Motoren geschikt voor LPG?

Zit het onder de motorkap en is het niet elektrisch ? Dan is dit de juiste rubriek
Plaats reactie

Topic author
renault15.17
Global Moderator
Global Moderator
Posts in topic: 3
Berichten: 3028
Lid geworden op: 27 sep 2004 15:34
Actief als: particulier
Locatie: Uden
Contacteer:

Motoren geschikt voor LPG?

Bericht door renault15.17 »

Even een vraag over een tweetal motoren die in meerdere Renaults worden geleverd.

De V6 3.0 24v uit onder andere de Laguna I en II en de vorige Espace wordt zelden met LPG uitgerust. Maar het kan wel (o.a. Prins levert een systeem). Is deze motor geschikt voor LPG?

En dezelfde vraag over de 2.0 Turbo 16v (163 en 170 pk varianten). Deze heb ik één keer in een advertentie gezien met een LPG installatie, maar ik kan geen leverancier vinden. Was dat een foutje in die advertentie? Is deze motor geschikt voor LPG?
Don't HURRY, be happy!

R15 TL (1975 restauratie nadert het einde)
R17 TL découvrable automatic (1976)
R15 GTL Grand Prix (1977 restauratie start binnenkort)
R21 TSE (1992),
Zoe Z.E. Intens 41 kWh (2013)
Van de baas: Mégane E-tech Evolution ER (2023)

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Mathijs
Donateur
Donateur
Posts in topic: 3
Berichten: 3246
Lid geworden op: 27 aug 2004 00:16
Actief als: particulier
Locatie: 森の中で - нахуй Путина, блядь сын
Contacteer:

Bericht door Mathijs »

Het zijn allebei motoren die redelijk wat vermogen/prestatie kunnen leveren.
Of dit ook bij plaatsing van LPG nog van toepassing is.... :?

Bij LPG gebruik wordt de motor temperatuur doorgaans hoger dan bij benzine gebruik, echter, beide motoren zullen gezien hun specificatie's over een ruim voorzien koel systeem beschikken.

Kortom, ik denk dat er echt moet worden gekeken naar het materiaal waarvan de motor gemaakt is, en ik denk dat het daarop gaat afketsen. Is alles gietijzer, hetgeen ik betwijfel, dan zal het vast goed kunnen. Zit er echter aluminium in verwerkt (doorgaans de kop), dan zou ik er niet zomaar aan beginnen.

Van Renault-25 rijden er nogal wat rond die een LPG installatie hebben van een leverancier in De Bilt. Netjes aangesloten op de benzine meter en schakelknop netjes weggewerkt.
Nothing great was ever achieved by being realistic!

onderteken en verspreid svp de petitie:
Verander de straatnaam van de Russische ambassade naar de Aleksej Navalnyweg


https://petities.nl/petitions/verander-de-straatnaam-van-de-russische-ambassade-naar-de-aleksej-navalnyweg?locale=nl

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

gerrit
lid
lid
Posts in topic: 4
Berichten: 201
Lid geworden op: 02 mar 2005 15:17
Actief als: particulier
Locatie: Overijssel

Bericht door gerrit »

Kortom, ik denk dat er echt moet worden gekeken naar het materiaal waarvan de motor gemaakt is, en ik denk dat het daarop gaat afketsen. Is alles gietijzer, hetgeen ik betwijfel, dan zal het vast goed kunnen. Zit er echter aluminium in verwerkt (doorgaans de kop), dan zou ik er niet zomaar aan beginnen.

Van Renault-25 rijden er nogal wat rond die een LPG installatie hebben van een leverancier in De Bilt. Netjes aangesloten op de benzine meter en schakelknop netjes weggewerkt.
ik begrijp bovenstaande niet, de 25's hebben toch een compleet aluminium motor 2.0 of 2.2 liter.
Het voordeel van een aluminium kop is juist dat er doorgaans harde klepzittingen in zitten en ze heel behoorlijk tegen gas kunnen. vroeger gingen juist de gietijzeren koppen aan diggelen en volgens mij is er geen autofabrikant die nog gietijzeren koppen maakt.
12 Gordini '73, 12 Break, 20 TX '82

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Mathijs
Donateur
Donateur
Posts in topic: 3
Berichten: 3246
Lid geworden op: 27 aug 2004 00:16
Actief als: particulier
Locatie: 森の中で - нахуй Путина, блядь сын
Contacteer:

Bericht door Mathijs »

Vergeet de R25 met 2.7 en 2.8 liter motoren niet :P

Meende juist dat dit vroeger het probleem was met rijden op LPG.
We hadden toen een Rover 3500 V8 op gas laten zetten.
Deze had een gietijzeren blok met 2 aluminium koppen, en dat was niet te doen.
Vandaar mijn antwoord.

Met de R25 TXI op LPG kwam je wanneer je iets van 130 reedt op de teller, serieus in de problemen als je even snel plankgas gaf om voor die rij vrachtwagens te komen die je afrit gingen blokkeren. Dan zakte je mooi terug in snelheid, met risico op backfire.

Heb de indruk dat bij mijn R25 V6 het blok van gietijzer is, en alleen de koppen van aluminium.
Nothing great was ever achieved by being realistic!

onderteken en verspreid svp de petitie:
Verander de straatnaam van de Russische ambassade naar de Aleksej Navalnyweg


https://petities.nl/petitions/verander-de-straatnaam-van-de-russische-ambassade-naar-de-aleksej-navalnyweg?locale=nl

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Verwijderde gebruiker 25

Bericht door Verwijderde gebruiker 25 »

een 25 txi met backfire? Daarvoor heb je toch een carberateur nodig, en die zit niet op de 2.0 liter injectie.
Wat betreft het inhalen heb ik geen probleeem met mijn txi

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Mathijs
Donateur
Donateur
Posts in topic: 3
Berichten: 3246
Lid geworden op: 27 aug 2004 00:16
Actief als: particulier
Locatie: 森の中で - нахуй Путина, блядь сын
Contacteer:

Bericht door Mathijs »

We gaan misschien een beetje off-topic, maar backfire gebeurde wel met TXI's.
Er zijn er zat die met geplofte luchtfilterhuizen rondrijden, zie ook http://www.renault25forum.nl/forum/topi ... IC_ID=2148 .
Nothing great was ever achieved by being realistic!

onderteken en verspreid svp de petitie:
Verander de straatnaam van de Russische ambassade naar de Aleksej Navalnyweg


https://petities.nl/petitions/verander-de-straatnaam-van-de-russische-ambassade-naar-de-aleksej-navalnyweg?locale=nl

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Verwijderde gebruiker 25

Bericht door Verwijderde gebruiker 25 »

ok, dan trek ik mijn woorden in

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

gerrit
lid
lid
Posts in topic: 4
Berichten: 201
Lid geworden op: 02 mar 2005 15:17
Actief als: particulier
Locatie: Overijssel

Bericht door gerrit »

on topic:
Ik was ze niet vergeten hoor maar schoor ze over een kam met de alu 2.0 en 2.2 en als renault liefhebber en zelf een v6 rijder :shock: hoor je toch te weten dat de V6 wel degelijk ook volledig van giet aluminium is gemaakt. :!:
Ik denk dat je toch maar es wat dieper onder de motorkap moet kijken :wink: .
12 Gordini '73, 12 Break, 20 TX '82

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Rossy
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 1
Berichten: 2825
Lid geworden op: 30 sep 2004 00:34
Actief als: particulier
Locatie: Emmeloord

Bericht door Rossy »

De F-motoren hebben oook een gietijzeren onderblok met een alu cilinderkop en die worden nog steeds zo gemaakt.
Ook de D-, E- en K-motoren worden nog steeds zo gemaakt.
De G-, M en Z motoren weet ik niet zeker maar als ik me niet vergis hebben die ook een gietijzeren onderblok.
Dit is te zien aan de bruine roestsporen op de blokken wanneer de lak openbreekt op de scherpe hoeken aan de buitenzijde van het gietstuk en zover ik weet roest aluminium niet bruin.

Antonio.
Renault, a way of life!
-------------------------------------------------------------------------------------
Mijn auto's: R5 GTS Fashion '89, R5 GTX '87.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

gerrit
lid
lid
Posts in topic: 4
Berichten: 201
Lid geworden op: 02 mar 2005 15:17
Actief als: particulier
Locatie: Overijssel

Bericht door gerrit »

Antonio heeft gelijk, sorry, ff niet goed gekeken in de boeken, de D, E, K, F zijn inderdaad van gietijzer maar de koppen zijn aluminium.
De G, M, J, Z(de V6 dus) zijn volledig aluminium en het gaat hier om een afgeleide Z motor. De S motor (2500 cc diesel) weet ik overigens niet.
12 Gordini '73, 12 Break, 20 TX '82

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Topic author
renault15.17
Global Moderator
Global Moderator
Posts in topic: 3
Berichten: 3028
Lid geworden op: 27 sep 2004 15:34
Actief als: particulier
Locatie: Uden
Contacteer:

Bericht door renault15.17 »

YES! Ik weet inmiddels zeker (nou ja, de RDW site zegt het tenminste) dat er een Avantime 2.0 Turbo 16v op LPG rijdt 8) . Nu is het zaak om uit te vinden wie de eigenaar is, hoe dat het bevalt en waar het LPG systeem is ingebouwd.
Don't HURRY, be happy!

