Nieuwe versie 283C36906R

Plaats reactie

Topic author
skroon
Lid - eerste logo binnen
Lid - eerste logo binnen
Actief als: particulier

Nieuwe versie 283C36906R

Bericht door skroon »

Goedemiddag,

Voor zo ver ik heb kunnen vinden is er vanaf februari 2026 een nieuwe software versie beschikbaar voor Easylink (Branch 2).

Heeft iemand toevallig het update bestand van deze versie?

Ik heb mijn auto laatst ook handmatig naar versie 283C38184R geupdate nadat hij nog steeds op de versie van eind 2024 draaide. Jammer dat het ontvangen van de FOTA vaak zo lang duurt.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Dragonfly123
Lid
Lid

Re: Nieuwe versie 283C36906R

Bericht door Dragonfly123 »

Ik heb in maart geüpdatet naar 283C33813R, gewoon via de USB stick manier en Toolbox. Lukt dit niet bij jouw?
Huidige : Renault Arkana E-Tech 145 RS Line 283C38184R Easylink
Vorige auto's: Megane 3 1.5Dci Estate, Kadjar 1.5Dci, Megane IV 1.5Dci Bose Estate,
Scenic IV Init Paris 1.6Dci, Megane IV 1.3Tce Bose, Scenic IV 1.3Tce Bose
Kadjar Ph2 1.3Tce Intense

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

MeganeIV
Lid - eerste logo binnen
Lid - eerste logo binnen

Bericht door MeganeIV »

Dragonfly123 schreef: 14 mei 2026 22:43 Ik heb in maart geüpdatet naar 283C33813R, gewoon via de USB stick manier en Toolbox. Lukt dit niet bij jouw?
Zou ik mogen vragen hoe? Alliance CONNECT Toolbox geeft mij alleen de optie om de kaarten te updaten, maar niet het Easylink systeem zelf. Zie ik iets over het hoofd?
Screenshot 2026-05-15 at 12.56.04.png
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Renault Megane Estate IV Phase 2 1.3 TCe GPF 140 EDC Gris Baltique
EasyLink Software: 283C33813R

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Dragonfly123
Lid
Lid

Bij mij stond het er wel in, misschien omdat ik een Arkana heb? Weet het ook niet. Heb je ook connected service van Renault?
Vorige auto's: Megane 3 1.5Dci Estate, Kadjar 1.5Dci, Megane IV 1.5Dci Bose Estate,

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

MeganeIV
Lid - eerste logo binnen
Lid - eerste logo binnen

Bericht door MeganeIV »

Jazeker! Tot 2028. Zou je een screenshot kunnen plaatsen? Weet vrijwel zeker dat het niets te maken heeft met het model auto. Mijn buurman met een Captur heeft ook op Toolbox gekeken en kreeg hetzelfde als ik.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Dragonfly123
Lid
Lid

(Weet niet of dit hier mag, anders excuses en moet de moderator het maar weer verwijderen.)

Ik heb wel een link waar je de 28C33813R kan downloaden, en dan zelf op USB stick zetten en updaten. Als je dat aan durft.

Hier kan je zien of het met je huidige versie mogelijk is https://www.renomods.com/en/easylink-updates/

USB stick kan je voorbereiden, met USB stick niet groter dan 32Gb FAT32 geformatteerd, deze steek je 2 minuten in je auto
met draaiende motor.

Download de update website (h)ttps://partage.nimpo94.fr/share/1DZECnzB even copy paste.

Wel even de haakjes om de H van https weghalen, Duurt even want is 16Gb groot ingepakt.

1: IMPORTANT: copy everything EXCEPT the AllianceNDSMapConfig folder, keep YOUR OWN AllianceNDSMapConfig folder on your USB-stick.

2: Start your engine and insert the USB-drive. You will be prompted to install the update.

3: Accept and wait about 20 minutes.

4: Done, enjoy your updated system. 🙂"

****Disclaimer, Je bent en blijft uiteraard zelf verantwoordelijk voor het updaten van je systeem.
Deze update werkt niet op BRANCE 1 systemen. En niet schrikken van af en toe zwart scherm tijdens update, en nooit de motor afzetten of USB stick verwijderen tijdens updaten****

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

MeganeIV
Lid - eerste logo binnen
Lid - eerste logo binnen

Bericht door MeganeIV »

Dank voor je antwoord! Maar je had de update toch via Toolbox gekregen of begrijp ik het verkeerd?

Wat je nu aanbied is een update die gedownload is van een onbekende website en niet via de officiële kanalen die Renault heeft, namelijk via FOTA, (Toolbox?) en de garages die toegang hebben tot Alliance Update (R-Box).

Ik ben persoonlijk geen fan van deze methode, er zijn ongetwijfeld mensen die succes hiermee hebben, maar ook genoeg die nu met half/niet werkende Easylink units zitten. Ik citeer kort wat ik gisteren heb gepost in een ander onderwerp:
Persoonlijk zou ik het ontzettend afraden een update van iemand anders proberen te installeren op jouw Easylink unit. Zoals ik het begrijp is elke update auto specifiek. Er worden namelijk bestanden van de auto in kwestie gebruikt om de update bestanden voor de Easylink unit aan te vullen.
Hierbij een voorbeeld om het wat duidelijker te maken.

Stel, je collega op jouw werk heeft een Talisman uit 2023 en jij hebt een Arkana uit 2022. Hij heeft bij de dealer een USB-stick gehaald met de update. Deze bestanden zijn dus deels 'algemene' Easylink update bestanden, maar ook specifieke bestanden gekoppeld aan die Talisman uit 2023 (uitvoering, jaartal, specifieke Easylink unit 7 of 9 inch etc.) Nu neem jij de USB-stick over en probeer jij de update uit te voeren op jouw Arkana uit 2022. In het beste geval herkent de auto de update niet (wat mogelijk bij jou gebeurt is). In het slechtste geval ziet de auto de update, probeert de Easylink unit de update uit te voeren en heb je aan het einde een niet werkende Easylink unit. Het laatste vereist vrijwel altijd een re-flash van de originele software of het vervangen van de gehele unit, wat een erg kostbare aangelegenheid is.
Ik vermoed nu dat de map "AllianceNDSMapConfig" de map is met de auto specifieke bestanden zoals hierboven gerefereerd. Toch zou ik iedereen afraden, zolang je niet precies weet wat je aan het doen bent, onbekende bestanden van het internet op een USB-stick te zetten en in je auto te steken.

De website van renomods lijkt wel super handig. Kun je in ieder geval controleren of je Easylink up to date is :D

Mocht iemand iets kunnen toevoegen hieraan of kunnen uitleggen hoe je toch de update via Toolbox kunt downloaden hoor ik dit natuurlijk graag!

Nog een fijn weekend gewenst!

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Dragonfly123
Lid
Lid

Ik heb deze link ook gekregen van iemand via een Frans forum, die hem al meerdere malen heeft geupdatet op een EasyLink.
Ik heb zelf nog niet heel veel ervaring met de EasyLink, maar al wel heel wat jaren met de Rlink 2. Heb er meer dan 50 geüpdatet de laatste jaren.
En nog steeds regelmatig, Zoals ik al zei in mijn post, "Als je het durft" ;-) Maar lees maar op REDDIT, er zijn al genoeg mensen waar het wel
is gelukt. Bij de mensen waar het niet volledig werkt, hebben de fout gemaakt om de map AllianceNDSMapConfig te overschrijven, wat ook uitdrukkelijk
word vermeld, om dit niet te doen.
Je kunt ook gewoon naar de Dealer gaan als je het niet aandurft. Het probleem is dat ze zeldzaam te vinden zijn, omdat Renault hem niet vrij wil geven.
Ik heb deze update al, anders had ik het ook wel aangedurfd, na enige uitleg van die Fransoos. Ik had met de vorige Systeemsoftware regelmatig dat het
systeem vanzelf ging rebooten, na contact met Renault en een abonnement afsluiten, want die was verlopen, stond er een update van systeem en de maps in mijn Toolbox na registreren met VIN, zie screenshot van mijn systeeminfo. Er schijnt een nog nieuwere te zijn van 02-2026, maar alles werkt hier nu prima. Heb hem zelfs nog op de usb stick staan hier. Ben er zelf niet zo bang voor heb in het verleden van dure Mégane RS modellen tot diverse andere Rlink 2 systemen geupdatet. Maar wist waar ik mee bezig was. Maar zoals ik al zei EasyLink is nieuw voor mij, maar ben lerende.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Dragonfly123
Lid
Lid

Ondertussen nogmaals geupdatet naar 283C38184R.
vandaag grondig getest 350Km gereden, en werkt prima in mijn auto.

"Vaak ben je te bang" ;-)

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

A110
lid
lid

Bericht door A110 »

Dan durf ik de update ook te gaan doen in mijn Captur uit 2021.
Ik had hem ook al gedownload maar durfde het ook nog niet aan.

Zijn er zichtbare verschillen te merken.
En wireless android kan nog niet aangezet worden?
Ik vermoed dat dit toch echt bij de dealer aangezet moet gaan worden. Wil het wel graag aan hebben.
www.jwa-autoservice.nl

Renault Clio Hybrid 140 (2020) Afbeelding
Renault Captur plug-in hybrid 160 (2021) Afbeelding

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

PedroN
Donateur
Donateur

Bericht door PedroN »

Heb je je huidige versie al gecheckt en welke dan aanbevolen wordt?
Kijk eens op deze website en vul daar je huidige versie indan zie je meteen welke versie aanbevolen of geschikt is.
https://www.rexomods.com/en/easylink-updates/
Renault Captur Techno E-Tech hybrid 145 (4-2024)
Packs: Full screen, Advanced driving assist, City Premium en draadloze oplader
Kleur: Noir Etoile
Dashcam Viofo A119 V3
Easylink versie 283C38616R (mei 2026 geïnstalleerd)

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Dragonfly123
Lid
Lid

PedroN schreef: 22 mei 2026 17:29 Heb je je huidige versie al gecheckt en welke dan aanbevolen wordt?.
Ja had ik gecheckt, geen spontane reboots meer gehad, en het schijnt allemaal wat vlotter te gaan(sneller geworden)
Alleen nog geen wireless Carplay, als iemand daar de oplossing voor heeft, houd ik me aanbevolen.
En dan bedoel ik geen Dongle.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

pipens
2-hit-miracle
2-hit-miracle

Bericht door pipens »

Hallo, ik kom uit Spanje en volg het forum via Google Translate. De langverwachte EasyLink-update is eindelijk uitgebracht en ik wilde die graag met jullie delen.

283C36906R

https://www.swisstransfer.com/d/b502738 ... c2bbe0336a
Ik heb mijn Clio LPG uit 2023 vandaag geüpdatet en er zijn geen grote veranderingen, maar hij rijdt wel soepeler.

Groeten

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

RvS62
Lid
Lid

Bericht door RvS62 »

Thanks @pipens ,

I've installed today successfully.
I don't see any changes sofar and/or improvements on my Easylink.
Do you have any kind of changelog ?
Captur II Tce 90 gpf Intens (2020) / Two-tone rouge flamme / noir étoile nnp+gne
Easylink versie: 283C36906R (22-06-2026)
Navigatiemap: 2025-12 (2026-V2)

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

pipens
2-hit-miracle
2-hit-miracle

Bericht door pipens »

Op alle forums die ik heb gezien, zeggen ze hetzelfde: er zijn op het eerste gezicht geen significante veranderingen en alles speelt zich af op intern niveau binnen het radio- en communicatiesysteem.

Dit is wat ze op een Italiaans forum hebben gepost:

1. Dit is een kleine update (stabiliteitsverbeteringen en bugfixes).

De buildparameter verandert van AI_PRJ_RN_AIVI_24.11V01 naar AI_PRJ_RN_AIVI_24.11V08.

Het feit dat de hoofdbranch ongewijzigd blijft op 24.11 en alleen de uiteindelijke versie verandert van V01 naar V08, suggereert sterk dat dit een incrementele update is. Dergelijke updates introduceren over het algemeen geen nieuwe grafische interfaces of functionele wijzigingen, maar bevatten eerder beveiligingspatches, bugfixes en optimalisaties voor de stabiliteit van het besturingssysteem.

2. Logische hardware-update (CPLD)

De bestanden bevestigen dat er nieuwe binaire pakketten worden geïnjecteerd voor de belangrijkste componenten. Bijvoorbeeld de firmware voor de CPLD (Complex Programmable Logic Device, die hardware-interfaces op laag niveau en signaalroutering beheert).

In de vorige versie bevatte het bestand fw.cpld.bsh.tar.bin een SHA256-hash die begon met dbe04b4b..., terwijl in de nieuwe firmware de hash verandert in c492ed36.... De verandering in deze wiskundige code is het absolute bewijs dat de broncode voor dit specifieke onderdeel is herschreven en bijgewerkt.

3. Behoud van enkele submodules (V850)

Een zeer interessant detail dat uit de bestanden naar voren komt, is het gedeelte met betrekking tot de bosch.xml V850-microcontroller (die in autosystemen doorgaans de communicatie met het CAN-busnetwerk van de auto, de voeding en de voertuigstatus beheert).

In beide versies blijft de release-string voor deze module identiek: <VERSION>rn_aivi_ar_24.1_stabi_2024.42</VERSION>.

Dit geeft aan dat update 283C36906R geen invloed heeft op de kernlogica van de CAN-buscommunicatie, die eind 2024 is gestabiliseerd, maar zich in plaats daarvan richt op andere toepassingen van het infotainmentsysteem (vermoedelijk de Android/Linux-interface, Bluetooth-beheer, CarPlay/Android Auto of multimediabeheer).
Enviar comentarios

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Topic author
skroon
Lid - eerste logo binnen
Lid - eerste logo binnen

Bericht door skroon »

Thanks @pipens! Ik ga hem morgen downloaden en installeren, mooi weer een jaar nieuwere software.

@Dragonfly123 jij kan misschien beter de link uit je post van mei verwijderen, dat is wel een hele oude versie namelijk (2024). Voordat men die installeert :wink:

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Dragonfly123
Lid
Lid

@skroon Volgens Renomods.com nog steeds de laatste versie van Juli 2025 voor mijn Arkana. Dus ik gok het er nog niet op. Heb die nieuwere wel vast gedownload, maar wacht nog ff met installeren, tot meerderen dit hebben getest ;-)

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Topic author
skroon
Lid - eerste logo binnen
Lid - eerste logo binnen

Bericht door skroon »

Als je daar op Next klikt zie je de versie uit december en die wordt ook aangeraden. En als je dan nog een keer door klikt heb je de laatste (283C36906R) en ook die wordt aangeraden zie ik. En dat is écht de laatste want vanaf daar kan je niet verder klikken haha. Wel beetje onduidelijk indd.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Dragonfly123
Lid
Lid

Iemand het al geprobeerd? en nu ook draadloos Carplay?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

RvS62
Lid
Lid

Bericht door RvS62 »

Nee, nog steeds geen draadloos apple CarPlay.
Captur II Tce 90 gpf Intens (2020) / Two-tone rouge flamme / noir étoile nnp+gne
Easylink versie: 283C36906R (22-06-2026)
Navigatiemap: 2025-12 (2026-V2)

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Sandeman
repeating visitor
repeating visitor

Bericht door Sandeman »

Heeft iemand die 283C36906R update al gekregen OTA of geïnstalleerd?
In de changelog wordt iets gezegd over full screen carplay support , dat is wel interessant , zou iemand dan een screenshot kunnen maken van dat grotere scherm?
Grt
In bezit
Renault Clio V 1.6 E-tech Full Hybrid 145
Type : Esprit Alpine
Kleur : Bleu Iron
Bouwjaar : 2023
In bezit : 12-2023

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

PedroN
Donateur
Donateur

Bericht door PedroN »

@Dragonfly123
@RvS62
Als je nu geen draadloos CarPlay hebt krijg je die ook niet via alleen een update volgens de gegevens van de Renomods website.

The CarPlay wireless is activated with a simple update?
No. The Wireless CarPlay requires a specific reprogramming.. It is not enabled by a software update only.
Renault Captur Techno E-Tech hybrid 145 (4-2024)
Packs: Full screen, Advanced driving assist, City Premium en draadloze oplader
Kleur: Noir Etoile
Dashcam Viofo A119 V3
Easylink versie 283C38616R (mei 2026 geïnstalleerd)

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut