Scenic 1,8 16v van 2002 op G3 aankoopadvies gevraagd!

Alle overige technische vragen over de Scenic
Plaats reactie
Gebruikersavatar

Topic author
joopsch
Lid - eerste logo binnen
Lid - eerste logo binnen
Posts in topic: 4
Berichten: 21
Lid geworden op: 01 feb 2010 18:22

Scenic 1,8 16v van 2002 op G3 aankoopadvies gevraagd!

Bericht door joopsch »

Beste Renaultkenners,

Ik heb mijn oog laten vallen op een scenic 1,8 16V uit 4-2002 (103 PK) met een kleine 200000 km met ICOM tank verzonken in de kofferbak. Wagen ziet er verder smetteloos uit en de verkoper is een nette occasionhandelaar annex garagebedrijf. Van het weekeinde ga ik een proefrit maken. Motor loopt als een zonnetje zonder bijgeluid etc. Vraagprijs ligt rond de 5200 euro.
Iemand nog aankooptips om op te letten m.n. als het om het "gas" gaat? Is LPG sowieso een "goede" combinatie met genoemd motortype (meestal zie je de 1,6 16v nl)? Prijs redelijk zonder garantie maar wel een toezegging qua coulance bij onverwachte motorellende komende maanden? (krijg een behoorlijke inruilprijs voor mijn "oude" scenic)

Bedankt voor het antwoord alvast!
Vr gr Joop

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

RichTrip
Global Moderator
Global Moderator
Posts in topic: 2
Berichten: 3308
Lid geworden op: 11 dec 2009 10:35
Actief als: particulier
Locatie: Overijssel

Bericht door RichTrip »

Een renault 1.8 16V motor op LPG komt veel voor, kijk maar eens naar een Laguna.
Deze motor heeft hydraulische klepstoters en deze hoeven dus niet te worden gesteld. Wel kan er natuurlijk eens een einde komen aan het automatisch stellen en dan kan een koprevisie noodzakelijk zijn.

Prijs in relatie tot bouwjaar en vooral de kilometerstand is geen koopje. Maar als je inruil goed is, dan is het toe te betalen bedrag natuurlijk belangrijker dan de vraagprijs.

Aandachtspunten zijn:

-Een onderhoudsboekje/historie aanwezig (distributieriem e.d.)?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Rossy
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 1
Berichten: 2825
Lid geworden op: 30 sep 2004 00:34
Actief als: particulier
Locatie: Emmeloord

Bericht door Rossy »

In de Megane en de Scenic was deze motor niet zo heel lang geleverd en ook niet erg populair.
Het is best een betrouwbare motor op LPG als het onderhoud maar nauwgezet wordt uitgevoerd en er ook normaal mee gereden wordt.

Antonio.
Renault, a way of life!
-------------------------------------------------------------------------------------
Mijn auto's: R5 GTS Fashion '89, R5 GTX '87.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
joopsch
Lid - eerste logo binnen
Lid - eerste logo binnen
Posts in topic: 4
Berichten: 21
Lid geworden op: 01 feb 2010 18:22

Bericht door joopsch »

Vandaag flinke proefrit van een uur gemaakt. De auto rijdt prima op gas: geen verschil qua (stationair) lopen en met rijden tussen gas en benzine. Je kan het verschil alleen ruiken bij de uitlaat ;-)
Remmerij sturen en schakelen ook allemaal OK. Mooi rechtuit bij stuur los en flink remmen.

Het merk gasistallatie is me echter niet duidelijk geworden. Zoals gezegd ligt er een ICOM tank achterin verzonken.
Ook zou ik willen weten hoe het nu eigenlijk "werkt" dat G3 principe bij een doorsnee Scenic uit 2002.
Vroeger had je een verdamper die de LPG van vloeibaar naar gasvorm maakt, en op die manier naar de venturi carburateur leidde. In dit geval is het uiteraard een injectiemotor. Is het dan zo dat standaard er ook gas-injectie van toepassing is?
Rechts onderin de motorruimte is een deel van de installatie aangesloten op het koelwatercircuit dacht ik aanwezig dat erg veel lijkt op de ouderwetse verdamper namelijk....
Onder de kunststof "deksel" van de 1,8 motor zijn 4 onderdelen op rij die lijken op injectoren (blauw/wit van kleur, met een kabelboom aan elkaar verbonden) Welke onderdelen van de motor zijn dat?

Onderstaande kwam ik op wikipedia tegen:

Sequentiële installaties
Sequentiële installaties hebben een eigen doseerventiel per cilinder. Deze moderne installaties hebben meestal geen eigen rekenmodule, maar rekenen het door de boordcomputer berekende kenveld om naar equivalente gasvolumes. Daarom is de ombouw en programmering eenvoudiger. Een multi-point injectiesysteem is echter een voorwaarde. Nieuwere auto's hadden al sinds halverwege negentiger jaren deze technologie. Met deze installaties kon het Euro-On-Board-Diagnostics (EOBD) gebruikt worden. Hierbij zijn de uitlaatgassen schoner dan die bij verbranding van benzine.

[bewerken] VSI-Installatie
VSI is de afkorting van Vapour Sequential Injection, vrij vertaald "dampvormige sequentiële injectie". Met deze ontwikkeling is er een nieuw tijdperk aangebroken op het gebied van alternatieve brandstofsystemen, zoals LPG en CNG. Het systeem werkt volledig geïntegreerd met het benzinemanagement van de wagen, wat als voordeel heeft dat de EOBD-functie van de wagen niet beïnvloed wordt door het LPG-systeem. Door net zo als op benzine per cilinder de LPG te injecteren is er geen merkbaar verschil meer tussen het rijden op benzine of LPG. De ECM is zo ontworpen zodat deze geschikt is voor 3, 4 ,5 ,6, 8 en 10 cilinder motoren. In combinatie met een unieke software kunnen er optimale emissies en rijeigenschappen bereikt worden. De Nederlandse producent Prins Autogassystemen in Eindhoven heeft de naam VSI als merknaam geregistreerd.

[bewerken] LPI-Installaties
LPI is de afkorting van Liquid Propane Injection en betekent vloeibaarpropaaninjectie. De sequentiële gasinjectie in vloeibare vorm kan gezien worden als de nieuwste generatie gassystemen (de zogenaamde vijfde generatie). Het grote voordeel van vloeibare injectie is de koelende werking van het verdampen van het gas in de cilinder. Zo ontstaat een betere vullingsgraad van de cilinders en daarmee een betere prestatie van de motor. Een nadeel is een iets hoger brandstofverbruik. Hoewel deze techniek al aan het begin van de jaren negentig bekend was, is deze techniek door detailproblemen tot op vandaag niet erg verspreid. De Nederlandse producent Vialle Alternative Fuel Systems BV heeft de naam LPi als merknaam geregistreerd. Daarom noemt de firma ICOM deze techniek JTG.

Welk systeem is er van toepassing denken jullie?


Verder schijnt de boordcomputer (verbruik l/100 km) in de "gasstand" wel het verbruik aan te geven (0 bij gas loslaten en bij ca. 100 km/u 8-11 l/100 km. Kan ik daaruit concluderen dat je dus wel via de boordcomputer het verbruik af kan lezen?

De ditributieriem is volgens het afgestempelde boekje qua jaren wel aan vervanging toe (bijna 5 jaar). Verkoper biedt aan dit te doen tegen betaling van de onderdelen (riem en waterpomp). Verder is de verkoopprijs incl nwe APK en een afleverings (afvul-) beurtje.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Hapee55
Lid
Lid
Posts in topic: 2
Berichten: 59
Lid geworden op: 27 feb 2010 22:47

Bericht door Hapee55 »

Kort wat opmerkingen n.a.v. je vragen:
- welk systeem het is zou mij niet zo interesseren, als het maar goed werkt! Wèl een opmerking (ben geen techneut): als het gassysteem is aangesloten op het koelwatercircuit (zoals je zelf aangeeft) zegt de logica mij dat het in ieder geval geen LPI-systeem zal zijn. De warmte zal zeer waarschijnlijk gebruikt worden om het gas te verdampen.
- het aflezen van het verbruik: de vraag is dan alleen hoe nauwkeurig dat is. Mijn ervaring is dat het werkelijke verbruik plm. 0,5 liter hoger is dan de aangegeven waarde op de boordcomputer (Scenic II 2.0 op LPG van 2004).
- de prijs blijft behoorlijk aan de maat, zoals eerder is aangegeven. Ga eens naar www.zomoto.nl en geef het kenteken in van de auto. Je krijgt dan gratis een (niet onredelijke) waardebepaling. In mijn ogen is de auto tenminste € 1000,- te hoog geprijsd. Vooral vanwege de kilometerstand. In Nederland zijn auto's met een kilometerstand van boven de 200.000 km niet erg courant (lees: ze kelderen in waarde). En dan zonder (formele) garantie ..................................?

Tot slot nog een tip. Ga eens naar een bevriende Renaultdealer en maak eens een praatje met de man achter de computer (receptionist?). Op basis van het kenteken van de auto kunnen ze in hun systeem de specificatie bij aflevering van de auto èn de volledige onderhoudshistorie achterhalen, voor zover gepleegd door een officiële Renaultdealer. Geeft aardig wat extra informatie. Succes met de besluitvorming (alhoewel ik geloof dat je een beetje verliefd bent op de auto, dus het hart heeft de overhand :lol: ).

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
joopsch
Lid - eerste logo binnen
Lid - eerste logo binnen
Posts in topic: 4
Berichten: 21
Lid geworden op: 01 feb 2010 18:22

Bericht door joopsch »

Hapee, bedankt voor je antwoord.
Nee, ik ga m nog niet meteen halen, hoor, daarvoor heb ik nog iets teveel twijfels....
Vwb het G3 ben ik er wel uit idd, je hebt gewoon gelijk..

De hoge KM stand is wel een punt, echter ik zie Scenic's G3 met tegen de 3 ton ook gewoon aangeboden voor tegen de 4 mille. Een teken dat ze het zover wel uithouden kennelijk, en dat bedrag nog moeten opbrengen.

De prijs? Tja... Ik krijg 2000 terug voor een Scenic benzine uit 1999 met bijna 180000 op de klok en een distr. riem die er aan zit te komen .

Op www.autodna.nl komt de vraagprijs overigens wel redelijk overeen ( verkoopwaarde van 5150 euro). Zomoto.nl geeft voor merk/type/kenteken maar liefst 6750 euro aan :) (benzine, gas kent ie niet)

Overigens loop ik ook nog een beetje te dralen om een zelfde type en bouwjaar Scenic Dci elders voor 4500 aangeboden. 186000 km's, zelfde staat, maar WEL met dubbel schuifdak 8)
volgens zomoto moet die 5000 op de markt zijn. (diesels zijn goedkoper in aanschaf)

Zoals je ziet ben ik echt een twijfelaar, en ben er nog niet uit....

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

mark
lid
lid
Posts in topic: 1
Berichten: 131
Lid geworden op: 05 aug 2006 16:36
Actief als: particulier
Locatie: Drenthe

Bericht door mark »

diesels zijn inderdaad goed koper (meestal) maar de wegenbelasting is wel € 90 meer in de 3 maand.
Dus ja dat is dan ook weer een afweging die je moet maken.

Wat betreft de kilometerstand 3 ton is opzich geen probleem voor een renault motor ik heb de mijne verkocht met 301000 km en niet omdat hij slecht was (ik heb hem aan mijn ouders verkocht) maar ik heb wat meer ruimte nodig met 3 kids.
Nu: Grand Scenic 2.0 16v LPG automaat Dynamique De Luxe bj 2005 kleur:zwart
Clio II 1.2 16v extreme bj 2005 kleur: zwart
hiervoor: model 1 phase 2 scenic RXT 1.6 16v LPG bj 2000
twingo 1.2 8v spring comfort bj 1997 kleur:zwart

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Hapee55
Lid
Lid
Posts in topic: 2
Berichten: 59
Lid geworden op: 27 feb 2010 22:47

Bericht door Hapee55 »

@joopsch
Mark zegt zinnige dingen. Ga eens achter de computer zitten en maak een spreadsheet. Zet onder elkaar wat een G3 en een diesel aan vaste en variabele kosten met zich mee brengt bij jouw kilometrage. Hou bij het onderhoud goed in de gaten om de hoeveel kilometer de auto naar de garage moet en wat zo'n beurt kost (opnieuw de tip: ga eens naar een bevriende Renault-dealer). Het zou kunnen zijn dat het service interval verschilt tussen een benzine/G3 auto en een diesel (dat weet ik niet, maar er is vast wel iemand op dit forum die hierover iets zinnigs kan roepen). Ik durf overigens te wedden dat een G3-auto in vrijwel alle gevallen goedkoper zal zijn. Ik ben benieuwd!

PS. Hoe is het met de verliefdheid :)

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
joopsch
Lid - eerste logo binnen
Lid - eerste logo binnen
Posts in topic: 4
Berichten: 21
Lid geworden op: 01 feb 2010 18:22

Bericht door joopsch »

Ach valt wel mee hoor.... :oops:

Ik heb het al uitgerekend, en idd qua kilometrage (rond de 25000) ben ik rond de 400 euro per jaar duurder uit met een diesel.
Qua afschrijving/waardevenmindering maak ik me niet zo druk: na een jaartje of 4 mag de auto "op" zijn...

Ik ben wel een mierenn*ker en zie overal wolven en beren... :cry: Die paar tientjes per maand zou ik met een diesel er wel voor over hebben vanwege het lekkere rustige toeren ermee en pas na 900 km een keertje een tankbeurt. Mijn spookbeeld is wel dat de diesel binnenkort (weer) omhoogschiet naar de bijv. 1,30, en benzine weer gaat proberen in te halen.... Zal je altijd meemaken. :evil:

Aan de andere kant ben ook ook een beetje huiverig voor gas. Ik hoor teveel ellendeverhalen ermee, van installatie tot kop en kleppen. Het is overigens ook maar de vraag of LPG wel zo goedkoop blijft. Een prijsstijging gelijk aan die van diesel komt ruim anderhalf keer zo hard aan vanwege het meergebruik.....

Dat met de renaultdealer ga ik eens proberen... Alhoewel ik puur een zakelijke relatie met hem heb mbt mijn huidige scenic

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

RichTrip
Global Moderator
Global Moderator
Posts in topic: 2
Berichten: 3308
Lid geworden op: 11 dec 2009 10:35
Actief als: particulier
Locatie: Overijssel

Bericht door RichTrip »

Mijn vader rijdt al sinds mensenheugenis een Renault op LPG, in ieder geval van 1997 tot 2005 een 2.0 8V en vanaf 2005 tot heden een 2.0 16V en nooit geen enkel probleem mee gehad, wat LPG betreft.
Ik rij nu sinds begin december een Grand Scenic op LPG en ondanks de winterperikelen zonder een centje pijn. Als je de auto netjes warm rijdt, zeker de 16V met zijn vele klepjes, zonder er een scheurijzer van te maken, dan kun je er veel en lang goedkoop plezier aan beleven.
Trouwens, de DCI motoren van Renault zijn nou ook nog niet de fijnste en storingsvrije motoren.....niet dat ik er een competitie Diesel/LPG van wil maken, maar het is niet alles LPG ellende wat er wordt beweerd.
Al kun je natuurlijk altijd geluk danwel pech hebben met een auto, garantie hierop heb je natuurlijk nooit.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in

  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht