Kofferklep Twingo 1996 wil niet open
-
Topic author - Lid - eerste logo binnen
- Posts in topic: 6
- Laatste bezoek: 11 aug 2010 10:37
Kofferklep Twingo 1996 wil niet open
Sinds een paar dagen in bezit van een Renault Twingo maar de kofferklep wil niet meer open. Slot is naar links opengedraaid en kan vervolgens worden ingedrukt maar vervolgens gaat de kofferklep niet open.
Wat zou het probleem kunnen zijn?
Wat zou het probleem kunnen zijn?
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Gerespecteerd lid
- Posts in topic: 3
- Laatste bezoek: 30 jul 2017 19:22
- Actief als: particulier
Ergens een onderdeel wat een ander onderdeel niet raakt.
Of een stangetje los.
Moeilijk te zeggen zo.
Wanneer je de bekleding van de kofferklep af haalt kan je het zo zien.
Antonio.
Of een stangetje los.
Moeilijk te zeggen zo.
Wanneer je de bekleding van de kofferklep af haalt kan je het zo zien.
Antonio.
Renault, a way of life!
-------------------------------------------------------------------------------------
Mijn auto's: R5 GTS Fashion '89, R5 GTX '87.
-------------------------------------------------------------------------------------
Hide post links |
-
Ik heb net van binnenuit de vergrendeling losgemaakt door de torxbouten los te draaien(dus niet het slot waar je de van buiten sleutel in steekt). Nu zag ik een stangetje zitten die vanaf het slot naar de vergrendeling loopt. Die bewoog netjes op en neer als ik de sleutel omdraai. Dat kan het dus niet zijn.
Vervolgens heb ik de vergrendeling uitelkaar gehaald en bekeken. Het probleem is dat als het slot wordt omgedraaid het stangetje beweeg en dit doorgeeft aan een plastic handeltje die in de vergrendeling zit. Echter dit plastic handeltje geeft de beweging niet door naar het metalen gedeelte binnen in de vergrendeling.
Nadat ik de vergrendeling nog verder heb gedemonteerd ben ik niet veel wijzer geworden. Er zit een veer in die er voor zou moeten zorgen dat het metalen gedeelte onder spanning staat en met het plastice handeltje mee beweegt. Dat gebeurt dus niet. Echter ik heb de veer nu al meerdere keren opnieuw gemonteerd maar het probleem blijft.
Wellicht herkent iemand dit probleem?
Vervolgens heb ik de vergrendeling uitelkaar gehaald en bekeken. Het probleem is dat als het slot wordt omgedraaid het stangetje beweeg en dit doorgeeft aan een plastic handeltje die in de vergrendeling zit. Echter dit plastic handeltje geeft de beweging niet door naar het metalen gedeelte binnen in de vergrendeling.
Nadat ik de vergrendeling nog verder heb gedemonteerd ben ik niet veel wijzer geworden. Er zit een veer in die er voor zou moeten zorgen dat het metalen gedeelte onder spanning staat en met het plastice handeltje mee beweegt. Dat gebeurt dus niet. Echter ik heb de veer nu al meerdere keren opnieuw gemonteerd maar het probleem blijft.
Wellicht herkent iemand dit probleem?
Hide post links |
-
ik heb net een werkende vergrendeling van een sloopauto afgehaald en gemonteerd maar die werkt ook niet. Het ligt dus toch niet aan de vergrendeling maar aan het stangetje of slot zelf.
Hoe kan ik het plastic paneel aan de binnenkant van de kofferklep demonteren, dan kan ik het stangetje beter zien?
Hoe kan ik het plastic paneel aan de binnenkant van de kofferklep demonteren, dan kan ik het stangetje beter zien?
Hide post links |
-
Het is gelukt om het paneel te verwijderen. Paneel zat stevig vastgekit en geklikt dus het koste erg veel moeite om die los te krijgen. Vervolgens is te zien dat het stangetje ter hoogte van het slot kunt stellen(schroefdraad). Het heb het stangetje versteld en het schroefdraad ingetaped zodat deze niet snel terugschuift. Nu is het probleem opgelost!
Hide post links |
-
- Gerespecteerd lid

