Nou, gisterochtend om 08.00 stond de auto in de schuur, eerst maar eens zoeken waar de bouten in de motorruimte
zitten...........

sh*t, het is een mpv, dus onder de parafaanplaat.....gloeiende gifkikkerexceem
Dus een leuk karweitje voor de boeg, eerst de parafaan er maar af, links gaat wel, maar rechts moet je dus ook
je ruitenwisserhendels eraf halen, aangezien die er dus niet dagenlijks afgaan, zitten die echt vast, de moeren zijn
geen probleem, maar ze van de as af te krijgen verdiende toch wat geduld, met een hamer, steeksleutel 12 en beleid
zijn ze er vanaf gekomen, maar dan ben je wel 15 min verder.
Toen de velgen eraf.....waar had ik dat sleuteltje ook al weer voor de kappen?? 10 min verder gevonden, al je
gereedschap met luchtslangen enz. bij elkaar zoeken, weer 20 min. verder, dus uiteindelijk kon ik om 08.45 aan de
gang.
Wiel eraf, slangetjes voor de ABS eraf, remslang eraf, 2 bouten van de onderkant schokbreker eruit, aan de
bovenkant het plastic beschermkapje eraf..... sh*t, roest op de moer van de schokbreker, vast maar inspuiten met
wd40, dan de 2 boutjes van de bovenkant schokbreker los, tadaaa, 1 veerpoot in je handen.
Deze op de grond gelegd, en op advies van mijn broertje een griptang op de as van de schokbreker, voet op de veer
houden, en dan met de luchtsleutel de moer van de bovenschotel losdraaien, het duurde even voordat hij echt los
kwam, maar dat lag aan de roest, uiteindelijk sprong hij uit elkaar, de kracht viel mij 100% mee, maar dat was dan
ook de afgebroken veer.
De montage ging ook heerlijk..... ik heb dus bij Conrad een hele mooie (voor thuis) veerspanner gekocht, deze werkt
uitstekend, mits je hem op de juiste manier inspant, ik deed het dus de 1e keer fout, en zat ondersteboven, dus
kan je weer alles overdoen want de veerschotel paste er niet op, zat een stang in de weg, daarna ging alles
vlekkeloos met inbouwen.
Dan de rechterkant gedaan, ook daar zat roest op de moer, maar dat was iets minder, die was zo uit elkaar, ook
hier viel de kracht 100% mee, en ging een heel stuk vlotter als de andere kant, gelukkig heb ik ze alle 2 vervangen,
want de 2e veer had ook al een scheur van 4 cm erin zitten.
Uiteindelijk deed ik om 11.00 de schuur weer op slot, daarna even een ritje naar Amersfoort gemaakt, mooi om te
testen, de eerste 10 km kraakte en piepte de vering wel, maar daarna was het weg, de wegligging is nu kompleet
anders en stuurt een heel stuk strakker, ik kan hem nu tenminste de bocht in gooien, dat kon hiervoor echt niet,
en dan had ik achter al nieuwe dempers en hulpveren.
Al met al viel het mij mee, en het resultaat mag er zijn