Sissend/blazend geluid bij hoge toeren
-
Topic author - Global Moderator
- Posts in topic: 6
- Berichten: 3345
- Lid geworden op: 11 dec 2009
- Laatste bezoek: 27 mei 2025 08:59
- Actief als: particulier
- Locatie: Overijssel
Sissend/blazend geluid bij hoge toeren
Onze wagen loopt tot nu toe geweldig, maar er treedt een raar verschijnsel op bij het doortrekken in de hoge toeren. Als je boven de ongeveer 5000 toeren komt, dan hoor je vanachter het dashboard (al ligt de motorruimte meer voor de hand) een soort sissend geluid. Het lijkt wel of er een overdrukventiel of iets dergelijks open gaat. Schakel je naar een hogere versnelling, dan is het geluid meteen weg, totdat je weer doortrekt in deze versnelling. Aan de prestaties ligt het niet en de motor houdt ook niet in, maar het is wel een raar geluid.
Ik weet dat het natuurlijk moeilijk is om een geluid te kunnen omschrijven, maar wie zou een idee kunnen hebben waar het aan kan liggen? Heeft het misschien iets te maken met de LPG installatie? Heb er nog niet aan gedacht het te testen als hij op benzine loopt. Of misschien is het helemaal geen probleem en is het een normaal verschijnsel. Want ik heb verder geen klachten over de motor.
Ik weet dat het natuurlijk moeilijk is om een geluid te kunnen omschrijven, maar wie zou een idee kunnen hebben waar het aan kan liggen? Heeft het misschien iets te maken met de LPG installatie? Heb er nog niet aan gedacht het te testen als hij op benzine loopt. Of misschien is het helemaal geen probleem en is het een normaal verschijnsel. Want ik heb verder geen klachten over de motor.
Nu: Twingo II 1.6 16V Renault Sport Gordini CUP 2011 Bleu Malte (TERNT)
Ex: Twingo II 1.2 16V Dynamique 2011 Rouge Dyna (TENNJ)
Ex: Grand Scenic 2.0 16V Serié Limiteé Tech Line LPG-G3 2006 Gris Beige (TEC66)
Ex: Twingo II 1.2 16V Dynamique 2011 Rouge Dyna (TENNJ)
Ex: Grand Scenic 2.0 16V Serié Limiteé Tech Line LPG-G3 2006 Gris Beige (TEC66)
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Gerespecteerd lid
- Posts in topic: 3
- Berichten: 6856
- Lid geworden op: 04 okt 2009
- Laatste bezoek: 18 dec 2024 16:53
- Actief als: particulier
- Locatie: Heemstede
Als deze wagen een zgn. EGR-klep heeft kan het deze zijn. Die dient eigenlijk vrij geruisloos te werken.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
Topic author - Global Moderator
- Posts in topic: 6
- Berichten: 3345
- Lid geworden op: 11 dec 2009
- Laatste bezoek: 27 mei 2025 08:59
- Actief als: particulier
- Locatie: Overijssel
Zat gisteren weer even kort in de Scenic, maar met 5000 toeren zit ie al bijna aan zijn maximum (rood is rond de 6000 toeren). Het toerental waarbij het geluid optreedt zal dus ergens beginnen rond de 4500 toeren.
Vanwege de korte rit dus niet kunnen proberen of het probleem zich ook voor doet op benzine.
Vanwege de korte rit dus niet kunnen proberen of het probleem zich ook voor doet op benzine.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
dus met koude motor trek je hem al zo hoog in de toeren?
help me herinneren dat ik nooit een auto van jou koop....
help me herinneren dat ik nooit een auto van jou koop....
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
Topic author - Global Moderator
- Posts in topic: 6
- Berichten: 3345
- Lid geworden op: 11 dec 2009
- Laatste bezoek: 27 mei 2025 08:59
- Actief als: particulier
- Locatie: Overijssel
Ik gaf juist aan dat ik het niet op benzine heb kunnen proberen vanwege de korte koude rit. Maar ik gaf in de probleembeschrijving 5000 toeren aan, vanuit mijn geheugen. Maar dat blijkt dus al richting het rode toeren gebied te gaan. Dus vandaar dat ik aangeef dat het probleem zich waarschijnlijk al eerder voordoet (4500 toeren), uiteraard met een warme motor.....
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
Topic author - Global Moderator
- Posts in topic: 6
- Berichten: 3345
- Lid geworden op: 11 dec 2009
- Laatste bezoek: 27 mei 2025 08:59
- Actief als: particulier
- Locatie: Overijssel
Even een kleine update:
Het geluid ontstaat precies bij 4000 toeren, zowel op gas als op benzine. Als ik (bij wijze van test) even doortrek richting de 5000 toeren en dan het gas loslaat, dan blijft het geluid aanwezig, precies totdat het toerental de grens van 4000 toeren passeert, daaronder is het weg.
Doordat ik er weer even de aandacht voor had, blijft het sterke vermoeden bestaan dat het geluid vanonder het dashboard vandaan komt en niet uit de motorruimte.
Misschien een vermoeden: zou het geluid ook kunnen worden veroorzaakt door de airco leidingen?
Het geluid ontstaat precies bij 4000 toeren, zowel op gas als op benzine. Als ik (bij wijze van test) even doortrek richting de 5000 toeren en dan het gas loslaat, dan blijft het geluid aanwezig, precies totdat het toerental de grens van 4000 toeren passeert, daaronder is het weg.
Doordat ik er weer even de aandacht voor had, blijft het sterke vermoeden bestaan dat het geluid vanonder het dashboard vandaan komt en niet uit de motorruimte.
Misschien een vermoeden: zou het geluid ook kunnen worden veroorzaakt door de airco leidingen?
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Gerespecteerd lid
- Posts in topic: 3
- Berichten: 6856
- Lid geworden op: 04 okt 2009
- Laatste bezoek: 18 dec 2024 16:53
- Actief als: particulier
- Locatie: Heemstede
Ja, dat is heel goed mogelijk!
Overigens de meeste automobilisten denken dat hun motor warm is als de koelvloeistof temperatuur op "warm"staat, maar een veel juistere maat is de olie temperatuur, pas als die op 80 graden staat is je motor warm, en dat duurt veel langer. Maar, ja, tegenwoordig heeft iedereen haast, hè.
Overigens de meeste automobilisten denken dat hun motor warm is als de koelvloeistof temperatuur op "warm"staat, maar een veel juistere maat is de olie temperatuur, pas als die op 80 graden staat is je motor warm, en dat duurt veel langer. Maar, ja, tegenwoordig heeft iedereen haast, hè.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Lid
- Posts in topic: 1
- Berichten: 447
- Lid geworden op: 04 aug 2008
- Laatste bezoek: 08 jul 2012 23:21
Niet alleen heeft iedereen haast, maar niemand heeft meer een olietemperatuurmeter.WillemS schreef:Ja, dat is heel goed mogelijk!
Maar een veel juistere maat is de olie temperatuur, pas als die op 80 graden staat is je motor warm, en dat duurt veel langer. Maar, ja, tegenwoordig heeft iedereen haast, hè.
De laatste die ik me kan herinneren was m'n Alfa 155 van 10 jaar geleden. Daarna heb ik geen auto meer met zo'n meter gehad. Recent kan ik me ook alleen de Citroen C5 (vorig model) herinneren die dat had.
Verder zie je steeds meer bij de kleinere auto's dat zelfs de watertemperatuur meter verdwijnt.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Gerespecteerd lid
- Posts in topic: 3
- Berichten: 6856
- Lid geworden op: 04 okt 2009
- Laatste bezoek: 18 dec 2024 16:53
- Actief als: particulier
- Locatie: Heemstede
Ja, klopt bij de oudere alfa's stond het zelfs nog in het instruktie boekje.
Heb vroeger nog eens een Fiat 1500C gehad die had zelfs nog handgas, om de wagen bij 1500 tpm warm te laten lopen.
Maar als je nu de eerste 25 km. je motor licht belast dan is de olie wel redelijk op temp. mvg. WillemS
Heb vroeger nog eens een Fiat 1500C gehad die had zelfs nog handgas, om de wagen bij 1500 tpm warm te laten lopen.
Maar als je nu de eerste 25 km. je motor licht belast dan is de olie wel redelijk op temp. mvg. WillemS
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
Topic author - Global Moderator
- Posts in topic: 6
- Berichten: 3345
- Lid geworden op: 11 dec 2009
- Laatste bezoek: 27 mei 2025 08:59
- Actief als: particulier
- Locatie: Overijssel
In mijn leaseauto, een VW Golf VI, zit een olietemperatuurmeter in de boordcomputer.
Maar heren, ga er maar vanuit dat ik de test heb gedaan terwijl de motor lekker op temperatuur was. Ik hoop er namelijk nog wat jaartjes mee door te kunnen rijden
Maar heren, ga er maar vanuit dat ik de test heb gedaan terwijl de motor lekker op temperatuur was. Ik hoop er namelijk nog wat jaartjes mee door te kunnen rijden

Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Gerespecteerd lid
- Posts in topic: 1
- Berichten: 2824
- Lid geworden op: 30 sep 2004
- Laatste bezoek: 30 jul 2017 19:22
- Actief als: particulier
- Locatie: Emmeloord
Ik zie dat de drukklep van de carterontluchting nog niet is genoemd als mogelijke oorzaak.
Dat is het ronde geval in de leiding van de caterontluchting.
Die wil nog wel eens defect raken met het genoemde geluid als gevolg.
Antonio.
Dat is het ronde geval in de leiding van de caterontluchting.
Die wil nog wel eens defect raken met het genoemde geluid als gevolg.
Antonio.
Renault, a way of life!
-------------------------------------------------------------------------------------
Mijn auto's: R5 GTS Fashion '89, R5 GTX '87.
-------------------------------------------------------------------------------------
Mijn auto's: R5 GTS Fashion '89, R5 GTX '87.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
Topic author - Global Moderator
- Posts in topic: 6
- Berichten: 3345
- Lid geworden op: 11 dec 2009
- Laatste bezoek: 27 mei 2025 08:59
- Actief als: particulier
- Locatie: Overijssel
Antonio, dat is het probleem welke in dit topic wordt beschreven:
viewtopic.php?t=4332
En ja, daar heeft mijn auto ook last van. Maar het betreffende geluid van de carterontluchting komt totaal niet overeen met het sissende geluid boven de 4000 toeren. Of zie jij hierin toch een verband?
viewtopic.php?t=4332
En ja, daar heeft mijn auto ook last van. Maar het betreffende geluid van de carterontluchting komt totaal niet overeen met het sissende geluid boven de 4000 toeren. Of zie jij hierin toch een verband?
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie
Je moet lid zijn om een reactie te kunnen plaatsen
Maak een account aan
Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut
Log in
-
- Vergelijkbare Onderwerpen
- Reacties
- Weergaves
- Laatste bericht
-
- 0 Reacties
- 27 Weergaves
-
Laatste bericht door Jeroen1970
-
- 9 Reacties
- 927 Weergaves
-
Laatste bericht door mechanic
-
- 2 Reacties
- 1044 Weergaves
-
Laatste bericht door stadium III
-
- 5 Reacties
- 405 Weergaves
-
Laatste bericht door Winniemgb
-
- 6 Reacties
- 740 Weergaves
-
Laatste bericht door StefanW1
-
- 1 Reacties
- 421 Weergaves
-
Laatste bericht door A110
-
- 0 Reacties
- 194 Weergaves
-
Laatste bericht door StefanW1