Mooi dat het gelukt is.
En ook mooi dat je het hier deelt.
Kan een ander er ook wat aan hebben.
Bedankt!
Antonio.
Renault, a way of life!
Hide post links |
-
- Global Moderator
- Posts in topic: 1
- Laatste bezoek: 26 feb 2025 20:06
Da's het betere doe-het-zelf-werk 

Nu: Talisman Estate TCe 200 Initiale Paris 2017 | Twingo I 1.2 16V Paris 2006
Ex: Laguna III Ph2 Estate 2.0T GT 2011 | Laguna II Ph2 Grand Tour 2.0 16V Dynamique 2005 | Twingo I 1.2 8V Helios 1999 | Megane II 2.0 16V Dynamique 2003 | Clio II Ph2 1.6 16V Dynamique 2003 | Twingo I 1.2 8V Air 2000
Ex: Laguna III Ph2 Estate 2.0T GT 2011 | Laguna II Ph2 Grand Tour 2.0 16V Dynamique 2005 | Twingo I 1.2 8V Helios 1999 | Megane II 2.0 16V Dynamique 2003 | Clio II Ph2 1.6 16V Dynamique 2003 | Twingo I 1.2 8V Air 2000
Hide post links |
-
Nadat de kofferklep was gerepareerd heb ik hem op slot gedraaid. Maar nu ik hem weer wil open doen lukt dat niet, ik krijg de sleutel niet omgdraaid.
Nu heb ik hem via de binnenkant opengemaakt en van het slot afgehaald. Als ik hem niet op slot draai dan kan ik hem gewoon open en dicht doen zonder enig probleem. Echter als ik hem op slot draai krijg ik hem niet meer van het slot af met de sleutel.
Het lijkt er op dat het slot niet goed meer is. Oplossing is waarschijnlijk een nieuw slot. Echter een nieuw slot betekend ook 2 verschillende sleutels.
Ik houd jullie op de hoogte hoe het afloopt, tips en oplossingen zijn welkom!
Nu heb ik hem via de binnenkant opengemaakt en van het slot afgehaald. Als ik hem niet op slot draai dan kan ik hem gewoon open en dicht doen zonder enig probleem. Echter als ik hem op slot draai krijg ik hem niet meer van het slot af met de sleutel.
Het lijkt er op dat het slot niet goed meer is. Oplossing is waarschijnlijk een nieuw slot. Echter een nieuw slot betekend ook 2 verschillende sleutels.
Ik houd jullie op de hoogte hoe het afloopt, tips en oplossingen zijn welkom!
Hide post links |
-
- Gerespecteerd lid
- Laatste bezoek: 18 dec 2024 16:53
Slotje demonteren, laten weken in de peut. Dan heel voorzichtig de baardjes 1 voor 1 uithalen (let op de juiste vogorde) en reinigen, pas op voor de hele kleine veertjes, die springen alle kanten op. Droog monteren en een beetje dunneolie erop. Ik gebruik hiervoor kettingderraileurspray van de HEMA. SUC6
Hide post links |
-
- Global Moderator
- Posts in topic: 5
- Laatste bezoek: 22 apr 2025 18:19
En mocht het bovenstaande niet helpen en een nieuw slot is noodzakelijk dan haal je de nieuwe sleutel (die je dus niet wilt) eruit. Dan stop je je oude sleutel in het nieuwe slot en dan vijl je met een vijltje de uitstekende delen van de baardjes weg totdat de cilinder weer mooi rond is en er geen gedeeltes van de baardjes meer uitsteken.
Maar ik denk dat het schoonmaken zoals WillemS beschrijft wel zal helpen.
Maar ik denk dat het schoonmaken zoals WillemS beschrijft wel zal helpen.
Hide post links |
-
Bedankt voor jullie antwoorden. Ik zal eerst het slot goed schoonmaken voordat ik een nieuwe aanschaf.
@Richard: door die baartjes weg te vijlen maak je het slot compatible met de oude sleutel?
@Richard: door die baartjes weg te vijlen maak je het slot compatible met de oude sleutel?
Hide post links |
-
- Gerespecteerd lid
En als je teveel vijlt kan je met een schroevendraaier, nagelvijltje of zakmes je slot ook open krijgen. 

Hide post links |
-
- Global Moderator
Elk voordeel kan een nadeeltje hebben. Maar onze medemens met de losse handjes krijgt een gemiddelde auto toch zo open met het genoemde "gereedschap"
Maar je hebt wel gelijk, theoretisch "passen" er dan meer sleutels op het slot.
Maar het was een zeer handig truukje om de sloten van bijvoorbeeld een orginele kofferset die we bij een motor hadden gekocht passend te maken op de sleutel van de motor zelf. We verkochten dan de motor + koffers met een zogenoemd 1-sleutel systeem
Deed het altijd beter dan verschillende sleutels.
Maar je hebt wel gelijk, theoretisch "passen" er dan meer sleutels op het slot.
Maar het was een zeer handig truukje om de sloten van bijvoorbeeld een orginele kofferset die we bij een motor hadden gekocht passend te maken op de sleutel van de motor zelf. We verkochten dan de motor + koffers met een zogenoemd 1-sleutel systeem

Hide post links |
-
- Gerespecteerd lid
Liever een handige slimme beun dan een "vervangings"-monteur met diploma.
Hide post links |
-
- Gerespecteerd lid
Je kan ook het slot bestellen op sleutelcode.
De dealer kan de sleutelcode vaak wel achterhalen.
Antonio.
De dealer kan de sleutelcode vaak wel achterhalen.
Antonio.
Renault, a way of life!
Hide post links |
-
- Global Moderator
@WillemS: Thanks!
Een beun-haas zie ik als iemand die de teller met een ton terugdraaid, drie verschillende delen samenlast tot een prachtig wagentje van een oud vrouwtje die altijd binnen heeft gestaan of iets anders met dezelfde strekking.
Een beun-haas zie ik als iemand die de teller met een ton terugdraaid, drie verschillende delen samenlast tot een prachtig wagentje van een oud vrouwtje die altijd binnen heeft gestaan of iets anders met dezelfde strekking.
Hide post links |
-
- lid
- Laatste bezoek: 26 feb 2011 19:57
- Contacteer:
Nee, je hebt echt een positieve kijk op de mensheid
.
De definitie van een beun-haas:
iemand die overdag profesioneel zijn werkzaamheden voor de werkgever uitoefend,
en zijn vak 's avonds thuis of op lokatie uitvoerd om de mensen die voor een dubbeltje op de 1e rij
willen zitten probeert te matsen........
Die "mannetjes" die jij bedoelt, dat zijn mensen die denken dat ze profesioneel zijn, en dat vaak
verprutsen.....dus beter vertaald vanaf heden als "prutsers"
Vaak is iemand die het puur als liefhebber doet een stuk beter....die durft ten minste toe te geven als
ze het niet meer weten of zien zitten

De definitie van een beun-haas:
iemand die overdag profesioneel zijn werkzaamheden voor de werkgever uitoefend,
en zijn vak 's avonds thuis of op lokatie uitvoerd om de mensen die voor een dubbeltje op de 1e rij
willen zitten probeert te matsen........
Die "mannetjes" die jij bedoelt, dat zijn mensen die denken dat ze profesioneel zijn, en dat vaak
verprutsen.....dus beter vertaald vanaf heden als "prutsers"
Vaak is iemand die het puur als liefhebber doet een stuk beter....die durft ten minste toe te geven als
ze het niet meer weten of zien zitten

Ford Focus Wagon Futura 1.6i 16v 2005 Magnum Grey
Daewoo Kalos Class 1.4i 16v 2004 Blauw
Hide post links |
-
- Global Moderator
Ha, gelukkig schaar ik me dan in het rijtje handige liefhebbers die er niet voor schromen om anderen om advies te vragen als ze het even niet meer weten. Zie bijvoorbeeld mijn vraag over de wasstraat in het Scenic gedeelte
Als ik het antwoord van DexterXL over de defenitie beun-haas letterlijk neem, dan is iedereen die op dit forum actief is of er informatie zoekt ook een beun-haas. Waarom eerst naar de dealer gaan en je zuurverdiende geld daar achterlaten terwijl je de oplossing op veel vragen en problemen ook op dit forum kunt vinden en als je een beetje handig bent zelfs zelf kan oplossen of repareren.
Naast de handige sleuteltjes tip in dit topic heb ik nog wel een handige tip voor de caravan liefhebbers onder de lezers
. Om diefstal ervan te voorkomen kun je een duur wielslot kopen of een disselslot, maar als je verzekering deze niet verplicht stelt kun je voor weinig je caravan ook zelf beveiligen door met een ijzerboortje 6/7 een gat door de moer (die je gebruikt om de poten uit te draaien) van de uitstelpoten linksvoor en rechtsachter te boren. Als je nu op de oprit of op de camping je poten hebt uitgedraaid, dan steek je door beide gaten een hangslotje en dan kun je de poten niet meer omhoog draaien. De moer kan dan niet meer ronddraaien doordat het slot tegen de bodem van de caravan komt.

Als ik het antwoord van DexterXL over de defenitie beun-haas letterlijk neem, dan is iedereen die op dit forum actief is of er informatie zoekt ook een beun-haas. Waarom eerst naar de dealer gaan en je zuurverdiende geld daar achterlaten terwijl je de oplossing op veel vragen en problemen ook op dit forum kunt vinden en als je een beetje handig bent zelfs zelf kan oplossen of repareren.
Naast de handige sleuteltjes tip in dit topic heb ik nog wel een handige tip voor de caravan liefhebbers onder de lezers

Hide post links |
-
- lid
- Contacteer:
Zoals je zelf al aangeeft ben jij een liefhebber, ga er maar vanuit dat 99% van de bezoekers op dit forum tochRichTrip schreef:Ha, gelukkig schaar ik me dan in het rijtje handige liefhebbers die er niet voor schromen om anderen om advies te vragen als ze het even niet meer weten. Zie bijvoorbeeld mijn vraag over de wasstraat in het Scenic gedeelte![]()
altijd liefhebbers zijn, een beunhaas vind je meestal via via.
Wel een mooie tip over de caravanpootjes

Hide post links |
-
- lid
- Posts in topic: 2
- Laatste bezoek: 10 sep 2013 20:10
Hey mensen.
Ik bedoelde het niet slecht.
Het was meer een grapje.
Als je een aan het slot gaat veilen zodat je hem met een schroevendraaier kan openen.
Vind ik persoonlijk niet de beste oplossing.
Neem het woord beun haas niet te serieus.

Ik bedoelde het niet slecht.
Het was meer een grapje.
Als je een aan het slot gaat veilen zodat je hem met een schroevendraaier kan openen.
Vind ik persoonlijk niet de beste oplossing.
Neem het woord beun haas niet te serieus.

Hide post links |
-
- lid
- Contacteer:
Komt goed hoor.....

Hide post links |
-
- Gouden Bahco
- Posts in topic: 1
- Laatste bezoek: 01 mei 2025 14:15
Laten we ook voorop stellen dat de meeste monteurs bij dealers wel alles uit mekaar zouden willen halen, maar gezien het zéér hoge uurtarief is het simpelweg vaak goedkoper om iets te vervangen. 

Hide post links |
Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie
Je moet lid zijn om een reactie te kunnen plaatsen
Maak een account aan
Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut
Log in
-