Renault Espace 2.0 Turbo
-
Topic author - repeating visitor
- Posts in topic: 2
- Berichten: 5
- Lid geworden op: 11 jun 2009
- Laatste bezoek: 01 jan 1970 01:00
Renault Espace 2.0 Turbo
Heb net een Espace 2.0 Turbo gekocht van juni 2006. Weet iemand of het waar is dat ze zeggen dat deze turbo`s wel goed zijn? En dan bedoel ik na de update van de auto in 2006.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Gouden Bahco
- Posts in topic: 5
- Berichten: 16668
- Lid geworden op: 24 apr 2008
- Laatste bezoek: 30 apr 2025 22:36
- Actief als: particulier
- Locatie: Someren
Turbo's zijn redelijk goed. Zie ze bijna niet meer in de werkplaats met defecte turbo's. Wat wel echt een zwak punt is, is de watergekoelde dynamo. Die sneuvelen ècht allemaal.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
Topic author - repeating visitor
- Posts in topic: 2
- Berichten: 5
- Lid geworden op: 11 jun 2009
- Laatste bezoek: 01 jan 1970 01:00
Wanneer gaan deze gemiddeld kapot(Dynamo), en dan bedoel ik welke km-stand?
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Lid
- Posts in topic: 1
- Berichten: 69
- Lid geworden op: 03 jan 2009
- Laatste bezoek: 23 nov 2019 02:21
uit de onderhoudsgeschiedenis van mijn auto kan ik opmaken dat na 90.000km de dynamo reeds 2keer vervangen is (alles onder garantie). Ik hoop niet dat ie bij de volgende 90.000km weer 2 keer vervangen moet worden
Weet dan eigenlijk niet of ik zo'n watergekoelde heb (auto is 2.2dci uit 2004).

Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Gerespecteerd lid
- Posts in topic: 1
- Berichten: 3184
- Lid geworden op: 30 mar 2009
- Laatste bezoek: 28 okt 2020 12:33
- Actief als: particulier
Heeft m'n Espace 2.0 dCi van 2008 ook zo'n watergekoelde dynamo?
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Lid
- Posts in topic: 1
- Berichten: 52
- Lid geworden op: 26 feb 2007
- Laatste bezoek: 16 sep 2010 09:32
Wat de turbo betreft is rustig op temperatuur laten komen en na afloop ook laten afkoelen van de olie erg belangrijk. Als je dat rustig doet gaat zo'n turbo prima heel lang mee. Het zijn vaak de 'lease'- turbo's die meteen op de rijksweg gas geven, ja en dan gaat je turbo snel kapot!
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Gouden Bahco
- Posts in topic: 5
- Berichten: 16668
- Lid geworden op: 24 apr 2008
- Laatste bezoek: 30 apr 2025 22:36
- Actief als: particulier
- Locatie: Someren
Volgens mij alleen de 2.0T de watergekoelde dynamo, weet ik niet zeker.
Die zijn in ieder geval flink belabberd.
Die zijn in ieder geval flink belabberd.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- 3-posting-rookie
- Posts in topic: 1
- Berichten: 3
- Lid geworden op: 04 apr 2009
- Laatste bezoek: 01 jan 1970 01:00
Dynamo
Ook de 1.9 Dci uit 2006 heeft een watergekoelde dynamo, die vandaag bij mij stuk is gegaan. Eeerg duur geintje. 

Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- lid
- Posts in topic: 1
- Berichten: 165
- Lid geworden op: 24 nov 2009
- Laatste bezoek: 13 jan 2024 15:47
- Actief als: particulier
- Locatie: Hoogezand



Het dingetje levert maar 125A maximaal. Het apparaatje zit ook nog eens op de koelste zijde van het blok dus waarom watergekoeld? Het ding is volgens mij waterverwarmd en daarom gaan ze allemaal stuk, door het koelwater is ie altijd 90 graden. Kan niet goed zijn. Onbegrijpelijk dat Renault nooit een degelijke vervanger heeft uitgezocht kans gemist dus


Groet'n
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Gouden Bahco
- Posts in topic: 5
- Berichten: 16668
- Lid geworden op: 24 apr 2008
- Laatste bezoek: 30 apr 2025 22:36
- Actief als: particulier
- Locatie: Someren
De 2.2 dci heeft ze ook.
Veel voorkomend defect is dat de diode brug defect raakt. Als dat zo is kost een revisie hier in de buurt €175e.
Multisnaar setje en vaak de krukaspoulie erbij en je zit nog op een aardig bedrag. Maar beter dan de €1100 wat het nieuw kost totaal.
Wat betreft de turbo ligt dit vaak aan de rijstijl en het onderhoud. Toevallig gisteren een 2.0T gehad waar de turbo as van gebroken was.
Veel voorkomend defect is dat de diode brug defect raakt. Als dat zo is kost een revisie hier in de buurt €175e.
Multisnaar setje en vaak de krukaspoulie erbij en je zit nog op een aardig bedrag. Maar beter dan de €1100 wat het nieuw kost totaal.
Wat betreft de turbo ligt dit vaak aan de rijstijl en het onderhoud. Toevallig gisteren een 2.0T gehad waar de turbo as van gebroken was.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Gerespecteerd lid
- Posts in topic: 1
- Berichten: 6856
- Lid geworden op: 04 okt 2009
- Laatste bezoek: 18 dec 2024 16:53
- Actief als: particulier
- Locatie: Heemstede
Wanneer je en wagen met turbo hebt/koopt zijn twee zaken van belang.
1) een turbodruk-meter.
2) een olietemperatuur-meter.
De eerste om te zien of de waste-gate goed werkt. De tweede om te zien of je olie op temperatuur is voordat je de wagen de "sporen"geeft.
Verder en dat spreekt vanzelf "goed onderhoud" en "kwaliteits-smering".
SUC6
1) een turbodruk-meter.
2) een olietemperatuur-meter.
De eerste om te zien of de waste-gate goed werkt. De tweede om te zien of je olie op temperatuur is voordat je de wagen de "sporen"geeft.
Verder en dat spreekt vanzelf "goed onderhoud" en "kwaliteits-smering".
SUC6
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Lid
- Posts in topic: 2
- Berichten: 447
- Lid geworden op: 04 aug 2008
- Laatste bezoek: 08 jul 2012 23:21
-
- Gouden Bahco
- Posts in topic: 5
- Berichten: 16668
- Lid geworden op: 24 apr 2008
- Laatste bezoek: 30 apr 2025 22:36
- Actief als: particulier
- Locatie: Someren
Nee. Toevallig gister een gehad voor onderhoud en die had er een normale. ( espace IV )
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Lid
- Posts in topic: 2
- Berichten: 447
- Lid geworden op: 04 aug 2008
- Laatste bezoek: 08 jul 2012 23:21
Hallo,
Vanaf welk jaar is de 2.0 Turbo wel betrouwbaar (Espace IV) ?? De 3,5V6 wordt toch wel erg duur en de 2.0 16V is nauwelijks te vinden 2ehands.
Vanaf welk jaar is de 2.0 Turbo wel betrouwbaar (Espace IV) ?? De 3,5V6 wordt toch wel erg duur en de 2.0 16V is nauwelijks te vinden 2ehands.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- 2-hit-miracle
- Posts in topic: 2
- Berichten: 2
- Lid geworden op: 05 feb 2015
- Laatste bezoek: 05 feb 2015 01:18
- Actief als: particulier
Re: Renault Espace 2.0 Turbo
De levensduur van de 2.0T benzine turbo wordt voornamelijk bepaald door twee dingen :
Inderdaad de rijstijl :
laat even de motor min. 30 seconde stationair doorlopen na rijden met hoog toerental en
dus hoog toeren van de turbo die plots geen smering meer krijgt. Killing !
En koud niet meteen op zijn donder geven.
Motorolie :
Vervang altijd op tijd de noodzakelijk juiste 5W40 motorolie (ik gebruikt altijd ELF of Castrol) met de specifieke
dopes en APi`s voor de Renault Turbo motoren. Ik bezuinig daar nimmer op en doe dit ieder jaar om de 20.000 km
i.p.v. eens in de 40.000 of 60.000 km
Ik klopt het af, maar die van ons gaat doet al 110.000 km keurig zijn werk.
Inderdaad de rijstijl :
laat even de motor min. 30 seconde stationair doorlopen na rijden met hoog toerental en
dus hoog toeren van de turbo die plots geen smering meer krijgt. Killing !
En koud niet meteen op zijn donder geven.
Motorolie :
Vervang altijd op tijd de noodzakelijk juiste 5W40 motorolie (ik gebruikt altijd ELF of Castrol) met de specifieke
dopes en APi`s voor de Renault Turbo motoren. Ik bezuinig daar nimmer op en doe dit ieder jaar om de 20.000 km
i.p.v. eens in de 40.000 of 60.000 km
Ik klopt het af, maar die van ons gaat doet al 110.000 km keurig zijn werk.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- 2-hit-miracle
- Posts in topic: 2
- Berichten: 2
- Lid geworden op: 05 feb 2015
- Laatste bezoek: 05 feb 2015 01:18
- Actief als: particulier
Re: Renault Espace 2.0 Turbo
Renault Espace 2.0T 2004
Onze dynamo moet nu na 5 jaar voor de tweede keer vervangen worden.
Dit keer maakt het lager van de Valeo watergekoelde 155 Ah dynamo (82 00 138269) een ratelend geluid in de motorruimte.
Nu blijkt dat Valeo de laatste jaren weer af gestapt is van de watergekoelde dynamo`s en weer luchtgekoelde levert die nu wel genoeg koeling bieden. Ook bij andere automerken heeft Valeo dat doorgevoerd en zijn de watergekoelde dynamo`s weer passé.
Voor de Espace 4 worden natuurlijk nog steeds nieuwe en gereviseerde Valeo 155 Ah watergekoelde dynamo`s geleverd.
Echter ............, er bestaat een verloop (omleid) pijpje voor de koelslangen, waardoor je een vervangende luchtgekoelde
Valeo 155 ah versie kunt toepassen. En dat scheelt zo maar een dikke € 100,- in de aanschaf en het lijkt erop dat ze langer meegaan.
Het is overigens wel slim om even de onderste polyriem te vervangen als die van spanning is geweest en al wat diensttijd heeft gehad.
Onze dynamo moet nu na 5 jaar voor de tweede keer vervangen worden.
Dit keer maakt het lager van de Valeo watergekoelde 155 Ah dynamo (82 00 138269) een ratelend geluid in de motorruimte.
Nu blijkt dat Valeo de laatste jaren weer af gestapt is van de watergekoelde dynamo`s en weer luchtgekoelde levert die nu wel genoeg koeling bieden. Ook bij andere automerken heeft Valeo dat doorgevoerd en zijn de watergekoelde dynamo`s weer passé.
Voor de Espace 4 worden natuurlijk nog steeds nieuwe en gereviseerde Valeo 155 Ah watergekoelde dynamo`s geleverd.
Echter ............, er bestaat een verloop (omleid) pijpje voor de koelslangen, waardoor je een vervangende luchtgekoelde
Valeo 155 ah versie kunt toepassen. En dat scheelt zo maar een dikke € 100,- in de aanschaf en het lijkt erop dat ze langer meegaan.
Het is overigens wel slim om even de onderste polyriem te vervangen als die van spanning is geweest en al wat diensttijd heeft gehad.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- 3-posting-rookie
- Posts in topic: 1
- Berichten: 3
- Lid geworden op: 01 mar 2021
- Laatste bezoek: 28 mar 2021 03:48
- Actief als: particulier
Re:
Wat kost het kwa tijd om de turbo te vervangen mijne is defect. renault espace initiale 2.0Tmechanic schreef: ↑03 mar 2010 19:41 De 2.2 dci heeft ze ook.
Veel voorkomend defect is dat de diode brug defect raakt. Als dat zo is kost een revisie hier in de buurt €175e.
Multisnaar setje en vaak de krukaspoulie erbij en je zit nog op een aardig bedrag. Maar beter dan de €1100 wat het nieuw kost totaal.
Wat betreft de turbo ligt dit vaak aan de rijstijl en het onderhoud. Toevallig gisteren een 2.0T gehad waar de turbo as van gebroken was.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie
Je moet lid zijn om een reactie te kunnen plaatsen
Maak een account aan
Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut
Log in
-
- Vergelijkbare Onderwerpen
- Reacties
- Weergaves
- Laatste bericht
-
- 5 Reacties
- 353 Weergaves
-
Laatste bericht door Winniemgb
-
- 9 Reacties
- 488 Weergaves
-
Laatste bericht door Michel147
-
- 3 Reacties
- 516 Weergaves
-
Laatste bericht door Admin
-
- 2 Reacties
- 86 Weergaves
-
Laatste bericht door Michel147
-
- 2 Reacties
- 399 Weergaves
-
Laatste bericht door Kata
-
- 0 Reacties
- 138 Weergaves
-
Laatste bericht door Mathijs
-
- 3 Reacties
- 290 Weergaves
-
Laatste bericht door Mathijs