Slechte wegligging

Plaats reactie
Gebruikersavatar

Topic author
Ruud1984
lid
lid
Posts in topic: 5
Berichten: 169
Lid geworden op: 19 mar 2008 08:48

Slechte wegligging

Bericht door Ruud1984 »

Beste mensen,

alweer het zoveelste topic van mij! :)
Ik heb al zolang ik mijn megane bezit last van zenuwachtig weggedrag op oneffen wegdekken.
Sinds oktober vorig jaar zijn mijn schokdempers en remmen aan de achterzijde al vervangen.
Dit bracht wel enige verbetering.
Ik heb toen aan de voorzijde alles laten controleren en dit was allemaal in orde.
Bij het vervangen van de achterbanden (mei vorig jaar) heb ik ook de auto laten uitlijnen (dit was alleen aan de voorzijde mogelijk) bij profile tyrecenter. Hierin zaten geen noemenswaardige afwijkingen.

Nu komt mijn probleem, als ik op een oneffen wegdek rijd moet ik flink werken om de auto in een rechte lijn te houden.
Soms lijk het zelfs alsof de auto een scherpe bocht wil maken, ik voel het dan echt trekken aan mijn stuur.
Op een effen wegdek heb ik geen enkel probleem, ook bochten op een effen wegdek zijn geen probleem.
Dan ligt de auto als een blok op de weg.
Weerstoestanden spelen geen rol, dus ligt niet aan nat, droog of glad wegdek.
De schokdempers voor zouden nog in orde zijn volgens de garage, dus ik weet het zou gauw niet meer.
Remmen zijn goed, schokdempers goed, banden zijn Pirelli P6000 (195/50/R16), verlaging van 30-40 mm.

Groeten Ruud

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

WillemS
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 3
Berichten: 6852
Lid geworden op: 04 okt 2009 11:49
Actief als: particulier
Locatie: Heemstede

Bericht door WillemS »

Waarom heb je niet alle vier schokdempers vervangen, ze zijn even oud en hebben hetzelfde werk verricht?!
Als je de achteras goed voor elkaar hebt (= spelingvrij, goede demping en juiste sporing), dan vallen speling en slechte demping en sporing voor des te meer op.
Je dient de voor en achteras gelijk te doen. Dit is half werk. SUC6

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
Ruud1984
lid
lid
Posts in topic: 5
Berichten: 169
Lid geworden op: 19 mar 2008 08:48

Bericht door Ruud1984 »

Om eerlijk te zijn heb ik hier nog nooit van gehoord, dat men alle 4 de schokdempers tegelijkertijd dient te vervangen.
De achterzijde van de wagen is sowieso origineel, en de voorzijde 30-40mm lager. Ik kan niet achterhalen hoelang de schokdempers er al onder zitten (en of de voor en achterzijde even lang gemonteerd zitten en dus evenveel verwerkt hebben).

Ik zat er zelf eerder aan te denken dat er puur met verlagingsveren verlaagd is, waardoor de originele schokdempers het zwaarder te verduren krijgen. Hierdoor zou dan evt vroegtijdige slijtage en dus afwijkingen ontstaan.
Zou het niet kunnen dat een rubber of fuseekogel zoiets kan veroorzaken?

Ik zal de hele boel eens goed laten nakijken aan de voorzijde.

Bedankt voor de tip in ieder geval.

Groeten Ruud

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

WillemS
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 3
Berichten: 6852
Lid geworden op: 04 okt 2009 11:49
Actief als: particulier
Locatie: Heemstede

Bericht door WillemS »

Wat zeg je nu!!
De voorkant met 30-40 mm verlaagd en dan klagen over een slecht weggedrag !!
Wat je hiermee hebt bereikt is dat de fusee-as helling is verminderd, waardoor de rechtuit stabiliteit aanzienlijk is verminderd. De voorwielen gedragen zich nu als de zwenkwielen onder een theewagentje, en je bent daarmee een gevaar op de weg.
Weet je dan niet dat de wagenhoogte voor en achter op de fabriekswaarden dienen te zijn afgesteld, voordat je met uitlijnen kunt beginnen.
Ook dat bedrijf dat de wielstanden gecontroleerd heeft, heeft poep in de ogen, wat een amateurs, zeg.
Nou succes.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
Ruud1984
lid
lid
Posts in topic: 5
Berichten: 169
Lid geworden op: 19 mar 2008 08:48

Bericht door Ruud1984 »

Ik zelf heb die verlaging niet uitgevoerd.
Ik heb deze wagen zo bij de Renault dealer zelf gekocht.
Mijn idee was ook om de wagen weer origineel te maken.
De mate van verlaging heb ik zelf proberen te bepalen, toen eenzelfde megane break tegenover mij stond.

Blijkbaar hebben de betreffende renault dealer en Profile tyrecenter poep in de ogen dan :)
Ik, als leek, kan hiervan niet op de hoogte zijn.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

mechanic
Gouden Bahco
Posts in topic: 2
Berichten: 16030
Lid geworden op: 24 apr 2008 20:47
Actief als: particulier
Locatie: Someren

Bericht door mechanic »

Het principe van alle 4 de dempers tegelijk vervangen is heel goed te begrijpen, alleen als ze nog in orde zijn is het overbodig. Per as altijd wel 2tegelijk vervangen ivm weggedrag.
Het verlagen van een auto met alleen de veren kan prima, experts zeggen tot 30mm, alleen dient het bedrijf wat de uitlijning uitvoert de waardes opnieuw te berekenen. Nu valt er bij renault vaak alleen de sporing op de vooras af te stellen, maar die dient ten alle tijde in orde te zijn.
Heb auto's gehad die rondom 60mm verlaagd waren, en perfect uitgelijnd, nou dat lag als een blok op de weg!

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Rossy
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 1
Berichten: 2825
Lid geworden op: 30 sep 2004 00:34
Actief als: particulier
Locatie: Emmeloord

Bericht door Rossy »

Dan heb je het over een auto die rondom is verlaagd.
In dit geval is de auto alleen aan de voorzijde verlaagd.
Is ook in mijn ogen geen goede optie.
De auto staat nu voorover waardoor de hele wielgeometrie veranderd is.
Als de achteras met hetzelfde verlaagd is (2 tanden, ± 30mm lager), dan is alles weer in balans en stuurt de auto een heel stuk beter.
Nu werken de brede en lage banden ook niet echt mee maar zo sterk hoort dat niet te zijn.

Antonio.
Renault, a way of life!
-------------------------------------------------------------------------------------
Mijn auto's: R5 GTS Fashion '89, R5 GTX '87.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

mechanic
Gouden Bahco
Posts in topic: 2
Berichten: 16030
Lid geworden op: 24 apr 2008 20:47
Actief als: particulier
Locatie: Someren

Bericht door mechanic »

Heb je gelijk in, maar het ziet er wel stoer uit als die alleen voor wat lager hangt 8)

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Verwijderd43

Bericht door Verwijderd43 »

mechanic schreef:Heb je gelijk in, maar het ziet er wel stoer uit als die alleen voor wat lager hangt 8)
Staat misschien stoer, maar dan moet je dat niet met een stationwagon doen :roll:

Overigens: o.a. een Renault dealer en een uni.garage gaven aan dat het vervangen van 1 schokbreker geen probleem is/hoeft te zijn en het vaak gebeurt. Nou weet ik gelukkig zelf beter. Je vervangt bijv. ook niet 1 band
Als je verlaagt dan veren en schokbrekers tegelijk! Een kortere veer en originele schokbreker gaat niet werken door de uitslag met als gevolg van die leuke deuken in je motorkap

Al betwijfel ik of ie echt 30/40mm is verlaagt, als je het "een op het oog" gaat vergelijken met een andere auto klopt van die waarden al snel weinig!

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



CPTR
lid
lid
Posts in topic: 1
Berichten: 1049
Lid geworden op: 22 feb 2008 19:24
Actief als: particulier
Locatie: Kalslagen

Bericht door CPTR »

mechanic schreef:Heb je gelijk in, maar het ziet er wel stoer uit als die alleen voor wat lager hangt 8)
Dat hoeft nog niet eens. In de Punto 1.2 had ik voor tussen wiel en wielkast 70mm en achter was dit 40mm. Dan was het optisch fraaier om voor dan 30 mm te zakken.

In de 1.8 abarth versie was dit niet het geval omdat het blok zwaarder is!

Overigens zou ik ook inderdaad rondom verlagen, scheelt ook in het verbruik :lol: .
Renault Captur 1.2 TCe 120 EDC (2014), two-tone, zilver, zwart dak.
Ex: Renault Grand Scénic 2.0 Dynamique Luxe Aut. (2005), Renault Mégane Scénic 2.0 RT Aut. (1999).

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
Ruud1984
lid
lid
Posts in topic: 5
Berichten: 169
Lid geworden op: 19 mar 2008 08:48

Bericht door Ruud1984 »

Ik stond neus aan neus met een andere megane break, en had toevallig een rolmaat op zak.
Gewoon de hoogte van de grond tot aan bumperlip gemeten, was bij mijn 19 cm, bij de andere 22 a 23 cm.
Als het aan mij lag was ie ook niet verlaagd geworden, heb hem immers zo gekocht!
Ik dacht dat deze wagen zo origineel was :) bleek niet het geval.

Hoe hij precies verlaagd is, kon zelfs de dealer me niet vertellen.
Ik heb bij de vorige APK hier namelijk om gevraagd, wat ik moest doen om hem weer origineel te krijgen en de heren kwamen op een smeuïg bedrag van €950,- uit. :evil:

Heb toen besloten om de wagen zo te laten rijden, omdat ik dacht dat ie rondom verlaagd was.
Nu in oktober bleek dat de verlaging achter kwam door versleten schokdempers, dus toen ik de dempers had vervangen stond ie inderdaad achter hoger dan voren.
Ik weet niet of ze ook achter met de torsiestang 2 klikken hebben verlaagd, volgens mijn garage stond de torsiestang in de goede/originele stand.

Ik zal eens een foto van de zijkant maken en dan mogen jullie zelf oordelen of het inderdaad zo erg is.

Daarbij vind ik het best origineel als iemand een auto tuned, die niet zo vanzelfsprekend is.
Kan best leuke auto's opleveren!!!

Zo heb ik mijn wagen gekocht.
Afbeelding

Afbeelding

Bedankt voor alle tips en het meedenken alweer.

Groeten Ruud

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

WillemS
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 3
Berichten: 6852
Lid geworden op: 04 okt 2009 11:49
Actief als: particulier
Locatie: Heemstede

Bericht door WillemS »

Als ik je verhaal zo hoor, denk ik dat de vorige eigenaar de wagen aan de achterzijde heeft laten verhogen (voor meer lading w.s.).
Dan komt vanzelf de punt van de voorbumper lager. Wil je werkelijk weer een goed weggedrag bereiken dan dien je de wagenhoogte zowel voor als achter op de fabriekswaarden te brengen, dan zijn ook de langshoeken voor en achter gelijk aan de specificaties. Pas dan kan de sporing achter en daarna voor goed afgesteld worden.
De "Looks" is minder belangrijk dan veiligheid, toch?! SUC6

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
Ruud1984
lid
lid
Posts in topic: 5
Berichten: 169
Lid geworden op: 19 mar 2008 08:48

Bericht door Ruud1984 »

Zoals beloofd eindelijk de foto's van mijn wagen in huidige toestand.
Was de camera kwijt, bleek dat ik die had uitgeleend!
Gelukkig is ie weer terug!

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

marc-o
lid
lid
Posts in topic: 1
Berichten: 188
Lid geworden op: 29 nov 2009 22:01
Actief als: particulier
Locatie: Meppel

Bericht door marc-o »

Auto staat er netjes bij! Niet te extreem.
Qua lijn mooi vlak.
Torsievering achter is inderdaad ook aangepast.
Ik zou de uitlijning nog een keer laeten controleren en ook goed kijken naar eventuele speling.
Veerpoot lagers, die niet meer soepel draaien, willen ook nog wel eens vreemde "storingen" geven.
En inderdaad kun je een megane aan de achterkant niet uitlijnen.
Met uitlijnen meet je de achterkant wel mee, om zeker te weten dat je stuur recht komt te staan.
Tevens kun je dan ook zien of er in de achteras geen uitlijn afwijking zit.
Is best mogelijk dat 1 van de achtyerwielen niet helemaal in lijn staat, maar dat kun je dus met uitlijnen wel zien.
Kijk wel mee met het uitlijnen en vraag om uitleg. Een monteur die serieus met zijn vak bezig is zal dat graag doen.
Groet, Marco
Megane II Grandtour
1.5 dCi 2006

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in

  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
  • Slechte dab+ ontvangst.
    door Berry777 » » in R-Link 2
    2 Reacties
    415 Weergaves
    Laatste bericht door Berry777