Ad-blocker gedetecteerd: Onze website wordt mogelijk gemaakt door online advertenties aan onze bezoekers te tonen. Schakel uw ad-blocker uit om onze website te blijven gebruiken.
Voor technische onderwerpen die niet in één van bovenstaande categorieën te vangen zijn.
Forumregels
- Vermeld het type Renault in de titel, liefst tussen [ haken ] aan het begin van de titel
- Geef zoveel mogelijk informatie over het betreffende model en jaartal, zodat er niet naar gevraagd hoeft te worden.
Hallo, Ik ben sinds kort de trotse eigenaar van een Renault Megane Grand Tour Business Line 1.5DCI van 2006.
Ik heb via internet een trekhaak besteld (GDW) en een specifieke kabelset.
Maar....... de twijfel slaat een beetje toe! Ik ben best handig, beurtjes en remblokken vervangen doe ik bijvoorbeeld altijd zelf maar een trekhaak plaatsen heb ik nog nooit gedaan.....
Heeft iemand ervaring/tips&trik's?? Waar moet ik op letten, moet er gezaagd / geslepen worden / zijn de gaten al voorgeboord en wat moet ik allemaal demonteren?
Ook bij gdw op de site kun je een handleiding downloaden.
Zoek je merk en type en klik op handleiding trekhaak. Je opent dan een pdf met inbouwinstructies. Als ik dat zo zie voor de Megane GT, dan krijg je dat wel voor elkaar. Bumper moet er wel af en je moet een tapeindje afzagen of slijpen.
Het is niet moeilijk. Gewoon de instructies volgen.
Je hoeft niet te boren of te zagen, de bumper hoeft er ook niet voor af.
De auto is er helemaal op voorbereid. De kabelset is specifiek voor je voertuig, dus plug en play op de bestaande achterlicht stekkers.
Je moet het eigenljk wel met 2 man doen, in je eentje is het bijna niet te doen ivm het gewicht.
Ik heb op de Laguna ook een (afneembare) trekhaak van GDW. Super degelijk spul.
Succes ermee.
Nu: Talisman Estate TCe 200 Initiale Paris 2017 | Twingo I 1.2 16V Paris 2006
Ex: Laguna III Ph2 Estate 2.0T GT 2011 | Laguna II Ph2 Grand Tour 2.0 16V Dynamique 2005 | Twingo I 1.2 8V Helios 1999 | Megane II 2.0 16V Dynamique 2003 | Clio II Ph2 1.6 16V Dynamique 2003 | Twingo I 1.2 8V Air 2000
Als het goed is, wordt er gewoon een inbouwinstruktie meegeleverd.
Ik heb dit nog nooit anders gezien bij nieuwe haken.
Als je de haak monteert op een brug, is een extra man erbij wel handig, anders is het met een goede krik ook te doen.
Gaten zijn reeds voorzien, het is echt een kwestie van kooimoeren plaatsen en balken vastschroeven.
De dwarsbalk achter de bumper wordt vervangen door de balk van de trekhaak dus die kan je eventueel op MP proberen te verkopen.
Bij een beetje achterschade moet die balk gelijk vervangen worden...
De achterbumper moet derhalve gedemonteerd worden.
Wanneer je een plug-en-play kabelset hebt, dan staat in de handleiding van de kabelset ook waar de kabels langsgelegd kunnen worden.
Met een beetje sleutelkennis, sleutelervaring en een basis gereedschapset met Torx schrovendraaiers is het monteren van de trekhaak geen probleem
Antonio.
Renault, a way of life!
-------------------------------------------------------------------------------------
Mijn auto's: R5 GTS Fashion '89, R5 GTX '87.
Bij de Laguna Grand Tour hoeft de achterbumper in ieder geval niet gedemonteerd te worden voor montage van een trekhaak, maar misschien dat dat bij een Megane GT anders is.
Nu: Talisman Estate TCe 200 Initiale Paris 2017 | Twingo I 1.2 16V Paris 2006
Ex: Laguna III Ph2 Estate 2.0T GT 2011 | Laguna II Ph2 Grand Tour 2.0 16V Dynamique 2005 | Twingo I 1.2 8V Helios 1999 | Megane II 2.0 16V Dynamique 2003 | Clio II Ph2 1.6 16V Dynamique 2003 | Twingo I 1.2 8V Air 2000
Ik heb alvast de gebruiksaanwijzing gedownload van GDW (!Goede Tip!) en de achterbumper moet inderdaad gedemonteerd worden Ik ga er gewoon rustig de tijd voor nemen dan gata het vast goed.
De trekhaak heb ik al besteld, ik was nu 195,40 euro kwijt en de goedkoopste incl. montage die ik had gevonden was 391 euro... Dus al ben ik er een kleine dag mee bezig das dan toch bijna 200 euro'tjes verdiend! en... hopelijk een super voldaan gevoel als ik klaar ben
Ik hou jullie op de hoogte en zal een klein verslagje met foto's maken, misschien handig voor de volgende!
wesley015 schreef:De bumper moet gedemonteerd worden.
Omdat de trekhaak in de chassis balken worden gemonteerd.
Is bij mij uiteraard ook gedaan.
Ik heb hem door een bedrijf gespecialiseerd in trekhaken eronder laten zetten, achterbumper is daarvoor niet verwijderd. Dat weet ik zeker want ik heb erbij staan kijken....
Maar goed, einde discussie, het gaat hier over een Megane, dat is blijkbaar een ander verhaal
Nu: Talisman Estate TCe 200 Initiale Paris 2017 | Twingo I 1.2 16V Paris 2006
Ex: Laguna III Ph2 Estate 2.0T GT 2011 | Laguna II Ph2 Grand Tour 2.0 16V Dynamique 2005 | Twingo I 1.2 8V Helios 1999 | Megane II 2.0 16V Dynamique 2003 | Clio II Ph2 1.6 16V Dynamique 2003 | Twingo I 1.2 8V Air 2000
Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie
Je moet lid zijn om een reactie te kunnen plaatsen
Maak een account aan
Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut
Ik heb een Talisman van 2018 met een stoffen bekleding en handmatig verstelbare stoelen zonder stoelverwarming maar met rugmassage.
Nou wil ik daar leer inbouwen, echter is de linker voorstoel elektrisch verstelbaar en hebben die stoelverwarming. Is...
Mijn naam is Steven en ik heb een renault megane 1.5dci uit 2010.
Misschien een domme vraag maar ik kom er zelf niet uit.
Ik heb een storing op de turbodruk. Bij nader onderzoek blijken er bij gas geven uitlaatgassen te ontsnappen onder dit...
Ik rij al een paar jaar met tevredenheid in mijn Lodgy. De laatste maanden valt mij iets op. De Lodgy heeft 230.000 gelopen. Laatst is bij onderhoud de distributieriem, waterpomp vervangen plus nieuwe remschijven en blokken. Het probleem was...
Vorige maand een Clio2 gekocht.
Multiriem piepte bij koude motor. Spanrol , omkeerrol en dynamo leken ok. Riem lijkt ook niet oud.
Echter bleef piepen.
Dan maar geprobeerd om hem wat strakker te zetten.
Gedaan met piepen, maar nu bromt de motor...
Dit gaat over een Renault scenic III, 1.5dci, diesel van2015
Deze maand groot onderhoud gedaan.
1 week later tijdens het rijden storing, stop, risico op motorschade. Na 5 minuten stilstaan, kon ik zonder probleem verder rijden.