R15 TL (1975 restauratie nadert het einde)
R17 TL découvrable automatic (1976)
R15 GTL Grand Prix (1977 restauratie start binnenkort)
R21 TSE (1992),
Zoe Z.E. Intens 41 kWh (2013)
Van de baas: Mégane E-tech Evolution ER (2023)

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

gerrit
lid
lid
Posts in topic: 4
Berichten: 201
Lid geworden op: 02 mar 2005 15:17
Actief als: particulier
Locatie: Overijssel

Bericht door gerrit »

Dave, je weet dat je een aanvraag bij de rdw kunt doen om de gegevans van de eigenaar, dan vraagt de rdw het aan de eigenaar en als dat oke is krijg je zijn gegevens.
Ook kun je natuurlijk een bevriende verzekeraar bellen en vragen of ze het kent. even natrekken.
12 Gordini '73, 12 Break, 20 TX '82

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

r5alpine
lid
lid
Posts in topic: 2
Berichten: 165
Lid geworden op: 09 okt 2004 19:19
Actief als: particulier
Locatie: emmen

Bericht door r5alpine »

ik ken iemand met een laguna gt v6 24v op lpg en die is er zeer tevreden mee
19 cabrio rsi.11txe 16v.alpine V6 GT.R 9 GTX. talisman

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Topic author
renault15.17
Global Moderator
Global Moderator
Posts in topic: 3
Berichten: 3028
Lid geworden op: 27 sep 2004 15:34
Actief als: particulier
Locatie: Uden
Contacteer:

Bericht door renault15.17 »

Is dat ook een "Prins" LPG systeem?
Don't HURRY, be happy!

R15 TL (1975 restauratie nadert het einde)
R17 TL découvrable automatic (1976)
R15 GTL Grand Prix (1977 restauratie start binnenkort)
R21 TSE (1992),
Zoe Z.E. Intens 41 kWh (2013)
Van de baas: Mégane E-tech Evolution ER (2023)

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

r5alpine
lid
lid
Posts in topic: 2
Berichten: 165
Lid geworden op: 09 okt 2004 19:19
Actief als: particulier
Locatie: emmen

Bericht door r5alpine »

renault15.17 schreef:Is dat ook een "Prins" LPG systeem?
geen idee
19 cabrio rsi.11txe 16v.alpine V6 GT.R 9 GTX. talisman

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

reah16
repeating visitor
repeating visitor
Posts in topic: 2
Berichten: 9
Lid geworden op: 31 jan 2010 10:19

Avantime op LPG

Bericht door reah16 »

Hallo

Wij hebben bijna 3 jaar een avantime 3.0 V6 privelege op LPG.
Rijdt probleemloos op gas en we zijn de tweede eigenaar die
de gasinstallatie G3 hebben laten inbouwen.
Nu hebben wij net een andere auto gekocht en de Avantime ingeruild
bij de garage.
We mogen nog 2 weken in onze Avantime rijden voor we onze andere krijgen.
Hoop hiermee een antwoord te hebben gegeven.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

WillemS
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 2
Berichten: 6852
Lid geworden op: 04 okt 2009 11:49
Actief als: particulier
Locatie: Heemstede

Bericht door WillemS »

3 jaar rijden zegt niet zoveel. Hoeveel km's zijn er op gas gereden? Dat telt zwaarder, meestal zijn het de klepzittingen die extra slijtage ondervinden, doordat er daar te weinig koeling is. Blijkt pas na heel veel km's op gas.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

reah16
repeating visitor
repeating visitor
Posts in topic: 2
Berichten: 9
Lid geworden op: 31 jan 2010 10:19

Bericht door reah16 »

ongeveer 100 000 km

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

mechanic
Gouden Bahco
Posts in topic: 2
Berichten: 16032
Lid geworden op: 24 apr 2008 20:47
Actief als: particulier
Locatie: Someren

Bericht door mechanic »

Heb laatst een onderhoudsbeurt gedaan aan een 3.5 V6 LPG espace.
Deze auto tikte als een malloot, maar dat is te danken aan het type lpg injectoren. Ook was er een flash-lube smeersysteem gemonteerd.
De klant reed ook al 100.000km probleemloos met zijn auto.
Hoe de motor er inwendig aan toe was heb ik geen idee van, wel dat de 4gas meting keurig was.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

WillemS
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 2
Berichten: 6852
Lid geworden op: 04 okt 2009 11:49
Actief als: particulier
Locatie: Heemstede

Bericht door WillemS »

Ja die 3.5 NISSAN Motor is oke, vooral als je Flash-lube erbij hebt. Dus is goed te doen.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

mechanic
Gouden Bahco
Posts in topic: 2
Berichten: 16032
Lid geworden op: 24 apr 2008 20:47
Actief als: particulier
Locatie: Someren

Bericht door mechanic »

Ik had verkeerd gelezen zie ik nu, had niet in de gaten dat het om de V6 van renault zelf ging. :)

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in

  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht