was net roestwater ik heb toen info ingewonnen bij 2 garage's volgens hun was normaal omdat het blok gedeeltelijk van gietijzer is dat zo?
vervangen van de vloeistof werkt maar een paar weken en dan zou het weer roest bruin zijn klopt dit?
is er ook een manier om te checken of de vloeistof nog goed beschermd?
groeten frits
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Gerespecteerd lid
- Posts in topic: 1
- Laatste bezoek: 30 jul 2017 19:22
- Actief als: particulier
Hallo Frits,
Het verhaal van de garages klopt wel, deels.
Wat zij erbij vergeten te vertellen is dat de koelvloeistof verouderd is.
De voorschriften zijn om de koelvloeistof om de 2 jaar te verversen en daarbij het hele systeem te reinigen.
Echter wordt dit zeer weinig gedaan.
Bij de prut die er bij jou in het koelsysteem zit zijn de toevoegingen helemaal uitgewerkt, het enige wat er nog gebeurt is koelen.
Verversen en goed doorspoelen kan zeker geen kwaad.
Ook met goed doorspoelen krijg je niet allen resten uit het systeem, vandaar dat je verse koelvloeistof binnen een paar weken alweer net zo bruin is als nu.
Het gevaar is wel dat, door het doorspoelen, de kachelradiateur lek raakt.
Dit doordat een eventueel lek nu door afzetting dicht blijft maar doordat dat weggespoeld wordt is de radiateur ineens lek.
Dit merk je niet gelijk maar pas na verloop van weken.
Antonio.
Het verhaal van de garages klopt wel, deels.
Wat zij erbij vergeten te vertellen is dat de koelvloeistof verouderd is.
De voorschriften zijn om de koelvloeistof om de 2 jaar te verversen en daarbij het hele systeem te reinigen.
Echter wordt dit zeer weinig gedaan.
Bij de prut die er bij jou in het koelsysteem zit zijn de toevoegingen helemaal uitgewerkt, het enige wat er nog gebeurt is koelen.
Verversen en goed doorspoelen kan zeker geen kwaad.
Ook met goed doorspoelen krijg je niet allen resten uit het systeem, vandaar dat je verse koelvloeistof binnen een paar weken alweer net zo bruin is als nu.
Het gevaar is wel dat, door het doorspoelen, de kachelradiateur lek raakt.
Dit doordat een eventueel lek nu door afzetting dicht blijft maar doordat dat weggespoeld wordt is de radiateur ineens lek.
Dit merk je niet gelijk maar pas na verloop van weken.
Antonio.
Renault, a way of life!
-------------------------------------------------------------------------------------
Mijn auto's: R5 GTS Fashion '89, R5 GTX '87.
-------------------------------------------------------------------------------------
Mijn auto's: R5 GTS Fashion '89, R5 GTX '87.
Hide post links |
-
- Gerespecteerd lid
- Posts in topic: 2
- Laatste bezoek: 18 dec 2024 16:53
Ja, Rossy heeft gelijk, als je je niet houd aan de voorgeschreven verversingstermijn dan raken de antioxidanten (dope's) uitgewerkt en wordt het "bagger"met grote kans op verstopping en wellicht daardoor zelfs motorschade. Dus geld voor iedereen ververs om de twee jaar en vergeet ook de remvloeistof niet te verversen. Als je dat doet blijven de kosten overzichtelijk en beperkt. Wat je nu nog kunt doen is reinigen met bv. Forte Cooling System Flush, wellicht moet dat een paar keer gebeuren voordat het systeem schoon is. Dan vullen met de voorgeschreven koelvloeistof en voeg dan nog Forte Cooling System Conditioner toe (de dope's hierin voorkomen Corrosie en Cavitatie). Het kost een paar centen maar altijd minder dan dure reparaties. SUC6
Hide post links |
-
bedankt voor de reactie
ik heb geen docu bij de auto welke koelvloeistof moet er in ?
en hoe kan ik het systeem snel doorspoelen en leeg laten lopen want ik moet alles op straat doen en ik heb ook geen tuinslang ofzoiets bij de hand omdat ik niet met de auto bij het huis kan komen ik moet het dus met een jerrycan doen
frits
ik heb geen docu bij de auto welke koelvloeistof moet er in ?
en hoe kan ik het systeem snel doorspoelen en leeg laten lopen want ik moet alles op straat doen en ik heb ook geen tuinslang ofzoiets bij de hand omdat ik niet met de auto bij het huis kan komen ik moet het dus met een jerrycan doen
frits
Hide post links |
-
- Gerespecteerd lid
- Posts in topic: 2
- Laatste bezoek: 18 dec 2024 16:53
Uit milieuoogpunt is verversen op straat niet zo slim, waarom ga je niet naar die garage die jou het beste gevoel heeft gegeven en die toevallig ook Forte produkten verkoopt. Bel even de Renault dealer over de koelvloeistof Er zijn twee type's voor de Renaults deze mogen NIET doorelkaar worden gemengd. Vraag een offerte aan over de kosten, vaak kan je erop wachten. SUC6
Hide post links |
-
- Gouden Bahco
- Posts in topic: 1
- Laatste bezoek: 18 jun 2025 18:45
De termijn is niet zoals eerder vermeld 2jaar, maar 4jaar.
Ook al doe je nieuwe koelvloeistof erin, en reinig je de boel, is het na een aantal maanden weer hetzelfde verhaal.
Je meet gewoon het antivries niveau van de vloeistof, is die goed dan lekker laten zitten. Uiteraard als je grove vuilstukken ziet zitten wel verversen.
Ook al doe je nieuwe koelvloeistof erin, en reinig je de boel, is het na een aantal maanden weer hetzelfde verhaal.
Je meet gewoon het antivries niveau van de vloeistof, is die goed dan lekker laten zitten. Uiteraard als je grove vuilstukken ziet zitten wel verversen.
Hide post links |
-
koelvloeistof is vervangen
de oude zag er uit als koffie met melk er zit nu vloeistof die tot -36 graden gaat dat moet dus even goed gaan
iedereen nog bedankt voor de tips
frits
de oude zag er uit als koffie met melk er zit nu vloeistof die tot -36 graden gaat dat moet dus even goed gaan
iedereen nog bedankt voor de tips
frits
Hide post links |
Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie
Je moet lid zijn om een reactie te kunnen plaatsen
Maak een account aan
Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut