Heeft nog iemand gemerkt dat het oliepeil van de 1.6 stijgt en dat de motorolie naar benzine ruikt ?
Mogelijk wordt dit versterkt door het gebruik : draait maar korte tijd en koelt daarna vaak weer direct af. Vooral als je nooit echt ver rijdt, zoals ik. Mijn langste afstand is goed 50 km.
Olieverdunning op 1.6 (phev)
-
haelewyn
Topic author - lid

- Actief als: particulier
-
haelewyn
Topic author - lid

- Actief als: particulier
Re: Olieverdunning op 1.6 (phev)
Dat naar benzine ruiken heeft de auto soms nog.
Maar nu is wel gebleken dat er bij olieverversing met oliefilter eveneens vervangen slechts 4 liter olie in het carter ging.
Terwijl de cijfers die ik gevonden had het over 5 liter hebben.
Als je er 5 liter zou op gooien is het oliepeil uiteraard te hoog.
Nog iemand die dit ondervonden heeft ?
Om olieverdunning te vermijden doe ik nu het volgende :
Ik rij zo goed als altijd op elektriciteit.
Maar : ik moet ook 10 liter benzineverbruik hebben per drie maanden.
Elke keer als ik nu een ritje moet doen van 10 km of meer (gebeurt niet zo vaak), zet ik de auto op SPORT waarna hij minstens een tijdje op benzine blijft draaien. Ik 'help' de auto een beetje ook door, als hij op de batterij rijdt, te vertragen en weer op te trekken. Dan gaat hij weer over op benzine als je het gaspedaal ongeveer half indrukt.
Momenteel zie ik het oliepeil niet meer stijgen. Benzinegeur in de olie is verminderd.
Ik merk wel op dat het display soms toont dat je alleen op batterij rijdt maar dat de motor toch aan het draaien is.
Dat terwijl het display doet vermoeden van niet.
Wil dit misschien zeggen dat het display enkel de motor in werking toont als die de wielen aandrijft of de batterij laadt ?
En dat die ook gewoon soms nog draait zonder dat hij met één van beide bezig is... (??)
Maar nu is wel gebleken dat er bij olieverversing met oliefilter eveneens vervangen slechts 4 liter olie in het carter ging.
Terwijl de cijfers die ik gevonden had het over 5 liter hebben.
Als je er 5 liter zou op gooien is het oliepeil uiteraard te hoog.
Nog iemand die dit ondervonden heeft ?
Om olieverdunning te vermijden doe ik nu het volgende :
Ik rij zo goed als altijd op elektriciteit.
Maar : ik moet ook 10 liter benzineverbruik hebben per drie maanden.
Elke keer als ik nu een ritje moet doen van 10 km of meer (gebeurt niet zo vaak), zet ik de auto op SPORT waarna hij minstens een tijdje op benzine blijft draaien. Ik 'help' de auto een beetje ook door, als hij op de batterij rijdt, te vertragen en weer op te trekken. Dan gaat hij weer over op benzine als je het gaspedaal ongeveer half indrukt.
Momenteel zie ik het oliepeil niet meer stijgen. Benzinegeur in de olie is verminderd.
Ik merk wel op dat het display soms toont dat je alleen op batterij rijdt maar dat de motor toch aan het draaien is.
Dat terwijl het display doet vermoeden van niet.
Wil dit misschien zeggen dat het display enkel de motor in werking toont als die de wielen aandrijft of de batterij laadt ?
En dat die ook gewoon soms nog draait zonder dat hij met één van beide bezig is... (??)
| Link: | |
| BBcode: | |
| HTML: | |
| Hide post links |
Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie
Je moet lid zijn om een reactie te kunnen plaatsen
Maak een account aan
Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut
Log in
-